• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
0
گزارش «روزان» درباره مواضع مخالفان FATF؛

آیا مشکل با نامه رئیس جمهوری حل خواهد شد؟

  • کد خبر : 7192
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۹
آیا مشکل با نامه رئیس جمهوری حل خواهد شد؟

گروه سیاسی- حل مشکلات اقتصادی در کنار رفع فیلترینگ و تورم و البته موارد دیگر از جمله وعده‌های پزشکیان بود برای کشیدن مردم پای صندوق رای. اما با روی کارآمدن نامزد جبهه اصلاحات وضعیت به گونه ای در حال رقم خوردن است که به نظر نمی‌رسد دولت چهاردهم بتواند امتیازی را برای خودش کسب کند. […]

گروه سیاسی- حل مشکلات اقتصادی در کنار رفع فیلترینگ و تورم و البته موارد دیگر از جمله وعده‌های پزشکیان بود برای کشیدن مردم پای صندوق رای. اما با روی کارآمدن نامزد جبهه اصلاحات وضعیت به گونه ای در حال رقم خوردن است که به نظر نمی‌رسد دولت چهاردهم بتواند امتیازی را برای خودش کسب کند. به طور مثال در ماجرای حل مشکل FATF و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، چند روز پس از اینکه دولت از حل آن گفتند؛ روزنامه کیهان مدافعان پیوستن به FATF را متهم به نفهمیدن کرد و نوشت: «درست وسط بزرگ‌ترین نبرد بین حق و باطل عده‌ای مجدداً بحث FATF (گروه ویژه اقدام مالی) را به میان کشیده‌اند و این موضوع چند روزی است، از دهان و قلمشان نمی‌افتد. برخی حتی نوشته‌اند، بدون آن، «وفاق ملی» شکل نخواهد گرفت!آیا به میان کشیدن مبحث منسوخ و خطرناکِ FATF که در دولت آقای روحانی ۳۹ خواسته از ۴۱ خواسته آن به اجرا گذاشته شده و تبعات خسارت‌بار آن هنوز حس می‌شود، وسط یک جنگ بزرگ، ترکیبی و سرنوشت‌ساز، اتفاقی است؟!

روزنامه حسین شریعتمداری افزود: عده‌ای در ایران یا از سر بی‌خبری یا هر دلیل دیگری  تلاش‌های مشکوکی را برای احیای این مسئله مُرده آغاز کرده‌اند که هدف اول و آخر آن  چه بدانند و چه ندانند  تضعیف محور مقاومت وسط جنگ است. خدمت به رژیم صهیونیستی، از این واضح‌تر؟!»

مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با اشاره به همین موضوع مهم به ایلنا گفت: «اول دولت باید بیاید و استدلال‌های خودش را بگوید، بعد از آن ما تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

میرسلیم در پاسخ به اینکه مشکل اساسی بر سر راه تصویب FATF چیست، گفت: مشکل فقط سر تحریم‌ها است و اگر تحریم‌ها برداشته شود ما مشکلی نداریم، اتفاقاً خودمان از FATF سخت‌گیرتر هم هستیم.

پیش از این مسعود پزشکیان در نخستین نشست خبری خود صراحتاً بر ضروت پیوستن ایران به FATF تاکید کرد و گفت: «چاره‌ای جز حل FATF نداریم باید حلش کنیم. اگر بتوانیم FATF و برجام را حل کنیم و روابط‌مان را با دنیا اصلاح کنیم، می‌توانیم به اهداف چشم‌انداز برسیم.» وی در ادامه اظهارات خود به این مطلب اشاره کرد که برای به جریان افتادن دوباره پرونده FATF حتما به مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه خواهم نوشت، چون این موضوع باید حل شود.

قائم پناه معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری هم چهارشنبه در این خصوص گفت: در خصوص FATF قرار است نامه آن را به مجمع تشخیص مصلحت بنویسیم که ان‌شاءلله بررسی شود و به نظرم این اجماع داخلی صورت خواهد گرفت.

همچنین عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد و دارایی روز گذشته در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که گزارشی از وضعیت فعلی و اقدامات ضروری برای عادی سازی پرونده ایران در FATFبه رئیس جمهور ارائه کرده است.

وی با اشاره به اینکه این اقدامات با آنچه که در رسانه‌ها گفته می شود، متفاوت است، تصریح کرد: رئیس‌جمهور مقرر کردند اقدامات لازم جهت رفع محدودیت ها و تعلیق اقدام تقابلی گروه اقدام ویژه مالی FATFدر چارچوب منافع ملی کشور پیگیری شده و همزمان نسبت به رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌ های داخلی در این خصوص از طریق همکاری نهادهای اقتصادی با شورای عالی امنیت ملی اقدام شود.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد:‌ ‌با همکاری و وفاق محدودیت های مالی علیه ایران را کاهش خواهیم داد.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس دوازدهم هم با اشاره به همین موضع مهم نیز به ایلنا گفت:  FATF یک ابزار و وسلیه جنگی در دست دشمن برای فشار به ماست تا ما مجبور باشیم داده‌های خودمان را به آن‌ها بدهیم.

او در مخالفتی سرسختانه با پیوستن به FATF به اظهارات اخیر عبدالناصر همتی در خصوص دستور رئیس‌جمهور برای حل این مساله اشاره کرده و می‌گوید: FATF دو موضوع بسیار مهم دارد که مجلس باید مصوب کند، اولی پیوستن به پالرمو است؛ اگر ما به کنوانسیون پالرمو بپیوندیم کلیه جنبش‌های آزادی بخش مثل حزب الله، حماس و … به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شوند، یعنی ما با دست خودمان داریم دست‌های پرتوان‌مان را قطع می‌کنیم.

او با اشاره به این که یکی از الزمات FATF پالرمو است، می‌گوید: تا وقتی که مجلس شورای اسلامی پالرمو را مصوب نکند، پیوستن به FATF امکان‌پذیر نیست و مجلس هم محال است این ننگ را برای خودش بگذارد و ما به پالرمو بپیوندیم.

وی درباره این که رئیس جمهور دستور داده است برای رفع نگرانی‌ها در خصوص مسئله FATF، نهاد‌های اقتصادی و عالی کشور باهم همکاری داشته باشند، عنوان کرد: رفع نمی‌شود، یک نهاد در این خصوص مجلس است؛ مجلس باید در مورد این دو موضوع که مانده است تصمیم‌گیری کند که یکی از آن‌ها پالرمو است و حتما باید طبق قانون اساسی به مجلس بیاید و مجلس این ننگ را نمی‌پذیرد و رأی نمی‌دهد. از سوی دیگر تاکید رهبری این بوده که به جای این‌که انرژی خودمان را برای پیوستن به FATF بگذاریم چرا نمی‌آییم مبارزه با پولشویی که برایش شورای عالی تشکیل شده است را تقویت کنیم.

همچنین نور نیوز رسانه نزدیک به شورای امنیت (شعام) نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشته: بدلیل وجود تحریم‌های ظالمانه، تلاش دولت برای خروج ایران از فهرست سیاه FATF نمی‌تواند گشایش زیادی در تجارت خارجی ایجاد کند. به طور قطع توجه به تولید ملی در کنار عضویت و نقش آفرینی در سازمان‌ها و پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای و توسعه مراودات با همسایگان اولویت بالاتری دارد.

با این همه حالا باید منتظر ماند و دید که پزشکیان و تیم همراهش چطور در چنین شرایطی مخالفان FATF را متقاعد خواهند کرد؟ آیا این توان و نیرو را دارند که آنها را متقاعد کنند و یا اینکه مثل دولت دوازدهم دست از تلاش خواهند کشید و از سرشاخ شدن با مجلس و مجمع دست خواهند کشید.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=7192

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات