• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
47
گزارش تحلیلی «روزان» از رویکرد مخالفان پیشین به احیای برجام

از خوانشی ایدئولوژیک تا تبریکی پیش‌دستانه

  • کد خبر : 1041
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
از خوانشی ایدئولوژیک تا تبریکی پیش‌دستانه
یکی از اصلی­‌ترین و تندترین مخالفان مذاکره و توافق، در دولت حسن روحانی که در عدم تحقق برجام اقدام نیز کرده است، امروز از نتایج مذاکره راضی و خرسند به نظر می­رسد و آن را فراتر از دستاوردهای اقتصادی، دستاوردی ایدئولوژیک و اعتقادی تبیین می‌­کند، به نظر اولا باید علیرغم عدم اعلام نهایی رسیدن به توافق، آن را تمام شده پنداشت و از سوی دیگر به اجرایی شدن آن دستکم تا دولت بعدی در آمریکا خوشبین بود.

سرویس سیاسی: مذاکرات ایران و غرب از همان ابتدا که در دولت حسن روحانی شروع شد با مخالفت اصولگرایان به ویژه اصولگرایان تندرو گره خورد. مخالفانی که پس از همایش «دلواپسیم: همایش بزرگ مخالفان توافق با آمریکا»  در اردیبهشت ۱۳۹۳ پس از توافق لوزان برگزار شد، به نام دلواپسان شناخته شدند. مخالفت‌های این گروه در تمام دوره ریاست جمهوری حسن روحانی با سیاست و تیم دیپلماسی او، ادامه داشت. آنان معتقد بودند که روحانی و مذاکره‌کنندگان می­خواهند ایران را به سازش با آمریکا مجبور کنند. بنابراین از همه نفوذ و قدرت سیاسی خود استفاده کردند تا مانعی برای تحقق توافق بین ایران و غرب شوند. همین گروه دلواپس همایش و راهپیمایی دیگر “دلواپسیم” را در مشهد به راه انداختند و با پلاکاردهای «اجازه نمی­دهیم» برای دولت یازدهم، خط و نشان کشیدند در طول دوره مذاکرات و پس از آن، از تربیون‌ها و ابزارهای مختلفی برای تحقق ادعای خود مبنی بر اجازه نمی­دهیم، استفاده کردند. تا جایی که برخی تحلیلگران، حمله به سفارت عربستان در مشهد و هوا کردن یک موشک با شعاری که وعده نابودی اسرائیل را می­داد، در چارچوب همین اقدامات و تلاش­ها علیه مذاکرات و برجام تلقی کردند.

تندروها و مذاکره در دولت حسن روحانی

روح اله حسینیان از چهره­های شاخص جریان دلواپس که در آن زمان نماینده مجلس نهم بود، در صحن مجلس،  خطاب به علی اکبر صالحی گفته بود که قسم جلاله یاد کرده‌اند که وی را در آب سنگین اراک اعدام کنند و داخل بتن قرار دهند. چنین ادعا­ها، تهدیدها و فشارهایی حتی پس از حصول توافق ادامه داشت. با خروج ترامپ از برجام در تابستان ۹۷، وضعیت برای دولت و مذاکراه‌کنندگان و حامیانشان دشوارتر نیز شد. به ویژه با به پایان رسیدن مجلس اصلاح­طلب دهم و آغاز به کار مجلس انقلابی یازدهم، برای سازندگان برجام این فشارها سنگین‌تر نیز شد و در نهایت در تابستان ۱۳۹۹، یک سال مانده به پایان دوره دوازهم دولت، جواد کریمی قدوسی به نمایندگی از ۴۰ نماینده دیگر، با طرح سوالاتی، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه را به مجلس کشاند. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی این سولات را قرائت کرد: «سوال اول مبنی بر این است که دلیل نادیده گرفتن مصادیق حقوق هسته‌ای ملت ایران در موافقتنامه ژنو چیست؟ سوال دوم: آیا وقت آن نرسیده با پشتوانه این ملت انقلابی و شهدای این مرز و بوم در مقابل اهانت‌های مقامات آمریکا و رفتارهای غیردیپلماتیک مقامات متکبر غربی عکس‌العمل انقلابی در وزن وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نشان بدهید و از خوشبینی به این مقامات فریبکار و غیرقابل اعتماد غربی و آمریکایی بکاهید؟» اگر چه اکثریت همان مجلس اعلام کرد که از پاسخ­های وزیر خارجه قانع شده است اما ۸۶  نماینده انقلابی و رادیکال پاسخ­ها را قانع‌کننده ندانستند و حتی کریمی قدوسی و چند نماینده دیگر در پایان سخنان ظریف در پاسخ به سوالات، علیه او شعار دادند: « مرگ بر دروغگو!»

تندروها و احیای برجام

پرونده مذاکرات هسته­ای در دولت رئیسی با اما و اگرهای زیادی باز شد. اول آنکه رئیسی بارها گفته بود که سیاست­های دولتش را به مذاکرات گره نمی­زند و دوم آنکه رئیس تیم مذاکره‌کننده از مخالفان برجام بود. به علاوه سعید جلیلی نیز پیشنهاداتی برای تغییر جهت در مذاکرات پیش­نهاد. اما واقعیت بین­المللی و داخلی کشور و مسئولیت اصولگرایان که اکنون همه قدرت را در دست داشتند، آنان را لاجرم به پای میز مذاکره برای احیای برجام نشاند و از قضا با فراز و فرودها و بیم‌های فراوان این روزها همه نشانه­ها حاکی از موفقیت تیم مذاکره کننده دولت رئیسی در احیای برجام دارد. شاید از مهم‌ترین نشانه­های نهایی شدن توافق میان ایران و آمریکا، مواضع آشتی­جویانه مخالفان دو آشته پیشین برجام باشد.

جواد کریمی قدوسی، این روزها موافق احیای برجام است و آن را نقطه وفاق همه در کشور می­داند. او روز گذشته در میان اخبار مثبت از حصول توافق به ایلنا گفته است: « اینکه دولت سیزدهم، از روز اول راهبرد خود را در بحث مذاکرات به اقتصاد، بازار، تولید، سرمایه‌گذاری و روابط با همسایگان گره نزده، یک دستاورد است.» او ادامه می­دهد:« بنده پیشنهادم به آقای رئیس‌جمهور در روزهای اول این بود که اخبار مذاکرات را در کف اخبار قرار بدهید نه در رأس؛ رسانه ملی هم اینگونه عمل کند. در دولت یازدهم و دوازدهم اخبار مذاکرات در رأس خبرهای ملی بود، ۹۰ درصد موضع‌گیری‌های آقای رئیس‌جمهور قبل روی بحث مذاکرات بود. چرا این حرف را زدم؟ چون آن مهندسی در آن دولت عامل اصلی رکود اقتصاد ما شد. همه فعالان حوزه اقتصادی معطل بودند که «سرمایه‌گذاری کنند یا خیر»، «خرید کنند یا خیر» «بفروشند یا خیر»، «وارد کنند یا صادرکنند»، «تسهیلات بگیرند یا نگیرند» و … خلاصه اینکه برجام چه می‌شود؟»

قدوسی که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است، در ادامه نقد خود به دولت پیشین می­گوید: «این عامل اصلی رکود بود؛ شرطی کردن همه امور کشور باعث معطل ماندن موضوعات و کارها به مذاکره و توافق می‌شود که دیدیم بعد به چیزهای دیگر هم گره زدند؛ حتی ازدواج جوانان، آب خوردن و بارش ابر همه را به برجام گره زدند و اثر منفی داشت.»

اما نکته جالب اظهارت کریمی قدوسی به آنجا باز می­گردد که تضاد و تقابل درباره موضوعی ملی مانند برجام را حاصل گره زدن امور به نتایج مذاکرات می­داند و می­گوید: «نکته بسیار تلخ آن سیاست، دوقطبی شدن جامعه بود؛ ما در مجلس دوقطبی را کامل دیدیم. دوقطبی بر روی بود و نبود مذاکره و برجام در میان نخبگان و مردم اتفاق افتاد و موافقین و مخالفین به صف شدند و این دو قطبی عاملی شد برای زمینه‌سازی اعتراضات که اینها همه بشود نقطه قوت آن تیم برای تحمیل خواست آمریکایی‌ها به نظام، رهبری و ولایت که در جلسه‌ای آقای ظریف خدمت مقام معظم رهبری می‌گوید:«این متن را اگر شما قبول نکنید، من دیگر نمی‌توانم وزیر خارجه باقی بمانم» و آقا هم می‌گویند «خب نمان» که من این مساله را در کمیسیون امنیت به آقای ظریف گفتم که اعتراض کرد و فریاد کرد؛ رسانه ملی هم در کمیسیون بود ضبط کرد و اخبار ۱۴ هم یک گوشه از آن را پخش کرد.» در واقع حتی امروز که این نماینده عضو جبهه پایداری از مذاکرات راضی است باز هم، مخالفت و حمله به تیم و دولت پیشین را لازم می­داند. اگرچه به زعم برخی تحلیل­گران، این تقابل با دولت قبل برای توضیح و اقناع افکار عمومی در همراهی با حصول توافق در دولت اصولگرا لازم است.

پس از تعیین تکلیف با مذاکرات پیشین، کریمی قدوسی درباره توافق به نظر قطعی شده ایران، آمریکا و غرب توسط تیم مذاکره‌کننده دولت فعلی می­گوید: «علی‌ایحال این موفقیت را واقعا باید به این دولت تبریک گفت که حقیقتاً مردم را امیدوار کرد؛ در روابط خارجی، نگاه به داخل و سفرهای استانی و مدیریت منابع، سرنوشت مردم را به مذاکره و برجام گره نزد. نگاه به این صورت بود که این مذاکره هم یکی از صدها موضوع است و شد شد، نشد نشد، اگر هم نشد از راه‌های دیگر اقدام می‌کنند و راهکارهای دیگر و پلن B و امثال اینها کار را انجام می‌دهند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه اظهاراتش این دستاورد دولت رئیسی را فراتر از نتایج اقتصادی­اش ارزیابی کرده و آن را عامل وحدت ایدئولوژیک می­داند و اظهار می­کند: «تحلیل من این است که این یک نقطه‌ای برای وحدت بسیاری از جریان‌هایی است که دل در گرو اسلام ناب، کشور و امنیت ملی دارند برای اینکه با هم رفاقت کنند. ما فقط نگاه نکنیم که این توافق اگر حاصل شد، دستاورد اقتصادی دارد؛ به نظر من دستاوردهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی‌اش خیلی بیشتر از دستاوردهای مالی و اقتصادی است.»

او در پایان می­گوید: «لذا بنده شرایط را بسیار مطلوب می‌بینم و تحلیل من هم این است که این اتفاق رخ داده و اثراتش را گذاشته است. این تتمه کار هم دارد آمریکایی‌ها را کمی در واقع بینی نسبت به جایگاه ایران سر عقل می‌آورد. اگر بیشتر سر عقل بیایند و به خواسته‌های ما تن بدهند و در نهایت ان‌شاءالله برسیم به نقطه‌ای که رهبر انقلاب پیش‌بینی کردند، دشمن حتی فکر تحریم ما را از ذهن خود خارج کند.»

در چنین شرایطی که یکی از اصلی­‌ترین و تندترین مخالفان مذاکره و توافق، در دولت حسن روحانی که در عدم تحقق برجام اقدام نیز کرده است، امروز از نتایج مذاکره راضی و خرسند به نظر می­رسد و آن را فراتر از دستاوردهای اقتصادی، دستاوردی ایدئولوژیک و اعتقادی تبیین می‌­کند، به نظر اولا باید علیرغم عدم اعلام نهایی رسیدن به توافق، آن را تمام شده پنداشت و از سوی دیگر به اجرایی شدن آن دستکم تا دولت بعدی در آمریکا خوشبین بود.

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=1041

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات