• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
0
گزارش «روزان» از نخستین کنفرانس خبری پزشکیان؛

با حل FATF و برجام می‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم

  • کد خبر : 7015
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۴
با حل FATF و برجام می‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم

مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم در نخستین نشست خبری خود که با حضور بیش از ۳۰۰ خبرنگار از رسانه‌های داخلی و خارجی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است، گفت: سئوال می شد که چرا جلسه نمی گذارید. من می گفتم بگذارید یکسری کارها را انجام دهیم، بعد جلسه می گذاریم. […]

مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم در نخستین نشست خبری خود که با حضور بیش از ۳۰۰ خبرنگار از رسانه‌های داخلی و خارجی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است، گفت: سئوال می شد که چرا جلسه نمی گذارید. من می گفتم بگذارید یکسری کارها را انجام دهیم، بعد جلسه می گذاریم.

وی افزود: روزی که برای نشست خبری انتخاب شده خود به خود با نگاه ما همخوانی دارد، هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. باور و اعتقاد بنده این است همه کسانی که در کشور زندگی می کنند بر اساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که که حق شان است، مستقل از قومیت و نژادی که دارند.

رئیس جمهور اظهار کرد: رسول خدا که به مدینه آمد دعوا ها و اختلافات بین قبایل خیلی بود. انسان‌ها از زمان آدم تا کنون، مانند دندان‌های یک شانه هستند. هیچ عربی بر عجمی، هیچ سیاهی بر سفیدی برتری ندارد، مگر به خاطر تقوا. تقوا در ادبیات اعتقادی و در نگاه منِ مدیر یعنی حرکت بدون خطا، این حرکت بدون خطا در اقتصاد، پزشکی، مدیریت هر کدام معنای متفاوتی دارد.

وی افزود: مومن و مسلمان حرف محکم و مستند می‌زند که به سادگی تغییر نکند؛ این کلیت کار ماست و مبنای خود را بر وحدت و انسجام قرار داده‌ایم. الان هم اگر مسائلی هست که می‌شود نقد کرد، اما تمام تلاش خود را کرده ایم که با وفاق جلو بیاییم. با این نگاه نیامدیم که یک جناح و یک دسته بیاید، دنبال افرادی رفتیم که تجربه و سابقه داشته باشند و اثرگذاری داشته باشند.

رئیس ‌جمهور گفت: باید از مجلس قدردانی کنیم که همکاری کرد، رهبر معظم انقلاب هم بسیار کمک کردند و نتیجه این شد که دولتی داریم بر اساس این چهارچوب.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در حوزه سیاست خارجی در سفر هفته گذشته به عراق ایده کشورهای اسلامی و برداشتن مرزهای بین ایران و همسایگان با استفاده از تجارب اتحادیه اروپا را مطرح کردید به نظر شما موانع این طرح چیست و برنامه شما برای اجرایی شدن این برنامه را تشریح کنید؟ گفت: من در گذشته هم به این مسئله اعتقاد قلبی داشتم. اسلام می‌گوید شما برادر هستید و برادرها با هم باید رفتار خوبی داشته باشند چرا باید با همدیگر مرز داشته باشیم.

وی تاکید کرد: وقتی می‌توانیم با همدیگر رفت و آمد کنیم یعنی امنیت یکدیگر را حفظ کرده‌ایم، یعنی اقتصاد و فرهنگمان را توسعه دادیم و بازار را رونق دادیم.

پزشکیان گفت: از جوانی می‌گفتم چرا ما مسلمانان رفتارمان طوری نباشد تا برای دیگران الگو باشیم. قرآن گفته شما مومنان با هم برابرید. ما سرزمین خودمان را داریم و عراق و پاکستان هم سرزمین خودشان اما چرا یک نفر نتواند در پاکستان سوار قطار شود و بیاید شیراز؟

وی گفت: اگر بتوانیم FATF و برجام را حل کنیم می‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم و به چشم‌اندازی که رهبر انقلاب ابلاغ کردند برسیم. این مسئله‌ای است که می‌توانیم به سمت آن برویم و ارتباطات خود را تقویت کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: در رابطه با سیاست داخلی و بهبود وضعیت اگر بتوانیم قدم اول را در داخل برطرف کنیم اختلافات را کنار بگذاریم و برای سرمایه‌گذاران اعتماد ایجاد کنیم و از طرف دیگر اگر بتوانیم نگاه خود با دنیا تغییر دهیم و مسئله fatf برجام یا ارتباط دنیا را اصلاح کنیم اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور به وجود بیاید می‌توانیم مسائل را حل کنیم.

اولویت اول پیدا کردن نگاه و زبان مشترک است و در مرحله اول باید به زبان مشترک برسیم و این زبان مشترک در چشم اندازها و سیاستگذاری‌ها اعمال کنیم.

 

رئیس‌جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد درباره راهکار رفع تحریم‌ها و ناترازی‌ها تصریح کرد: چاره‌ای نداریم غیر از اینکه بحث FATF را حل کنیم.

وی افزود: ان‌شاءالله نامه‌ای را به مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این موضوع خواهم نوشت تا بتوانیم درباره آن بحث کنیم که منجر به حل این موضوع شود. البته باید این موضوع حل شود.

پزشکیان عنوان کرد: در رابطه با مسائل خارجی نیز تلاش می‌کنیم تا ارتباطات خود را در ابتدا و با اولویت کشورهای همسایه بهبود ببخشیم. سفر اخیر به نقاط مختلف عراق بیشتر بحث‌ها بر این محور بود که قرار شد برنامه راهبردی با آن‌ها تهیه کنیم و پروژه‌های مشترک با یکدیگر داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌ می‌توانیم اقدامات مشابهی را با کشورهایی مانند پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و سایر کشورهای همسایه انجام دهیم.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه دیپلماسی خارجی ما بر مبنای عزت، مصلحت و حکمت حتماً به پیش خواهد رفت،‌ تصریح کرد: طبیعتاً لازمه رشد ایجاد بازار آزاد است که بتوانیم ارتباطات و سرمایه‌گذاری خارج را به داخل سوق داده و ایجاد کنیم.

 

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار سی سی تی وی چین در مورد اینکه روابط و مناسبات ۲ جانبه میان ایران و چین در آینده را چگونه می‌بیند، گفت: ما با کشور چین تاکنون ارتباط و تعاملات بسیار خوبی داشته‌ایم به‌گونه‌ای که بیشتر ارتباطات ما هم امروزه با چین، روسیه و کشورهای همسایه بوده است.

وی ضمن قدردانی از چین بابت میانجی‌گری برای حل مشکلات میان ایران و عربستان سعودی، اظهار کرد: این یک قدم بزرگ برای هماهنگی در منطقه است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: موافقتنامه مشترکی که در رابطه با برنامه ۲۵ ساله نوشته شده است یکی از مواردی است که می‌توانیم بر روی آن متمرکز شویم و آن را عملیاتی کنیم لذا بنده به عنوان رئیس‌جمهور مصمم هستم آنچه را که نوشته شده و قرار بود اجرا شود آن را عملیاتی کنیم.

پزشکیان بیان کرد: در رابطه با راه‌های ارتباطی که بین کشورهای منطقه شکل گرفته این نیز می‌تواند هدف کشور چین را هم در دسترسی به بازارهای ایران و هم بازارهای ما به چین را کاملاً تطبیق و هماهنگ کند.

وی با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم شاه راه‌هایی را درست کنیم که در گذشته در مسیر ابریشم وجود داشته است، گفت: ما با کشور چین یک شریک همراه و استراتژیکی خواهیم بود و این را تقویت خواهیم کرد و در ارتباطات بعدی نیز که با یکدیگر خواهیم داشت تلاش خواهیم کرد آنچه را که نوشته شده، عملیاتی کنیم.

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=7015

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات