• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
41

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه: فاز اول تونل انتقال آب دریاچه ارومیه دهه فجر افتتاح می‌شود

  • کد خبر : 2701
  • ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۳:۴۱
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه: فاز اول تونل انتقال آب دریاچه ارومیه دهه فجر افتتاح می‌شود

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه، با بیان اینکه تا دهه فجر، فاز اول تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه با ظرفیت ۳۰۰ میلیون مترمکعب افتتاح می‌شود، گفت: این یک قدم رو به جلو در احیا است ولی باید قدم‌های بعدی تا احیای کامل محکم برداشته شود. روح‌الله […]

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه، با بیان اینکه تا دهه فجر، فاز اول تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه با ظرفیت ۳۰۰ میلیون مترمکعب افتتاح می‌شود، گفت: این یک قدم رو به جلو در احیا است ولی باید قدم‌های بعدی تا احیای کامل محکم برداشته شود.

روح‌الله متفکر آزاد، جمعه دوم دیماه، در نشست هیات تحقیق و تفحص دریاچه ارومیه با استاندار آذربایجان‌غربی و دبیر ستاد ملی دریاجه ارومیه، که در محل استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، گفت: دولت با وجود درگیری با مشکلات مالی، در تزریق اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه سنگ تمام گذاشته است.

وی اظهار کرد: با وجود مشکلات مالی، دولت ۱۰۰ درصد از اعتبارات مصوب سفر استانی در رابطه با احیای دریاچه ارومیه را اختصاص داده است و عزم جدی برای رسیدگی‌ به این مشکل زیست محیطی دارد.

وی‌ با بیان اینکه خط انتقال آب از سد کانی سیب به عنوان مهمترین طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید، اضافه کرد: اتمام این طرح به معنای احیای دریاچه نیست بلکه یک حرکت مثبت در مسیر احیا خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مجلس ناظر بر چگونگی احیای دریاچه ارومیه است، گفت: هدف ما مچ‌گیری نیست بلکه بهره مندی از ظرفیت نظارتی مجلس در احیای دریاچه است.

متفکر آزاد، با اشاره به اینکه مسائل زیست محیطی تا زمانی که حاد نشود مورد توجه نیست، اظهار کرد: توجه در زمانی غیر از آن نشان از تلاش برای توسعه یافتگی است و باید در طرح‌های توسعه، الزامات مسائل زیست محیطی لحاظ شود.

وی با تاکید بر اینکه باید احیای دریاچه ارومیه به نماد اراده ملی در توجه به مسائل زیست محیطی تبدیل شود، افزود: نمایندگان یکی از ابزارهای نظارتی را در زمینه دریاچه فعال کردند که این امر به معنای مچ گیری نیست، بلکه باید گزارش جامعی به مردم و نمایندگان داد و از این ابزار پیشرفته نظارتی در حوزه محیط زیست استفاده می‌کنیم و تلاشی برای کمک به تسریع احیا و بهبود شرایط دریاچه خواهد بود.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه، با بیان اینکه احیای دریاچه، هماهنگی مردم و حاکمیت را می‌طلبد و این همکاری‌ها زیرساخت توسعه و پیشرفت در هر حوزه است چراکه دولت به تنهایی نمی‌تواند در این بخش موفق شود.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه ۱۶ تولید علم در دنیاست و باید از این بستر علمی برای بهبود وضعیت دریاچه استفاده کرد، خاطرنشان کرد: احداث ۳۶ کیلومتر تونل در عمق ۱۵۰ متری زمین، یک شاهکار مهندسی و علمی است که قابل تحسین است.

متفکر آزاد تصریح کرد: دولت مشکلات مالی و اقتصادی دارد ولی در حوزه دریاچه ارومیه به دلیل اهمیت، صددرصد اعتبارات را تخصیص داده و این جای قدردانی دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با گلایه‌ از عقب افتادگی احیای دریاچه و حتی قصورها در حوضه آبریز دریاچه در بخش کشاورزی، ادامه داد: هرچقدر در حوزه سازه‌ای کارهای خوبی شده، در حوزه جهاد کشاورزی به موضوع افزایش بهره‌وری در کشاورزی توجهی نشده چراکه ۸ برابر کانی سیب با افزایش کشاورزی در اطراف دریاچه، آب مصرف می‌شود و این یک عقب روی مشخص است.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی کمترین همکاری را با هیئت تحقیق و تفحص داشته و گزارشاتی دریافت نکردیم و این آثار خود را در گزارش نهایی نشان خواهد داد.

وی در واکنش به مطلبی در مورد انتقال آب زرینه‌رود، با بیان اینکه تامین آب شرب شهرها همواره در اولویت است، ابراز داشت: دریاچه سالانه حداقل ۲ الی ۳ میلیارد مترمکعب و با قطع کامل انتقال آب زرینه به تبریز که ۱۵۷ میلیون مترمکعب است، تاثیر چندانی در احیا نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اتلاف آب در بخش کشاورزی بسیار بالاست که باید تدبیر ویژه‌ای برای این بخش اتخاذ شود، گفت: در بخشی از اعتبارات ستاد احیا، افزایش بهره‌وری آب بخش کشاورزی و آبیاری نوین لحاظ شده که نحوه هزینه کرد آن بررسی خواهد شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=2701

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات