• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
62
«روزان» از ادامه واکنش افکارعمومی و ابعاد مختلف حادثه ریزش متروپل گزارش می‌دهد

جست وجو تا یافتن آخرین فرد زیرآوارمانده

  • کد خبر : 887
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۴
جست وجو تا یافتن آخرین فرد زیرآوارمانده
ابعاد «فاجعه متروپل» گسترده است و انگار تمامی ندارد. با گذشت پنج روز از این حادثه، آمار کشته‌ها رو به افزایش است؛ اما این همه ماجرا نیست چراکه در روزهای اخیر ویدئو کلیپ‌ها و تصاویر زیادی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می شود که بیانگر خشم  و اعتراض شدید مردم آبادان به این حادثه است

گروه جامعه: ابعاد «فاجعه متروپل» گسترده است و انگار تمامی ندارد. با گذشت پنج روز از این حادثه، آمار کشته‌ها رو به افزایش است؛ اما این همه ماجرا نیست چراکه در روزهای اخیر ویدئو کلیپ‌ها و تصاویر زیادی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می شود که بیانگر خشم  و اعتراض شدید مردم آبادان به این حادثه است. طبق آخرین آمار و تا لحظه تنظیم این گزارش، ۲۴ نفر در این واقعه کشته شده و ۳۷ نفر مصدوم از زیر آوار بیرون آمده‌اند و برآورد می‌شود ده‌ها نفر نیز زیر آوار مانده باشند. اینها در حالی است که احمد خادم سیدالشهدا، فرمانده قرارگاه کربلا در جنوب غرب اعلام کرده است: «هر لحظه خطر ریزش بقیه ساختمان وجود دارد.»

به گزارش «روزان»، پنج روز از حادثه مرگبار ریزش ساختمان متروپل در آبادان گذشته و کاربران در این مدت در فضای مجازی بارها نسبت به عدم واکنش مسئولان ارشد کشور انتقاد کردند تا جایی که در نهایت پس از چند روز اطلاعیه‌های تسلیت از سوی آنها بالاخره صادر شد.

رهبر انقلاب تسلیت گفتند

رهبر انقلاب در پیامی حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان را تسلیت گفتند. در پی حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان، رهبر انقلاب اسلامی در پیامی با تسلیت این حادثه به مصیبت‌دیدگان، دستور دادند ضمن سرعت عمل برای کاستن از تلفات، مقصران حادثه مورد پیگرد و مجازات قرار بگیرند و از تکرار این حوادث در کشور جلوگیری شود.

در متن پیام و دستور رهبر انقلاب که عصر پنجشنبه در جلسه فوق العاده‌ای در حضور رئیس‌جمهور با موضوع بررسی گزارش‌های هیئت‌های اعزامی به آبادان و پیگیری آخرین اقدامات انجام شده قرائت شد، آمده است: «حادثه‌ تأسف‌بار آبادان، علاوه‌ بر نیاز به سرعتِ عمل و استفاده‌ از همه‌ ظرفیت‌ها برای کاستن از تلفات که اکنون در درجه‌ اول اهمیت است، وظیفه‌ پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آنان با همکاری قوه‌ قضاییه و نیز تلاش گسترده برای جلوگیری از تکرار آن در همه‌ نقاط کشور، برعهده‌ همه‌ ما مسئولان کشوراست. لازم می‌دانم با تشکر از فعالیت چندروزه‌ مسئولان دولت، پیگیری و جدیت کامل دراین باره را مطالبه نمایم و به بازماندگان مصیبت‌دیده‌ این حادثه تسلیت عرض کنم.»

عملیات نجات تا زمان ممکن ادامه خواهد یافت

در این میان جلسه فوق‌العاده بررسی آخرین وضعیت حادثه ساختمان متروپل آبادان با حضور رئیس جمهور در آخرین روز کاری هفته گذشته برگزار شد. در این جلسه، معاون اول رئیس جمهور و نمایندگان دستگاه‌های مختلف خدمات‌رسان در حادثه اخیر آبادان حضور داشتند. در ادامه این جلسه، معاون اول رئیس جمهور گزارش هیات اعزامی به آبادان را ارائه و نمایندگان دستگاه‌های حاضر نیز گزارش اقدامات خود را بیان کردند.

رئیس جمهور پس از اطلاع از آخرین گزارش‌های آواربرداری و امدادرسانی با تسلیت مجدد به خانواده جانباختگان حادثه و مردم آبادان بر ضرورت بسیج همه امکانات برای امداد و نجات آسیب دیدگان و مفقودان تاکید کرد و گفت: «دولت تمام امکانات وهمت خود را به کارگرفته تا به نحو فوری و کامل به آسیب دیدگان کمک شود و عملیات نجات نیز تا زمان ممکن ادامه خواهد یافت.»

ابراهیم رئیسی خاطرنشان کرد: «رسانه ملی و تمام افراد و رسانه های دلسوز کشور، کمک کنند تا مردم درجریان اخبار صحیح و دقیق این تلاش‌ها قرارگیرند.»

وی بر شناسایی و پیگیری مقصران این حادثه تاکید کرد و گفت: «با هر فرد در هر رده‌ای که در این حادثه مرتکب تخلف یا ترک فعل شده باید به شدت برخورد شود. نباید هیچ ساختمانی بدون رعایت اصول، ضوابط و استانداردهای مهندسی ساخته شود و باید از ادامه فعالیت و ساخت و ساز ساختمان‌های با سازه‌های نا ایمن جلوگیری گردد.»

رئیس جمهورهمچنین به وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها ماموریت داد تا ساختمان‌های ساخته شده ناایمن و در معرض آسیب را شناسایی و معرفی کند تا اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی، تخلیه یا تخریب آنها توسط صاحبان آن ساختمان‌ها انجام شود.

تاکید مخبر برادامه عملیات جست و جو

از سوی دیگر درادامه بازدیدهای مسئولان از محل حادثه، صبح روز جمعه معاون اول رئیس جمهوری وارد آبادان شد. محمد مخبر پس از ورود به شهر آبادان در محل ریزش ساختمان متروپل حضوریافت.

در حالی که در روزهای گذشته اعلام شده بود که آواربرداری تا آخر وقت روز پنجشنبه گذشته به پایان خواهد رسید، اما معاون اول رئیس جمهوری در این بازدید دستور دادعملیات جست و جو تا یافتن آخرین فرد زیرآوارمانده ادامه می‌یابد.

مخبرهمچنین با توضیحات مسئولان مربوطه درجریان نحوه امدادرسانی به مصدومان، زوایای مختلف ریزش ساختمان و چگونگی عملیات آواربرداری قرارگرفت.

او دراین بازدید میدانی که استاندارخوزستان، رییس جمعیت هلال احمر، مقامات محلی و متصدیان امورامدادرسانی و درمانی حضورداشتند، با گزارش مسئولان مربوطه در جریان پیشرفت عملیات جست و جو و آواربرداری از این ساختمان ۱۱  طبقه قرار گرفت و همچنین در گفت و گویی با نجاتگران هلال احمر، آتش نشانی و نیروهای مردمی از زحمات آنان قدردانی کرد.

همچنین دراین بازدید جمعی از خانواده‌های جانباختگان حادثه متروپل آبادان با معاون اول رییس جمهور گفت و گو کردند و مخبر ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده های داغدار تاکید کرد که با تمام مقصران این حادثه دلخراش بدون هیچ اغماضی و به طور قاطع برخورد خواهد شد. معاون اول رییس جمهور همچنین دستورات لازم برای رسیدگی به خانواده جانباختگان حادثه متروپل آبادان را صادر کرد.

پس از این بازدید، مخبر در مرکز فرماندهی عملیات پاسخ به بحران حضور یافت و مسئولان ذیربط گزارشی از اقدامات انجام شده، نحوه امدادرسانی به مصدومان در روزهای گذشته، عملیات آواربرداری و خاکبرداری، اقدامات در راستای تسریع عملیات جست و جو، مشکلات و برخی نیازمندی‌ها برای پیشرفت عملیات آواربرداری را ارایه کردند.

پروانه ساخت متروپل ۶ طبقه بود

در همین حال جلسه مرکز فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و بررسی حادثه ساختمان متروپل آبادان روز پنج‌شنبه ۵ خردادماه به ریاست وزیر کشور و با حضور رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، استاندار و مسئولان محلی برگزار شد. استاندار خوزستان در این جلسه یادآور شد: «عدم رعایت استانداردها و مشکلات فنی عامل ریزش بود؛ پروانه این ساختمان ۶ طبقه بود اما در ۱۱ طبقه ساخته شد.»

و اینجا این سوال مطرح است که چگونه کسی می‌تواند ۵ طبقه را غیرمجاز بسازد و آب هم از آب تکان نخورد و بعد ۱۱ طبقه روی سر مردم آوار شود؟ ضمن اینکه به گفته برخی کارشناسان «به دلیل قرار گرفتن خرمشهر و آبادان بر روی یک گسل رانشی، نباید بیش از ۸ طبقه مجوزساخت داشته باشند.»

متخلفان به مردم معرفی می‌شوند

از طرف دیگر، همه رییس کمیسیون عمران مجلس نیز که به عنوان نماینده ویژه رییس مجلس شورای اسلامی به آبادان سفر کرده است ضمن تشریح جزئیات نشست صبح روز پنج‌شنبه ستاد بحران این سانحه گفت: «با ورود تجهیزات جدید به آبادان، کار آواربرداری سرعت خواهد گرفت ضمن اینکه گزارش نحوه امدادرسانی دستگاه‌ها در خصوص سانحه متروپل در صحن مجلس قرائت می‌شود و اشخاص و دستگاه‌های متخلف به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.»

محمدرضا رضایی کوچی افزود: «تأکید ما بر این است که از ظرفیت افرادی که در شهرداری تهران تجربه لازم در حوزه امدادرسانی را دارند نیزاستفاده کنیم بنابراین امیدوارم به زودی این ساختمان تعیین تکلیف شود. ما گزارشی از نحوه امدادرسانی دستگاه‌ها و اشخاص و دستگاه‌هایی که در خصوص بروز این سانحه متخلف شناخته شده و قصوری داشته‌اند را تهیه کرده و دو هفته آینده در صحن مجلس قرائت خواهیم کرد؛ همچنین افراد متخلف را هم به مردم و هم به دستگاه قضایی معرفی خواهیم کرد.»

واکنش ادامه‌دار افکارعمومی به مرگ عبدالباقی

گذشته از پیام‌ها و صدور دستورهای پیگیری از سوی مسئولان، درحالی که گفته می‌شد حسین عبدالباقی، متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان زیر آوار مانده و کشته شده است، روز پنج‌شنبه ۵ خردادماه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان اعلام کرد: «هویت جسد حسین عبدالباقی از طریق بررسی ژنتیک (DNA) توسط پزشکی قانونی نیز تایید شد.»

صادق جعفری چگنی با اعلام این خبر گفت: «پیش از این نیز جسد توسط خانواده متوفی شناسایی  و اداره تشخیص هویت پلیس آگاهی استان از طریق انگشت‌نگاری، هویت وی را تایید کرده بود اما با توجه به اینکه آزمایش DNA یک از معتبرترین روش‌های تشخیص هویت افراد است؛ جسد برای آزمایش ژنتیک به پزشکی قانونی تحویل و نتیجه آزمایش امروزاعلام شد.»

این درحالی است که از ابتدا کاربران موضوعاتی مبنی بر وجود شائبه‌هایی در مورد خبر مرگ وی را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند؛ تا جایی که با انتشار یک ویدئو از فرآیند تشخیص هویت عبدالباقی توسط برادرانش افکارعمومی نسبت به این قضیه واکنش‌های بسیاری نشان دادند وعده‌ای آن را باورپذیر ندانستند.

مراقب جنازه‌ها باشیم که فرارنکنند

اما این باورناپذیری فقط به شک و شبهه مردم خلاصه نمی‌شود چراکه حسام الدین آشنا سیاستمدار دولت دوازدهم نیز در توئیتی که به نظر می‌رسد به اعلام مرگ عبدالباقی اشاره دارد، نوشته است: «حتی باید مراقب جنازه‌ها هم بود که ناغافل به خارج فرار نکنند.»

یک کاربر نیز با استفاده ازهشتگ «عبدالباقی نمرده» توئیت کرده است: «مثل اینکه فعلا ترکیه تشریف دارن حاج حسین عبدالباقی! دیگه با اطلاع رسانی سریع این روزها نشد که به کانادا برسه شاید هم ‌مدارک جدیدش هنوز آماده نبوده چون تو ایران که جسدش تشخیص هویت شد و باید دفن شده باشه تا الان!»

کاربردیگری نیز که اهل آبادان نیز هست، با انتقاد از شیوه امدادرسانی به زیر آوارمانده‌ها، در توئیتر نوشته است: «عبدالباقی نمرده! این باور همه مردم شهر من هست. با این امدادرسانی ناقصی که بار و زحمت کار به دوش مردم عادی افتاده این باور وجود داره که می‌خوان اگه کسی زنده هست هنوز توی طبقات زیرین و ممکنه شاهدی باشه از عدم حضور مالک ساختمون در اون لحظه، با مرگشون محو بشه اون شاهد.»

اعتراض‌ها همچنان به خبرابتدایی بازداشت و سپس اعلام مرگ حسین عبدالباقی همچنان ادامه دارد. یک کاربر با اشاره به این موضوع توئیت کرده است: «داستان اینجوریه: اول بازداشت شد بعد مرد بعد رفت دبی. نه نه اول مرد بعد بازداشت شد بعد رفت دبی. نه نه اول رفت دبی بعد مرد بعد بازداشت شد. نه نه اول… نمیدونم دیگه مُردهه دبی بود!»

همه این فراز و نشیب‌ها طی فقط پنج روز یادآور حادثه ساختمان پلاسکو است که همچنان صاحبان مغازه‌ها و کاسبان آنجا نتوانسته‌اند به حق و حقوق خود دست پیدا کنند. آن روزها نیز با وجود انتقادهای بسیار، جریحه‌دار شدن احساسات مردم ایران و وعده و وعیدهای مسئولان در نهایت آنچه رقم خورد تکرار آن حادثه تلخ است. اینکه تا چه زمانی مردم باید قربانی وجود فسادهای ساختاری درسیستم اداری کشور باشند، پرسشی است که همچنان پاسخی برای آن وجود ندارد و تنها حرف‌ها و شعارهای مسئولان است که پایانی بر آن نیست و هر لحظه ممکن است در گوشه‌ای از ایران واقعه تلخ دیگری رقم بخورد و خانواده‌های دیگری داغدارشوند. تنها می‌توان امیدوار بود که روزی ایران و ایرانی با حکمفرمایی قانون در تمامی ابعاد، در امنیت کامل زندگی کند.

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=887

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات