• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
51
بررسی تورم نجومی بازارمحصولات مهرماهی در گزارش امروز «روزان»

تیغ تیز گرانی بازارنوشت افزار، زیر گلوی والدین

  • کد خبر : 2028
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
تیغ تیز گرانی بازارنوشت افزار، زیر گلوی والدین
قیمت های نجومی ادوات مورد نیاز محصلان در این روزها به گونه ای که فشار سنگینی را بردوش والدین طبقه متوسط و کم بضاعت جامعه وارد می آورد . فشاری که تبعات اجتماعی واقتصادی آن مسلما در آینده ای نزدیک به گونه های مختلف در خانواده ها وجامعه رخ می نماید

گروه اجتماعی- حمید رضا خالدی:  امسال، مسکن و گوشت و مرغ و برنج و روغن و البسه و خودرو و… تنها قربانیان تورم و گرانی نبودند بلکه تیغ تیزو زهرآگین گرانی‌ها، این بار کودکان و دانش آموزان را هم زخمی کرده است؛ زخمی کاری که بیشتر از دانش آموزان ، والدین آنها را هدف قرارداده است. گرچه این رویه کاملا قابل پیش بینی بود. اینکه والدینی که بعد از دوسال می خواستند با بازشدن حضوری مدارس، برای فرزندانشان کیف و کفش و کتاب بخرند، با دیدن قیمت کالاها ، رنگ از رخسارهایشان بپرد و تا مرز سکته پیش بروند! بازاری که باعث شده تا «ارزانی» اولین اولویت والدین در خرید مایحتاج مدرسه برای فرزندانشان درآستانه بازگشایی مدارس در روز دوم مهر۱۴۰۱ باشد. آشفته بازاری که باعث شده تا حتی کلاهبرداران و سارقان نیز برای اینکه کلاهی از این نمد برای خود بدوزند، دست به کار شوند و به بهانه فروش لوازم التحریر ارزان، جیب والدین دانش آموزان را خالی کنند!

روزگار سخت والدین

رقیه، زن میانسالی که همراه دو دخترش که یکی از آنها بچه مدرسه ای است به مغازه لوازم التحریرفروشی در شرق تهران آمده در گفت و گو با خبرنگار «روزان» می گوید: واقعا قیمت ها نجومی شده است. شوهر من راننده تاکسی است و هر ماه هم کرایه خانه می‌دهیم. آخر چطورمی توانیم از پس هزینه مهرماهی این بچه برآییم؟

دخترش که گویا امسال قرار است روی نیمکت های کلاس سوم دبستان بنشیند، چادر وی را می کشد و یک دفتر فانتزی و طرح دار را نشانش می دهد و می گوید: مامان من از همین دفترها می خواهم.

زن نگاهی به دفتر و نگاهی به قیمت آن می‌اندازد و می گوید: این یک نمونه اش! بچه های الان که دیگر به دفترو لوازم ساده  رضایت نمی دهند. حتما باید دفترشان طرح دار و قشنگ باشد! مثلا الان این دفتر ۷۶ هزار تومان است. من اگر همین اول کاری بخواهم ۵ تا از این دفترها بخرم می شود حدود ۴۰۰ هزار تومان.

یکی از ۷-۸-۱۰ مداد ی که خریده را دستش می گیرد و ادامه می دهد: این مداد ناقابل شده دانه ای ۱۸ هزار تومان . یعنی من فقط حدود ۲۰۰ هزار تومان پول مداد داده‌ام. تازه اینها قیمت متوسط هاست!

درحالی که دارد پول کالاهایی که خریده را حساب می کند ، نگاهی به فاکتور فروشند ه می اندازد و بعد آن را به سمت من می گیرد تا ببینم و در همان حال می گوید: بفرمایید ؛ قیمت همین چند قلم که اندازه یک نایلون کوچک هم نمی شود، شده ۸۷۵ هزار تومان! تازه این اول راه است! فکر کنم تا این بچه بخواهد برود مدرسه، باید ۳-۴ میلیونی خرج کنیم!

خانوم دیگری که کنارش ایستاده و وی هم برای خرید مدرسه فرزندش آمده ، بی اختیار وارد بحث می شود و در تایید سخنان رقیه می گوید: خانم حالا حالاها کار داری! برو خدا رو شکر کن می توانی از پس خرید همین ها هم بربیایی! خیلی ها واقعا همین ها را هم نمی توانند برای بچه مدرسه‌ای‌هایشان بخرند. ضمن اینکه تازه این اول راه است. در طول سال تحصیلی هم باید هرماه کلی هزینه دفتر و کتاب و لباس و پول هایی که مدرسه می خواهد، بکنید.

رقیه که حالا برای ساکت کردن دختر کوچک دیگرش که دستش را می کشد و گریه می کند ، می خواهد هر چه زودتر از مغازه بیرون برود سری به تاسف تکان می دهد و به زن هم صحبتش می گوید: کی گفته تحصیل در ایران رایگانه!؟ هر بچه مدرسه‌ای ، اندازه یک دانشجو هزینه دارد..

رقیه می رود. همراه دخترش که از خرید دفتر و مداد و مدادرنگی های زیبایی که خریده خوشحال است و بدون توجه به درگیری‌های پدر و مادرش، می رود تا سال تحصیلی جدیدی را در پشت نیمکت های مدرسه آغاز کند. گرچه کم نیستند دانش آموزانی که مجبورند امسال ، بدون آنکه نونوار شوند یا بتوانند دفترهای قشنگ و رنگارنگ و کیف های فانتزی و… بخرند، سرکلاس ها حاضر شوند.

برای سردرآوردن از قیمت نوشت افزارو البسه دانش آموزان لازم نیست جای دوری بروید کافی است سری به بازار محله یا سایت‌های فروش مجازی بزنید تا قیمت ها دستتان بیاید! از قیمت یک دفتر ۱۰۰ برگ ساده که در بهترین حالت از ۱۸ هزار تومان شروع می شود و تا ۵۰ هزار تومان هم می رسد تا  دفترهای فانتزی که قیمت های آنها گاه تا ۲۰۰ هزار تومان و حتی بیشتر هم می‌رسد.از قیمت خودکار از ۲ تا ۴۰ هزار تومان گرفته تا قیمت مداد نوکی از ۱۹ هزار تومان تا ۲۷۰ هزار تومانی. از قیمت مداد معمولی ۱۸۰۰ تا   ۴۰ هزار تومان گرفته تا قیمت پاک کن ۱۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی! ازیک  جعبه مداد رنگی۱۲ تایی ۲۸ تا ۲۷۰هزار تومانی تا  مداد رنگی ۲۵ تا ۴۰۰ هزار تومانی. خلاصه یک سبداز لوازم التحریرو البسه و کیف و کفش برای والدین هر دانش آموزی بین ۳ تا ۴ میلیون آب می خورد؛ رقمی که تقریبا نیمی از حقوق یک کارمند را می بلعد! حالا بدا به حال پدرومادرهایی که ۲ یا حتی ۳ فرزند مدرسه‌ای داشته باشند!

رد پای سارقان مهرماهی

این مساله یعنی گرانی سرسام آور لوازم مورد نیاز دانش آموزان باعث شده تا حتی پای سارقان و کلاهبرداران نیز به این بازار نابسامان باز شود به طوری که چند روز قبل رئیس پلیس  فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از شناسایی و تشکیل پرونده با موضوع برداشت غیرمجاز اینترنتی از حساب شهروندان با ترفند فروش لوازم تحریر ارزان قیمت خبرداد.

 سرهنگ داود معظمی گودرزی دراین باره اظهار کرد: شخصی به پلیس فتا مراجعه و مدعی شد حدود پانصد میلیون ریال به صورت غیرمجاز از حساب بانکی ایشان برداشت شده است که در همین خصوص پرونده اولیه تشکیل شد.

این مقام انتظامی ادامه داد: شاکی در اظهاراتش عنوان کرد با یک سایت فروش لوازم التحریر در فضای مجازی برخورد کردم که با قیمت پایین تر از بازار اقدام به فروش می کرد که وسوسه شدم و جهت خرید از طریق درگاه بانکی موجود در داخل سایت اقدام کردم و پس از وارد کردن اطلاعات حساب کاربری خود با تراکنش ناموفق مواجه شدم و پس از لحظاتی تمام موجودی حساب بانکی‌ام خالی شد.

وی افزود: بلافاصله پس از اخذ اظهارات شاکی موضوع در دستور کار قرار گرفت و تحقیقات پرونده آغاز شد و کارشناسان پلیس فتا با بهره گیری از روش‌های علمی و سایبری موفق به شناسایی مجرم و دستیابی به اطلاعات هویتی وی شده و متوجه شدند سارق با ایجاد یک سایت جعلی فروش لوازم تحریر در آستانه بازگشایی مدارس و ایجاد درگاه جعلی اقدام به سرقت اطلاعات حساب بانکی مراجعه کنندگان می‌کند.

معظمی گفت: این شیاد اینترنتی پس از حضور در پلیس فتا لب به اعتراف گشود و اظهار داشت که با راه اندازی یک سایت فروش لوازم التحریر و یک درگاه جعلی از بیش از ۱۹ نفر از شهروندان بیش از پنج میلیارد ریال کلاهبرداری کرده است.

این گرانی نرخ لوازم التحریرها و کیف و کفش و لباس فرم باعث شده قدرت خرید والدین به شدت کاهش پیدا کند بطوریکه مغازه دارها مدعی اند که خرید مهرماهی والدین امسال حدود یک سوم سالهای قبل است. در همین زمینه “موسی فرزانیان” رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت‌افزار تهران ، درباره کاهش هفتاد درصدی فروش لوازم التحریر می گوید: تا توزیع کنندگان محصولات خود را نفروشند، تولید کنندگان نمی‌توانند دست به تولید بزنند و متاسفانه این مشکل وجود دارد.به خاطر این که حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس را نداریم، مشکل ما جهت فروش حادتر شده است. ما با هر کدام از واحدهای تولیدی که صحبت می‌کنیم آن‌ها می‌گویند ۲۰ تا ۳۰ درصد سال گذشته محصولات‌شان را فروخته‌اند و باقی اجناس در انبارها مانده و نتوانستند آن‌ها را بفروشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت‌افزار تهران بیان کرد: پیش از این صنف کارکنان تولید لوازم تحریر سه شیفت کار می‌کردند اما اکنون به دلیل شیوع کرونا و لغو آموزش‌های حضوری، فروش کاهش داشته و کارکنان مجبور شدند یک شیفت کار کنند. خیلی از تولیدکنندگان به خاطر این که کارگران را اخراج نکنند نوبت آنها را شیفتی کرده‌اند.

فرزانیان افزود: نکته قابل توجه دیگر این است که به همین نسبت هم مواد اولیه گران شده، بنابراین آنها نمی‌توانند محصولی را تولید کنند که به فروش نمی‌رسد و در انبار می‌ماند. کار ما عمدتا فصلی است و از آنجا که در فصل خود که معمولا شهریور و مهر است، محصولات مصرف نمی‌شوند، جنس‌ها می‌ماند و بنکداران هم نمی‌توانند بفروشند.

یکی از پرسش‌هایی که این در این زمینه می‌تواند مطرح شود این است که خرید یک مجموعه لوازم‌التحریر برای یک دانش آموز در حال حاضر به طور متوسط چقدر هزینه دارد و حداقل و حداکثر قیمت‌های لوازم‌التحریر این روز‌ها در بازار چگونه است.

فرزانیان در خصوص قیمت‌های لوازم التحریر گفت:امسال لوازم التحریر  با توجه به تورم در کشور حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد  افزایش قیمت دارد. انواع لوازم‌التحریر بسته به کیفیت، طرح، مدل و برند قیمت‌های متنوعی در بازار دارند، به عنوان نمونه کوله پشتی که جزو اصلی‌ترین وسایل مدرسه است در بازار لوازم‌التحریر بین ۵۰ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان در مدل‌ها و طرح‌های مختلف قیمت دارد.

کوتاه سخن آنکه، قیمت های نجومی ادوات مورد نیاز محصلان در این روزها به گونه ای که فشار سنگینی را بردوش والدین طبقه متوسط و کم بضاعت جامعه وارد می آورد . فشاری که تبعات اجتماعی واقتصادی آن مسلما در آینده ای نزدیک به گونه های مختلف در خانواده ها وجامعه رخ می نماید. تبعاتی چون عصبی شدن بیش از پیش شهروندان، کوچک شدن سبد تغذیه خانواده ها، افزایش آمار ترک تخصیلی‌ها، پایین آمدن سطح کیفی تحصیلات در مدارس و….

قیمت برخی اقلام مورد نیاز مهرماهی‌ها

اقلام

قیمت حداقل و حداکثر نسبی ( تومان)
دفتر سیمی ۵۰ برگ  – ۲۵۰هزار تومان ۱۵
دفتر سیمی۱۰۰ برگ ۳۵- ۱۱۵هزار تومان

مداد ۱۲ عددی

 ۴۵- ۱۰۰هزار تومان
مداد رنگی چوبی – ۸۰هزار تومان ۴۵
مداد رنگی پلیمری  ۱۹- ۴۵هزار تومان
خودکار –          ۱۶- ۲۲۰هزار تومان
پاک کن ۱۰ – ۲۲۰هزار تومان
تراش  – ۱۸۰هزار تومان ۸
جامدادی   ۳۰- ۲۱۰هزار تومان
مداد اتود ۲۵- ۲۳۰هزار تومان

 

کاغذA4 هزار تومان۱۲۰

 

خط کش ۱۰- ۵۰هزار تومان

 

چسب نواری ۸- ۱۰هزار تومان

 

کوله پشتی مدرسه  ۱۵۰ – ۴۰۰هزار تومان

 

کوله پشتی دخترانه -۲ میلیون تومان ۱

 

کفش پسرانه ۲۵۰- ۴۰۰هزار تومان

 

کفش دخترانه ۲۰۰- ۴۰۰هزار تومان

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=2028

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات