• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
0
گزارش «روزان» از حادثه طبس؛

جان سربازان معدن قربانی عدم استانداردهای ایمنی

  • کد خبر : 7034
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲
جان سربازان معدن قربانی عدم استانداردهای ایمنی

روزان: حادثه انفجار معدن طبس ساعت ۲۱ شنبه شب به دلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که در زمان حادثه ۶۹ کارگر در بلوک سی و بی این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند. با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در […]

روزان: حادثه انفجار معدن طبس ساعت ۲۱ شنبه شب به دلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که در زمان حادثه ۶۹ کارگر در بلوک سی و بی این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.

با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، امدادرسانی توسط هشت تیم تخصصی پنج نفره در حال انجام است.

تا هنگام تهیه این گزارش،  ۴۰ نفر در قالب تیم‌های تخصصی در معدن طبس در حال امدادرسانی در محل حادثه هستند که تاکنون در این حادثه ۳۴ نفر جان باختند و به ۱۷ مصدوم هم با تلاش تیم‌های تخصصی امدادی نجات یافتند و احتمال افزایش فوتی‌ها وجود دارد.

در همین راستا، مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی گفت: آمار جان باختگان معدن طبس به۳۳ نفر افزایش یافت.

گفته می‌شود بیش‌از ۷۰ نفر در کارگاه استخراج این معدن زغال‌سنگ، مشغول به‌کار بوده‌اند و بر اساس مشاهدات و گفته‌های حاضران در محل، تعداد ۲۰ نفر از کارگران در محدوده معدن یادشده حضور داشته‌اند که تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت سلامت آنان در دست نیست.

اولین خبر رسمی در مورد این حادثه به ساعت ۴:۱۵ صبح دیروز برمی گردد که در آن “آخوندی”، مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان‌جنوبی در تشریح آخرین جزئیات حادثه‌ی انفجار معدن زغال‌سنگ معدنجوی شهرستان طبس، گفت: بر اثر حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس، متاسفانه تا این لحظه ۱ نفر فوتی و ۱۵ نفر نیز مجروح شده‌اند و تعداد فوتی‌ها افزایش خواهد یافت.

وی افزود: انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس ناشی از گاز متان بوده است.

آخوندی تصریح کرد: تعداد  ۵۷ معدنچی در تونل نزدیک به محل انفجار، مشغول فعالیت بودند و بر اثر وقوع رخداد انفجار ناشی از گاز متان در معدن، تا این لحظه ۱ نفر فوتی و ۱۵ مجروح از معدن خارج شده‌اند.

آخوندی با بیان این‌که در این‌گونه حوادث ابتدا نیروهای متخصص خود معدن می‌توانند امدادرسانی کنند، گفت: هم‌اکنون ۴۰ نیروی تخصصی معدن پروده طبس در حال امدادرسانی در محل حادثه هستند.

وی تعداد امدادگران حاضر در محل حادثه را بیش‌از ۱۰۰ نفر اعلام‌کرد و از اعزام دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۱۰ دستگاه آمبولانس به محل حادثه خبر داد.

به گفته‌ی آخوندی، نیروهای امدادی در تلاش هستند کارگران محبوس در معدن را زنده از معدن خارج کنند.

 

۰۸:۱۲- وزیر کشور جویای آخرین وضعیت انفجار معدن طبس شد

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی با حضور در محل وقوع انفجار در معدن زغال سنگ طبس به بازدید از شرایط پرداخت و از نزدیک در جریان این حادثه قرار گرفت. اسکندر مومنی-وزیر کشور- نیز در پی این حادثه دستوراتی را برای استاندار خراسان جنوبی صادرکرد و دستور داد از همه امکانات استانی به‌ منظور تسریع در عملیات امداد و نجات استفاده شود و تیم های مدیریت بحران به منطقه اعزام شده‌اند.

 

ساعت ۹ صبح نیز مسعود پزشکیان صبح یکشنبه؛ یکم مهر ۱۴۰۳  در پی وقوع حادثه در معدن زغال سنگ طبس، پیش از عزیمت به نیویورک با صدور دستوراتی به وزرای کشور، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی و استاندار خراسان جنوبی، خواستار تسریع در پیگیری وضعیت مصدومان حادثه و بررسی علت وقوع این حادثه و جانباختن کارگران این معدن شد.

رئیس جمهور ضمن صدور این دستورات خواستار بسیج همه امکانات برای تسریع در رسیدگی به وضعیت معدن زغال سنگ طبس، دلجویی از خانواده جانباختگان و درمان مصدومان این حادثه شد.

حضور رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی نیز از دیگر مسئولانی بود که ساعت ۹ صبح دیروز در محل حادثه معدن طبس حاضر شد.

عبداللهی رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی در رابطه با آخرین وضعیت حادثه معدن طبس اظهار کرد: حادثه در دو بلوک b و c به وقوع پیوسته است در بلوک b تعداد ۴۷ نفر ودر بلوک C، حدود ۲۳ نفر محبوس شده‌اند. در بلوک ۳۰ b نفر فوت و۱۷ نفر مصدوم شده‌اند. بلوک b کاملا آواربرداری انجام شده است. عملیات جستجو در بلوک c آغاز شده است.

همچنین این حادثه پای وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز به طبس باز کرد. سید محمد اتابک، ر حاشیه مراسم بازگشایی مدارس درباره حادثه معدن طبس افزود: این حادثه را به خانواده متوفیان تسلیت عرض می‌کنم برای پیگیری و بررسی موضوع عازم طبس هستم و بعد از بررسی‌ها اطلاعات تکمیلی اعلام می‌شود.

معاون وزیری در طبس

پس از آن نیز حدود ۱۱ صبح خبری منتشر که معاون روابط کار وزارت تعاون با حکم وزیر برای پیگیری حادثه معدن طبس عازم منطقه شده است.

وزیر کار به جامعه کارگری و هموطنان اطمینان داده است که گزارش دقیقی از علت حادثه و تقصیر یا قصورهای احتمالی در زمینه رعایت اصول ایمنی معدن تهیه و منتشر کند.

 

تسلیت دولت

فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت نیز در سخنانی تأکید کرد: دولت تمام‌قد برای پشتیبانی از این عزیزان و خانواده‌های آنان ایستاده است و رئیس‌جمهور به وزیران صمت ،بهداشت و کشور دستور پیگیری این حادثه را داده است.

محمد جعفر عبدالهی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی هم در همین راستا گفت: به مردم شهرستان طبس و خانواده متوفیان قول می‌دهیم که بررسی دقیق ابعاد حادثه را انجام دهیم و با خاطیان و مقصران برخورد لازم را انجام دهیم.

 

دستورات رئیس دو قوه

گسترده تر شدن ابعاد این فاجعه باعث شد تا رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس نیز پیگیر این پرونده شوند. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه طی تماسی با رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی، به وی دستور داد تا ضمن همکاری و مساعدت با دستگاه‌های مسئول به منظور تسهیل و تسریع در روند امدادرسانی و جستجوی مفقودین و درمان مصدومین این حادثه دلخراش، به سرعت ابعاد مختلف حادثه را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد و با مقصرین و خاطیان احتمالی، برخورد مقتضی و قانونی را به عمل آورد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ماموریت داد تا با فوریت نسبت به بررسی دقیق علل وقوع حادثه انفجار معدن طبس و شناسایی متخلفان احتمالی اقدام کرده و گزارش آن را به مجلس ارائه دهد.

 

هلال درصحنه

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر هم  با حضور در محل حادثه گفت: ۱۱ تیم امدادی در مجموع ۳۵ نیروی عملیاتی با به کارگیری ۹ دستگاه خودروی امدادی و ۲ فروند بالگرد، در عملیات جست‌وجو و نجات حادثه انفجار معدن زغال سنگ طبس مشارکت دارند.

وی افزود: در مجموع، ۶۹ نفر دچار حادثه شده‌اند؛ ( بلوک C: ٢٣ نفر / بلوک B: ۴۶ نفر ) که تاکنون ۱۷ نفر مصدوم و ۳۳ نفر، جان خود را از دست دادند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر یادآور شد: ۱۹ نفر در بلوک C، محبوس هستند.

اعلام عزای عمومی

در پی حادثه تأسف برانگیز در معدن معدنجو طبس و ‌جان باختن و مجروح شدن جمعی از کارگران شریف آن ۳ روز ‌در خراسان جنوبی عزای عمومی اعلام شد.

در پی حادثه تأسف برانگیز در معدن معدنجو طبس و ‌جان باختن و مجروح شدن جمعی از کارگران شریف آن خطّه، امام جمعه و استاندار خراسان جنوبی این ضایعه جانگداز را به مردم گرانقدر استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس به ویژه خانواده‌های داغدار تسلیت عرض کرده‌ و از روز دوشنبه دوم مهر ‌ماه، سه روز در استان خراسان جنوبی، عزای عمومی اعلام می‌شود .

 

علاوه بر مسئولین، تعدادی از چهره های سیاسی و فرهنگی نیز در پیام هایی به این حادثه واکنش نشان دادند. یدحسن خمینی ابراز امیدواری کرد که دولت حامی خانواده‌های جانباختگان معدن «معدنجوی» باشد و همچنین نسبت به الزام تمام معادن دولتی و خصوصی به رعایت ضوابط ایمنی اهتمام ورزد.

حاجی بابایی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به حادثه ناگوار انفجار در معدن زغال سنگ معدنجوی طبس گفت که مجلس به صورت لحظه‌ای این موضوع را از دستگاه‌های مسئول دنبال کرده و درصورت هرگونه اهمال احتمالی در این زمینه و عدم چاره‌جویی لازم وعاجل ورود قانونی خواهد داشت.

پیگیری های عارف

محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور، ضمن پیگیری اخبار حادثه انفجار معدن معدنجوی طبس علل این اتفاق را جویا شد و نسبت به یافتن سایر معدن‌کاران و نیز استفاده از تمامی ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی برای مداوای آسیب‌دیدگان تاکید کرد.

آخرین اخبار

براساس آخرین اخابر منتشر شده – تا عصر دیروز – بابک یکتاپرست سخنگوی اورژانس کشور گفته بود که بر اثر بروز انفجار گاز متان در معدن زغال سنگ طبس ۳۲ نفر فوت و ۲۴ نفر مصدوم می‌شوند.

وی بیان کرد: بر اثر بروز این حادثه ۱۳ دستگاه آمبولانس،  ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و بک فروند اورژانس هوایی به معدن طبس اعزام شده است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور همچنین گفت: بررسی ها نشان می دهد که ۱۸ نفر در بلوک سی محبوس هستند.

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات در واکنش به حادثه معدن نوشت: حادثه انفجار معدن طبس و جان باختن جمعی از کارگران موجب تأسف و تأثر عمیق است.

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=7034

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات