روزان: روز گذشته درگیری لفظی شدید بین دو عضو شورای شهر تهران بر سر واردات اتوبوس های خارجی جنجال آفرین شد.
ماجرا از جایی آغاز شد که تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران ضمن تذکری، علت تصادف چند روز پیش یک اتوبوس بخش خصوصی در میدان شهدا با چند خودرو را بهخاطر نقص عملکرد شهرداری تهران در واردات اتوبوس دانست.
مهدی بابایی دیگر عضو شورا، اما در این هنگام با لحنی تند خطاب به تشکری هاشمی فریاد زد که فردی که اجازه واردات اتوبوسهای برقی را با سنگاندازی در سازمان بازرسی به تهران نداده، تشکری هاشمی است. شما مسبب خون شهروندانی که فوت کردند هستید…!
در مقابل اما تشکری هاشمی هم در پاسخ و با فریاد خطاب به بابایی گفت: شما نماینده شهر هستید نه شهردار، چرا از شهردار دفاع می کنید؟…
در نهایت نیز بعد از چند بار تکرار جملاتی این چنینی، بابایی به حالت اعتراض صحن شورا را ترک کرد. با این حال انتشار این ویدئوی چالشی سئوالات بسیاری را نزد افکار عمومی به همراه داشت. سئوالاتی از این دست که اصولا “چرا تا کنون اتوبوسهای خریداری شده شهرداری وارد ناوگان نشده است؟ ” و یا اینکه “چه کسی مقصر عدم واردات اتوبوسهای جدید به تهران است؟ ” یا از همه مهمتر اینکه “آیا در این مسیر واقعا سنگ اندازی درکار صورت گرفته است؟ ”
واکنش آقای رئیس
در این میان اما واکنش مهدی چمران، رئیس شورای شهربه این درگیری نیز در نوع خودش جالب توجه بود. وی گفت: هفته پیش شرکتهای تولیدکننده اتوبوس را دعوت کردیم و به آنها التماس کردیم که هر جور میتوانید به ما اتوبوس برسانید و ما پیگیر مطالبات از شهرداری هستیم.
بدین ترتیب شورای شهر توپ را در زمین شهرداری انداخت تا سریال ماجرای اتوبوسهای تهران، اپیزودی جدید داشته باشد. با پیگیریهای خبرنگاران مشخص شده که اتوبوسهای خریداری شده برای ورود به خیابانهای تهران تا کنون دوبار به مشکل اداری برخوده اند. یکبار در سازمان بازرسی و بار دیگر معطلی برای تاییدیه فنی وزارت صمت.
تشکری؛ به ما ارتباطی ندارد
این چالش باعث شد تا تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درجمع خبرنگاران گفت: در طول سه سال گذشته دائماً به شهرداری تهران تاکید کردهایم که هم تعداد ناوگان اتوبوس کم است و هم این تعداد کم به شدت فرسوده هستند و بر همین اساس نوسازی ناوگان اهمیت بسیاری دارد اتوبوسی که در روز یکشنیه دچار حادثه شد هفده سال داشت در حالی که مطابق با قانون با انجام اورهال، این اتوبوسها تنها ۱۵ سال باید عمر کنند.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران موظف است مطابق با بودجهای که برایش تخصیص یافته است بازسازی و نوسازی ناوگان را در دستور کار قرار دهد، گفت: متأسفانه مطابق با گزارشها تنها بخش اندکی از بودجه مورد نظر برای اورهال تخصیص یافته است و در بودجه سال گذشته ۳۰ درصد به اورهال تخصیص یافت و در بودجه امسال نیز با گذشت بیش از ۷ ماه تنها ۳۰ درصد از کل بودجه پرداخت شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به جلسه سازمان بازرسی کشور در خصوص قرارداد حمل و نقلی چین اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور از بنده و تعدادی دیگر از اعضای شورای شهر دعوت کرد تا در خصوص اشکالاتی که برای قرارداد چین داشتهایم و رفع موانع حقوقی و قانونی مواردی را مطرح کنیم، اما متاسفانه در جلسه امروز آقای بابایی دلیل عقبماندگیهای سه سال گذشته را به دور از انصاف به جلسه دو هفته قبل سازمان بازرسی ارتباط داد.
وی با تأکید بر اینکه اعضای شورای شهر تهران باید با عدالت و انصاف صحبت کنند، اظهار کرد: بنده مایل نیستم در خصوص برخی موارد صحبت کنم اما وقتی برخی از موارد در صحن شورای شهر مطرح میشود باید به آنها پاسخ داده شود، باید بدانیم کارهایی که باید در طول سه سال گذشته انجام میشدند؛ اما نشدند، هیچ ارتباطی به اشکالات حقوقی مصوبه شورای شهر ندارد و ما باید برای مردم درست و قانونی کار کرده و عقب ماندگیها را جبران کنیم. اینکه بخواهیم دائما افراد دیگر را متهم کنیم درست نیست و فرافکنیها به دور از منطق، عقلانیت، انصاف و عدالت است.
تشکری هاشمی در ادامه گفت: سازمان بازرسی از کسانی که نسبت به لایحه خریدهای خارجی انتقاد داشتند دعوت کرده بود تا دلایل آنها را بشنود، فرمانداری تهران لایحه مذکور را به صورت مشروط به تصویب رسانده و اعلام داشته در صورت تحقق شروط، لایحه خرید از چین را تأیید میکند البته ایرادات در هیئت حل اختلاف وزارت کشور نیز در دست بررسی است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: طبیعی است که وقتی مصوبه واجد ایرادی صادر شود، دستگاههای نظارتی آن را پیگیری میکنند.
وی درباره جزئیات ایراداتی که سازمان بازرسی کل کشور به مصوبه شورای شهر وارد کرده بود، گفت: سازمان بازرسی ایراد و اشکال قانونی حداکثر ظرفیت استفاده از توان تولید داخل را به مصوبه شورای شهر گرفته و اعلام کرده ابتدا باید از توان داخل استفاده کرد و سپس خرید از خارج انجام شود و همچنین سازمان بازرسی قانون ترک تشریفات آیین و معاملات شهرداری تهران نیز را رعایت نکرده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه همچنین اشکالاتی در خصوص ضرورت برقی سازی که خودمان هم بر روی آن ایراداتی گرفتهایم، مطرح شده است، ادامه داد: برقی سازی فناوری جدیدی در دنیای جدید است و نباید تمام تخم مرغهای خود را در یک سبد بگذاریم و تمام بودجه شهرداری را به سمت محصولی ببریم که نه زیرساخت آن را داریم و نه دانش و فناوری آن را. بنابراین ما نباید با قیمت دو و نیم برابری اتوبوسهای برقی بخریم، شهر مشکل کمبود ناوگان دارد و باید سریعاً ناوگان تأمین شود.
وی بیان کرد: چین سالیانه ۲۰ تا ۳۰ هزار اتوبوس برقی تولید میکند. اینکه بخواهیم ۱۰ درصد تولید جهانی را در یک قرارداد بیاوریم به نظر عجولانه تصمیم گرفتن است. تعدادی تاکسی برقی به رانندگان داده شد اما هر روز شاهد شکایت رانندگان در خصوص زیرساخت و قیمت تمام شده هستیم. درحالی که هنوز این تاکسیها کار نکردهاند، دارای چالشهای بسیار هستند و ما موظف هستیم به عنوان کارشناسان این مشکلات را برطرف کنیم و در عین حال بهترین تصمیم را برای شهر بگیریم و سازمان بازرسی و هیئت حل اختلاف وزارت کشور در حال بررسی قرارداد هستند و امیدوار هستیم تصمیمی که به نفع مردم شهر است گرفته شود. اینکه بخواهیم به خاطر علایقمان کاری را انجام دهیم دور از منطق مدیریت است و ما باید بهرهوری حداکثر را ببینیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه اگر تولید کنندگان داخلی پاسخگو نبودند باید فراخوان بین المللی داده شود، گفت: در موضوع خرید ناوگان فراخوان زده نشده؛ البته از برخی از شرکتها قیمتها گرفته شده، اما این به معنای مفهوم تشریفات قانونی در آن بخشی که سازمان بازرسی ایراد گرفته نیست و همچنین یکی از اشکالاتی که بنده گرفتهام این است که چرا شهرداری تهران به جای آنکه نقش مدیریتی و نظارت داشته باشد وارد تجارت خودرو، موتورسیکلت و اتوبوس شده و مشخص نیست که کدام شرکت ایرانی قرار است خدمات پس از فروش تحت عنوان گارانتی را ارائه دهد و اگر شهرداری تهران قرار است خرید انجام دهد باید از طریق شرکتهای دیگر این کار را انجام دهند، باشد؛ لذا این اشکالات باید بررسی شود و توسط دستگاههای مسئول پاسخ داده شوند.
نظارت می کنیم!
چالش روز گذشته در شورا باعث شد تا پای مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم به موضوع باز شود.
مهدی علیزاده با بیان اینکه عملکرد این خطوط بر اساس قرارداد با نرمافزارهای نظارتی مانند BIS و AVL پیگیری میشود، افزود: نظارت سیستمی شامل پایش عملکرد، تایید صلاحیت و ثبت اطلاعات انجام و نظارت از طریق سایت های مرکز کنترل ستاد مرکز و مناطق اتوبوسرانی و در کنار نظارت میدانی توسط گشتهای کنترلی با عامل سواره به منظور ارائه خدمت مطلوب با الزام رعایت قوانین رانندگی بصورت مستمر مورد پیگیری قرار میگیرد.
علیزاده با تاکید بر اینکه ناوگان بخش خصوصی باید گواهینامه معاینه فنی از مراکز معتبر، بیمه شخص ثالث و تأییدیه تست مخازن گاز را داشته باشند، ادامه داد: برای اتوبوسرانان نیز پیش از اشتغال و به صورت دورهای، تست سلامت، عدم اعتیاد، گواهینامه پایه یکم و عدم سوء پیشینه از مراجع ذیصلاح دریافت میشود.
وی افزود: گشتهای کنترل نیز بر وضعیت نظافت و ظاهر ناوگان، سرویسدهی، زمانبندی و الزام به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی اتوبوسرانان در این بخش نظارت دارند و در صورت مشاهده ناوگان و راننده خارج از ضوابط، نسبت به توقف فعالیت و خروج از شبکه برای رفع نقص اقدام میکنند.
با تمام این تفاصیل به نظر می رسد این رشته سر دراز داشته باشد!موضوع اتوبوس ها و تاکسی های جدیدی که نه تولید کنندگان داخلی توان تولید آنها را دارند و نه هنوز همانندهای خارجی آنها وارد کشور شده اند!