• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
63

برگزاری مراسم محرم زیر سایه کرونا

  • کد خبر : 894
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
برگزاری مراسم محرم زیر سایه کرونا

گروه جامعه: «موج هفتم کرونا» در ایران مدتی است خیز برداشته و موجب افزایش بارز بستری بیماران در اکثر استان‌های کشور شده است. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت شهرهای قرمز کرونایی با افزایش مجدد از  ۱۲۰ شهر به ۱۳۰ و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۱۲ به ۱۲۹ شهر افزایش یافته همچنین ۱۵۴ شهر […]

گروه جامعه: «موج هفتم کرونا» در ایران مدتی است خیز برداشته و موجب افزایش بارز بستری بیماران در اکثر استان‌های کشور شده است. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت شهرهای قرمز کرونایی با افزایش مجدد از  ۱۲۰ شهر به ۱۳۰ و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۱۲ به ۱۲۹ شهر افزایش یافته همچنین ۱۵۴ شهر در وضعیت زرد و ۳۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. این در حالی است که علیرغم تاکید متخصصان، مراسم محرم در اغلب موارد با ازدحام جمعیت و در فضای بسته برگزار شده است.

به گزارش «روزان»، همزمان با هفته ۱۲۸ همه‌گیری کووید۱۹ در کشور، در بسیاری از استان‌ها شاهد افزایش بستری‌ها و فوت ناشی از این بیماری هستیم. بر اساس آمار رسمی، افزایش بارز بیماران بستری ناشی از کرونا در ۲۹ استان و همچنین افزایش موارد متوفی در ۱۹ استان کشور گزارش شده است.

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که فوتی‌ها از ۲۰۴ نفر در هفته اول مرداد به ۳۴۱ نفر در هفته دوم مرداد، بستری‌ها از ۷ هزار و ۳۷۶ نفر به ۱۰ هزار و ۶۳۴ بیمار و تعداد موارد سرپایی نیز از ۴۶ هزار و ۱۷۱ به ۵۳ هزار و ۴۳۸ بیمار رسید.

خیز هفتم کرونا در ایران با مراسم عزاداری محرم همزمان شده و این در حالی است که از مدتی پیش کارشناسان و متخصصان بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این مراسم برای جلوگیری از شیوع بیش از پیش کووید۱۹ تاکید می‌کردند. رییس اداره بهداشت موادغذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این باره گفته است: «اولویت برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر در فضای باز و یا فضای مسقف با تهویه مناسب با رعایت فاصله فیزیکی عزاداران حسینی است.»

سیدرضا غلامی با بیان اینکه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای حفظ سلامت عزاداران ضروری است، عنوان کرده است: «استفاده از ماسک بویژه در محیط‌های بسته، رعایت فاصله فیزیکی در فضای باز و بسته و تهویه مناسب اماکن عزاداری، از اهمیت بالایی برخوردار است. توصیه ما به سالمندان این است که تا حد امکان از حضور در محیط‌های شلوغ خودداری کنند و یا در محیط‌های شلوغ، حاضر نشوند.»

وی افزوده است: «برنامه‌ریزی لازم از سوی بازرسان بهداشت محیط از چند روز قبل از ماه محرم و هماهنگی‌ها با هیئت‌ها و سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده است. نظارت‌های بهداشتی شبانه روزی توسط نیروهای بهداشت محیط دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال انجام است و تاکنون گزارشی از مشکل هیئت‌ها و تکایا نداشته‌ایم. رویکرد ما آموزش و اقناع‌سازی هیئت‌ها بوده است.»

هرچند به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید زیادی شده است اما این سوال مطرح می‌شود که این دستورالعمل‌ها در مراسم دهه اول محرم تا چه اندازه توسط مردم رعایت شده و چگونه توسط بازرسان وزارت بهداشت مورد نظارت قرار گرفته است؟ رضا ۳۸ ساله شهروندی است که امسال در مراسم عزاداری محرم شرکت کرده و به خبرنگار «روزان» می‌گوید: «من همه ساله در مراسم محرم شرکت می‌کنم و در دو سه سال اخیر که همه‌گیری کرونا نیز هست سعی می‌کنم موارد بهداشتی را رعایت کنم اما این موضوع توسط خیلی از مردم، شرکت کنندگان و همینطور مسئولان برگزاری مراسم رعایت نمی‌شود.»

وی می‌افزاید: «در محله ما چادرهای توزیع نذری برپا شده است که مردم مقابل آنها تجمع می‌کنند و این امر در شرایط کنونی که موج هفتم کرونا آغاز شده می‌تواند، خطرناک باشد.»

مسعود شهروند جوان دیگری است که او هم در مراسم دهه اول محرم شرکت کرده و به گفته خودش چندان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند نیست. او به «روزان» می‌گوید: «خیلی از مردم واکسن تزریق کرده‌اند و بیماری هم قدرت چندانی ندارد پس لزومی ندارد سخت بگیریم. خیلی از همسایه‌های ما در منازل خودشان مراسم عزاداری برگزار و مردم هم در آنها شرکت می‎کنند و کنار هم می‌نشینند و شام و ناهار می‌خورند و مشکلی هم پیش نمی‌آید.»

البته مسعود در صحبت‌هایش به این نکته توجه نکرده است که اگر جوان‌ها و اکثر افراد به کرونا مبتلا شوند و مشکل خاصی برای آنان پیش نیاید ولی آنان می‌توانند بیماری خود را به افراد سالمند و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای زیادی دارند و در مقابل کووید۱۹ بی‌دفاع‌اند منتقل و به این ترتیب به افزایش بستری‌ها، مرگ و میر و قطع نشدن زنجیره این بیماری در کشور کمک کنند.

یک اپیدمیولوژیست درباره طول دوره ابتلا به اُمیکرون و چگونگی انتقال آن گفته است: «باید توجه کرد که در کرونای اُمیکرون ممکن است فرد مبتلا باشد، اما بیماری‌اش بدون علامت باشد. با این حال فرد مبتلا حتی بدون علامت، می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کرده و افراد دیگر را حتی به فرم‌های شدید بیماری مبتلا کند. باید توجه کرد که طول دوره بیماری معمولا حدود سه هفته است و طول دوره‌ای که فرد می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند نیز حدود دو هفته است. بنابراین مهم است که دراین مدت مراقبت‌های لازم انجام شود.»

دکتر حمید سوری در گفتگو با ایسنا افزوده است: «درعین حال در بیماری کووید۱۹، ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد ابتلا به لانگ کووید یا کووید طولانی مدت تبدیل می‌شوند. البته باید توجه کرد که در لانگ‌کووید، شدت بیماری به شدت دوره حادش نیست و به مرور زمان عوارضش کمترمی‌شود. درعین حال لانگ کووید ممکن است فرد را تا هفته‌ها و ماه‌ها دچار اختلالات گوارشی کند یا بی حالی و بی حسی، تب‌های خفیف، بی اشتهایی، کاهش حس بویایی و چشایی  و… نماید.»

وی درباره درباره احتمال ابتلای مجدد به کرونای اُمیکرون نیز اظهار کرده است: «احتمال ابتلای مجدد در افراد بستگی به شدت ابتلا و میزان آنتی‌بادی که در بدن فرد ایجاد می‌شود، دارد؛ اما به طور متوسط فردی که به کووید۱۹ مبتلا می‌شود، بین چهار تا شش ماه مصونیت دارد بعد از آن باید مجددا واکسن تزریق کند. انتقال کرونا در هر شرایط و زمانی می‌تواند رخ دهد، مگر زمانی که PCR منفی باشد. بنابراین فرد کرونا مثبت حتی در فرم بی‌علامت هم می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند.»

به نظرمی‌رسد با وجود برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی از مدت‌ها قبل و بازگشت بسیاری از مردم به زندگی عادی، اما کرونا همچنان عده بسیاری از مردم و کادر درمانی در سراسر دنیا گرفتار خود کرده است و هنوز روزانه تعداد زیادی از بیماران جان خود را از دست می‌دهند. در این شرایط وظیفه انسانی حکم می‌کند همگان خود را به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقید کرده و مراسم عزاداری ماه محرم و صفر را با رعایت فاصله، زدن ماسک و در فضای باز برگزار کنند.

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=894

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات