• امروز : شنبه - ۳ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
0

هوش مصنوعی در خدمت سواد رسانه ای

  • کد خبر : 7327
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷
هوش مصنوعی در خدمت سواد رسانه ای

دنیای ما بیش از هر زمان دیگری به هم متصل شده است و اخبار از آن سوی جهان در چند لحظه به گوشی و صفحه تلویزیون ما می رسد. این ارتباط متقابل و دسترسی نامحدود به اطلاعات سریع به ما کمک می‌کند تا از مهم‌ترین اخبار جهان، از بلایای طبیعی گرفته تا رویدادهای سیاسی که […]

دنیای ما بیش از هر زمان دیگری به هم متصل شده است و اخبار از آن سوی جهان در چند لحظه به گوشی و صفحه تلویزیون ما می رسد.

این ارتباط متقابل و دسترسی نامحدود به اطلاعات سریع به ما کمک می‌کند تا از مهم‌ترین اخبار جهان، از بلایای طبیعی گرفته تا رویدادهای سیاسی که بازی را تغییر می‌دهند، به‌روز بمانیم، به گونه‌ای که قبل از تولد اینترنت کاملاً غیرقابل تصور بود.

با این حال، از آنجایی که افراد، شرکت‌ها و دولت‌های بیشتری وارد حوزه دیجیتال شده‌اند، به این معنی است که ما در معرض اخبار بیشتری هم در رسانه‌های اجتماعی و هم در رسانه‌های خبری سنتی قرار می‌گیریم.

با این همه سر و صدا، برای تک تک کاربران سخت‌تر می‌شود که اطلاعات را بررسی کنند تا آنچه را که به آنها مرتبط است بیابند. و به طور فزاینده ای مهم تر، شناسایی اخبار درست و راست، سخت تر می شود.

چرا سواد رسانه ای مهم است؟

اینترنت ابزار بسیار قدرتمندی است و چیزهایی که روزانه می بینیم و می خوانیم به طور طبیعی بر طرز فکر ما در مورد دنیای اطرافمان تأثیر می گذارد. اما، زمانی که به طور مداوم در معرض اخبار نادرست و اطلاعات جانبدارانه قرار می گیریم، تأثیر ملموس – و بالقوه بسیار مضر – در دنیای غیر دیجیتالی دارد.

به عنوان مثال، ایلان ماسک مالک شبکه ایکس (توئیتر سابق) زمانی که کارشناسان بر نقش اطلاعات نادرستِ منتشر شده در این پلتفرم در شورش های خشونت آمیزِافراطی بریتانیا تاکید کردند مورد انتقاد قرار گرفت .

با توجه به این موضوع، و همچنین نگرانی‌های فزاینده در مورد گسترش تصاویر و ویدئوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی، و به‌ویژه تاثیری که می‌توانند بر رای‌دهندگان در فصل انتخابات داشته باشند، سواد رسانه‌ای و نگاه دیجیتالی انتقادی بیش از هر زمان دیگری مهم است.

هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در بازه زمانی (۲۴ تا ۳۱ اکتبر/ ۳ تا ۹آبان‌) قرار دارد. به همین بهانه در ادامه با برداشتی از سایت springwise به معرفی سایت های هوش مصنوعی برای تقویت و کمک به سواد رسانه ای و راستی آزمایی اخبار می پردازم.

در دسترس قرار دادن تحقیقات علمی برای همه

وقتی صحبت از انتشار اطلاعات گمراه‌کننده به میان می‌آید، فناوری می‌تواند آسیب برساند، اما می‌تواند برای کمک به محافظت و توانمندسازی آنلاین ما نیز استفاده شود.

Proemial، یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی برای بحث آزاد است.

این شرکت انواع مدل‌های هوش مصنوعی را گرد هم آورده و آن را نه تنها برای محققان قابل استفاده کرده بلکه به سازوکاری رسیده تا برای عموم مردم بدون دانشِ تخصصی هم جالب، مرتبط و قابل درک باشد. به این ترتیب، کارشناسان می توانند تحقیقات مبتنی بر واقعیت خود را به خوانندگان گسترده تری ارائه دهند و با انتشار «اخبار جعلی» که اغلب با شواهد علمی در تضاد هستند مبارزه کنند.

هوش مصنوعی با اخبار جعلی مبارزه می‌کند

ظهور هوش مصنوعیِ مولد، رشد اطلاعات نادرست و محتوای مضر آنلاین را افزایش داده است. یکی از سازمان‌هایی که برای مبارزه با این موضوع کار می‌کند، Meedan است، یک سازمان غیرانتفاعی که برنامه‌هایی را اجرا می‌کند که ظرفیت و سواد دیجیتالی را برای سازمان‌های خبری و مخاطبان آنها ایجاد می‌کند. Meedan همچنین نرم‌افزار متن‌باز تولید می‌کند که به کاربران واتس‌اپ و سایر پلتفرم‌ها اجازه می‌دهد پیام‌های مشکوک را با ربات‌های مکالمه راست آزمایی کنند.

کمک به دانش آموزان

الگوریتم‌ها همه جا هستند و به طور زیادی تقریباً بر همه چیز حکومت می‌کنند. در پاسخ، شرکت مستقر در سیاتل Artefact پروژه ای را ایجاد کرد که به دانش آموزان کمک می کند تا در مورد چگونگی تأثیر الگوریتم ها بر زندگی روزمره اطلاعات بیشتری کسب کنند. این پروژه دانش آموزان را با ایده های مهم در مورد سواد دیجیتال آشنا می کند و به آنها کمک می کند تا تأثیر سوگیری شخصی را بر طراحی الگوریتم ببینند و با آن در دنیای دیجیتال اطراف ما هماهنگ شوند.

پلتفرم امنیت سایبری که دیپ فیک ها را شناسایی می کند

مجمع جهانی اقتصاد، اطلاعات نادرست را به عنوان یکی از بزرگترین خطرات کوتاه مدت در سال ۲۰۲۴ طبقه بندی کرده است و با گسترش هوش مصنوعی، جداسازی اطلاعات نادرست و تصاویر نادرست از حقیقت دشوارتر می شود.

پلتفرم امنیت سایبری Clarity AI ابزارهایی را برای تشخیص اخبار جعلی در رسانه های مختلف ارائه می دهد. برای روزنامه‌نگاران، Clarity Studio به‌عنوان یک منبع رایگان در دسترس است که تصاویر، صدا و ویدئو را از URLها یا فایل‌های آپلود شده تجزیه و تحلیل می‌کند تا از صحت منابع آنها اطمینان حاصل کند. این شرکت همچنین پیشنهادی برای مشاغل دارد تا بتوانند در زمان تماس‌های کاری، دیپ‌فیک‌ها را در زمان واقعی شناسایی کنند.

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=7327
  • نویسنده : مهدی بذرافکن-پژوهشگر

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات