• امروز : یکشنبه - ۱۵ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
0
گزارش «روزان» از واکنش تندروها به شهادت سیدحسن نصرالله؛

انتخابات هنوز برای برخی جریان های سیاسی تمام نشده است

  • کد خبر : 7139
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۹
انتخابات هنوز برای برخی جریان های سیاسی تمام نشده است

گروه سیاسی- انتقاد تندروها یا سوپرانقلابی‌ها نسبت به پزشکیان از اولین ساعات انتشار خبر ترور سیدحسن نصرالله آغاز شد. ۵ رسانه اصولگرا در حالی خواستار حمله به اسرائیل شدند که روزنامه کیهان به عنوان سردمدار این جریان نوشت که تعلل پزشکیان باعث شد تا به خاطر دو انگاره غلط: اولی، همان که یک هفته قبل […]

گروه سیاسی- انتقاد تندروها یا سوپرانقلابی‌ها نسبت به پزشکیان از اولین ساعات انتشار خبر ترور سیدحسن نصرالله آغاز شد. ۵ رسانه اصولگرا در حالی خواستار حمله به اسرائیل شدند که روزنامه کیهان به عنوان سردمدار این جریان نوشت که تعلل پزشکیان باعث شد تا به خاطر دو انگاره غلط: اولی، همان که یک هفته قبل بر زبان وزیر خارجه هم جاری شد: «رژیم اسرائیل در غزه در باتلاق گرفتار شده و تصور می‌کنند با گسترش میدان جنگ می‌تواند از بن بست خارج شوند. ما کاملا هوشیار هستیم و در تله آن‌ها نخواهیم افتاد. حرکات آن‌ها از سر استیصال است». تکرار این ادبیات طی چند ماه گذشته (و در ادوار دیگر) از سوی برخی سیاسیون، امر را بر دشمن صهیونیست مشتبه کرد.

حتی ابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دوازدهم به صراحت گفت که اگر سعید جلیلی رئیس جمهور بود «شاید اسرائیل به این راحتی جرات» نمی‌کرد دبیرکل حزب ‌الله لبنان را ترور کند. این اظهارنظر در حالی از صداوسیمای ملی پخش شد که آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این صراحتاً به این نکته اشاره کردند که سیاست خارجی دست دولت نیست و حاکمیت آنرا اداره می‌کند و دولت تنها مجری آن است. بنابراین اینکه چه کسی رئیس جمهور شد در سیاست‌های کلی نظام تفاوت چندانی نخواهد داشت.

انتشار این دست تحلیل‌ها تا جایی پیش رفت که سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «در فضای مجازی در مورد سپاه و فرماندهان میدانی نیروهای مسلح اطلاعات نادرستی را بیان می کنند. مثلاً اگر جواب ترور سردار سلیمانی، ترور هنیه را می‌دادیم این اتفاق نمی افتاد یا اگر جواب ندهیم گام بعدی را برمی‌دارند. هیجان برای اقدام است و طراحی اقدام را که انجام می دهید باید با در نظر گرفتن عقلانیت، تدبیر و سنجش همه جوانب اقدام به تحلیل صحنه و اجرای عملیات کرد.»

جواد موگویی، مستندساز نزدیک به جریان اصولگرا نیز خطاب به تندروهایی که دولت را باعث و بانی ترور سید حسن نصرالله می‌دانند در اینستاگرام خودش نوشت: ۱. جماعت «جلیلی-پایداری»، استراتژی کنونی ایران را محصول دولت پزشکیان و ظریف اعلام می‌کنند! و حتی خواستار استیضاح پزشکیان شدند!

در دولت رئیسی، ۳۰هزار نفر در غزه به‌ خاک‌وخون کشیده شدند. در دولت رئیسی، سیدرضی فرمانده عالی‌رتبه‌سپاه ترور شد. در دولت رئیسی، مواضع حزب الله روزانه بمباران می‌شد. در دولت رئیسی، یمن بارها بمباران شد. ایضا عراق.

چرا ایران آن موقع، تل‌آویو را موشکباران نکرد؟! چرا پاسخ سختِ‌ بازدارنده نداد که ترور زاهدی در سفارت رقم نخورد؟ حال، نکرده‌های دولت قبل را از دولت تازه‌تاسیس دوماهه می‌خواهند؟!

 

۲. جنگ، عرصه بگومگوهای انتخاباتی نیست. استراتژی جبهه مقاومت در دستان فرمانده‌‌ کل قواست و تابع دولت‌ها نیست. باید به فرمانده اعتماد کرد‌.

۳. در آتش کنونی جنگ، وفاق ملی اولین شرط مقاومت و پیروزی است. حملات جماعتِ جلیلی به دولت، اگر خط نفوذ رسانه‌ای صهیونیست‌ها نباشد، کینه‌ای از شکست انتخاباتی است که خلاف امنیت کشور و جبهه مقاومت است. مراقب باشید در این تله بازی نکنید.

روزنامه اصولگرای فرهیختگان هم با اشاره به همین موضوع نوشت: برخی چهره‌ها که هنوز انتخابات برایشان تمام نشده به‌نظر می‌رسد تلاش دارند از شهادت سیدحسن نصرالله برای تحت‌فشار قرار دادن رقبای سیاسی استفاده کنند.

این روزنامه اضافه کرد: در روزهای اخیر، به‌دنبال شهادت سیدحسن نصرالله، فرمانده برجسته حزب‌الله لبنان واکنش‌های گوناگونی از سوی چهره‌ها و گروه‌های مختلف در ایران و دیگر کشورهای منطقه به چشم می‌خورد. این واکنش‌ها عمدتا با محوریت مطالبه‌ای مشترک ابراز شده‌اند؛ ورود نظامی ایران به صحنه و هدف قرار دادن اسرائیل به‌عنوان پاسخ به این حادثه دردناک. با وجود اینکه این درخواست در برخی محافل با شور و احساسات همراه شده، اما نگاه عقلانی‌تر به این مسأله نیاز به تحلیل همه‌جانبه دارد.

با این حال روز یکشنبه ۸ مهر ماه،‌ علی مطهری، نماینده پیشین مجلس در توییتی نوشت که «تعلل ایران در پاسخ به ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران در حالی که دنیا منتظر پاسخ ایران بود» باعث شده که اسرائیل «جرات» کند حسن نصرالله را بکشد.

او درپیام خود در شبکه ایکس نوشت: «ما فریب آمریکا را خوردیم که پی در پی پیام فرستاد که نزنید هفته دیگر آتش‌بس را برقرار می‌کنیم.» امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس و از حامیان سعید جلیلی، رقیب انتخاباتی مسعود پزشکیان از موضعگیری آقای مطهری استقبال کرد و ضمن تشکر از او خواست «تا دقیقا اعلام کند چه کسی فریب آمریکا را خورد و با سرپیچی از دستور رهبر معظم انقلاب و متوقف کردن عملیات انتقام شهید هنیه، باعث ترور سید حسن نصرالله شد؟»

او در ادامه پیامش در شبکه ایکس افزود: «چرا تاوان ساده لوحی عده‌ای خاص را باید ۸۰ میلیون ایرانی و جبهه مقاومت بدهد؟» اما یوسف پزشکیان در واکنش به او در شبکه ایکس نوشت: «سیاست‌های کلی نظام و امور جنگ و صلح با ولی فقیه است و پزشکیان دلبسته رهبری است و هرگز از دستورات فرمانده کل قوا سرپیچی نمی کند. القای سرپیچی رییس‌جمهور از دستورات رهبری ادامه علمیات اسرائیلی‌ها است.»

او اظهارات آقای ثابتی را «وفاق ستیزانه» خواند و نوشت: «به عنوان یک شهروند از دستگاههای نظارتی انتظار دارم ریشه اظهارات وفاق ستیز را جستجو کنند.»

جواد امام،‌ سخنگوی جبهه اصلاحات ایران هم اظهارات آقای ثابتی را «عوام فریبی» خواند و به او هشدار داد که در این شرایط از ایجاد «دو قطبی» و تحریک مردم دست بردارد. او از آقای ثابتی خواست که ابتدا تلاش کند مسئولان امنیتی را درباره عملیات ترور اسماعیل هنیه در خاک ایران و «شائبه‌های وجود نفوذ و ارتباط آن با اسرائیل» پاسخگو کند.

آقای امام هم متذکر شد که تصمیم‌گیری در خصوص اقدام و عملیات نظامی از عهده رئیس جمهور خارج است و مستلزم تصمیم شورای عالی امنیت ملی و تایید رهبر جمهوری اسلامی ایران است.

مسعود پزشکیان عصر روز یکشنبه ۸ مهرماه در جلسه هیات دولت ایران گفت که کشته شدن حسن نصرالله ثابت کرد که اسرائیل «به هیچ یک از موازین و چارچوب‌های بین‌المللی پایبندی ندارد.»

او در ادامه با انتقاد از آمریکا و کشورهای اروپایی گفت: «ادعا‌های سران آمریکا و کشور‌های اروپایی نیز که در ازای عدم پاسخ ایران به ترور شهید هنیه وعده آتش‌بس می‌دادند، تماماً دروغ بود و فرصت دادن به چنین جنایتکارانی صرفا آن‌ها را در ارتکاب به جنایات بیشتر جری‌تر خواهد کرد.»

همان زمان ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درخواست‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا برای خویشتن‌داری را «فاقد منطق سیاسی، مغایر با قواعد حقوق بین‌الملل و مطالبه‌ای زیاده‌خواهانه» توصیف کرده بود.

ناصر کنعانی در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران پس از شهادت حسن نصرالله با تاکید بر اینکه ایران اهل شعار نیست و اهل عمل است، گفت که پاسخ ایران «به ترور» اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در تهران «قطعی» است و اسرائیل «از تنبیه در امان نخواهد ماند.»

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=7139

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات