• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
6
گزارش روزان درباره حمله موشکی سپاه به چند پایگاه در اربیل؛

پیامدهای انتقام و آینده روابط با عراق

  • کد خبر : 4983
  • ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱
پیامدهای انتقام و آینده روابط با عراق
سپاه پاسداران همزمان با حملات موشکی به اهداف مورد نظرش در عراق و سوریه مدعی شد که هدف یکی از این حملات «مقر موساد» در اقلیم کردستان در اربیل عراق و همچنین «داعش» در سوریه به تلافی حمله تروریستی در کرمان و پاسگاه راسک بوده است.

گروه سیاسی- ۱۰ روز پس از حمله تروریستی داعش در کرمان که بیش از ۳۰۰ زخمی و کشته بر جای گذاشت، بامداد سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه از حمله موشکی به اقلیم کردستان خبر دادند.

سپاه پاسداران همزمان با حملات موشکی به اهداف مورد نظرش در عراق و سوریه مدعی شد که هدف یکی از این حملات «مقر موساد» در اقلیم کردستان در اربیل عراق و همچنین «داعش» در سوریه به تلافی حمله تروریستی در کرمان و پاسگاه راسک بوده است.

سپاه پاسداران در اطلاعیه شماره چهار خود از «انهدام مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق و محل تجمع تروریست‌ها در سوریه با ۲۴ فروند انواع موشک بالستیک» خبر داد.

این اتفاق در حالی رخ داد که شورای امنیت اقلیم کردستان با انتشار بیانیه‌ای حمله به اربیل را «جنایت» توصیف کرد و گفت در آن دستکم چهار غیرنظامی کشته و شش نفر زخمی شده‌اند.

واکنشی که خبرگزاری فارس آنرا گزافه‌گویی شمرد و گفت این حملات در راستای توافقی بود که شهریورماه گذشته بین ایران و عراق صورت گرفته و دولت عراق به ایران اطمینان خاطر داده بود که از خاک این کشور علیه جمهوری اسلامی اقدامی صورت نخواهد گرفت.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق هم در واکنش به حملات بامداد سه‌شنبه با مطرح کردن ادعاهایی به حملات سپاه علیه مقر جاسوسی اسرائیل در عراق واکنش نشان داد از دولت عراق خواست که قاطعانه علیه آنچه «حملات بزدلانه» سپاه پاسداران ایران خواند، اقدام کند.

بارزانی اعلام کرد که این حمله «نقض آشکار استقلال عراق و اقلیم کردستان» بود و از جامعه جهانی هم می‌خواهم در مواجهه با این حملات مکرر علیه مردم اقلیم کردستان سکوت نکنند.

وزارت خارجه عراق هم در همین راستا، همزمان هم سفیر خود در تهران را در پی حمله موشکی سپاه به اربیل فراخواند و هم کاردار سفارت ایران در بغداد را احضار کرد.

همچنین با شدت گرفتن تنش بین تهران و بغداد طی چند ساعت گذشته، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای حملات موشکی ایران به اربیل را محکوم و اعلام کرد که این اقدام تجاوز به حاکمیت عراق و امنیت ملت آن، اهانت به حسن همجواری و آسیب به امنیت منطقه است. در این بیانیه آمده است که تمام اقدامات لازم در مورد حمله موشکی ایران به اربیل از جمله شکایت علیه آن در شورای امنیت را اتخاذ خواهیم کرد.

یکی از تندترین واکنش‌های دولت عراق بعد از فروپاشی حزب بعث علیه جمهوری اسلامی که به باور برخی از تحلیلگران می‌تواند در آینده روابط بین دو کشور تاثیرگذار باشد.

همچنین در واکنش به این حملات وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای حملات به یک منطقه مسکونی در نزدیکی کنسولگری خود در اربیل را محکوم کرد و آنها را «غیرمسئولانه» خواند. همزمان مقامات آمریکایی گفته‌اند که هیچ تأسیسات متعلق به ایالات متحده هدف قرار نگرفته و تلفاتی به نیروهای این کشور وارد نشده است.

با این حال منابع امنیتی و پزشکی عراق می‌گویند «پیشرو دیزایی»، تاجر میلیونر کُرد و چند تن از اعضای خانواده‌اش در پی اصابت حداقل یک موشک به خانه‌شان کشته شده‌اند. آقای دیزایی که به طیف حاکم بارزانی نزدیک بود، صاحب مشاغلی بود که پروژه‌های عمده املاک و مستغلات در کردستان را در دست دارند.

اما خبرگزاری دولتی ایرنا، در گزارشی ادعا کرده دیزایی، رئیس یک شرکت حفاظت و امنیتی با نام «فالکون» بوده که «در واقع پوشش موساد و مسئول محافظت از عناصر آنها در اربیل و همچنین مسئول حمایت‌های لجستیکی از آنها نیز بوده است. این خبرگزاری به نقل از یک رسانه عراقی به نام «المطلع» نوشته مقر اصلی شرکت «فالکون» در مصر است و شریکی به نام شرکت EIA دارد و مدعی شده شرکت دوم «وابسته به سیستم آمار فدرال آمریکا به شمار می‌رود و مسئول جمع‌آوری، تحلیل و نشر اطلاعات است.»

شبکه «رووداو» هم نوشت که کرم میخائیل، تاجر دیگر به‌همراه ژینا، دختر نوزادش هم در این حمله کشته شدند و حنا همسر او، روان و روژ دو پسر و دختر بزرگش نیز مجروح شدند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق نیز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای حمله ایران به اهدافی در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق را به‌شدت محکوم کرد و گفت «حملاتی که حاکمیت و امنیت عراق را از سوی هر طرفی تهدید می‌کند، باید متوقف شود» و «دغدغه‌های امنیتی باید از طریق گفت‌وگو و نه حملات حل شوند.»

۲۸ اسفند ۱۴۰۱ بود که توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق توسط علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد.

قاسم الاعرجی در دیدار شمخانی اعلام کرد که عراق تمام تلاش خود را برای اجرای کامل این توافقنامه به کار خواهد گرفت و به هیچ گروه یا کشوری اجازه نخواهد داد که از خاک عراق برای ایجاد ناامنی در ایران استفاده کند.

شهریورماه گذشه هم در پی اعلام ضرب الاجل ایران به دولت عراق برای خارج کردن گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی از خاک عراق، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، طی سفری کوتاه به تهران اعلام کرد که کشورش در حال انتقال اردوگاه و پایگاه گروه‌های کرد ایرانی مخالف جمهوری اسلامی به مناطق دور از مرز اقلیم کردستان با ایران است.

تاکید ایران بر خارج شدن گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی از عراق به  این خاطر بود که رسانه‌های نزدیک به دولت و حاکمیت اعتقاد دارند که این احزاب کرد در اعتراضات پاییز سال گذشته نقش پررنگی داشتند.

با این حال علی باقری‌کنی سوم دی‌ماه سال جاری در نشست کمیته مشترک ایران و عراق گقت که: «روابط ایران و عراق مثال زدنی است. اما سیدجلال ساداتیان در این رابطه می‌گوید: اگرچه عراق در حال حاضر با ایران روابط دوستانه دارد، اما در عمل روابط ایران و عراق به سادگی پیش نمی‌رود و عراق با توجه به مناسبات منطقه‌ای و روابط خود با غرب و به ویژه ایالات متحده، در حوزه روابط بین الملل خود تصمیم گیری می‌کند.»

این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: «ارسال برق و گاز، مواد غذایی و دیگر اقلام از ایران به عراق در سال‌های گذشته کاملاً رواج داشت. اما به محض این که، عراق شرایطی را تجربه کرد که روابط بهتری با اعراب و غرب پیدا کرد، همه کمک‌های ایران را به دست فراموشی سپرد. این در حالی است که کویت تا ریال آخر خسارت‌های تهاجم عراق صدامی را از عراق غیر صدامی گرفت. ما که اعلام کرده بودیم هزار میلیارد دلار خسارت جنگی دیدیم، با وجود پذیرش قطعنامه سازمان ملل، نه تنها خسارتی دریافت نکردیم، بلکه، هزینه اضافی نیز ارائه کردیم.»

با این حال مشخص نیست که حملات موشکی ایران به عراق تا چه اندازه می‌تواند روی ادامه روابط دو کشور تاثیرگذار باشد اما با توجه به واکنش بسیار تند مقام‌های عراقی که نسبت به حملات سال گذشته به شدت تندتر شده، این بار بغداد قصد دارد به صورت کاملاً جدی تعرض به خاک کشورش توسط جمهوری اسلامی را پیگیری کند.

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=4983

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات