• امروز : سه شنبه - ۱۸ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 January - 2025
1
«روزان» در گفت وگو با رئیس کمیسیون عمران شورای شهربررسی کرد؛

 وضعیت خرید واگن های مترو از چین روی ریل فسخ قرارداد

  • کد خبر : 7853
  • ۱۶ دی ۱۴۰۳ - ۹:۵۲
 وضعیت خرید واگن های مترو از چین روی ریل فسخ قرارداد

روزان: روز گذشته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران اعلام کرد که دولت به تعهدات خود درباره پرداخت هزینه واردات ۶۳۰ واگن از چین عمل نکرده و برای همین چین نیز بعد از ۷ سال زیر این قرارداد زده و حاضر نیست به ایران واگن بفروشد! هاشمی تشکری، در پاسخ به روزان در مورد اظهارات […]

روزان: روز گذشته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران اعلام کرد که دولت به تعهدات خود درباره پرداخت هزینه واردات ۶۳۰ واگن از چین عمل نکرده و برای همین چین نیز بعد از ۷ سال زیر این قرارداد زده و حاضر نیست به ایران واگن بفروشد!

هاشمی تشکری، در پاسخ به روزان در مورد اظهارات چمران، رئیس شورای شهر تهران، مبنی بر تعلل چینی‌ها در اجرای قرارداد شهرداری نیز گفت: ظاهراً این موضوع جدی است و طرف چینی گفته که به تعهدات خود عمل نمی‌کند. البته شهرداری و دولت پیگیر موضوع هستند و بعید است که دو رام قطار که قرار بود در بهمن‌ماه رونمایی شوند، در زمان مقرر وارد کشور شوند.

تفاهمنامه خرید این واگن ها از چین در سال ۱۳۹۶ امضا شد اما با تخریب روابط دو کشور در دولت روحانی به اغما رفت.

با آمدن دولت سیزدهم، شهرداری تهران در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ موفق به احیای این قرارداد برای خرید ۷۹۱ واگن به ارزش یک میلیارد دلار شد.

اما مجدداً با تغییر دولت، تاکنون پیش پرداخت اولیه قرارداد انجام نشده. در سفر ماه گذشته معاون نخست‌وزیر چین به ایران، وی در دیدار با محمدرضا عارف بر اجرای قرارداد تاکید کرد.

طبق این قرارداد، دولت موظف است ۱۵ درصد از ارزش قرارداد را در ابتدا واریز کند اما تاکنون ۹.۵ درصد را خود شهرداری تهران پرداخت کرده و دولت حتی مابقی مبلغ را نیز نمی‌پردازد.

 

۷ سال بعد!

حالا بعد از ۷ سال، سیدجعفر تشکری‌هاشمی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران ، بااشاره به نقش خودروها در آلایندگی هوا گفت: بسیاری از شهرهای دنیا با پدیده آلودگی هوا مواجه بوده‌اند، اما توانسته‌اند با برنامه‌ریزی و اقدامات مختلف این مشکل را برطرف کنند. این در حالی است که ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون، آلاینده غالب تهران هستند و منبع این آلودگی صنعتی است.رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود ۶۳ درصد از این آلودگی ناشی از خودروها است و نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها در رده‌های بعدی قرار دارند، تصریح کرد: طبق مطالعات سال ۸۶، شهر تهران باید تا پایان سال جاری ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشد، اما در حال حاضر تنها حدود ۲ هزار اتوبوس فعال داریم و این کمبود توسط خودروهای شخصی جبران می‌شود.

به گزارش «روزان»، وی سپس به موضوع ارتباط خودروهای حمل و نقل عمومی با آلایندگی هوای کلانشهرها  و بخصوص تهران اشاره کرد و گفت: این در حالی است که تا زمانی که حمل و نقل عمومی به میزان کافی تأمین نشود، صحبت در مورد حل آلودگی هوا بیهوده است.شهرداری تهران برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان و ۵۰۰ اتوبوس با شرکت اسنا قرارداد بسته است. همچنین قرارداد تأمین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری منعقد شده که بهار سال آینده وارد ناوگان می‌شود. علاوه بر این، قرارداد خرید ۲۵۰۰ اتوبوس از چین نیز منعقد شده که تاکنون ۱۱۹ دستگاه در گمرک قرار دارد و ۱۰ دستگاه به تهران وارد شده است.

تشکری‌هاشمی ادامه داد: قرارداد خرید ۵۰۰ اتوبوس داخلی نیز به دلیل مسائل قضایی معلق شده و پرونده آن در محاکم قضایی در حال بررسی است. علاوه بر این، قرارداد خرید ۵۰۰ مینی‌بوس نیز از ۵۰۰ دستگاه به ۲۰ دستگاه کاهش یافته است که تنها ۲۰ دستگاه آن تحویل شهرداری شده است. سال گذشته در همین ایام نامه‌ای به سران سه قوه ارسال کردیم و از دولت خواستیم در تأمین ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده کمک کند، اما هنوز هیچ اقدام چشمگیری در این زمینه انجام نشده است. طبق ادعاهای مطرح‌شده، روزانه حدود ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین در کشور و حدود ۱۵ میلیون لیتر در تهران مصرف می‌شود. گزارش‌های علمی نشان می‌دهند که حدود ۳۰ درصد از سوخت مصرفی به انرژی مکانیکی و حرکت خودرو تبدیل می‌شود، در حالی که ۷۰ درصد آن به گازها و ذرات معلق تبدیل می‌شود. نشستن در انتظار فرمان الهی، باد و باران نیاز به هیچ مدیری ندارد؛ وجود مدیران برای انجام وظایفی است که به آنها محول شده و به نظر من در این حوزه به شدت کوتاهی شده است. بسیاری از شهرهای دنیا با پدیده آلودگی هوا مواجه بودند، اما توانستند با برنامه‌ریزی و اقدامات مختلف این مشکل را برطرف کنند. این در حالی است که ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون آلاینده غالب تهران هستند و منشأ این آلودگی صنعتی است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود ۶۳ درصد از این آلودگی ناشی از خودروها است و نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها در رده‌های بعدی قرار دارند، تصریح کرد: طبق مطالعات سال ۸۶، شهر تهران باید تا پایان سال جاری ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشد، اما در حال حاضر تنها حدود ۲ هزار اتوبوس فعال داریم و این کمبود توسط خودروهای شخصی جبران می‌شود. این در حالی است که تا زمانی که حمل و نقل عمومی به‌طور کامل تأمین نشود، صحبت در مورد حل آلودگی هوا بیهوده است.شهرداری تهران برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان و ۵۰۰ اتوبوس با شرکت اسنا قرارداد بسته است. همچنین قرارداد تأمین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری منعقد شده که بهار سال آینده وارد ناوگان می‌شود. علاوه بر این، قرارداد خرید ۲۵۰۰ اتوبوس از چین نیز منعقد شده که تاکنون ۱۱۹ دستگاه در گمرک قرار دارد و ۱۰ دستگاه به تهران وارد شده است. قرارداد خرید ۵۰۰ اتوبوس داخلی نیز به دلیل مسائل قضائی معلق شده و پرونده آن در محاکم قضائی در حال بررسی است. علاوه بر این، قرارداد خرید ۵۰۰ اتوبوس دیگر نیز ابتدا به ۳۰۰ دستگاه کاهش یافت و سپس به ۱۸۰ دستگاه تقلیل پیدا کرد. در همین حال، قراردادی برای خرید مینی‌بوس نیز توسط شهرداری منعقد شد که از ۵۰۰ دستگاه، تنها ۲۰ دستگاه آن تحویل شهرداری شده است.

به مدد باد و باران!

وی سپس به نامه اعضای شورای شهر به سران سه قوه اشاره کرد و گفت: سال گذشته در همین ایام نامه‌ای به سران سه قوه ارسال کردیم و نوشتیم که ریشه آلودگی هوا کجاست. بر این اساس از دولت درخواست کمک کردیم برای تأمین ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، اما هنوز هیچ اقدام چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته است.

وی در ادامه با کنایه خطاب به شهرداری گفت: نشستن در انتظار باد و باران و فرمان الهی نیاز به هیچ مدیری ندارد. مدیران باید اقدامات مؤثری در راستای بهبود وضعیت انجام دهند!

عضو شورای شهر تهران همچنین درباره واریز ۱۵ درصد پیش‌پرداخت برای خرید واگن‌های مترو از چین و تأثیر تحریم‌ها بر ادامه این روند گفت: آقای زاکانی در سخنرانی انتخاباتی خود اشاره کرد که تحریم‌ها سهم ۱۵ درصدی دارند و ۸۵ درصد موضوع به عرضه مدیران مربوط می‌شود. اگر اتفاقی نیفتد، ریشه آن در ناتوانی و بی‌عرضگی مدیران است. اما امیدواریم که نه انتخابات آمریکا و نه هیچ عامل دیگری بر عملکرد شهرداری تأثیر نگذارد. براساس آنچه به ما اعلام کردند، شهرداری تهران تنها حدود ۹.۵ درصد از ۱۵ درصد مبلغ پیش‌پرداخت را پرداخت کرده و هنوز ۵ درصد باقی‌مانده است. همچنین دولت نیز سهم خود از این قرارداد را پرداخت نکرده است، البته وعده‌هایی در این زمینه داده شده که هنوز عملیاتی نشده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به روزان در مورد اظهارات چمران، رئیس شورای شهر تهران، مبنی بر تعلل چینی‌ها در اجرای قرارداد شهرداری نیز گفت: ظاهراً این موضوع جدی است و طرف چینی گفته که به تعهدات خود عمل نمی‌کند. البته شهرداری و دولت پیگیر موضوع هستند و بعید است که دو رام قطار که قرار بود در بهمن‌ماه رونمایی شوند، در زمان مقرر وارد کشور شوند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره اعلام واردات دو رام قطار چینی تا خرداد سال آینده به عنوان زمانبندی جدید اظهار کرد: زمان تحویل نباید بر اساس تمایلات ذهنی باشد، بلکه باید بر اساس زمانبندی و جداول قرارداد باشد.

وی در مورد دلایل بروز مشکلات در قرارداد چین برای تأمین واگن‌ها گفت: دقیقاً نمی‌دانیم که بر چه اساس و دلایلی قرارداد با چین به مشکل برخورده است، اما می‌دانیم که نگرانی جدی وجود دارد و چینی‌ها به تعهدات خود عمل نخواهند کرد. البته اخیراً مدیران شهرداری سفری به چین داشتند که با حضور تیم وزارت خارجه همزمان شده بود و قرار شد که آن‌ها نیز این موضوع را پیگیری کنند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=7853

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات