• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
53
گزارش «روزان» از آنچه رئیسی در گفتگوی ویژه خود با CBS گفت:

ایران به برجام متعهد و خواستار حفظ توافق است

  • کد خبر : 2027
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
ایران به برجام متعهد و خواستار حفظ توافق است
سید ابراهیم رئیسی دیروز (دوشنبه) در آستانه سفر به نیویورک به منظور شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفتگویی با شبکه تلویزیونی CBS آمریکا داشت که  در آن علاوه بر بیان مواضع ویژه جمهوری اسلامی ایران، برخی دیدگاه‌های شخصی خود را مطرح کرد

گروه دیپلماسی: سید ابراهیم رئیسی دیروز (دوشنبه) در آستانه سفر به نیویورک به منظور شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفتگویی با شبکه تلویزیونی CBS آمریکا داشت که  در آن علاوه بر بیان مواضع ویژه جمهوری اسلامی ایران، برخی دیدگاه‌های شخصی خود را مطرح کرد. در این گفتگو رئیس‌جمهور کشورمان پیرامون مسائل مختلفی اعم از سیاست داخلی تا مسائل مربوط به مسائل سیاست خارجی سخن به میان آورد که در ادامه گزارش حاضر به بررسی اهم آنها پرداخته می‌شود.

ایران مقید به برجام بود اما باید پرسید چرا تحریم شد

سید ابراهیم رئیسی در ابتدای اظهارات خود در پاسخ به سوالات خبرنگار شبکه تلویزیونی CBS آمریکا تاکید کرد: «در مورد مذاکرات هسته‌ای آنچه به پیشینه این مساله برمی‌گردد آن است که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و اروپایی‌ها به تعهدات خود نسبت به ملت ایران عمل نکردند اما جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود پایبند بود و طبق نظر آژانس نه یک بار بلکه بارها اعلام کرده که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است. نقض این تعهد اول از ناحیه آمریکایی‌ها اتفاق افتاد بعد هم عدم انجام تعهدات از ناحیه اروپایی‌ها اتفاق افتاد. مذاکرات برای رفع تحریم‌ها بود چون این تحریم‌ها علیه ملت ایران ظالمانه است، این ظلمی است به ملت ایران.»

وی افزود: «وقتی که ایران به تعهدات خود عمل کرده است چرا تحریم شود؟ ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم کسی نمی‌تواند برای حق برخورداری جمهوری اسلامی ایران از داشتن دانش و صنعت هسته‌ای محدودیت یا ممنوعیت ایجاد کند. بارها هم جمهوری اسلامی اعلام کرده که در دکترین دفاعی خود سلاح هسته‌ای وجود ندارد و آنچه که مورد تاکید جمهوری اسلامی بوده و هست، بهره بردن از دانش هسته‌ای است که هم اکنون این دانش در ایران بومی شده است.»

فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است

رئیس جمهور کشورمان در بخشی دیگر از گفته‌های خود در باره فرضیات مطرح شده در ارتباط با تخطی‌های ایران در مسائل پادمانی، تاکید کرد: «بارها به این نوع ادعاهای بی اساس پاسخ داده شده است. دوربین‌های آژانس در مراکز هسته‌ای فعال بوده و گفته شده که آنچه تاکنون در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده در راستای استفاده صلح‌آمیز است. بارها اعلام کرده‌ایم با توجه به توانمندی در این حوزه، بهره‌مندی از صنعت هسته‌ای فقط در جهت مصارف صلح‌آمیز است. چرا نسبت به استفاده صلح آمیز از صنعت هسته‌ای محدودیت ایجاد می‌کنند. امروز در حوزه‌های درمانی، کشاورزی، نفت، گاز و بسیاری از حوزه‌ها از صنعت هسته‌ای استفاده می‌شود و این استفاده صلح‌آمیز حق ملت ایران است. چرا ایران از این حق محروم شود؟ علیرغم همه این ادعاهایی که بعضا آژانس و یا کشورهای اروپایی می‌کنند، آژانس در ۱۵ گزارش خود اعلام کرده که ایران هیچ‌گونه – صریح می‌گویم – در استفاده صلح‌آمیز از صنعت هسته‌ای پای خود را فراتر نگذاشته و تخلفی ندارد. آژانس تاکنون ۱۵ بار بیانیه داده است. در مذاکرات برای رسیدن به یک توافق خوب، جدی هستیم.»

این آمریکا است که قصد ندارد به برجام بازگردد

رئیسی در بخشی دیگر از گفته‌های خود تاکید کرد: «ما بارها اعلام کردیم که در مذاکرات برای رسیدن به یک توافق خوب و عادلانه و پیگیری رفع تحریم‌ها جدی هستیم. این ادعا (عدم تمایل ایران به بازگشت به برجام) هم از همان ادعاهای بی اساسی است که مطرح می‌کنند. الان مشکل توافق کجاست؟ چه کسی و چه جایگاهی برای توافق مشکل ایجاد کرده است؟ آمریکایی‌ها تصمیم نمی‌گیرند. مسئله خیلی روشن است؛ ما اعلام کردیم که یکی از نکاتی که ضرورت دارد عهد‌شکنی آمریکایی‌ها ممکن است برای آنها آسان باشد که خیلی راحت بخواهند پیمان خودشان را نقض کنند و بیایند و راحت بگویند که ما گویا پیمانی را نبستیم. اما به راستی پیمان و میثاق بستن راهکارش همین است؟

اگر در دنیا بین کشورها میثاقی بسته شود و سپس یک طرف بیاید به صورت یک‌طرفه بگوید که من از پیمان خارج شدم اصلا جایی برای پیمان بستن در دنیا می‌ماند؟ آمریکا می‌خواهد در برابر این نقض پیمان چه جوابی بدهد؟ به مردم خودش چه جوابی می‌خواهد دهد؟ به مردم دنیا چه جوابی می‌خواهد بدهد؟ می‌خواهد بگوید که من یک پیمانی را بستم و بعد هم به راحتی از این پیمان خارج شدم؟ این کارِ آمریکایی‌ها مورد سرزنش همه دنیا قرار گرفت. ما به دلیل رفتاری که از آمریکایی‌ها تاکنون دیده‌ایم نمی‌توانیم به آنها اعتماد کنیم و لذا اگر تضمین وجود نداشته باشد به آمریکایی‌ها اعتمادی نیست کمااینکه بارها پیمان‌ها را نقض کرده‌اند.»

نشان داده‌ایم در مذاکرات صادق هستیم

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: «اگر ما بتوانیم از این توافق منافع اقتصادی‌مان را تامین کنیم و آنچه جمهوری اسلامی برآن تاکید دارد یعنی «رفع تحریم‌های ظالمانه»، «تضمین اعتمادآفرین و اطمینان‌بخش» و «حل و فصل مسائل پادمانی به صورت قطعی» محقق شود یک توافق خوب کاملا امکانپذیر است. ما نشان دادیم هم در مذاکرات صادق هستیم و هم به دنبال یک توافق خوب با رفع تحریم‌ها هستیم.»

پیوند زدن آزادی زندانیان آمریکایی در ایران به برجام کار درستی نیست

رئیسی در پاسخ به این پرسش خبرنگار CBS که اگر توافقی شکل بگیرد آیا حاضرید که چهار آمریکایی را که در ایران زندانی هستند آزاد کنید؟ آیا این می‌تواند بخشی از موضوعات توافق باشد؟ اظهار کرد: «اصولا ما با حبس و زندانی کردن هیچ‌کس موافق نیستیم. اما اگر فردی جرمی مرتکب شده باشد طبیعتا باید دستگاه قضایی به این جرم رسیدگی کند. افرادی که در زندان هستند با حکم قاضی در زندان بسر می‌برند. این افراد دارای تابعیت ایرانی هستند. ما تابعیت مضاعف را در قانون اساسی خود به رسمیت نمی‌شناسیم. یعنی اگر کسی تابعیت ایرانی داشت مرتکب جرمی شد یا تابعیت آمریکایی داشت و در ایران مرتکب جرمی شد، طبیعتا قابل پیگیری است.

دستگاه قضایی بنا بر ادله به پرونده رسیدگی می‌کند. بارها اعلام کرده‌ایم که دستگاه قضایی در ایران مستقل است و به اتهامات رسیدگی می‌کند. پیوند زدن مسئله زندانیان به برجام یا توافق، کاردرستی نیست. این موضوع خودش یک مسئله مستقلی است. آمریکایی‌ها در این موضوع دارند کار سیاسی می‌کنند. ایرانی‌های بیگناهی در زندانهای آمریکا هستند که تنها جرم آنها دور زدن تحریم‌ها بوده است. آنها گناهی نکردند که در زندان‌های آمریکا بمانند، بلکه باید کنار خانواده‌های خود بازگردند.

بارها به آمریکایی‌ها اعلام شده که این موضوعات می‌تواند با دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران مورد گفتگو قرار بگیرد اما آمریکایی‌ها باز هم با این موضوع سیاسی برخورد می‌کنند و آزادی زندانیان را به برجام پیوند می‌زنند، درحالی که این موضوع می‌تواند به عنوان یک مسئله مستقل انسان‌دوستانه بین دو کشور حل شود. چه بسیار زندانیان بیگناهی که تنها به دلیل تلاش برای دور زدن تحریم‌ها در زندان‌های آمریکا بسر می‌برند. اگر آمریکایی‌هایی در ایران مرتکب جرمی شده باشند قابل بررسی است اما این مساله را به برجام پیوند می‌زنند. در هر صورت بنده مایل نیستم کسی در زندان بماند و این موضوعات قابل بررسی و گفتگو است.»

عادی‌سازی رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه به هیچ عنوان نمی‌تواند آرمان فلسطین را کمرنگ کند

در بخشی دیگر از این گفتگو، رئیسی در ارتباط با موضوع عادی‌سازی مناسبات اعراب و اسرائیل تاکید کرد:«این کشورهایی که با رژیم صهیونیستی به دنبال عادی‌سازی هستند، می‌تواند مساله فلسطین را حل کنند؟ کسی که امروز با رژیم صهیونیستی دست داد درظلم به مردم فلسطین شریک می‌شود. سوال ما این است آیا کاری که رژیم صهیونیستی علیه زنان و کودکان مردم فلسطین می‌کند ظلم است یا ظلم نیست؟ و اگر کسی او را در این ظلم تایید کرد، کار درستی کرده یا کار غلطی کرده است؟ یا باید بگوییم رژیم صهیونیستی کاری که نسبت به فلسطین می‌کند، ظلم است یا ظلم نیست. امروز همه دنیا معتقدندآنچه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین می‌کند و سرزمین‌های آنها را روز به روز بیشتر اشغال می‌کند، ظلم است. کسانی که امروز روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی ‌می‌کنند در واقع از پشت به آرمان فلسطین خنجر زدند.»

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=2027

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات