• امروز : یکشنبه - ۱۵ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
0
گزارش «روزان» از قوام محور مقاومت بعد از ترور سیدحسن نصرالله؛

آینده حزب الله لبنان چه خواهد شد؟

  • کد خبر : 7116
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶
آینده حزب الله لبنان چه خواهد شد؟

گروه سیاسی- با گذشت چند روز از ترور سیدحسن نصرالله، گمانه‌زنی ها درباره چگونگی لو رفتن محل اقامت دبیرکل حزب‌الله همچنان ادامه دارد. سخنگوی ارتش اسرائیل گفته: «ما چند سال است که در مورد سیدحسن نصرالله اطلاعات جمع آوری می‌کنیم. ده ها سال است که اطلاعات جمع آوری می کنیم و می‌فهمیم که او چه […]

گروه سیاسی- با گذشت چند روز از ترور سیدحسن نصرالله، گمانه‌زنی ها درباره چگونگی لو رفتن محل اقامت دبیرکل حزب‌الله همچنان ادامه دارد. سخنگوی ارتش اسرائیل گفته: «ما چند سال است که در مورد سیدحسن نصرالله اطلاعات جمع آوری می‌کنیم. ده ها سال است که اطلاعات جمع آوری می کنیم و می‌فهمیم که او چه زمانی تلاش می‌کند تا جنگ را آغاز می‌کند. ما اطلاعات لحظه ای داشتیم.»

این در حالی است که روزنامه فرانسوی «پاریزین» به نقل از منبعی امنیتی در لبنان مدعی شد که «اسرائیل از طریق یک جاسوس ایرانی از موقعیت حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان مطلع شده بود. بنا به همین گزارش این جاسوس ایرانی به اسرائیل اطلاع داده بود که حسن نصرالله وارد مقر فرماندهی حزب‌الله در ضاحیه در جنوب بیروت شده است.»

ادعایی که می‌تواند حاکی از این باشد که اسرائیل قصد دارد نگاه ها از سمت ترور را به موضوع وجود یک جاسوس ایرانی بکشاند.

اما در همین راستا نشریه نیویورک تایمز به نقل از سه مقام بلندپایه ادعا ‌کرد که اسرائیل از ماه‌ها قبل می‌دانست که (سید) حسن نصرالله کجاست اما تصمیم به کشتن او در همین هفته اخیر گرفته شد چون «بیم آن می‌رفت که نصر الله دوباره ناپدید شود» ناظران سیاسی می گویند اسرائیل احتمالا از نگرانی منتقل شدن دبیرکل حزب الله لبنان به خارج از لبنان، این عملیات را با سرعت اجرا کرده است.

گفته می‌شود که محل اتاق عملیات حزب الله یک ساختمان زیرزمینی در بیروت بود که زیر چهار طبقه ساختمان ساخته شده بود. در واقع این مکان، محل برگزاری جلسه فرماندهان حزب الله بوده است که از قبل از سوی اسرائیل شناسایی شده بود.

این در حالی است که یک مقام اطلاعاتی فرانسوی به شبکه ال. س. ای این کشور گفته است که نیروهای اطلاعاتی اسرائیل «قطعا در محل یک جاسوس داشته‌اند» او افزوده: «سرعت عمل ارتش اسرائیل و موساد و اینکه مرگ او بلافاصله تایید شد نشان می‌دهد که یک نفر از داخل تشکیلات با آنها همکاری کرده است. این عملیات و عملیات انفجار پیجرها به این دلیل موفقیت آمیز بود که فردی از درون سازمان با آنها همکاری کرده است.»

برخی دیگر از کارشناسان سیاسی می گویند حضور سید حسن نصرالله در جلسه با فرماندهان عالی‌رتبه، اتفاقی نبوده و احتمالاً به فرماندهی حزب الله اطلاعات فریب مبنی بر اینکه اسرائیل قصد حمله زمینی به بیروت را دارد، منتقل شده بود. انتشار این اخبار گمراه کننده به درون تشکیلات حزب الله، باعث شد تا سیدحسن نصرالله از اقامتگاه ایمن به محل اتاق عملیات حرکت کند.

ناظران سیاسی معتقدند طراحی این عملیات، ترکیبی از یک عملیات فریب اطلاعات در همکاری موساد و ارتش اسرائیل بوده است. اما نقطه ای که توانسته اسرائیل را در این عملیات موفق کند، حضور احتمالی یک جاسوس با دسترسی قابل توجه در تشکیلات حزب الله لبنان است.

موضوعی که هم سخنگوی ارتش اسرائیل و هم سایر کارشناسان به رسانه ها گفتند و بر آن تاکید داشتند. به عبارت دیگر، این احتمال تقویت می شود که انتشار خبر حمله قریب الوقوع زمینی اسرائیل به لبنان، همان عملیات فریب بوده تا کادر مرکزی حزب الله را در شرایط فقدان شبکه ارتباطی پیجر و بیسیم مجبور به حضور در جلسه در محلی کند که از قبل لو رفته و تبدیل به تله ثابت شده است. در چنین شرایطی صرفا اطلاع از ساعت حضور سید حسن نصرالله می توانسته اسرائیل را در ترور او موفق کند. متغیری که اسرائیل احتمالا توانسته از طریق یک عامل انسانی به داده های دقیقی از زمان حضور هدف در تله مطلع شود.

روزنامه فایننشال تایمز هم در همین رابطه ادعا کرد که موساد در سوریه توانسته بود به بدنه حزب‌الله نیرو اضافه کند. این نشریه نوشت: «جنگ سوریه همچنین انبوهی داده تولید کرد که بخش اعظم آن برای جاسوسان اسرائیلی و الگوریتم‌های آن‌ها به صورت علنی در دسترس بود. آگهی‌های ترحیم به شکل «پوستر‌های شهید» که به طور مرتب توسط حزب الله مورد استفاده قرار می‌گرفت حاوی اطلاعاتی از شهر محل تولد فرد، محل کشته شدن و حلقه دوستانی که خبر را در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند بود. مراسم خاکسپاری نیز موجب می‌شد که گاهی مقام‌های ارشد سازمان از سایه بیرون بیایند.»

یک مقام ارشد سابق لبنانی در بیروت گفت که نفوذ به حزب الله توسط نهاد‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا «بهای حمایت آن‌ها از اسد بود… آن‌ها باید خودشان را در سوریه آشکار می‌ساختند.» اینجا بود که این گروه مخفی ناگزیر شد با سرویس اطلاعاتی بدنام و فاسد سوریه یا سرویس‌های اطلاعاتی روسیه که به صورت منظم از سوی آمریکایی‌ها رصد می‌شوند در تماس باشد و اطلاعات رد و بدل کند.»

اسرائیل همچنین بر میزان پرواز پهپادهایش بر فراز خاک لبنان افزود و ماهواره‌های جاسوسی این رژیم نیز تحرکات حزب الله لبنان و اعضای آن را رصد می‌کردند تا از این رهگذر بتوانند مراکز حساس این جنبش و کوچکترین تغییرات در قدرت آن را تحت نظارت و ارزیابی داشته باشند. برای مثال، اسرائیل سعی داشته تا اطلاعات دقیقی را از انبار‌های تسلیحاتی حزب الله لبنان کسب کند. این رژیم در جریان بمباران‌های اخیر خود نیز به نحوی ویژه معطوف به هدف قرار دادن این زرادخانه‌های تسلیحاتی بوده است.

یک منبع آگاه هم در همین رابطه به رویترز گفت: «ترور حسن نصرالله نشان داد که جاسوسان اسرائیل حتی در میان اعضای این گروه کوچک و محدود اطراف او نیز نفوذ کرده‌اند.»

اما آنچه که مشخص شده این است که موفقیت اسرائیل در ترور نصرالله قبل از اینکه نتیجه تسلیحات و کسب اطلاعات سری از طرف مقابل باشد مدیون اشتباهات فاحش در حزب الله لبنان بود. اشتباهاتی که بعید نیست در چارچوب نفوذ اطلاعاتی دشمن،شکل گرفته شده باشند. همان اشتباهاتی که بی سیم ها و پیجرهای آلوده را به دست اعضای حزب الله رساند.

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=7116

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات