• امروز : پنج شنبه - ۱۴ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 4 July - 2024
0
گزارش «روزان» از آمارهای متناقض سیل سوادکوده

آمارهای متناقض از تعداد جانباختگان و مجروحان

  • کد خبر : 6661
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
آمارهای متناقض از تعداد جانباختگان و مجروحان

بارش‌های شدید ساعت ۲۰:۳۰ سه‌شنبه پنجم تیر در ارتفاعات سوادکوه آغاز شد و به سرعت جریان‌های سیلابی عظیمی را به وجود آورد. این سیلاب‌ها حجم بزرگی از سنگ‌ها و واریزه‌های کوهی را به سمت جاده‌ها روانه کرد و بسیاری از خودرو‌ها زیر این توده‌های عظیم دفن شدند. سیلابی که براساس آخرین گزارش ها، ۶ کشته […]

بارش‌های شدید ساعت ۲۰:۳۰ سه‌شنبه پنجم تیر در ارتفاعات سوادکوه آغاز شد و به سرعت جریان‌های سیلابی عظیمی را به وجود آورد. این سیلاب‌ها حجم بزرگی از سنگ‌ها و واریزه‌های کوهی را به سمت جاده‌ها روانه کرد و بسیاری از خودرو‌ها زیر این توده‌های عظیم دفن شدند. سیلابی که براساس آخرین گزارش ها، ۶ کشته و ۲ هزار و ۱۳۹ حادثه دیده داشته است.

به دنبال این حادثه، «غلامعلی فخاری»، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران، اعلام کرد که گزارش مفقودی پنج نفر از سرنشینان خودرو‌ها به هلال احمر رسید. تیم‌های امداد و نجات بلافاصله به منطقه اعزام شدند تا عملیات جست‌وجو و نجات را آغاز کنند. پس از تلاش‌های بی‌وقفه، مشخص شد که سه نفر از مفقودان زنده هستند و برای درمان به بیمارستان منتقل شده‌اند. با این حال، همچنان دو نفر دیگر در این حادثه مفقود بودند. عصر روز چهارشنبه، پیکر یکی از مفقودان که بانویی ۲۵ ساله بود، از رودخانه تلار در قائمشهر پیدا شد.

پس از وقوع سیلاب، هلال احمر با اعزام شش تیم امدادی و ۱۷ تیم پشتیبان از شعب مختلف استان از جمله سوادکوه شمالی، قائمشهر، ساری، جویبار، بابلسر، فریدون کنار، بابل، بندپی و آمل به منطقه، عملیات گسترده‌ای را آغاز کرد. همچنین، هفت تیم آنست و دو تیم واکنش سریع از استان تهران نیز به کمک آمدند.

در این عملیات، ۲۰۸ نفر از خدمات هلال احمر بهره‌مند شدند. ۳۱ نفر اسکان داده شدند و ۶۱ نفر نیز به مکان‌های امن منتقل شدند. در این حادثه، ۶۸ نجات‌گر داوطلب، ۴۳ خودرو آمبولانس، هفت دستگاه خودرو کمک‌دار سبک، ۱۲ دستگاه خودرو ست نجات، دو دستگاه خودرو آنست و هفت دستگاه خودرو سواری فعال بودند.

سیلابی ناگهانی

سیلاب در محدوده طالع‌رودبار سوادکوه خسارات به‌جا گذاشت و جاده‌ها را به ویرانه‌ای از سنگ و گل تبدیل کرد. این حادثه بار دیگر نشان داد که مناطق کوهستانی و مرتفع به تجهیزاتی بهتر و آمادگی بیشتر برای مقابله با بحران‌های طبیعی نیاز دارند. حادثه سیلاب سوادکوه نه تنها خسارات مادی و جانی به همراه داشت، بلکه ضرورت بهبود سیستم‌های هشدار و واکنش سریع در برابر چنین بحران‌هایی را برجسته کرد. تلاش‌های بی‌وقفه نیرو‌های امدادی و داوطلبان هلال احمر، نمونه‌ای از همبستگی و همیاری در مواجهه با بلایای طبیعی بود.فرماندار سوادکوه گفت: از دو هفته پیش، با سیل درگیریم  و در این مدت، دستگاه‌های خدمات‌رسان در آماده‌باش کامل هستند. معادن، شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی، بسیج سازندگی و دیگر نهادها، ادوات و ماشین‌آلات سنگین خود را در اختیار این شهرستان قرار داده‌اند.

فرماندار سوادکوه مازندران با اشاره به مسدود بودن محور سوادکوه، یک فوتی و یک مفقودی را مهمترین خسارت‌های جانی ناشی از سیل در این شهرستان اعلام کرد.

رمضان غلامی در جمع خبرنگاران، در خصوص آخرین اقدامات انجام‌شده پس از سیل اخیر  گفت: از دو هفته پیش، با سیل درگیریم  و در این مدت، دستگاه‌های خدمات‌رسان در آماده‌باش کامل هستند. معادن، شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی، بسیج سازندگی و دیگر نهادها، ادوات و ماشین‌آلات سنگین خود را در اختیار این شهرستان قرار داده‌اند.

رئیس ستاد بحران شهرستان سوادکوه با اشاره به تلاش همه برای بازگشایی محور مواصلاتی این شهرستان، اظهار کرد: به‌خاطر احتمال ریزش کوه و سیل مجدد، هنوز محور بازگشایی نشد و تلاش داریم در اسرع وقت به‌صورت کامل و با حفظ ایمنی، ترددها را تسهیل کنیم.

 

سوادکوه از جمله شهرستان‌هایی است که به‌خاطر موقعیت جغرافیایی‌اش در معرض سیل قرار دارد. سیل سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۸ از جمله اتفاقاتی است که خسارت‌های فراوانی باقی گذاشت و نیاز است برای جلوگیری از تکرار این حوادث، کارهایی مانند لایروبی رودخانه‌ها، احداث دیوار حائل و سایر اقدامات امنیتی به‌صورت مستمر انجام شود.

هراز بسته شده

با توجه به انسداد محور فیروزکوه به سمت سوادکوه و بالعکس به علت تخریب جاده در مقاطع مختلف ناشی از بروز سیلاب، محور مذکور تا اطلاع ثانوی مسدود بوده و مسیر جایگزین محور هراز است.

رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت: به علت انسداد محور فیروزکوه به سمت سوادکوه و بالعکس به دلیل تخریب جاده در مقاطع مختلف ناشی از بروز سیلاب، محور مذکور تا اطلاع ثانوی مسدود بوده و مسیر جایگزین محور هراز است.

سردار حسن مومنی اظهار داشت: با توجه به انسداد محور فیروزکوه به سمت سوادکوه و بالعکس به علت تخریب جاده در مقاطع مختلف ناشی از بروز سیلاب، محور مذکور تا اطلاع ثانوی مسدود بوده و مسیر جایگزین محور هراز است.

وی افزود: با توجه به حجم بالای تردد به کلیه هموطنان عزیز که قصد سفر و تردد در این محور را دارند  توصیه می شود حتی المقدور از تردد و سفرهای غیرضروری خودداری کرده و در صورت ضرورت برای انجام سفر، از محور هراز برای تردد استفاده کنند.

بنابر اعلام سایت پلیس، وی همچنین اشاره کرد که از تردد ناوگان بار از مبدأ استان سمنان به سمت محور سوادکوه نیز تا عادی شدن شرایط ممانعت به عمل می آید.

ادامه کمک رسانی

در همین راستا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران ، گفت که نیروهای امدادی و خدمات رسان هم اکنون در حال بازگشایی جاده سوادکوه و همچنین جمع آوری نخاله و ضایعات ناشی از آورده سیلاب هستند که بازگشایی این محور قطعاً تا روز جمعه به طول خواهد انجامید.

حسینعلی محمدی شیرکلایی اظهار کرد: در طول چند روز گذشته ۶۰۰ نیروی انسانی در قالب ۴۴ تیم امدادی و خدمات رسان با به کارگیری ۳۶ دستگاه ماشین آلات سنگین در منطقه حضور دارند و در حال بازگشایی جاده سوادکوه و جمع آوری ضایعات ناشی از آورده سیلاب هستند .

وی خاطرنشان کرد: با تلاش بی وقفه نیروهای امدادی و خدمات رسان و پاکسازی مسیر، پیش بینی می شود تا روز جمعه جاده سوادکوه بازگشایی و در آخرین روز هفته جاری زیر بار ترافیکی برود.

وی با اشاره به حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور و همچنین استاندار مازندران در نخستین ساعات وقوع سیلاب در سوادکوه، گفت: با هدف تسریع در خدمت رسانی و کمک به سیل زدگان، استاندار مازندران دستور داد در کمترین زمان ممکن نسبت به این مهم اقدام کنند.

آمار متناقض

امدادرسانی به سیل زدگان سوادکوه درحالی همچنان ادامه دارد که چند روز قبل، سیلی مشابه بخش هایی از چالوس را با خود برد و مردم را آواره کرد. به دنبال این حادثه هواشناسی هشدار مجددی برای احتمال بروز سیل در سایر نقاط شمالی کشور صادر کرد ولی باز هم این هشدارها مانع از غافلگیری مسئولان نشدو سیلی که اینبار به قیمت جان ستاندن ۳ نفر از هموطنان تمام شد.

اما نکته جالب اینجاست که درحالیکه خود مسئولان و نیروهای امداد رسان خبر از جستجوی گسترده برای یافتن پیکر سه نفر مفقودی این سیل بودند، مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران شب گذشته اعلام کرد که ۳ نفر از این ۵ نفر مفقودی در بیمارستان بستری هستند! غلامعلی فخاری گفت: پس از جست‌وجو‌ها و بررسی‌های انجام شده مشخص شد که سه نفر از پنج مفقودی این حادثه زنده هستند و پس از مصدومیت در سیل برای مداوا به بیمارستان منتقل شده بودند؛ بنابراین تعداد مفقودی‌ها ۲ نفر بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران خاطرنشان کرد: پیکر یکی از این ۲ مفقودی که بانوی ۲۵ ساله بود عصر روز چهارشنبه- از رودخانه تلار در قائمشهر از آب بیرون کشیده شد.

سیل فراگیر

با این حال سواد کوه تنها منطقه ای نیست که در آن سیل رخ داده بلکه به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از تاریخ یکم تا نهم تیر ماه ۱۴۰۳، نیروهای عملیاتی جمعیت هلال احمر در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، گلستان، گیلان و مازندران در ۱۱۷ عملیات امداد و نجات به ۲ هزار و

محمودی افزود: نجات گران هلال احمر ۲۱۷ متأثر از سیلاب را به مناطق امن منتقل، همچنین ۴۲۵ نفر نیز اسکان اضطراری داده شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: متأسفانه در این مدت ۶ نفر از هموطنان در مناطق رودبار، سوادکوه و کلیبر جان خود را از دست دادند و ۱ نفر در منطقه سوادکوه مفقود شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تصریح کرد؛ تعداد ۲۴۰ تیم عملیاتی متشکل از ۹۱۴ نفر از امدادگران و نجات گران به متأثرین از سیل خدمات امدادی ارائه کردند.

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=6661

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات