• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
30

در نمایشگاه کتاب چه خبر است؟

  • کد خبر : 3623
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱
در نمایشگاه کتاب چه خبر است؟

سخنگوی نمایشگاه کتاب از فروش ۲۸۱ میلیار تومانی نمایشگاه در بخش حضوری و مجازی خبر داد و درباره رأی‌های صادرشده ناشران متخلف گفت. به گزارش ایسنا، علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در نهمین نشست از نمایشگاه که جمعه ۲۹ اردیبهشت برگزار شد اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران، بخشی […]

سخنگوی نمایشگاه کتاب از فروش ۲۸۱ میلیار تومانی نمایشگاه در بخش حضوری و مجازی خبر داد و درباره رأی‌های صادرشده ناشران متخلف گفت.

به گزارش ایسنا، علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در نهمین نشست از نمایشگاه که جمعه ۲۹ اردیبهشت برگزار شد اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران، بخشی از هویت فرهنگی ما ایرانیان است که رنگ و جلوه متفاوتی  دارد. اگر چیزی درباره فتوحات به یاد داریم، محصول روایتی است از آن فتوحات بر جای مانده. لازم است به روایت نمایشگاه بپردازیم. از نویسندگان و اصحاب رسانه دعوت می‌کنم روایت نمایشگاه را بنویسند. مهمترین عنصر روایت مردم هستند و قوام‌دهنده اصلی آن، کتاب است. هرکدام از مردم می‌توانند دست به روایت بزنند. دبیرخانه نمایشگاه کتاب پویشی با عنوان #روایت_نمایشگاه در شبکه‌های اجتماعی  راه‌اندازی کرده و آمادگی دارد مجموعه این روایت‌ها را تدوین و منتشر کند.

او افزود: از طرف دیگر با توجه به میزان استقبال مردم و فروش کتاب که در حال رخ دادن است، این پدیده مردمی نیاز به پژوهش جامعه‌شناسانه و مردم‌شناسانه دارد. کمتر شاهد پژوهش مردم‌شناسانه و جامعه‌شناسانه بوده‌ایم. از پژوهشگران می‌خواهم به این جنبه نمایشگاه بپردازند و یافته‌های خود را برای ارتقای کیفیت نمایشگاه به سیاست‌گذاران ارائه کنند. همچنین اگر پایان‌نامه‌ای با این موضوع تدوین شود، دبیرخانه از آن حمایت خواهد کرد.

سخنگوی نمایشگاه از مخاطبان خواست با توجه به حجم مراجعه به بخش مجازی، که در ساعات آتی بیشتر خواهد بود، ساعات مراجعه خود را در شبانه‌روز توزیع کنند تا مسئولان دچار خدشه و خللی در ارائه خدمات نشوند.

به گفته او، نمایشگاه مجازی کتاب بدون تعطیلی و ۲۴ ساعته خدمات‌رسانی می‌کند.

رمضانی همچنین از ناشران خواست تا بسته‌های خود را با سرعت بیشتری به شرکت پست برسانند و مردم را چشم‌انتظار نگذارند خصوصا بچه‌ها که تحمل کمتری دارند.

سخنگوی نمایشگاه با اشاره به پویش ایده‌پردازی «نمایشگاه دوست‌داشتنی» گفت: حجم قابل توجهی از ایده‌ها به نمایشگاه واصل شده که درباره جمع‌بندی گفت‌وگو خواهیم کرد. این پویش بعد از نمایشگاه ادامه دارد تا مردم بتوانند ایده‌های خود را ارائه کنند و ناشران و کتابفروشان نیز فرصت داشته باشند مباحث‌شان را مطرح کنند.

او در ادامه درباره فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه توضیحاتی ارائه داد و با اشاره به نظافت بخش عمومی و حیاط نمایشگاه گفت: تمیزی بخش‌های مختلف، با تلاش مستمر نیروهای مجموعه مصلی و پاکبان‌های شهرداری است که از ساعت پایانی نمایشگاه اتفاق می‌افتد، جا دارد از یکایک  عزیزان که نمایشگاه را جلا داده و مرتب و منظم می‌کنند، تشکر کنم.

قائم‌مقام نمایشگاه کتاب درباره تخلفات نیز گفت: در کمیته رسیدگی به تخلفات برای یک‌ نشر با موضوع فروش مغایر ضوابط نشر  و عرضه کتاب‌های مغایر نشر، رای مبنی بر اخذ تعهد کتبی و تعهد مبنی بر عدم تکرار تخلف و رفع بلافاصله تخلف با درج در پرونده و محرومیت از تسهیلات حمایتی وزارت ارشاد به مدت یک‌سال و کاهش ۵۰ درصد متراژ غرفه در نمایشگاه سال بعد صادر شد. همچنین برای دو نشر در بخش عربی که فروش کتاب‌های مغایر ضوابط نشر داشتند، رای مبنی بر اخذ تعهد کتبی، رفع تخلف بلافاصله و تعطیلی یک‌روزه غرفه در نمایشگاه صادر شد. برای ناشری دیگری که عرضه و فروش کتاب‌هایی مغایر با ضوابط نشر داشت، به اتفاق آرا هیئت رسیدگی به تخلفات ناشر را به اخذ تعهد کتبی، عدم تکرار و رفع تخلف و بستن یک‌روزه پنل مجازی محکوم کرد. درباره یکی از عرضه‌کنندگان کتاب‌های خارجی ( بخش لاتین)، با تخلف‌های  مختلف ارائه آثار  خارج از فهرست گمرک، مشکل قیمت، بسته‌های غیر کتابی و  مسائل دیگر، به اتفاق آرا، به اخذ تعهد کتبی، تعطیلی غرفه و پنل مجازی به مدت یک روز محکوم شد. برای دو ناشر که عدم رعایت ضوابط نمایشگاه در پوشش داشتند، هیئت رسیدگی آن‌ها را با توجه به مستندات، متخلف شناخت و توبیخ کتبی بدون درج در پرونده، برای‌شان صادر کرد. پنج مورد ناشرانی که آثار سایر ناشران را بدون مجوز ارائه می‌کردند، هیئت رسیدگی برای سه مورد از این ناشران، اخذ تعهد کتبی، عدم تکرار تخلف و رفع تخلف و تعطیلی غرفه و پنل مجازی  تا پایان نمایشگاه را صادر کرد و برای دو مورد هم با توجه به عدم کفایت مستندات رای صادر نشد.

سخنگوی نمایشگاه درباره آمار فروش نیز گفت: تا ساعت ۲۱ پنجشنبه، بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه (روز نهم نمایشگاه) نمایشگاه در بخش حضوری ۱۸۵ میلیارد تومان مجموعا فروخت که ۱۳۶ میلیارد  تومان آن در کارت‌خوان‌های رسمی ثبت شده و ۴۹ میلیارد تومان هم برآوردی است که با توجه به فروش به صورت نقدی، کارت به کارت و کارتخوان غیررسمی داریم. در بخش مجازی نمایشگاه هم ۹۶ میلیارد تومان فروش ثبت شده که ۷۸ و نیم میلیارد مربوط به ناشران و ۱۷ و نیم میلیارد تومان مربوط به کتابفروشان است. مجموعا نمایشگاه کتاب  ۲۸۱ میلیارد تومان فروش را ثبت کرد. در بخش مجازی ۸۷۰ هزار نسخه کتاب فروش رفته است.

او در پاسخ به پرسشی درباره بن‌هایی که برخی از ناشران آموزشی ارائه می‌دهند اظهار کرد: در بن‌های گروهی وزارت ارشاد مداخله‌  و مشارکتی ندارد و خود ناشران توافق کرده‌اند که درصدد ارائه تحفیف بیشتری به مخاطب هستند. چیزی در آیین‌نامه در این زمینه  پیش‌بینی نشده که تخفیف غیرمتعارف باشد. با توجه به این‌که ۳۰ ناشر در این زمینه فعال‌اند، به نظر یک اقدام فرهنگی است. اما از ناشران می‌خواهیم مطابق ضوابط ارائه‌شده عمل کنند تا شبهه‌ای وارد نباشد.

علی رمضانی درباره شخصی که گفته شده هفت غرفه دارد و این‌که آیا این موضوع تخلف نیست، گفت: تخلفی که در آیین‌نامه درج شده این است که  بدون داشتن نمایندگی از بقیه ناشران، آثارشان را عرضه کنند. در مورد ناشری که شما اشاره کردید رسیدگی انجام شده و حکم صادر شده است. این‌که یک نفر هفت غرفه گرفته باشد این‌طور نیست. بلکه ممکن است یک نفر اداره غرفه‌ها را تکفل کرده باشد که این موضوع با توجه به توافق آن‌ها در دایره رصد نمایشگاه قرار نمی‌گیرد، مگر تخلف گسترده‌ای صورت گرفته باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=3623

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات