• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
1
گزارش «روزان» درباره بررسی وزرای پیشنهادی در مجلس؛

نقدهای غیر کارشناسانه و سهم خواهی های جناحی

  • کد خبر : 6933
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳
نقدهای غیر کارشناسانه و سهم خواهی های جناحی

 گروه سیاسی- از روز شنبه ۲۷ مرداد کار بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان آغاز می‌شود. هر چند موج انتقادها از افراد پیشنهادی فروکش کرده اما بحث‌های مجازی همچنان ادامه دارد. آن هم در حالی که رئیس جمهور خطاب به این دسته از افراد که تعدادشان کم هم نیست گفت: «صبر کنید کابینه کار کند […]

 گروه سیاسی- از روز شنبه ۲۷ مرداد کار بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان آغاز می‌شود. هر چند موج انتقادها از افراد پیشنهادی فروکش کرده اما بحث‌های مجازی همچنان ادامه دارد. آن هم در حالی که رئیس جمهور خطاب به این دسته از افراد که تعدادشان کم هم نیست گفت: «صبر کنید کابینه کار کند و آن‌ را از روی عملکردش نقد کنید.»

سیدمحمد خاتمى در همین رابطه واکنش‌های تند را بعضاً متأثر از نارضایتی‌های انباشته شده جامعه و توقعات برآمده از انتخابات و بعضاً ناشی از برخی پیش‌داوری‌ها و ذهنیت‌هاى نادرست و بى‌اطلاعی از فرایند انتخاب دانست و افزود: «ما هم ضمن تأیید انتخاب‌های خوبی که شده است بر این باوریم که در بعضی موارد می شد خیلی بهتر عمل کرد ولی به جناب پزشکیان احترام می‌گذاریم و ایشان را صاحب حق در انتخاب همکارانشان می‌دانیم و از ایشان انتظار معجزه در هر شرایطی نداریم. طبعاً علاقه‌مند و خواستار آن هستیم که به وعده‌هایى که داده‌اند پای‌بند باشند و ان‌شاءالله چنین خواهد شد.

غلامحسین کرباسچی هم در گفت وگو با انتخاب گفت: «اصلاح طلبان باید یک استراتژی ثابت را پیگیری کنند. اگر خواهان حضور در قدرت هستند، باید حضورشان را حفظ کنند. اگر ما اصلاح طلبان زیادی در مجلس داشتیم، به کمک پزشکیان می‌آمدند. آقای پزشکیان باید لیستی به مجلس می‌فرستاد که رأی مجلس را داشته باشد. اگر ما بخواهیم یک مجموعه مؤثر سیاسی را تعریف کنیم، باید حضور مداوم داشته باشیم. اگر می‌خواهیم در سیستم باشیم، باید مداوم حضور داشته باشیم.»

کرباسچی درباره رفع مشکل گشت ارشاد و فیلترینگ گفت: «آقای پزشکیان قول داده و گفته گردنم را می‌گذارم. ما راضی نیستیم گردن ایشان آسیب بیند. همه انتظار دارند که حداقل‌هایی که ایشان گفته اجرا شود. رفع فیلترینگ و گشت ارشاد تصمیمات کوتاه مدت و خیلی ساده است که آقای پزشکیان می‌تواند سریع آن‌ها را حل کند. رفع مزاحمت برای خانم‌ها و آقایان در خیابان‌ها جز قول‌های آقای پزشکیان است و بعد از رأی آوردن کابینه، می‌تواند سریع آن‌ها را حل کند. اگر این حداقل‌ها هم برآورده نشود، فضای ناامیدی بیشتری شکل می‌گیرد.»

اما با وجود اینکه بیش از نیمی از وزرای پیشنهادی از جناح مقابل انتخاب شده اما کماکان این انتظار می‌رود که چند وزیر پیشنهادی که مشخصاً از بین افراد اصلاح‌طلب انتخاب شده‌اند نتوانند رای اعتماد مجلس را کسب کنند.

حسین شریعتمداری روز پنجشنبه با اشاره به همین مطلب ضمن ابراز نارضایتی از برخی افراد معرفی شده نوشت: «متاسفانه در میان نامزدهایی که رئیس‌جمهور محترم برای تصدی پست‌های وزارتی به مجلس معرفی کرده‌اند، افرادی دیده می‌شوند که سوابق و کارنامه‌های آنها به وضوح نشان می‌دهد از صلاحیت لازم برای حضور در کابینه برخوردار نیستند. بحث درباره توانمندی این عده برای حضور به عنوان وزیر، در این یا آن وزارتخانه در میان نیست، اگرچه توانمندی و کارآمدی نیز یکی از شرایط ضروری و غیر قابل اغماض است ولی مشکل اصلی آنها که قبل از موضوع کارآمدی در میان است، زاویه‌ای است که برخی از آنان با اصول و مبانی انقلاب و نظام داشته‌اند و در کارنامه سیاسی و رفتاری آنها ثبت شده است.»

با این حال؛ احمد فاطمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که نظر نمایندگان مجلس درباره وزرای پیشنهادیِ پزشکیان در کمیسیون‌های مختلف مجلس تاکنون چگونه بوده است؟ گفت: در مجموع فرایند مجلس درباره سه نفر از وزرا ممکن است چندان مثبت نباشد به بیان دیگر اکثریت وزرا به احتمال زیاد رأی اعتماد را از نمایندگان مجلس دریافت خواهند کرد اما آنچه در راهروها و گپ و گفت‌های خصوصیِ نمایندگان شنیده می‌شود به احتمال زیاد، دو یا سه نفر از وزرای پیشنهادی رأی اعتماد نخواهند گرفت.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سئوال که کدام یک از وزرای پیشنهادی پزشکیان، رأی اعتماد نخواهند گرفت؟ تصریح کرد: (فرزانه صادق)وزرای پیشنهادیِ راه و شهرسازی، (احمد میدری)تعاون و کار و رفاه اجتماعی و همچنین (دکتر محمدرضا ظفرقندی) وزیر بهداشت و درمان از جمله وزرایی هستند که نظر نمایندگان مجلس نسبت به آنها مثبت نیست و به نظر می‌رسد رأی نخواهند گرفت.

این عضو ناظر مجلس در شورای عالی اداری در پاسخ به این سئوال که چقدر نگاه‌های سیاسی نمایندگان مجلس در روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و همچنین شنیدن اظهارات و برنامه‌های آنها تاثیرگذار بوده است؟ عنوان کرد:  متاسفانه نگاه نمایندگان نسبت به آقای میدری وزیر پیشنهادیِ کار و آقای ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، نگاه سیاسی است و در واقع به لحاظ سیاسی به آنها نمی‌خواهند رأی بدهند اما نسبت به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، نگاه نمایندگان، فنی و کارشناسی است.

فاطمی در پاسخ به این سئوال که نظر نمایندگان نسبت به برنامه‌ها و اظهارات همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد چگونه بوده است؟ با توجه به اینکه برخی از نمایندگان، احتمال رأی آوری وی را کم دانسته‌اند، بیان کرد: آقای همتی برنامه‌های خود را برای نمایندگان تشریح کردند برایند مجلس به ویژه کمیسیون اجتماعی درباره وی، کاملا مثبت بوده است.

این نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که دیدگاه نمایندگان درباره سایر وزرا به ویژه وزیر پیشنهادی نفت چگونه بوده است؟ تصریح کرد: برخی از نمایندگان مدعی‌اند که محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادیِ نفت؛ چهره نزدیک به آقای زنگنه وزیر پیشین نفت است اما آقای پاک‌نژاد این موضوع را تکذیب کرده است. بیشتر جریان پایداری‌ها این گونه بحث‌ها را مطرح می‌کنند و با وی مخالف هستند.

او در پاسخ به این سئوال که آیا پایداری‌ها و تندروها تاکنون توانسته‌اند نظر سایر نمایندگان را جلب کنند؟ اشاره کرد: وزیر نفت یقیناً موفق به رأی آوری خواهد شد. تاکنون نتوانسته‌اند نظر نمایندگان را به سمت خود جلب کنند.

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=6933

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات