• امروز : چهارشنبه - ۳ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 July - 2024
45
نگاهی اجمالی به تاکتیک تکراری اصلاح طلبان

تاکتیک انذار و گوشی که بدهکار نیست

  • کد خبر : 841
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
تاکتیک انذار و گوشی که بدهکار نیست
تاکتیک انذار گاهی عیان و گاه به صورت ضمنی چند نکته را بازنمایی می‌کند. نخست یادآوری آنکه شرایط زندگی مردم نامطلوب و رو به وخامت بیشتر است

گروه سیاسی: تاکتیک انذار گاهی عیان و گاه به صورت ضمنی چند نکته را بازنمایی می‌کند. نخست یادآوری آنکه شرایط زندگی مردم نامطلوب و رو به وخامت بیشتر است، در این مورد اگرچه کانون تمرکز بر بحران معشیتی در جامعه  است اما در موارد مرتبط به مطالبات سبک زندگی و مدنی نیز اشاره می¬شود. دوم تلاش می کنند به نحوی ملایم و آنچنان که تبعات و هزینه برای افراد و احزاب به بار نیاورد، بگوید که حاکمیت یک دست اصولگریان بر نهادهای رسمی دولت و حکومت از پس بهبود شرایط برنیامده¬اند و مشکلات و بحران¬ها  بر خلاف وعده¬های انتخاباتی همچنان پا برجاست و مسئولیت این وضعیت را متوجه رقیب سیاسی خود بداند. و نیز یادآوری کنند که اگر این مشکلات حل نشود، تداوم جمهوری اسلامی و ایران به خطر می افتند. در این میان تأکید بر کارشنکنی های اصولگریان در به ثمر رسیدن برجام  در دولت روحانی و ناکامی های دولت رئیسی در ایحیای برجام و فراتر رفتن از آن در این مورد بیشتر مورد توجه است. سومین نکته که عموما بیشتر در لفافه پیچیده تر مطرح شده است یادآور شدن این است که اصلاح طلبان بیشتر از اصولگرایان تجربه و ظرفیت حل مسائل کشور را دارند و سرمایه اجتماعی بیشتری می توانند برای کسب اعتماد مردم بسازند. به شرط آنکه حاکمیت آنان را به رسمیت بشناسد و تعبیر مکرر به کار گرفته شده به تعامل و تفاهم برسند و ظرفیت و تجربه نیروهای سیاسی نظام، که در واقع به بیش از هر جریان دیگری به خود اصلاح¬طلبان اشاره دارد، برای اداره کشور بهره بگیرد.

اگرچه در تحلیل و ارزیابی مواضع اصلاح طلبان در دوره های مختلف می‌توان دریافت که تاکتیک انذار محبوب‌ترین عمل سیاسی آنان، در به ویژه در شرایطی که از نهادهای قدرت بیرون گذاشته‌اند بوده است اما پس از واگذار کردن کرسی‌های قدرت این تاکتیک، تقریبا محور اصلی کنش سیاسی اصلاح طلبان بوده است.

پرواضح است که جریان های سیاسی و سیاستمداران به فراخور نیاز ها، امکان های درونی و بیرونی، پایگاه اجتماعی که نمایندگی می کنند و گفتمان سیاسی خود، استراتژی¬های متناسب را طراحی و بر اساس آن، از تاکتیک ها و ابرازهای متعددی بهره می گیرند. اما به نظر می رسد تاکتیک انذار در شرایط کنونی، گره ای از قفل فروبسته اصلاح طلبان باز نمی کند. چنانچه اشاره شد علیرغم تاکید و اصرار نمایندگان مختلف این جریان که ازگرایش های مختلف، اصولگرایان را مورد خطاب  قرار داده اند و آنان را به تعامل و فراگیری دعوت و مصائب جامعه و خطرات امنیتی که تداوم این وضعیت را یادآوری کرده اند،  اما گوش اصولگریان به آنان بدهکار نیست و نه تنها پاسخ و واکنشی مثبت را نمی¬دهند بلکه عموما عتابی هم به همراه ندارد.

آنچه از داده¬های موجود در عرصه سیاسی ایران قابل رؤیت و تحلیل است، اصولگریان درگیر توزیع و توازن  پرتنش قدرت و منافع در میان خود هستند. در این شرایط این جریان ضرورتی برای پاسخ گفتن و همکاری و حتی رقابت با اصلاحطلبان نمی-ببنند. سیاست عرصه موازنه قواست. در شرایطی که جریان اصلاح طلب نه اقبال از سوی مردم دارد تا با آن برای قدرتی برای چانه زنی و مشارکت در قدرت بگیرد و  نه کارنامه ای قابل اعتنا در حل مسائل و مشکلات کشور دارد (دست کم از دید اصولگریان و جامعه) به نظر نمی رسد  جریان تمامیت خواه اصولگرایی که اکنون تمامیت قدرت را در دست دارد و خود را برای آینده ای جدید آماده می¬کند، تمایلی و به زعم خود نیازی برای توجه به انذار اصلاح‌طلبان ندارد حتی اگر  این انذارها فقط با نیت خیر عمومی و یا صیانت از جمهوری اسلامی مطرح شود.

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=841

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات