• امروز : شنبه - ۲ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 22 June - 2024
0
گزارش روزان درباره رقابت های سیاسی در انتخابات؛

اصلاح طلبان باز می گردند یا اصولگرایان متحد می شوند؟

  • کد خبر : 6441
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵
اصلاح طلبان باز می گردند یا اصولگرایان متحد می شوند؟

گروه سیاسی- «اگر مشارکت به ۵۰ درصد برسد، احتمال پیروزی پزشکیان در دور اول وجود دارد.» این را محمد مهاجری گفته. یکی از نزدیکان علی لاریجانی که با ردصلاحیت او حالا مدعی است که رقابت اصلی بین قالیباف، جلیلی و پزشکیان رخ خواهد داد و زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی در نقش مجلس گرم‌کن انصراف خواهند […]

گروه سیاسی- «اگر مشارکت به ۵۰ درصد برسد، احتمال پیروزی پزشکیان در دور اول وجود دارد.» این را محمد مهاجری گفته. یکی از نزدیکان علی لاریجانی که با ردصلاحیت او حالا مدعی است که رقابت اصلی بین قالیباف، جلیلی و پزشکیان رخ خواهد داد و زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی در نقش مجلس گرم‌کن انصراف خواهند داد.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین اضافه می‌کند: «قالیباف و جلیلی دوست ندارند مشارکت گسترده شود. به همین دلیل اگر مشارکت به ۵۰ درصد برسد، احتمال حتی مرحله اولی شدن پزشکیان وجود دارد اما در صورت ورود به مرحله دوم، اصولگرایان متحد می‌شوند و فرد اصولگرا پیروز می‌شود.»

مهاجری درباره میزان مطلوبیت پزشکیان بر این باور است که «پزشکیان از جلیلی و زاکانی بهتر است. هیچ دلیلی وجود ندارد که پزشکیان از قالیباف بدتر باشد؛ به خصوص اینکه قالیباف همیشه حاشیه داشته، اما پزشکیان بی حاشیه‌ترین است؛ بنابراین یک عقبه اصلاح طلبی می‌تواند به او کمک کند. قالیباف یک چهره نظامی است و دیدگاه‌های منفی درباره او وجود دارد.

احمد زیدآبادی اما نظر نسبتاً متفاوت تری درباره انتخابات هشت تیر دارد. او به انتخاب گفت: «انتخابات از همین الان چهار قطبی است؛ یک طرف پزشکیان، یک طرف قالیباف و یک طرف پورمحمدی و از سوی دیگر دو نفر دیگر که با هم مرز‌های مشخصی دارند. به این معنا نیست که همه اصولگرا‌ها یکی هستند. خط مشی آقای قالیباف با آقای جلیلی متفاوت است. خط مشی پورمحمدی نیز با هر دو آن‌ها متفاوت است. بنابراین یک دو قطبی کامل شکل نمی‌گیرد، بلکه در دور دوم احتمالی شکل می‌گیرد. در این دور همه با هم رقیب هستند.»

وی در ادامه درباره جذب آرا خاکستری توسط پزشکیان بیان کرد: «این مسائل در درجه دوم اهمیت است. مهم این است که آیا ایشان نماد یک تغییر در فضا هست یا خیر؛ اگر به ایشان به شکل یک نماد نگاه کنیم، به جمله جمله صحبت‌های ایشان توجه نمی‌شود. سال ۸۸ میرحسین موسوی، ادبیات خاص خود را داشت اما در همین تهران می‌دیدیم که جوانان طرفداران ایشان خیلی کاری به این حرف‌ها نداشتند. جوانان ایشان را نماد تغییر می‌دانستند و توانستند در تهران اکثریت آرا را بیاورند. مسأله فقط نوع ادبیات کاندید‌ها نیست. برای افرادیکه می‌خواهند رأی دهند، مسأله دو نکته است. اول اینکه سمت و سوی برنامه چیست و دوم با توجه به ساختار موجود تا چه حد قابل اجراست.»

اما روزنامه جوان اساساً نظر دیگری در این رابطه دارد و از همین ابتدای امر بنا را بر سر ناسازگاری با اصلاحات نهاده. این روزنامه در شماره روز سه‌شنبه خودش از فتنه جدیدِ اصلاح‌طلبان به نام «پزشکیان» یاد کرده و نوشت: « اصلاح‌طلبان و افرادی مثل عباس عبدی چرا از همین‌حالا پیروزی نامزد خود را در مرحله اول قطعی می‌دانند؟! اگر می‌دانند که نمی‌توانند با پزشکیان ساختارها را زیرورو کنند، همچنان‌که با خاتمی و روحانی نتوانستند و فقط انتظار شکست او را می‌کشند، ولی به دلیل دیگری از همین‌حالا پیروزی قطعی او را وعده می‌دهند، این دلیل چیزی نیست جز دعوت به یک فتنه دیگر! این رفتارها بیشتر از هرچیز نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان به اقلیت‌بودن خود باور دارند!»

این روزنامه نزدیک به سپاه اضافه می‌کند: «چه اتفاقی افتاده است که اصلاح‌طلبان  به این نتیجه رسیده‌اند که یک شخص می‌تواند فرضیه آنان را نجات دهد؟! و چگونه کار را در مرحله اول به‌نفع نامزد خود تمام‌شده می‌دانند؟ آیا این اسم رمز آشوب دیگری است؟!»

نکته جالب اینکه جوان در همین شماره روز سه‌شنبه خودش حمید رسایی را دعوت به سعه صدر بیشتر و جلوگیری از توهین به رقیبِ جریان وابسته به خود می‌کند. اما در برابر اصلاح‌طلبان قصاص قبل از جنایت کرده و به نام فتنه که در هر انتخابات تیتر اصلی جریان اصولگراست، سعی در تخریب شخصیت مورد اقبال اصلاح‌طلبان می‌کند.

اما پزشکیان هم ساکت ننشسته و با مصاحبه روز اول خودش در صداوسیما نشان داد که دست پر وارد میدان شده. او در توییترش ضمن کنایه به یکی از نامزدهای انتخابات که در دوره قبل وعده حل مشکل بورس را داده بود نوشت: «قرار بود سه روزه مشکل بورس حل شود، اما بحران ۳ سال کامل ادامه یافت. برای حمایت از بورس نرخ خوراک صنایع را چند برابر کردند و مصوبه را دو ماه در کشوی معاون اول نگه داشتند تا نورچشمی‌ها فرصت کافی برای خالی کردن پورتفویشان را داشته باشند. اینطور شد که سقوط بزرگ اردیبهشت ۱۴۰۲ شکل گرفت. قرار بود از بورس حمایت کنید نه اینکه فرصت‌های استفاده از مصوبه‌های پنهانی را برای نورچشمی‌ها فراهم کنید.»

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین برنامه تبلیغاتی خود در رسانه ملی گفت: «تقصیر‌ها همه‌اش مال آمریکاست؟! تقصیر مال ماست.» برنامه‌ریزی من، همان برنامه‌های دولت است؛ ما باید نگاهمان را اصلاح کنیم. من باید با مردم آشتی کنم. سیستم و مدیران ما باید مردم را به عنوان سرمایه‌‌های این مملکت ببینند.

وی بیان کرد: نمی‌شود مردم را با نگاه محدود و افرادی که فقط اطراف خود را می‌بینند، جلب کرد. زمانی می‌توانیم مشارکت ایجاد کنیم که اجازه دهیم مردم بیایند، آزاد باشند و مطئنم باشند که ما با آنها می‌توانیم به اهدافمان برسیم.

او گفت: «وقتی از مردم حرف می‌زنیم منظور آن تهیه‌ای است که از کشور می‌رود، آن سرمایه‌گذاری است که کشور را رها می‌کند. دولت که قرار است ما باشیم، دست آنها را می‌بوسیم و خواهش می‌کنیم بمانند.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آمار مهاجرت به بالاترین سطح خود طی دو اخیر رسیده و تقریباً امیدی به بهبود شرایط کشور وجود ندارد. اینکه پزشکیان در صورن پیروزی در انتخابات چگونه قرار است مشکلات متعدد کشور را حل کند، و اساساً چگونه می‌تواند در برابر دولت در سایه ایستادگی کند سوال بسیاری از مردمی است که پس از برگزاری انتخابات سال ۸۸ دو دولت روحانی را هم تجربه کردند که در آن حوادثی تلخی مثل اعتراضات سال ۹۶ و آبان ۹۸ رقم خورد.

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=6441

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات