روزان: بالاخره بعد از انتقادهای بسیار در مورد لزوم اصلاح مصوبه «تاثیرقطعی معدل در کنکور » قرار شده تا به دستور رئیس جمهور این مصوبه دوباره بررسی و بازنگری شود.دستوری که نشان از دورخیز دولت برای اصلاح آن دارد..
«احسان عظیمیراد» سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی چند روز قبل در مصاحبه ای گفته بود: در جلسه اخیر کمیسیون ایرادات مصوبه تأثیر قطعی معدل کاملا تشریح و به بحث گذاشته شد و مرکز پژوهشهای مجلس نیز گزارش مفصلی را درمورد عدالت آموزشی ارائه کرد که خلأها و کمبودهای جدی و مشکلات اساسی اجرای این مصوبه را بیان میکرد. بنا بر این گزارش، این مصوبه نتوانسته عدالت آموزشی را بهمعنای واقعی محقق کند. از سوی دیگر، استرس زیادی برای دانشآموزان و خانوادههایشان ایجاد شده و چون زیرساختهای اجرایی در آموزش و پرورش مهیا نبوده، در این دو سال نتوانسته آنچه را که شاید هدف غایی و آرمانی مصوبه تاثیر قطعی معدل بوده در اجرا محقق کند.
عظیمی راد توضیح داد: در نهایت قرار شد تا پیشنهاد کمیسیون به شورا این باشد که اولاً تأثیر قطعی معدل صرفاً برای پایه دوازدهم و با تأثیر ۴۰ درصد (و نه ۶۰ درصد) باشد، در ثانی تأثیر پایه یازدهم مثبت باشد و پایه دهم نیز حذف شود. ضمن آنکه ضریب های مناطق محروم نیز بیشتر شود.
در آخرین اظهار نظر در این مورد سید جلال موسوی، معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ، درباره اصلاح سهمیه مناطق داوطلبان کنکور گفت: سهمیههای مناطق یک تا سه کنکور برای یک دهه قبل است و باید اصلاح شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون در تهران به لحاظ اقتصادی خانوادههای سطح بالا و سطح ضعیف داریم اما در کنکور، شهر تهران منطقه یک لحاظ میشود افزود: همچنین شهر ایلام تنها مرکز استانی است که منطقه سه است درحالیکه آنجا مدرسه لاکچری وجود دارد بنابراین نیاز است تا سهمیهها اصلاح شود.
معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه یکی از پیشنهادات مطرح شده این است که سهمیهها حذف شوند، ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت علوم ابلاغ کرده که طی سه ماه، پیشنهادات جدید خود را برای اصلاح سهمیهها ارائه کند.
موسوی با بیان اینکه بخشی از عدالت آموزشی از طریق اصلاح سهمیهها محقق میشود اظهار کرد: به دنبال در نظرگرفتن دهکهای اقتصادی یا اختصاص سهمیه به مدارس دولتی عادی هستیم.
مصوبه ای پر از چالش
محمد رضا نیک نژاد، کارشناس آموزشی اما معتقد است که مصوبه تاثیر معدل در کنکور می توانست با در نظر گرفتن یکسری شاخصه ها، برای دانش آموزان خوب و کارآمد باشد. وی در این زمینه به «روزان» می گوید:ما در طول سالهای تدریسمان در مدارس دانش آموزان بسیاری را داشته ایم که با وجود معدل بسیار بالایی که داشتند اما نتوانسته اند در کنکور قبول شوند. چرا؟ چون مهارت تست زنی خوبی نداشتند. در مقابل دانش آموزانی هم بوده اند که معدل بسیار پایینی داشته اند اما از آنجایی که خوب تست می زده اند، در کنکور رتبه خوبی را به دست آوردند. در واقع طرح تاثیر معدل قرار بود همین چالش ها را برطرف کند ولی به نظر می رسد از پشتوانه کارشناسی کافی برخوردار نیست.
وی در پاسخ به کسانی که معتقدند مصوبه مذکور باعث تشدید فشار ها و استرس های جدی بر روی دانش آموزان در سه سال آخر مدرسه می شود می گوید: من هم موافقم. یعنی قبلا دانش آموزان فقط در سال آخر زمان کنکور فشار هایی را برای قبولی در کنکور متحمل می شدند اما الان این فشار روحی و فیزیکی به آخرین ماه های سه سال تحصیلی افزایش پیدا کرده است.
نیک نژاد با ذکر اینکه این شیوه اصلاح کنکور روی کاغذ به عدالت آموزشی نزدیک تر است می گوید: اما این مصوبه در مرحله اجرا جور دیگری از کار درآمد. چون مانند دوران کرونا که یک دفعه سیستم آموزشی ما به شیوه دورآموزشی هل داده شد، در این مورد هم بدون اینکه زیر ساخت های آن مهیا شود، به یکباره مصوبه تاثیر معدل وارد بحث کنکور شد.
وی با بیان اینکه در جهان برای اصلاح و اعمال تغییرات آموزشی یک روند مشخص وجود دارد می گوید: از آنجایی که ذینفعان طرح های آموزشی زیر سن قانونی هستند، این تغییرات را ابتدا در چند مدرسه انجام می دهند و اگر خوبی های آن از یک حدی بیشتر بود، در مرحله بعد آن را در چند شهر دیگر هم انجام می دهند و سپس در چند استان و و درنهایت نیز کشوری و ملی می شود که خودش چندین سال زمان می برد.
این کارشناس آموزشی با تاکید براینکه همین امسال هم سیستم آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات نهایی با چالش های فراوانی روبرو بود می گوید: این مسایل به حدی جدی بودند که در نهایت باعث شد تا کار اعلام نمرات دانش آموزان در برخی دروس به شهریور ماه هم برسد.
این معلم بازنشسته کشورمی افزاید: واقعیت این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، آموزش در ایران طبقاتی است یعنی اکثررشته های تاپ کنکور به دانش آموزان سه دهک بالای جامعه می رسد.
نیک نژاد در مورد پیشنهاد اختصاص سهیمه به مدارس دولتی نیز می گوید: این سهمیه ها البته اگر فقط برای مدارس دولتی «عادی» باشد خیلی خوب است. اما باید دید چگونه اجرا خواهد شد؟ چون خانواده های پولدار بچه هایشان را می فرستند مدارس دولتی و آموزش و پرورش مجبور است جواب مطالبات خانواده های آنها را آنها را بدهد.چون اکثر آنها در سیستم های کارآمد خصوصی درس خوانده اند و خانواده هایشان مطالبه گر هستند.
این مشاور آموزشی در خصوص لزوم وجود تاثیر معدل برکنکورنیز تصریح می کند: در عمل نیز هر چه تاثیر معدل بر کنکور بیشتر باشد، باعث خواهد شد تا نقش «مدارس» ارتقاء پیدا کند و هزینه هایی که صرف کلاس های کنکور می شود در خود مدارس مصرف شود. این رویه باید تا زمانی ادامه پیدا کند که منجر به حذف غده چرکین کنکور شود. بنابراین از منظر کارشناسی و بدون تعصب معتقدم که مصوبه تاثیر معدل برکنکور، مصوبه کارآمدی است و اگر هم ایراداتی دارد باید برطرف شود نه اینکه کلا آن را حذف کرد. همانطور که رئیس جمهور نیزبه عنوان رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی دستور بررسی مجدد آن را داده اند که نشان می دهد وی به دنبال باز کردن گره های کور این مصوبه و رضایت دانش آموزان و الدین آنهاست.
وی در نهایت پیشنهادهای مجلس در مورد کاهش تاثیر معدل را مثبت ارزیابی می کند گرچه معتقد است: این شیوه ها در کوتاه مدت خوب است. اما در بلند مدت باید تدابیری اندیشید که دانش آموز در همه ۱۲ سال تحصیل، خودش را برای کنکور آماده کند که این به عدالت آموزشی نزدیک تر است.
بدین ترتیب به نظر می رسد که همه چیز به رئیس جمهور منتهی می شود. اینکه در نهایت نتیجه بررسی تیم کارشناسی وی در مورد تاثیر معدل بر کنکور به کجا می رسد و از آن مهمتر اینکه وی به عنوان رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی چه دستوری را صادر خواهد کرد؟!