• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
5
گزارش روزان پیرامون انتقادات به عملکرد وزیر کشور؛

عدم ایفای نقش موثر مجلس و پشتوانه های غیرعلنی

  • کد خبر : 4925
  • ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
عدم ایفای نقش موثر مجلس و پشتوانه های غیرعلنی
احمد زیدآبادی در همین نوع نگاه افراد، به خصوص نمایندگان مجلس نسبت به وزیر کشور می‌گوید: «با توجه به سابقه نظامی امنیتی آقای وحیدی، نخستین پرسشی که به ذهن یک ناظر بی‌طرف خطور می‌کند، منشأ اقتدار خاصی است که وزارت کشور برای خود در نظر گرفته. به عبارت دیگر، آیا این اقتدار ناشی از سابقۀ شخصی وحیدی به‌عنوان یک چهرۀ نظامی و امنیتی بلندپایه است؟ و یا اینکه مأموریتی مشخص و اقتداری متناسب با آن، به صورتی اعلام‌نشده به او تفویض شده؟

گروه سیاسی- « در آینده نزدیک ضعف عملکرد وزیرکشور برای مردم تبیین می‌شود.» این بخشی از بیانیه ۹ بندی برخی از نمایندگان مجلس درباره عملکرد سردار احمد وحیدی بود که گرچه محتوای آن در ارتباط با سردار غلامرضا و دخل و تصرف وزارت کشور در انتخابات مجلس منتشر شده بود و پس از ساعتی از خروجی سایت خانه ملت حذف شد اما با توجه به عملکرد وزیر کشور طی دو سال و نیم گذشته شاید همین یک جمله بیانگر عملکرد وحیدی در وزارت کشور باشد.

در این نامه مورد اشاره نمایندگان مجلس، عملکرد احمد وحیدی در مقام وزیر کشور را «ضعیف» توصیف کردند و تاکید کردند که «بخش قابل توجهی از مشکلات مردم و ضعف‌های دولت ناشی از عملکرد ضعیف» مجموعه زیر نظر اوست.

سردار وحیدی سوم شهریور ماه ۱۴۰۰ با ۲۶۶ رأی موافق و تنها ۱۶ رأی مخالف به عنوان وزیر کشور دولت سیزدهم معرفی شد. در این مدت به باور بسیاری از تحلیلگران سیاسی، او نتوانسته آنگونه که باید و شاید به وظایف خودش عمل کند. به عنوان مثال حملات پی در پی تروریست‌ها به پاسگاه مرزی راسک، درگذشت مهسا امینی و به دنبال آن جان‌باختن بسیاری از هموطنان در اعتراضات پاییز سال گذشته، بخشنامه محرمانه وزارت کشور درباره حجاب و استقرار حجاب‌بان ها در مترو، مشخص نشدن علت مسمویت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر در مدارس که بیش از ۸ ماه ادامه داشت. حمایت این وزارتخانه از وزارت علوم در پی اخراج سریالی اساتید از دانشگاه ها، وقوع حادثه جمعه سیاه در زاهدان، حمله تروریستی در کرمان که منجر به جان‌باختن نزدیک به ۱۰۰ نفر از هموطنان ما شد و چندین مورد دیگر ، همگی نشان دهند این مطلب است که سرداروحیدی در وزارت کشور بیش از آنکه به وظایف تعریف شده‌اش بپردازد، حاشیه‌آفرین بوده.

وحیدی حتی در همین مورد آخر یعنی حمله انتحاری در کرمان به جای پاسخگویی به مردم و نمایندگان آنها در خانه ملت، با ربط دادن این موضوع به انتخابات می‌گوید: «بهترین پاسخ به جنایت تروریست‌ها حضور پرشور در انتخابات سال جاری است.»

هرچند این اشکال به مجلس برمی‌گردد چرا که آنها باید وزیر را مورد بازخواست قرار دهند که علت وقوع این حوادث تروریستی متعدد چیست اما به نظر می‌رسد، علی‌رغم اینکه تابستان گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح احمد وحیدی بودند، این اتفاق با مدیریت قالیباف راه به جایی نبرد و با این شرایط باید آنرا کن لم یکن تلقی کرد. یکی از مواردی که بسیاری از نمایندگان مجلس مشخصاً در دو سال اخیر به آن انتقاد داشتند و مدعی بودند که قالیباف به شکل پادگانی مجلس را اداره می‌کند و عامدانه برخی از استیضاح و یا اعلام سئوال از وزرا و دولت را وصول نمی‌کند.

محمدرضا خباز استاندار سابق سمنان و نماینده ادوار مجلس در خصوص همین موضوع می‌گوید: «به نظر من عدم پاسخگویی مسئولان نسبت به مردم به ویژه ارباب جراید مانند خبرنگاران و رسانه‌ها به این دلیل است که از مسئولان مذکور از وزیر کشور تا اکثریت بدنه وزارت کشور، معاونان و استانداران و به تبع آن فرمانداران، نظامی هستند در نیروهای نظامی پاسخگویی به زیرمجموعه رسم نیست، این گروه مردم را زیرمجموعه خود می‌دانند.»

احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس هم با اشاره به عملکرد سردار وحیدی در وزارت کشور در واکنش به این نکته که وحیدی در وزارت کشور نتوانسته انتظارات را برآورده کند گفته بود: «یکبار که درجلسه کمیسیون امور داخلی ما از آقای وحیدی متوقع بودیم که نکات و اولویت های امنیتی کشور را بیان کند، او آمد و مدعی شد که هر جا می‌روم از من حجاب را مطالبه می‌کنند. من گفتم آقای وزیر کشور، من نمی‌دانم شما کجا تشریف می برید که از شما حجاب مطالبه می‌کنند، ولی با من بیایید به میدان قزل قلعه کنار وزارت کشور که هزاران نفر در آنجا مایحتاج روزانه شان را تأمین می‌کنند، ببینیم از آن هزاران نفر، کسی به شما مراجعه می‌کند که بگوید چرا اوضاع حجاب اینطور است؟»

علیرضابیگی که یکی از نماینده‌های پیگر در استیضاح سردار وحیدی بود گفت: «من به وزیر کشور گفتم شما با این نگاه نمی‌توانید عهده دار موضوعات امنیتی کشور باشید کما اینکه همین سبب شده شما از یک موضوعی که در چابهار رخ داده و علی الظاهر یک افسر نیروی انتظامی به یک دختربلوچ تعرض کرده که علی القاعده بایست در همانجا برایش چاره جویی می‌شد، در رسیدگی به موضوع تعلل کردید و این موضوع بعد از دوماه به زاهدان رسید ، بعد هم حتی وقتی متوجه شدید این موضوع مورد اعتراض مردم زاهدان است و بناست در نماز جمعه زاهدان به این عدم رسیدگی واکنش نشان داده شود، بجای اینکه در پیشگیری از موضوع تلاش کنید، پاسگاه و کلانتری را تجهیز کردید و بعد هم اتفاقی که نباید بیفتد افتاد.»

نماینده مردم تبریز اضافه کرد که: « چطور نماینده رهبری که یک روحانی است با حضور دو سه روزه توانسته به حقایق ماجرا در زاهدان دست پیدا کند ولی دستگاه عریض و طویل وزارت کشور نتوانسته به این موضوع واقف شود؟ بعد هم وقتی همه اینها را تایید کردند، نشان می‌دهد که پس اعتقادی به شما وجود ندارد، یک فکری به حال خودتان بکنید. ضمن اینکه آدم هایی که بکار گرفته اید، در پایین ترین سطح توانایی و قابلیت قرار دارند و نمی‌توانند از عهده اداره شرایط امروز کشور بر بیایند.»

نکته حائز اهمیت در بازنشر این اظهارات اینجاست که علیرضابیگی این عدم درک وزیر کشور از شرایط امروز جامعه را طی یکسال گذشته بارها مطرح کرده اما نه تنها برای اکثریت نمایندگان مجلس که به دولت وابستگی دارند اهمیتی نداشته بلکه به دنبال همین ضعف وحیدی و نگاه امنیتی او به مسائل جاری کشور، مردم در دو سال و نیم گذشته حوادث تلخ بسیاری را پشت سر گذاشتند که شاید اگر نگاه امنیتی سردار وحیدی نبود، می‌شد با هزینه کمتری این حوادث را، که پیشتر آنها را برشمردیم پشت سرگذاشت.

متاسفانه در همین فاجعه اخیر در کرمان هم، با وجود اینکه وزارت کشور باید پاسخگوی ضعف در مدیریت مراسم و جان‌های از دست رفته باشد، یکی از نمایندگان مجلس مدعی می‌شود که: «وزارت کشور وظیفه خودش را در این ماجرا به خوبی انجام داده و قصوری متوجه او نیست

احمد زیدآبادی در همین نوع نگاه افراد، به خصوص نمایندگان مجلس نسبت به وزیر کشور می‌گوید: «با توجه به سابقه نظامی امنیتی آقای وحیدی، نخستین پرسشی که به ذهن یک ناظر بی‌طرف خطور می‌کند، منشأ اقتدار خاصی است که وزارت کشور برای خود در نظر گرفته. به عبارت دیگر، آیا این اقتدار ناشی از سابقۀ شخصی وحیدی به‌عنوان یک چهرۀ نظامی و امنیتی بلندپایه است؟ و یا اینکه مأموریتی مشخص و اقتداری متناسب با آن، به صورتی اعلام‌نشده به او تفویض شده؟ مروری بر عملکرد دیگر چهره‌های امنیتی و نظامی در پست‌های سیاسی، نشان می‌دهد که اقتدار شخصی نمی‌تواند منشأ اختیار و اقتدار سازمانی شود. نمونۀ مشخص آن محسن رضایی است که پس از فرماندهی سپاه، در هر پستی که قرار گرفت، نشانی بیش از اختیار و قدرت معمول آن پست از خود به‌جا نگذاشت. از این رو، می‌توان فرض را بر این گذاشت که وزیر کشور برای گسترش حوزۀ اقتدار خود یا حکم ویژه‌ای دریافت کرده و یا از مراکز مشخصی به‌صورتی بی‌سابقه حمایت می‌شود تا جایی که سردار وحیدی «موقعیت ممتازی تا حدِ حق وتو» در درون کابینه برای خود قائل است»

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=4925

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات