• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
1
گزارش «روزان» درباره تایید صلاحیت شدگان انتخابات ریاست جمهوری؛

با این ترکیب مشارکت بالای ۵۰ درصد شکل می‌گیرد؟

  • کد خبر : 6409
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۶
با این ترکیب مشارکت بالای ۵۰ درصد شکل می‌گیرد؟

گروه سیاسی- اسامی ۶ کاندیدای نهایی انتخابات ریاست جمهوری از سوی وزارت کشور اعلام شد. نتایج نهایی بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد و «محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور با حضور در قاب تلویزیون اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم را اعلام کرد. براساس آنچه شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام […]

گروه سیاسی- اسامی ۶ کاندیدای نهایی انتخابات ریاست جمهوری از سوی وزارت کشور اعلام شد. نتایج نهایی بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد و «محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور با حضور در قاب تلویزیون اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم را اعلام کرد.

براساس آنچه شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام کرده است، کاندیداهای تایید صلاحیت شده عبارتند از:

محمدباقر قالیباف

امیرحسین قاضی زاده هاشمی

مصطفی پورمحمدی

علیرضا زاکانی

سعید جلیلی

مسعود پزشکیان

در بین ردصلاحیت شدگان چهره هایی چون علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، عبدالناصر همتی، محمد شریعتمداری، محمود احمدی نژاد و …دیده می شوند.

بنابراین جبهه اصلاحات با پزشکیان در رقابت باقی خواهد ماند و در سوی دیگر ماجرا قالیباف از طیف نواصولگرایی و سعید جلیلی هم گفتمان جبهه پایداری و سوپرانقلابی را همراهی خواهد کرد. باقی نامزدها هم احتمالاً یا در نقش پوششی در صحنه خواهند ماند و یا در لحظه آخر انصراف خواهند داد.

پیش از این مصطفی هاشمی‌طبا هم در گفت وگویی اعلام کرد که «با این حال علی القاعده ۶ تا ۸ نفر تائید خواهند شد.» او با توجه به مطالب رسانه‌های اصولگرا درباره نامزد انقلابی هم گفت: «وقتی می‌گویند انقلابی معنی‌اش را نمی‌فهمیم، یک برچسبی بعضی‌ها به خودشان می‌زنند و با آن برچسب زندگی می‌کنند. بعضی‌ها را که من می‌بینم به هیچ وجه انقلابی نیستند، همان لیبرال‌ها هستند، منتها اسم خودشان را انقلابی گذاشتند بنابراین نمی شود از ظاهر آدم ها فهمید ماهیت‌شان چیست.»

هاشمی‌طبا با بیان این‌که شورای نگهبان علاوه بر بررسی سوابق کاری به نظر من باید از نظر اخلاقیات و این مسائل آدم‌ها بررسی کند که متاسفانه نمی‌کند، عنوان کرد: «نمونه این کار تائید احمدنژاد بعد از آن همه بی اخلاقی و بی‌ادبی و لجن پراکنی بود، شورای نگهبان باید ضمن این که به اخلاق و خلقیات افراد توجه می‌کند ببیند این آدم در عمرش چه کرده است؟ این آدم، آیا آدمی است که از مدرسه و دانشگاه در آورده‌اند و با حلوا حلوا کردن حکم به او داده‌اند؟ یا آدمی است که مشاغل مختلفی را با موفقیت گذارنده است؟ این بسیار مهم است.»

روزنامه اطلاعات هم در راستای همین مطلب نوشت: « اینکه سخنگوی شورای نگهبان بگوید ممکن است کسی وزیر خوبی باشد، اما نتواند کشور را اداره کند در ظاهر حرف غلطی نیست، اما اعلام آن می‌تواند ضمیر خطاب پیدا کرده و در اذهان به شائبه نوعی سوگیری بینجامد که با جمله بعدی ایشان که می‌گوید ما در شورای نگهبان اصولاً کاری با مهندسی انتخابات نداریم در تعارض به نظر آید.»

اطلاعات نوشت: «متأسفانه در موارد متعددی این شورا در اقناع افکار عمومی و رد صلاحیت افراد موفق عمل نکرده و سابقه خوبی از خود به جای نگذاشته که اسناد مهمی در بی‌طرفی و عدم مهندسی به حساب آید. حال، اما این فرصت هست تا در این آزمون مهم سربلند بیرون آمده و روشی را در احراز صلاحیت‌ها در پیش گیرد که نه تنها اتهام مهندسی در انتخابات را از خود رفع کند بلکه با ایجاد فرصت برای انتخاب بهتر و آزادانه‌تر مردم از میان چهره‌های مختلف با نظرات مختلف و جریان‌های مختلف سیاسی، جماعت بیشتری از مردم را به پای صندوق‌های رأی بکشاند.»

‌این روزنامه در ادامه مقاله‌اش نوشت: «شاید برای عده‌ای مهم نباشد که مثلاً در همین انتخابات اخیر مجلس، نماینده اول پایتخت با رأیی کمتر از ده درصد واجدین شرایط وارد پارلمان شد و البته که طبق قانون نماینده شهر و همه مردم پایتخت در مجلس به حساب می‌آید، اما این قطعاً افتخاری برای یک نظام داعیه‌دار مردم‌سالاری دینی محسوب نمی‌شود.»

اما با توجه به اسامی که در بالا به آن اشاره کردیم به احتمال فراوان مشارکت در انتخابات پیش‌رو بیش از ۴۰% خواهد بود. چرا که اصلاح‌طلبان هم در این کارزار برای نخستین بار طی چند سال اخیر نامزد رسمی خواهد داشت و می‌تواند برای رای‌آوری او همه تلاش خودش را به کار بگیرد.

اما در طرف مقابل ماجرا با وجود قالیباف و سعید جلیلی کمی سخت‌تر به نظر می‌رسد. قالیباف اینبار خودش را در چند قدمی پاستور می‌بیند و حاضر نیست به راحتی از صحنه کنار بکشد و سعید جلیلی هم دقیقاً همین طور است.

انتخابات پیش‎رو از بسیار جهات حائز اهمیت است. زمامداری جریان تندرو طی ۳ سال گذشته نشان داد که این جریان خسارت بسیاری به کشور وارد کرده و برای جلوگیری از روی کارآمدن یک جریان تندروی دیگر نمی‌شود به عاقبت کشور خوشبین بود.

برخی کارشناسان بر این باورند که روی کارآمدن پزشکیان می‌تواند گفتمان غالب بر جریان انقلابی که قائل به اخلاق مداری هم نیستند را از صحنه دور کند تا در وضعیت اقتصادی که در آن قرار گرفته‌ایم اوضاع کمی رو به بهبودی پیش برود اما برخی دیگر هم بر این باورند که تجربه هشت سال دولت روحانی نشان داد که جریان انقلابی و سوپرانقلابی تحت هیچ شرایطی اجازه عرض اندام به دولت اصلاح‌طلب را نخواهد داد.

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=6409

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات