• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
1
گزارش «روزان» از ترکیب هیأت رئیسه مجلس دوازدهم؛

مستقلین به کمک قالیباف رفتند

  • کد خبر : 6282
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷
مستقلین به کمک قالیباف رفتند

گروه سیاسی- «قالیباف ومتکی روبوسی کردند، حمید رسایی و ثابتی اخم!» این تیتر پس از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه سال اول مجلس دوازدهم بود. روزیکه قرار بود قالیباف یا رئیس نشود و یا اینکه با رای ناپلئونی بر کرسی ریاست مجلس برای پنجمین سال متوالی تکیه بزند. اما او در رقابت با دو رقیب نه […]

گروه سیاسی- «قالیباف ومتکی روبوسی کردند، حمید رسایی و ثابتی اخم!» این تیتر پس از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه سال اول مجلس دوازدهم بود. روزیکه قرار بود قالیباف یا رئیس نشود و یا اینکه با رای ناپلئونی بر کرسی ریاست مجلس برای پنجمین سال متوالی تکیه بزند. اما او در رقابت با دو رقیب نه چندان قدرتمندش با کسب ۱۹۸ رأی در برابر ۶۰ رأی مجتبی ذوالنور و ۵ رأی منوچهر متکی پیروز انتخابات شد.

اما نکته جالب در این انتخابات میزان آرای باطله بود که گویا از صندوق رای به صحن مجلس هم راه پیدا کرده و در انتخابات ریاست مجلس با ۲۴ رای در جایگاه سوم و بالاتر از متکی قرار گرفت.

تعداد زیادی از منتخبان مجلس شورای اسلامی برای کسب کرسی‌های هیأت‌رئیسه مجلس نامزد شده بودند و از آنجایی که در جلسات روز گذشته فراکسیون‌های سیاسی مجلس آن طور که باید و شاید تصمیمی درباره گزینه‌های هیأت رئیسه اتخاذ نشده بود، خود منتخبان دست به کار شده و با پخش تراکت‌های تبلیغاتی خود، از همکاران‌شان می‌خواستند که به آنان رأی دهند.

گزینه‌های مختلف هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به پخش تراکت در خانه ملت بسنده نکردند و با منتخبان گفت‌وگو می‌کردند تا بلکه آنان را راضی کرده و بتوانند یک کرسی از ۱۲ کرسی هیأت‌رئیسه مجلس را کسب کنند.

در ادامه، اسامی ۳ نامزد ریاست مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس قرائت شد؛ به محض آنکه نام محمدباقر قالیباف به عنوان کاندیدای ریاست مجلس دوازدهم اعلام شد، برخی منتخبان مجلس با فریاد «شیره» حمایت خود را از وی اعلام کردند. سپس کارت‌های رأی بین منتخبان توزیع شد که برخی از آنان تصویر کارت رأی خود را به سمت دوربین‌های عکاسان و تصویربرداران گرفتند و برخی هم فریاد می‌زدند: «رأی ما قالیباف است».

قالیباف در سال اول مجلس یازدهم ۲۳۰ رای، سال دوم ۲۳۰ رای، سال سوم ۱۹۴ رای و سال چهارم ۲۱۰ رای توانست به خودش اختصاص داد و حالا هم با ۱۹۸ رای سال اول مجلس دوازدهم را بر صندلی بزرگ مجلس تکیه خواهد زد.

حمیدرضا حاجی بابایی با ۱۷۵ رای و علی نیکزاد با ۱۶۹ رای هم به عنوان نواب رئیس اول و دوم مجلس دوازدهم در سال اول انتخاب شدند.

در این رای گیری حمید رسایی ۳۵ رای و موسی غضنفرآبادی تنها ۱۶ رای کسب کردند.

هفته نامه ۹دی وابسته به حمید رسایی هفته گذشته با تیتر «تغییر قالیباف قطعی است» خبر داده بود که با توجه به ترکیب نمایندگان مجلس به احتمال بسیار زیاد قالیباف رای نخواهد آورد. رسایی حتی چند روز قبل هم با کنایه به قالیباف در کانال تلگرامی خودش نوشت: «اینکه برخی هم برای ریاست مجلس و هم ریاست جمهوری کار بسیار زشتی است.

همچنین مجتبی بخشی‌پور، احمد نادری، روح الله متفکر آزاد،‌ مجتبی یوسفی، محمد رشیدی و علی اکبر رنجبرزاده به عنوان دبیران هیأت رئیسه تعیین شدند.

احمد نادری هم یکی از افرادی بود که در مخالفت با نامزدی احتمالی قالیباف برای ریاست جمهوری چهاردهم گفت: « کسی که رئیس مجلس می‌شود، باید رئیس مجلس باقی بماند. وقتی نمایندگان به یک شخصی اعتماد می‌کنند، کار غیر اخلاقی است که رئیس مجلس کاندیدای رئیس جمهوری هم بشود.»

غلامرضا نوری قزلجه، علیرضا سلیمی و جلیل میرمحمدی منتخبان بستان آباد، تهران و تفت و میبد نیز به عنوان ۳ ناظر مجلس انتخاب شدند.

رای نوری‌قزلجه را می‌توان سقف رای فراکسیون مستقلین به همراه طیفی از نمایندگان منفرد و بخشی از اصولگرایان حامی قالیباف که گرایش نزدیک‌تری به میانه‌روها دارند، تحلیل کرد.

اما با این توصیف برخی رسانه‌ها بلافاصله پس از قالیباف، انتخاب او را به خارج از مجلس ربط دادند و برخی دیگر مدعی شدند که اگر فراکسیون مستقلین پشت قالیباف در نمی‌آمد، امکان رای‌آوری او تقریباً با اما و اگر مواجه می‌شد.

به هر روی ترکیب هیأت رئیسه مجلس دوازدهم برخلاف گمانه‌زنی های رایج طی چند هفته اخیر طوری رقم خورد که باعث تعجب بسیاری از تحلیلگران شد.

با توجه به چینش صندلی‌های خانه ملت، حکایت از آن دارد که مجلس یازدهم، مجلسی با یک فراکسیون اکثریت و یکدست نخواهد داشت. روز یکشنبه ۶ خردادماه فراکسیون انقلاب اسلامی به عنوان فراکسیون اکثریت تشکیل شد و همه این طیف های اصولگرا در آن حضور داشتند اما اولین رای گیری این فراکسیون که برای کرسی های هیأت رئیسه مجلس و مشخصاً ریاست بود به نتیجه نرسید تا حکایت از یکدست نبودن اصولگرایان این مجلس داشته باشد. حتی اساسنامه این فراکسیون هم تصویب نشد تا از همین ابتدای کار مشخص شود که خانه ملت روزهای ملتهب و پرحاشیه‌ای را پیش رو داشته باشد.

فراکسیون مستقلین که ترکیبی از اصلاح طلبان و اعتدالیون هستند را نیز باید طیف پرتعدادی در مجلس دوازدهم دانست، طیفی که بنا به روایت های متنوع بین ۸۰ تا ۱۰۰ نماینده در مجلس دوازدهم دارد و می‌تواند در مقاطع مهم تاثیرگذار باشد. به گفته نوری‌قزلجه نزدیک به ۱۰۰ صندلی در این مجلس دارند.

اما نکته قابل توجه در انتخابات روز سه‌شنبه مجلس برای تعیین و تکلیف اعضای هیأت رئیسه مجلس شکست امناء، جبهه پایداری و شریان بود که با توجه به اینکه در انتخابات سر وصدای بسیاری بلند کرده بودند اما در نهایت مشخص شد راه و روش لابی‌گری در مجلس را بلد نیستند و حالا تنها امیدشان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم است تا قدرت را بعد از رئیسی هم در دست داشته باشند.

اما برخلاف این جریان‌های تندرو و وابسته به مجلس، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس مدعی شده است که «مستقلین» در مجلس دوازدهم میدان‌دار خواهند بود.

او اضافه کرد: فراکسیون مستقلین با قریب ۱۰۰ عضو می‌تواند معادله را هر طرف دلخواه تغییر دهد؛ هیأت موسس این فراکسیون با ۱۵ عضو تشکیل شده است و فعلاً علاءالدین بروجردی ریاست سنی فراکسیون را برعهده دارد.

لاهوتی همچنین «درباره پیوستن نمایندگان اصلاح طلب همچون مسعود پزشکیان به فراکسیون مستقلین گفت: درباره این مسئله خود آنها باید تصمیم بگیرند. هم اکنون ۸۵ منتخب فرم فراکسیون مستقلین را پر کردند و پیش بینی می شود تعداد اعضای فراکسیون از ۱۰۰ نفر تجاوز کند.»

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=6282

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات