• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
0
گزارش «روزان» از بیماری های مشترک بین حیوان و انسان؛

هشدار ابتلا به سالک در بین مالکان سگ های خانگی

  • کد خبر : 7168
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹
هشدار ابتلا به سالک در بین مالکان سگ های خانگی

روزان: همزمان با هشدارهایی که در مورد احتمال ابتلا به انواع بیماری های مشترک بین انسان و حیوان داده شده و می شود، رئیس سازمان نظام دام پزشکی استان تهران اعلام کرده که؛ «به‌دلیل نگهداری سگ و گربه بدون رعایت موارد بهداشتی در منازل، بیماری سالک در تهران، به‌ویژه در منطقه یک آن شیوع پیدا […]

روزان: همزمان با هشدارهایی که در مورد احتمال ابتلا به انواع بیماری های مشترک بین انسان و حیوان داده شده و می شود، رئیس سازمان نظام دام پزشکی استان تهران اعلام کرده که؛ «به‌دلیل نگهداری سگ و گربه بدون رعایت موارد بهداشتی در منازل، بیماری سالک در تهران، به‌ویژه در منطقه یک آن شیوع پیدا کرده است.»

یکی از بحث برانگیزترین موضوعاتی که همواره در رابطه با افرادی که حیوان خانگی نگه می‌دارند وجود دارد، بیماری حیوانات خانگی می‌باشد. شکی نیست که حیوانات خانگی می‌توانند ناقل عفونت‌هایی باشند که در صورت سرایت به انسان، منجر به بیماری‌های شدید شده و زمینه‌ساز پیدایش مشکلات بعدی در بدن شوند. بیماری های حیوانات خانگی، عموما مربوط به عفونت های ویروسی و باکتریایی در آن‌ها می‌شوند که با رعایت نکات بهداشتی و همچنین توجه به واکسیناسیون دوره‌ای حیوان، می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد.

حالا و در یکی از آخرین اظهار نظرها رامین سلامتیان رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان تهران گفته که دامپزشکان فرهنگ نگهداری حیوانات خانگی را در منازل تبلیغ نمی‌کنند، اما فضایی را که در جامعه ایجاد شده است، نمی‌توان انکار کرد و باید برای به سلامت و درمان آنها اقدام کرد.

به گزارش روزان؛ وی تاکید کرده که وظیفه فرهنگ سازی در خصوص عدم نگهداری برخی از حیوانات در منازل که با فرهنگ ما سازگاری ندارند با دستگاه‌های ذی ربط فرهنگی است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان تهران اظهار کرد: کوچک‌ترین خطا و عدم توجه در حوزه بهداشت حیوانات خانگی می‌تواند باعث شیوع بیماری‌ها و انتقال آن به انسان شود. شیوع بیماری سالک که اکنون در شهر تهران و به ویژه در منطقه یک آن بروز کرده است در نتیجه نگهداری عدم مراجعه به دامپزشکان و صدور شناسنامه برای حیوانات خانگی است.

سلامتیان گفت: حیوانات پتی مانند سگ و گربه عامل انتقال بیماری سالک به انسان هستند که علاوه بر این بیماری شپش نیز در تهران به ویژه مناطق شمالی تهران در بین خانواده‌ها و کودکان مشاهده شده است.

وی افزود: برای جلوگیری از انتقال این بیماری‌ها به انسان باید پایش و نظارت‌های دامپزشکی در شهر‌ها نیز وجود داشته باشند.

 

 

انتقال بیماری از حیوانات خانگی

اما علاوه بر سالک، نگهداری حیوانات خانگی احتمال ابتلا به چه نوع بیماری هایی را افزایش می دهد؟  افرادی که در منزل خود حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، به خوبی می‌دانند که مراقبت‌های دوره‌ای، واکسیناسیون و رسیدگی به بهداشت حیوان، مهمترین بخش این قضیه می‌باشد. تفاوتی نمی‌کند که چه حیوانی در منل خود نگه می‌دارید؛ اگر توجه کافی را به وضعیت بهداشت حیوان خود نداشته باشید، ممکن است باعث گسترش انواع میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها در محل زندگی شما شده که به سادگی می‌توانند به بدن انسان سرایت کنند و موجب پیدایش بیماری های مختلف شوند.

به بیماری های مشترک بین حیوان خانگی و انسان، اصطلاحا “زئونوز” گفته می‌شود که از طرق مختلفی مانند: گاز گرفتن، چنگ زدن، لمس کردن و حتی تنفس، به انسان منتقل شوند. در نگهداری از حیوانات خانگی، توجه به نکات بهداشتی و ایمنی برای تمامی اعضای خانواده، از جمله کودکان، سالمندان و پرستار در منزل، امری ضروری و قابل توجه می‌باشد. این بیماری ها از بسیاری جهات می توانند بر انسان تأثیر بگذارند. آنها بیشترین نگرانی را برای کودکان خردسال ، نوزادان ، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها به دلیل بیماری یا بیماری به خطر افتاده است ، ایجاد می کنند. البته طبق گفته های kidshealth برخی بیماری های حیوانات وجود دارد که قابل انتقال به انسان ها نیست.

همچنین مانند ما، حیوانات نیز حامل میکروب هستند. اما بیماری های رایج در میان حیوانات خانگی  مانند دیستمپر، پاروویروس سگ و کرم قلب  نمی توانند به مردم سرایت کنند. اما برخی از انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و قارچ‌هایی که حیوانات خانگی می‌توانند با خود حمل کنند، می‌توانند با گاز گرفتن یا خراشیدن، یا تماس با فضولات، بزاق، یا شوره حیوان، افراد را بیمار کنند. نوزادان، کودکان کمتر از ۵ سال، زنان باردار و افراد با سیستم ایمنی ضعیف شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند.

 

در این میان سگ ها، به خاطر کثرت طرفدارانی که بین انسان ها دارند، از اصلی ترین حیواناتی است که می توان از آنها به عنوان ناقل بیماری یاد کرد. سگ ها از حیوانات خانگی بسیار دوست داشتنی هستند که علاوه بر ایجاد حس خوب برای اعضای خانواده، دارای مسئولیت‌هایی نیز هستند.

انواع بیماری‌های سگ عبارت است از:

بیماری پاروا در سگ

اولین بیماری که به آن می‌پردازیم بیماری پاروا در سگ است. پاروا یک بیماری ویروسی است که بسیار خطرناک و کشنده است.

پاروا ویروس اغلب سگ های کم سن را مبتلا می‌کند. نکته‌ای که در ارتباط با این بیماری وجود دارد این است که اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمانی صورت نگیرد می‌توان سبب تلف شدن سگ شود.

بیماری پاروا ویروس از طریق ترشحات سگ مبتلا به این بیماری به سگ دیگر انتقال پیدا می‌کند. این ویروس می‌تواند حتی تا یک هفته داخل بدن نهفته باقی بماند و هیچ علائمی از خود نشان ندهد و در طول این مدت به سگ دیگری انتقال پیدا کند.

علائم: از علائم این بیماری ویروسی می‌توان به بی‌اشتهایی، اسهال، استفراغ و بی‌حالی اشاره کرد. سگ مبتلا به بیماری پاروا ویروس در مرحله اول اشتهای خود را از دست می‌دهد و پس از آن بی‌حال شده و سپس دچار مشکلات گوارشی شدیدی می‌شود.

موردی دیگری که در مورد این بیماری باید بدانید این است که پاروا ویروس سبب کاهش گلبول‌های سفید خون می‌شود و این به معنای کاهش ایمنی بدن است.

 

 

بیماری دیستمپر سگ

دیستمپر دیگر بیماری ویروسی در سگ ها است که متاسفانه بسیار خطرناک و حتی کشنده‌تر از پاروا است. بیماری دیستمپر سگ با تاثیر بر روی دستگاه تنفسی و دستگاه عصبی علائم شدیدی را به وجود می‌آورد.

بیماری دیستمپر از طریق ظرف غذای مشترک و تماس از سگی به سگ دیگر منتقل می‌شود و بیشتر توله سگ ها را مبتلا می‌کنند.

این بیماری ویروسی بسیار کشنده است و حتی اگر سگ پس از ابتلا به این بیماری بهبود یابد ممکن است علائم عصبی را تا پایان عمر به همراه داشته باشد.

 

 

کک و کنه

 

یکی از مشکلاتی که بسیاری از سگ ها و همچنین صاحبان آن‌ها با آن مواجه هستند وجود کنه در سگ است. این موجودات می‌توانند از محیط بیرون به روی بدن سگ ها و حتی انسان‌ها منتقل شوند و مشکلاتی را به وجود بیاورند.

کک‌ها و کنه ها از انگل‌های خارجی هستند که بیشتر در فصل تابستان وجود دارند. این موجودات انگلی اکثر اوقات با چشم‌های غیرمسلح قابل رویت هستند. کک و کنه موجودات ریزی هستند که به‌سادگی می‌توانند از مکانی به مکان دیگر منتقل شوند.

این موجودات می‌توانند شرایط محیطی را تحمل کنند و برخلاف ویروس‌ها که مدت کمی در محیط بیرون زنده هستند، کک و کنه مدت زیادی را می‌توانند بدون میزبان، زنده بمانند و همین امر سبب شده تا مقابله با آن‌ها با مشکلاتی همراه باشد.

این موجودات می‌توانند از سگ به انسان و بلعکس منتقل شوند و به همین دلیل باید از ابتلا به آن‌ها جلوگیری کرد و اصول پیشگیرانه را انجام داد.

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=7168

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات