• امروز : سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
0
گزارش «روزان» درباره آخرین خبرهای انتخابات ریاست جمهوری؛

منتظر شگفتی بمانیم؟

  • کد خبر : 6607
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۴
منتظر شگفتی بمانیم؟

گروه سیاسی- روز جمعه هفته جاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری چهاردهم در سراسر کشور برگزار خواهد شد و در حالی که بسیاری از نظرسنجی‌ها حاکی از بی‌تفاوتی نسبی مردم به انتخابات را نشان می‌دهد اما جبهه اصلاحات و منتقدان وضعیت موجود امیدوارند با قانع شدن طیف خاکستری جامعه، حاکمیت پس از ۳ سال از حالت […]

گروه سیاسی- روز جمعه هفته جاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری چهاردهم در سراسر کشور برگزار خواهد شد و در حالی که بسیاری از نظرسنجی‌ها حاکی از بی‌تفاوتی نسبی مردم به انتخابات را نشان می‌دهد اما جبهه اصلاحات و منتقدان وضعیت موجود امیدوارند با قانع شدن طیف خاکستری جامعه، حاکمیت پس از ۳ سال از حالت یکدست بودن خارج شود.

پس از آنکه یک نظرسنجی منتسب به صداوسیما سعید جلیلی را پیشتاز انتخابات معرفی کرد روز یکشنبه، ۳ تیرماه مرکز پژوهش‌های مجلس در مقابل نظرسنجی را منتشر کرد که در آن به‌ترتیب انتخاب ۷/۲۰ درصد «محمدباقر قالیباف»، ۹/۱۸ درصد «مسعود پزشکیان» ۲/۱۸ درصد «سعید جلیلی» است. علاوه‌براین، ۶/۴ درصد از این پاسخگویان «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، ۲ درصد «علیرضا زاکانی» و ۸/۱ درصد «مصطفی پورمحمدی» را به‌عنوان نامزد منتخب خود اعلام کرده‌اند. همچنین، ۷/۲ درصد از پاسخگویان گفته‌اند که در این انتخابات رأی سفید یا باطله می‌دهند و ۷/۲۶ درصد نیز مردد بوده و هنوز نامزد موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند.

در نظرسنجی که پیش از این به اسم صداوسیما و در سایت تلویزیون پرس تی‌وی منتشر و سپس تکذیب شد ترتیب پیشتازی نامزدها به این صورت بود که سعید جلیلی با ۵/۲۲ درصد در صدر رقابت‌ها ایستاده است. پس از جلیلی، محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان با اختلاف ۱/۰ درصد (۵/۱۹ و ۴/۱۹) به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم این نظرسنجی قرار گرفته‌اند.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز با ۷/۲ درصد، علیرضا زاکانی با ۲/۲ درصد و مصطفی پورمحمدی با ۹/۰ درصد در جایگاه‌های بعدی این نظرسنجی هستند. به نوشته پرس‌ تی‌وی این نظرسنجی در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ خرداد، به‌صورت میدانی و با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال انجام شده است. علاوه بر این، ۷/۰ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که «رای سفید» خواهند انداخت و از هیچ یک از شش نامزد حمایت نمی‌کنند.

همچنین در داده‌های منتشر شده در این نظرسنجی ۴/۲۸ درصد از پاسخ‌دهندگان که رقم قابل توجهی را شامل می‌شود هنوز در مورد انتخاب خود تصمیم نگرفته‌اند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که مدیریت صداوسیما در اختیار جبهه پایداری و حامیان سعید جلیلی است و نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس هم در اختیار حامیان محمدباقر قالیباف که هر کدام از آنها بنا بر شرایط، به واقع نظرسازی منتشر کردند تا نظرسنجی.

اما در همین اعداد و ارقام نه چندان معتبر هم آمار به گونه‌ایی است که نشان دهنده این مطلب است که هنوز بیش از نیمی از مردم برای حضور پای صندوق رای تردید دارند.

در نظرسنجی که ایسپا در تاریخ ۳۱ خرداد منتشر کرد آمده بود که در تازه‌ترین نظرسنجی ایسپا که روز ۲۹ و ۳۰ خرداد انجام‌ شده است ۷۳.۲ درصد مردم گفته‌اند مناظره نامزدها که از صداوسیما پخش شده را تماشا نکردند. همچنین ۳۵.۹ درصد گفته‌ا بودند که اصلاً اخبار انتخابات را دنبال نمی‌کنند و ۱۰ د صد هم گفته‌اند بسیار کم اخبار را دنبال می‌کنند.

اما با این همه آنچه که آمار و ارقام غیررسمی بازگو می‌کند این است که کار اصلاح‌طلبان برای رسیدن به پاستور حداقل در ظاهر بسیار ساده‌تر از جبهه مقابل است. جبهه موسوم به انقلاب در این انتخابات با ۴ نامزد سر و کار دارد که در صورت انصراف زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی، متقاعد کردن یک نفر از بین سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف به سود دیگری کاری است بس دشوار.

غلامرضا منتظری، عضو ستاد اجماع نیروهای انقلاب با اشاره به همین موضوع می‌گوید: «باید کسی را انتخاب کنیم که ادامه دهنده راه رییس جمهور شهیدمان باشد» او اضافه کرد که: «باید کسی را انتخاب کنیم که گفتمان او، نزدیکترین به گفتمان مقام معظم رهبری و اصلح باشد.»

دو کلید واژه‌ای که به نظر می‌رسد انگشت اشاره را به سمت «سعید جلیلی» نشانه می‌گیرد. محسن منصوری رئیس ستاد جلیلی روز یکشنبه در یزد در همین خصوص گفت: « آن روز که افراد با فاصله از گفتمان مقام معظم رهبری فاصله داشتند پست و مقام می‌گرفتند تمام شد و دیگر مردم فردی را انتخاب می‌کنند که اولا در مسیر شهید رئیسی گام بردارد و ثانیا در راستای تحقق گفتمان مقام معظم رهبری حرکت کند.»

او اضافه کرد: «ما به فردی نیاز داریم که کت و ردای ریاست جمهوری به تنش گشاد نباشد و رئیسی جمهوری را می‌خواهیم که در بزنگاه‌های مختلف خودش را حفظ کرده باشد. ما معتقدیم سنگ بنایی که شهید رئیسی در مردمی سازی دولت گذاشتند باید حفظ شود و آقای سعید جلیلی را از این جنس می‌دانیم که می‌تواند این مسیر را حفظ کند.»

اما در سوی دیگر ماجرا محمدباقر قالیباف هم در قزوین گفت: «روز جمعه روز مهمی است خواهش می کنم نگاه کنید کسانی که عملکرد و کارنامه شان در ۴۵ سال گذشته قابل دفاع است و می شناسید، آینده کشور را دست آنها بدهید؛ همه ملت ایران و همه قومیت ها و همه ادیان الهی و شیعه و سنی و مرزنشینان و … همه پای کار بیایند»

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: «افرادی که اکنون در صحنه انتخابات ریاست جمهوری هستند، می‌خواهند ما را به شرایط و ریل گذشته برگردانند، و همواره به جای نتوانستیم «نگذاشتند و تحریم بودیم» را مطرح میکنند.»

اشاره مستقیم به پزشکیان و ظریف که هفته جاری را با گرد و خاک سیاسی آغاز کردند تا ۴ نامزد انقلابی را شکست بدهند. اما آنچه که به نظر می‌رسد روز جمعه سرنوشت ساز باشد آرای خاکستری است که تا دقیقه ۹۰ تصمیمی مبنی بر رای دادن ندارند و تنها موج رسانه‌ای می‌تواند آنها را پای صندق رای حاضر کند. همانگونه که در سال ۷۶ و ۹۲ رخ داد و اصولگرایان را شگفت زده کرد.

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=6607

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات