• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
2
گزارش «روزان» درباره پولشویی در انتخابات؛

رقابت جریان های سیاسی در افشاگری مالی یکدیگر

  • کد خبر : 6215
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۷
رقابت جریان های سیاسی در افشاگری مالی یکدیگر

گروه سیاسی: ۶ سال بعد از سخنان پرحاشیه «محمدجواد ظریف» درباره وجود پولشویی در کشور که با هجمه و انتقاد شدید اصولگرایان و نمایندگان انقلابی مجلس مواجه شد و وزیرخارجه دولت دوازدهم بابت بیان این جمله حتی تا پای استیضاح هم رفت حالا هیئت تحقیق تفحص مجلس صراحتاً از پولشویی رائفی‌پور در موسسه مصاف خبر […]

گروه سیاسی: ۶ سال بعد از سخنان پرحاشیه «محمدجواد ظریف» درباره وجود پولشویی در کشور که با هجمه و انتقاد شدید اصولگرایان و نمایندگان انقلابی مجلس مواجه شد و وزیرخارجه دولت دوازدهم بابت بیان این جمله حتی تا پای استیضاح هم رفت حالا هیئت تحقیق تفحص مجلس صراحتاً از پولشویی رائفی‌پور در موسسه مصاف خبر داده و مدعی شده که ورود و خروج پول‌های کلان به حساب‌های خانواده رائفی‌پور و موسسه مصاف شائبه پولشویی را تقویت می‌کند.

به صورت جدی سال ۸۸ بود که محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی دولت احمدی‌نژاد مدعی شد که ما در کشور پولشویی نداریم. او اضافه کرد: «بانک مرکزی به مسئله مهم پولشویی توجه ویژه دارد و به طور دائم کنترل می‌کند که کارهای مشکوک در بانک‌ها صورت نگیرد. پولشویی می تواند اقتصاد کشور را تهدید کند، بنابراین حق هر کشور است که با این مهم مبارزه کند.»

اما در واقعیت نه تنها این مهم رخ نداد بلکه مبالغ بالای پولشویی و یا حساب‌های مشکوک در ایران مورد توجه نهادهای نظارتی مبارزه پولشویی در جهان قرار گرفت تا در نهایت محمدجواد ظریف در مصاحبه با خبرآنلاین که آبان ماه سال ۹۷ منتشر شد گفت: «میزان بالای پول‌شویی در ایران «یک واقعیت است» و از این وضعیت «خیلی‌ها نفع می‌برند».

وی اضافه کرد: «کسانی که گردش مالی یک معامله‌شان ۳۰ هزار میلیارد تومان است، درحالیکه کل بودجه وزارت خارجه ١١٠٠ میلیارد تومان است ». وزیر خارجه سابق همچنین گفت که این وزارتخانه توان مقابله با این «فضاسازی‌ها» را ندارد.

بلافاصله پس از این اظهارات بود که برخی افراد و مسئولان نظام، واکنش های تندی را علیه او منتشر کردند. به عنوان مثال صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز این سخنان ظریف را به «خنجری در قلب نظام» تشبیه کرده و گفته که در صورت وجود این پدیده، چرا این موضوع به این نهاد ارجاع داده نشده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول وقت و سخنگوی قوه قضائیه، هم در دیدار با اعضای «فراکسیون نمایندگان ولایی» اظهارات ظریف را «غلط» خوانده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم هم در گفت‌و‌گو با ایرنا از تدوین تقاضای استیضاح وزیر امور خارجه خبر داد. او گفته بود که این تقاضا «به دلیل ارائه نکردن مدارک» در مورد پولشویی تدوین شده است.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم هم در جلسه علنی مجلس اظهارات ظریف درباره پولشویی را «نسنجیده» خوانده که برای «نظام هزینه ایجاد کرده» و خواستار ارائه «ادله» از سوی وی شده است. او اضافه کرد که «آقای ظریف با رویکرد نسنجیده حرفی زد که بیش از هر چیز دولت و نظام جمهوری اسلامی را زیر سئوال برد.»

بسیج دانشجویی دانشگاه «امام صادق» هم در واکنش به سخنان وزیر خارجه طی نامه‌ای از دادستان کشور خواست «مجدانه با ورود قانونی به عنوان مدعی‌العموم و به جریان انداختن مراحل دادرسی این جرم و عدم تساهل با نامبرده و اقدام انقلابی و بدون تاثیرپذیری از فشارها، زمینه این گونه اقدامات دشمن‌پسندانه را از بین ببرد.»

اما با این همه جواد کاظمی‌تبار، «کارشناس داده‌کاوی برای کشف تقلب در تراکنش‌های بانکی آمریکا»، ۲۰ تیرماه سال ۹۷ در یک سخنرانی با موضوع «پولشویی در ایران» در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری گفته بود که سهم «پول کثیف» از نقدینگی ایران در فاصله سال‌های ۵۲ تا ۸۰ شمسی، ۱۱.۸ درصد بوده است.

به گفته وی، حتی اگر روند سهم این پول در ایران را از سال ۸۰ تاکنون افزایشی ندانیم و همان حدود ۱۲ درصد فرض بگیریم، برآورد حجم پول کثیف در ایران، «بیش از ۱۹۷ هزار میلیارد تومان» است.

این کارشناس اقتصادی همچنین «۲۵ درصد» تولید ناخالص ملی ایران را «فرار مالیاتی» عنوان کرده که به گفته او «سهم بزرگی از اقتصاد زیرزمینی» را در اقتصاد کشور به خود اختصاص داده است.

احمد حاتمی یزد، تحلیلگر پولی و بانکی و از مدیران پیشین بانک صادرات نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا گفته است پولشویی در ایران «خیلی بیشتر» از آن چیزی است ظریف اعلام کرده است.

حاتمی، موسسات غیرمجاز مالی که به گفته وی به «هیچ قانونی پایبند نیستند» و «بانک مرکزی هم زورش نمی‌رسد که تمامی این مؤسسات را ببندد» را از مصادیق پولشویی در ایران عنوان کرده است.

وی گفته که «بخشی از همین پولی که مؤسسات اعتباری غیر مجاز پولی که از مردم گرفتند به جیب صاحب مؤسسه یا خانواده و یا دوستانش رفته است. الآن معلوم نیست که این پول کجاست. ۳۰ هزار میلیارد پول مردم نزد مؤسسات غیر مجاز پولشویی شد و رفت».

داود سوری هم در همین رابطه در گفت وگو با روزنامه ایران گفت: «مسلماً در کشور پولشویی وجود دارد. بعید می‌دانم جایی در دنیا داشته باشیم که در آن پولشویی وجود نداشته باشد. اما مسئله مهم شدت پولشویی است. در هر کشوری که ساز و کاری برای مبارزه با پولشویی نداشته باشیم، شدت آن هم بیشتر است. با توجه به همین گزاره‌های ساده می‌توان نتیجه گرفت که پولشویی در ایران هم با شدت جریان دارد. البته نمی‌دانم عدد و رقم آن در ایران به چه میزان است، ولی به راحتی می‌توان دید که فعالیت‌های زیادی در ایران با پولشویی انجام می‌شود.»

با این حال یکسال پس از انتشار اظهارات وزیرخارجه دولت دوم حسن روحانی، وزیر اقتصاد دولت با رد ادعای طریف درباره پولشویی مدعی شد: «پولشویی در اقتصاد ایران وجود ندارد.»

اما پیش از اینکه اصولگرایان علیه یکدیگر اقدام به افشاگری کنند بر علیه ظریف و کتمان پولشویی در کشور با در نظر گرفتن یک بند اساسی و اصلی و ایدئولوژی اشتراک نظر داشتند. تا جایی که سایت الف نزدیک به اصولگرایان سنتی نوشت: « اگر کمک به مردم مظلوم یمن، یا حمایت از حزب الله لبنان و مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق که شامل داعش و دیگر گروه‌های تروریستی می‌شود، پولشویی است پس باید آن را افتخاری برای جمهوری اسلامی دانست چرا که آنها در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران و در دفاع از آن عمل می‌کنند. برای همین است که آمریکا و اروپا اصرار دارند که ایران باید به سازمان اف.‌ای.تی.اف و بپیوندد و کنوانسیون‌های زیر مجموعه این سازمان را اجرا کند.»

اما بسیاری از تحلیگران امیدوارند که موضوع رائفی‌پور و هیئت همراه و خانواده‌اش باعث شود تا دستگاه قضا اینبار جدی‌تر به ماجرای پولشویی ورود کنند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=6215

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات