• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
21

پذیرش سوریه در اتحادیه عرب؛ پذیرش محور مقاومت و انزوای اسراییل

  • کد خبر : 3484
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
پذیرش سوریه در اتحادیه عرب؛ پذیرش محور مقاومت و انزوای اسراییل

یک کارشناس مسایل منطقه گفت: کشورهای عربی منطقه به لحاظ سیاسی پذیرفتند که سوریه نقش مهمی در تحولات سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی دارد و پذیرش سوریه البته به نوعی پذیرش محور مقاومت و بازگشت به انزوای اسراییل خواهد بود. حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دعوت رسمی ملک سلمان پادشاه عربستان از […]

یک کارشناس مسایل منطقه گفت: کشورهای عربی منطقه به لحاظ سیاسی پذیرفتند که سوریه نقش مهمی در تحولات سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی دارد و پذیرش سوریه البته به نوعی پذیرش محور مقاومت و بازگشت به انزوای اسراییل خواهد بود.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دعوت رسمی ملک سلمان پادشاه عربستان از بشار اسد رییس جمهور سوریه برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در ریاض در ۲۹ اردیبهشت گفت: این دعوت نشان می‌دهد که آنها به این نتیجه رسیدند که سوریه بعد از ۱۲ سال توانسته از بحران نفس‌گیر داخلی خارج شود. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب که عضویتش در ۲۰۱۱ موقتا تعلیق شد به معنای بازیافتن نقش سوریه در منطقه تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه اغلب کشورهای عرب در بحران سوریه نقش تخریبی ایفا کردند و تلاش کردند دولت بشار را سرنگون کنند افزود: با توجه به ناکامی این کشورها در شکست سوریه اما این کشور توانست بعد از ۱۲ سال از بحران خارج شود.

این کارشناس مسایل منطقه اظهار کرد: یک سلسله اتفاقات در ماه‌های اخیر رخ داد که در پی آنها امروز شاهد تحولاتی از جمله نزدیکی دوباره کشورهای عرب منطقه به سوریه هستیم. نخست توافق ایران و عربستان در پکن بود که موجب شد عربستان در سیاست های تهاجمی خود نسبت به ایران و محور مقاومت تغییر نظر دهد و الان کشورهای عرب به ویژه عربستان به این نتیجه رسیدند که همسویی با آمریکا نتیجه‌ و دستاوردی برای کشورهای عرب نخواهد داشت و عربستان و برخی کشورهای منطقه به سمت چین، روسیه و ایران متمایل شدند و این یک تغییر در نگاه استراتژیک کشورهای عرب نسبت به رخدادهای منطقه است.

هانی‌زاده گفت: تحول دیگر شرایط در اراضی اشغالی و بحران اسراییل طی هفته‌های اخیر است. این تحولات کشورهای عربی را بر آن داشته تا در سیاست‌های خود تجدید نظر کند. اسراییل با بحران داخلی و منطقه‌ای مواجه شده و تلقی کشورهای عربی این است که ممکن است این رژیم وارد چرخه فروپاشی شود و قبل از آن، آنها درصدد بازسازی حیثیت خود هستند چون اینها در عادی سازی رابطه با اسراییل دچار شتاب‌زدگی شدند.

این کارشناس مسایل منطقه در ادامه با تاکید بر اینکه نشست ریاض آبستن تحولات و اتفاقات قابل توجه و متفاوتی خواهد بود، تصریح کرد: احتمال دارد احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب که وابستگی شدیدی به اسراییل دارد برکنار شود و یک دبیرکل جدید با نگرش جدید انتخاب شود. در صورتی که این اتفاق بیفتد نشان می‌دهد کشورهای عربی به طور جدی در پی بازسازی حیثیت و دوری استراتژیک از اسراییل هستند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=3484

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات