• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
35

فلاحت‌پیشه: مصوبه پارلمان اروپا نمادین است/ تحریم سپاه، هدف قرار دادن مردم و کشور است

  • کد خبر : 2945
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۰۷
فلاحت‌پیشه: مصوبه پارلمان اروپا نمادین است/ تحریم سپاه، هدف قرار دادن مردم و کشور است

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، «این‌همانی» تهدید ایران و روسیه در بحث اوکراین را موجب تصویب قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی در پارلمان اروپا دانست. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلایل پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه با تاکید بر اینکه […]

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، «این‌همانی» تهدید ایران و روسیه در بحث اوکراین را موجب تصویب قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی در پارلمان اروپا دانست.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلایل پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه با تاکید بر اینکه مصوبه پارلمان اروپا در زمان گسترش بحران شکل گرفت، بحرانی که در آن به‌گونه ای کاذب تنش‌ها با ایران افزایش یافته با این هدف که سیاست برخورد با ایران تشدید شود، گفت: جدیت پارلمان اروپا را بگذارید کنار رای ندادن آن به توقف مذاکرات برجام و اظهارات جوزپ بورل.

وی افزود: در حدود یک سال گذشته که جنگ اوکراین آغاز شده است و مذاکرات احیای برجام هم به جایی نرسید، سیاست فشار حداکثری علیه ایران بین اروپا و آمریکا به اشتراک گذاشته شده است و شاهد بودیم که در ماه‌های گذشته درخواست مذاکره با ایران از موضعی تضعیف شده مطرح شده است.

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه نباید اجازه بدهیم کل کانال‌های دیپلماتیک بر سر مسایل منطقه ای و سیاست خارجی بسته شود گفت: با این کار فضا برای بازیگران آشوب ساز از جمله رژیم اسراییل و مرتجعان عرب و گروه‌های معاند فراهم می‌شود.

فلاحت پیشه با بیان این اعتقاد که ایران اشتباهات سیاسی کم نداشته است، یکی از این اشتباهات را از دست دادن فرصت احیای برجام قبل از بحران اوکراین و وصل شدن پرونده ایران به موضوع اوکراین دانست و گفت:  معتقدم اگر ایران به موضوع اوکراین ربط داده نمی‌شد، اجماع در پارلمان اروپا شکل نمی‌گرفت. اروپا در ادعاهایی که آمریکا علیه ایران مطرح می‌کرد از زمان خروج از برجام، هیچ وقت احساس تهدید از ناحیه ایران نکرد اما وقتی پای ایران درست یا غلط به مساله اوکراین وارد شد، ترس از ایران خودش را در هجمه روسیه به اوکراین نشان داد و “این‌همانی” تهدید ایران و روسیه موجب تصویب قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی در پارلمان اروپا شد.

وی با اشاره به واکنش آمریکا و اروپا به اقدامات گروه واگنر (یک گروه شرکت نظامی خصوصی با ماهیت روسی است که با استخدام مزدور در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند) در مقایسه با برخوردی که با سپاه داشتند، اظهار کرد: گروه واگنر نقش و اقداماتی جناحی و متجاوزانه داشته است و آمریکا می‌خواهد آن را در زمره گروه‌های جناحی قرار دهد که در این صورت حداکثر مشمول معاهده پالرمو (کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی) می‌شود. نقطه جالب این است که وقتی اوکراین از آمریکا می‌خواهد این گروه را در زمره گروه‌های تروریستی قرار دهد نه جناحی، آمریکا مقاومت می‌کند چرا که اگر در این لیست قرار گیرد مشمول سی اف تی (کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم) قرار می‌گیرد، اما سپاه پاسداران به عنوان نیروی نظامی یک کشور عضو سازمان ملل را به راحتی در زمره گروه‌های تروریستی قرار می‌دهند. این رفتار نشان می دهد آنها سخت‌گیری که نسبت به ایران دارند حتی بیشتر از روسیه است.

فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه متاسفانه به گونه‌ای کاذب دشمنی‌ها با ایران در حال افزایش است افزود: باید هر کاری که می شود انجام دهیم تا مانع شکل گیری و گسترش سیاست کاذب فشار حداکثری شویم. پارلمان اروپا نماینده افکار عمومی کشورهای اروپایی است. متاسفانه ترس از پهپادهای ایرانی بیش از حد بزرگ‌نمایی شد و ادعای اینکه پهپادهای ایرانی زیرساخت‌های اوکراین را از بین برد موجب شد تا ترس بر بدن اروپایی‌ها افتد.

وی رای پارلمان اروپا به قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی را ” نمادین” خواند و گفت: این مصوبه در حال حاضر ضمانت اجرا ندارد، مگر اینکه در نشست شورای اروپا که نماینده دولت‌های اروپایی در آنجا هستند به تصویب رسد، در آن صورت است که لازم‌الاجرا می شود البته آن موقع هم باید دید که هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به چه شکل مصوبه را اجرا خواهند کرد. اگر در شورای اروپا رای آورد دولت های اروپایی موظف به اجرای آن می‌شوند. در گذشته برخی کشورهای اروپایی مثل کشورهای جنوب اروپا این تصمیمات را تعدیل شده‌تر اجرا کردند اما کشورهای شمال اروپا تندتر با ایران ممکن است برخورد کنند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در فاصله بین تصمیم پارلمان تا طرح این مساله در شورای اروپا، چراغ سبزهایی به ایران احتمالا برای آمدن پای میز مذاکره در موضوع برجام داده می‌شود گفت: در این رابطه احتمالا آمریکا هم همراهی می کندآنها می‌خواهند ایران را تضعیف شده وارد میز مذاکره کنند و البته ورود ایران به مذاکره اشتباه خواهد بود.

فلاحت ‌پیشه معتقد است: راهکار این معضل خارجی در داخل است. همه این هجمه‌ها از سوی اروپا و آمریکا عملیاتی نمی شد اگر ساز و کار درونی حل اختلاف در کشور مشخص بود. کشور نیاز به اجماع درونی و ثبات اقتصادی دارد.

وی درباره نقش و نفوذ گروهک تروریستی منافقین در اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه و ایران گفت: این که یک گروه تروریستی که دستش به خون هفده هزار ایرانی آغشته است به راحتی در اروپا به لحاظ حقوقی و سیاسی جولان می‌دهد را ناشی از ضعف سیاست خارجی کشور می‌دانم.

فلاحت‌پیشه گفت: حتی وقتی سازمان مجاهدین خلق در لیست گروه‌های تروریستی اروپا قرار داشت، اسناد پیگیری که ایران برای جنایات آنها به اروپا داد، چندان مورد توجه و بررسی قرار نگرفت. آمریکا و اروپا از گروه‌های تروریستی در دنیا به عنوان ابزاری در راستای سیاست‌هایشان استفاده می‌کنند و الان هم نگاه غرب به ایرانیان خارج از کشور در بحث اعتراضات ایران، ابزاری است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وظیفه ذاتی وزارت خارجه تنش‌زدایی در راستای تامین منافع ملی است. معتقدم فرصت‌های زیادی از دست رفته است و متاسفانه بخشی از دستگاه دیپلماسی نقش بحران ساز و مانع ساز در سال‌های اخیر داشتند. میزان دستاورد سیاست خارجی کشور با مبالغی که برای ماموریت‌های اروپایی هزینه می شود همخوان نیست. بخش عمده‌ای از ماموریت ها در اروپاست اما کمترین دستاوردها برای منافع ملی آنجا رقم می‌خورد.

وی در پاسخ به اینکه تحریم سپاه از سوی اروپا به نوعی تحریم مردم و کشور است گفت: این واقعیتی است که وجود دارد. نقش قرارگاه خاتم در بازسازی و نوسازی کشور که زیرمجموعه سپاه است کاملا مشهود و روشن است، از این رو تحریم سپاه به نوعی هدف قرار دادن مردم و کشور است. طبیعی است وقتی اقدامی علیه سپاه صورت می‌گیرد، اقدام علیه کشور است و هدف تضعیف آن کشور است. در گذشته هم این تلاش بوده است، که موضوع هسته‌ای به سایر دغدغه‌های کشورها از جمله مساله موشک‌ها و عمق نفوذ ایران در منطقه گره بخورد و به هر حال در هر دو این دغدغه نیروهای نظامی ایران به ویژه سپاه نقش مهم و موثری دارند. اگر الان می‌بینیم برخی کشورها و برخی شخصیت‌های تکنوکرات در این کشورها برای ایجاد اختلاف با ایران موضوعاتی از جمله بحث خلیج فارس را مطرح می‌کنند به نوعی بهانه‌ است که خودشان را از ملاحظات قبلی که با ایران داشتند خارج کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=2945

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات