• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2
گزارش «روزان» درباره کارزار تغییر شهردار؛

زاکانی چه خواهد کرد؟

  • کد خبر : 6751
  • ۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۱
زاکانی چه خواهد کرد؟

گروه سیاسی- از علیرضا زاکانی، شاید بتوان به عنوان پرحاشیه ترین شهردار پایتخت نام برد. فردی که نمایندگی مجلس را به هوای شهردار تهران شدن رها کرد و از شهرداری هم مثل احمدی‌نژاد قصد داشت روانه پاستور شود. او که طی ۳ سال گذشته بانی بسیاری از جنجال‌ها در رسانه ها و بین مردم در […]

گروه سیاسی- از علیرضا زاکانی، شاید بتوان به عنوان پرحاشیه ترین شهردار پایتخت نام برد. فردی که نمایندگی مجلس را به هوای شهردار تهران شدن رها کرد و از شهرداری هم مثل احمدی‌نژاد قصد داشت روانه پاستور شود. او که طی ۳ سال گذشته بانی بسیاری از جنجال‌ها در رسانه ها و بین مردم در شبکه‌های اجتماعی شده حالا با کارزاری بیش از ۹۰ هزار امضاء روبرو است که حرفشان این است: شهردار خوب کجاست؟

روزنامه سازندگی روز دوشنبه صفحه اول خود را به همین کارزار اختصاص داد که با واکنش تند روزنامه کیهان و همشهری مواجه شد.

کیهان در همین رابطه نوشت: خدا آخر و عاقبت آقای پزشکیان را با این دیکتاتورهای کوچولو موچولو به خیر بگذراند! هنوز از راه نرسیده قمه‌کشی علیه مخالفانشان را شروع کرده‌اند! اصلاً این جماعت نه سر پیازند و نه تَه پیاز! شهرداری تهران به آنها چه ربطی دارد؟! شهردار تهران با رای شورای شهر تعیین می‌شود و اعضای شورای شهر هم با رای مردم انتخاب می‌شوند، مدعیان اصلاحات این وسط چکاره‌اند؟!

روزنامه حسین شریعتمداری مدعی شد: زاکانی آدم باسوادی است، پزشک متخصص است، مرد انقلابی است، جانباز جنگ تحمیلی است، آدم کارآمدی است، بیشترین خدمات را داشته است، آدم پاکدستی است، کارنامه‌اش نشان می‌دهد و‌…

روزنامه همشهری هم تصویری در صفحه نخست خود منتشر کرد و نوشت: تسویه حساب سیاسی با شهر پس از انتخابات کلید خورد.

روزنامه سازندگی نوشته بود: چرا مردم تهران خواستار برکناری علیرضا زاکانی هستند؟ چون او همانند وعده‌هایی که در قالب کاندیدای پوششی ریاست‌جمهوری به مردم کشور می‌داد،‌ در شهرداری هم وعده‌های بزرگی به تهرانی‌ها داده است؛ از شکستن کمر ترافیک و قیمت مسکن تا نونوار کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ارزان‌ کردن زندگی در تهران. اما هنوز تهرانی‌ها طعم این وعده‌ها را نچشیده‌اند. او درحالی از تحقق وعده برقی شدن ناوگان در صداوسیما سخن گفت که هنوز خبری از فعال شدن هزار تاکسی برقی در تهران نیست و گفته می‌شود بیش از ۷۰ تاکسی برقی پلاک‌گذاری شده‌اند و همچنان وضعیت وام این خودروها روشن نیست. اگر همه این هزار تاکسی برقی را هم فعال در تهران تصور کنیم، باز هم اعداد اعلام ‌شده، نشان می‌دهد هنوز تا عملیاتی شدن وعده‌ها، راه زیادی باقی ‌مانده است. شهردار تهران مهر سال ۱۴۰۲ قول ورود ۲۰ هزار تاکسی و ون برقی را به تهران داده بود. فهرست وعده‌های شهردار تهران در این چند سال آنقدر طولانی است که بسیاری از آنها فراموش شده‌اند.

اما در متن کارزار درخواست برکناری شهردار تهران، خطاب به اعضای شورای شهر تهران آمده: «همان‌طورکه مستحضرید در مخالفت با اقدام اخیر شهردار تهران جناب آقای زاکانی جهت بنای مسجدی در پارک قیطریه کارزاری به راه افتاده که تاکنون از مرز یکصدوچهل هزار امضا گذشته و این عدد مدام‌ در حال افزایش است. شهروندان تهرانی محق به داشتن شهرداری هستند که توانایی ساختن پارک‌های جدید و افزایش سرانه فضای سبز را داشته باشد. در کلان‌شهری که در بیشتر روزهای سال از هوای آلوده و بمباران شیمیایی ناشی از بنزین غیراستاندارد پتروشیمی و خودروهای فرسوده و بی‌کیفیت داخلی رنج می‌برد و هرساله هزاران نفر بر اثر بیماری‌های تنفسی و قلبی جان می‌دهند و تعداد زیادتری مخصوصا از جامعه زنان کشور بر اثر بی‌تحرکی ناشی از کمبود و نبود فضای سبز کافی و پیست دوچرخه‌سواری دچار انواع بیماری‌های جسمی و روحی و اضافه‌وزن و افسردگی می‌شوند؛ در‌حالی‌که مسئولین شهری و کشوری هیچ عزم و تدبیری برای حل این معضلات بزرگ زیست‌محیطی و خسارت‌های مادی و جانی ندارند و شهردار تهران به جای توسعه فضای سبز پارک‌ها میل وافری به تراکم‌فروشی و تغییر کاربری فضای سبز پارک‌های موجود به مسجد و هتل و برج و رستوران و شهربازی و فضاهای اداری و تجاری و کسب درآمد از پارک‌ها دارد».

در بخش دیگر این درخواست آمده است: «شهردار خوب شهرداری است که خادم مردم و تابع خواست اکثریت شهروندان باشد، نه شهرداری که برای مردم شمشیر از رو ببندد و با آن‌ها از موضع لج‌بازی و قلدری برخورد و برخلاف میل آن‌ها عمل کند. تهران کلان‌شهری پرمساله است و اداره آن مسئولیتی سنگین است که شهرداری دانشمند و توانمند و با فکر و با تجربه می‌طلبد که از عهده و توان آقای زاکانی خارج است. ایشان به تجربه ثابت کرده که مرد این میدان نیست و از عهده این مسئولیت سنگین برنمی‌آید.‌ ‌لذا از آن شورا انتظار می‌رود تا بار این مسئولیت سنگین را از روی دوش ایشان برداشته و بر دوش اهلش بگذارد.»

محمد درویش، فعال محیط زیست، در همین رابطه در کانال تلگرامی‌اش نوشته است: «در‌حالی‌که شمار امضا‌ها در کارزار پارک قیطریه از ۱۴۵ هزار و کارزار نه به زاکانی از ۲۲ هزار هم عبور کرده است، (در ۱۹ تیرماه از مرز ۹۰ هزار امضاء گذشت) یاد این پاسخ مشهور علیرضا زاکانی پیش از حضور در ساختمان بهشت و قبول مسئولیت شهرداری تهران افتادم! اگر با همان خط‌کش بی‌عرضه‌گی، بی‌فکری و بی‌غیرتی الان که نزدیک به سه سال از عمر دولت متبوع شما و این سخن‌تان می‌گذرد، بخواهیم قضاوت کنیم، عیار بی‌عرضه‌گی، بی‌فکری و بی‌غیرتی ظاهرا بیشتر شده! نشده؟

مطالبه ما همچنان قبول این واقعیت است که نباید فضای سبز اندک شهر تهران که با کمبود سرانه فضای سبز روبه‌روست و دچار تورم روزهای ناسالم است، قربانی تغییر کاربری به هر بهانه‌ای، چه ساخت هتل، شهربازی یا مسجد شود. پیام کارزار پارک قیطریه را درک کرده و یک مطالبه مدنی را دوباره به یک بحران اجتماعی، سیاسی، دینی و امنیتی بدل نکنید. پذیرش و احترام به نظر افکار عمومی، یعنی ترویج امید و افزایش ضریب مشارکت عمومی؛ کیمیایی که شهرداری و دولت سخت به آن نیاز دارند! یعنی واقعا متوجه این نکته ساده نیستید یا؟».

هرچند این نخستین کارزار برای برکناری علیرضا زاکانی نیست، در سال ۱۴۰۰ نیز برخی از شهرسازان، کارشناسان حقوقی و شهروندان تهرانی به حکم وی اعتراض کردند و آن را غیرقانونی دانستند. در این کارزار که به امضای ۳۱ هزار نفر رسیده بود ابهامات قانونی‌بودن انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران مطرح شده بود. این کارزار خطاب به وزیر کشور بود و امضاکنندگان تأکید داشتند انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران، با قوانین و مقررات حاکم بر شرایط احراز تصدی سمت شهرداران دارای مغایرت است.

در جلسات پایانی شورای شهر تهران در سال گذشته هم مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت شورای شهر هشدار داد که زمان کارآموزی شهردار به پایان رسیده و گفت: شهردار تهران همان‌طورکه در شورا طرفداران پروپاقرص دارد منتقدانی نیز دارد که بنده با افتخار از منتقدان هستم. ما برای تغییرات در شهر تهران به همکاری جمع مشخصی از اعضای شورا نیاز داریم. چنانچه تعداد مشخصی از اعضا نسبت به عملکرد شهردار اعتراض داشته باشند، ابتدا باید به صورت روشن از مسیر رئیس شورا به شهردار تذکر دهند و در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، استیضاح مطرح می‌شود. سه سال فرصت‌دادن به شهردار برای کارآموزی و آشنایی با مسائل شهر کفایت می‌کند و سال ۱۴۰۳ زمانی است که یا باید به وعده‌ها عمل شود یا باید تصمیم دیگری گرفت».

هرچند او در نخستین جلسات علنی شورای شهر در سال جدید گفت: به ما گفته‌اند زاکانی را استیضاح نکنید تا مدیریت باثبات بماند.

اقراریان در جلسه سه‌شنبه ۱۹ تیر هم به ماجرای کارزار و برکناری زاکانی اشاره کرد و با بیان اینکه نمی‌توان نسبت به دغدغه ۱۵۰ هزار هموطن در مورد شهردار تهران بی تفاوت بود، یادآور شد: انتخاب و عزل شهردار بر عهده شوراست و مطابق قانون عزل آقای زاکانی به ۱۴ رأی نیاز دارد. اگر هموطنان این موضوع را دنبال می‌کنند باید اعلام کنم که شهردار در شورا موافقین و مخالفین جدی دارد و بنده صراحتاً می‌گویم که منتقد ایشان هستم.

با این حساب به نظر می‌رسد با وجود ایجاد کمپین های متعدد برای برکناری زاکانی، این امکان وجود ندارد و اکثریت اعضای شورای شهر هم تمایلی به برکناری شهردار ندارند. آن هم در شرایطی که رئیس شورای شهر تهران ارزشی برای مطالبه به حق شهروندان قائل نیست و گفته کاری به کارزار برکناری زاکانی نداریم.

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=6751

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات