• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
72
*گزارش "روزان" از نگاه اصولگرایان به  برخوردهای اخیر با برخی فعالان سیاسی:

دو محور بی‌­قانونی و نفوذ

  • کد خبر : 988
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶
دو محور بی‌­قانونی و نفوذ
ر روزها و ماه­های اخیر شاهد گسترش برخورد و بازداشت افرادی بودیم که به نحوی به سیاست­های موجود در کشور نقد داشته و آن را به چالش کشیده ­اند. حجاب و برخورد با زنانی که از آن تخطی می ­کنند و بازداشت فعالان سیاسی منتقد از مهم­ترین این موارد بوده است و از وجوه مختلفی در عرصه سیاسی و افکار عمومی مورد توجه قرار گرفته است

سرویس سیاسی: در روزها و ماه­های اخیر شاهد گسترش برخورد و بازداشت افرادی بودیم که به نحوی به سیاست­های موجود در کشور نقد داشته و آن را به چالش کشیده ­اند. حجاب و برخورد با زنانی که از آن تخطی می ­کنند و بازداشت فعالان سیاسی منتقد از مهم­ترین این موارد بوده است و از وجوه مختلفی در عرصه سیاسی و افکار عمومی مورد توجه قرار گرفته است. برخی بر این باور هستند که هر کس تخلفی از قانون می­کند با او باید برخورد شود و زنان بدحجاب از قانون سرباز زده­اند. گروه دیگر اما بر حق آزادی پوشش و بیان دفاع می­کنند و معتقد هستند چنین برخوردهایی منافع نظام را تامین نمی­کند و به چهره عمومی اسلام نیز آسیب وارد می­کند.

در این میان اکثریت اصولگرایان حتی آنها که با وجود نقدهایی که به دولت ابراهیم رئیسی دارند، در دسته اول قرار می‌گیرند. یعنی بر این باورند که تخلف از قانون صورت گرفته و تخلف از قانون نیز تبعات دارد.

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی که این روزها حضور رسانه­ای جدی دارد نیز مانند اغلب فعالان سیاسی اصولگرا برخوردهای قضایی و امنیتی موجود را موجه و مشروع دانسته و از آن دفاع می­کند.

بادامچیان که نظرات خود در این زمینه را در پاسخ به سوالات خبرگزاری ایلنا مطرح کرده بود، ابتدا و پیش از ورود به بحث، از اظهار نظر درباره قالیباف و اصولگرایان تندرو طفره رفت. او در پاسخ به این سوال که آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس چندین بار در جلسات خود واژه سوپرانقلابی را عنوان کرده و از آنها انتقادمی‌کند، منظور آقای قالیباف از سوپرانقلابی‌ها چه‌کسانی هستند؟ برخی اعتقاد دارند سوپرانقلابی‌ها همان جبهه پایداری است که با رئیس مجلس مقداری اختلاف سلیقه دارند، می­گوید: امیدوارم آقای قالیباف فارسی را پاس بدارد چون واژه سوپرانقلابی نصف فارسی و نصف لاتین است. مساله دوم اینکه نمی‌توانم این مسائل را پاسخ دهم چون من قالیباف نیستم و او باید قصد و نیت خود را از گفتن این حرف بگوید.

حرف دلسوزانه بزنید

وی‌می­افزاید: در مجلس سلیقه‌های مختلفی حضور دارد. نمایندگان با رای مردم آمدند و تلاش می‌کنند خوب کار کنند چون قبل از آنکه به باندها، تشکل‌ها و احزاب وابسته باشند به خود و رای مردم معتقدند. حالا برخی از آنها عضو جبهه پایداری هستند که چندین نماینده در مجلس دارند و باید با این حزب کار کنند. ما هم در حزب موتلفه اسلامی تعدادی نماینده داریم که با این حزب کار می‌کنند. یک گروه با شورای ائتلاف و ایثارگران کار می‌کنند، گروهی با شورای وحدت کار و یک گروه مستقل هم حضور دارد. طبع مجلس همین است. همانطور که مرحوم زارعی در مساله برجام صد در صد مخالف آن بود، احترام وی را نگه‌می‌داشتم چون فرد سالم و پاکی بود اما نظرش این بود. حالا ما باید بگوییم حرف نزن؟ نه قرار این نیست. ما می‌گوییم حرفت را بزن اما طوری بزن که دشمن سوءاستفاده نکند.  به طور مثال اگر من نامه‌ای به روزنامه شرق می‌نویسم و می‌گویم این راه را نرو، پایان این راه خروج از جنگل یا کویر نیست، پایان آن افتادن در مهلکه است، دیگر بعد از ۷۰ سال کار سیاسی دلسوزانه‌تر از این نمی‌شود به کسی توصیه کرد و این شیوه دلسوزی من است.

وی تصریح کرد: بنابراین من وارد بحث سوپرانقلابی نمی‌شوم. به هر صورت جبهه پایداری یک مجموعه‌ای در مملکت است. اصلاح‌طلبان هم همین طور هستند. اگر قرار است همه با هم در کشور کار کنیم باید از حالت تقابلی بیرون بیاییم، قدرت تحمل یکدیگر را داشته باشیم، برای هم ارزش قائل باشیم و طوری حرف بزنیم که دشمن سوءاستفاده نکند. اگر شما با خانواده خود اختلاف داشته باشید آبروی خانواده را در بیرون از خانه نمی‌برید. اگر همه جناح‌ها رعایت کنند، نظام و هیچ‌کس دیگر مشکلی ندارد.

در ادامه چنین اظهاراتی، این پرسش مطرح می­شود که آیا مصطفی تاجزاده حرفی غیردلسورانه و نقد براندازانه­ای می­کرد که تحمل نشد و بازداشت شد.  در واقع چنانچه اشاره شد، آیا وی تخلفی از قانون کرده است که اکنون در بازداشت است؟ بادامچیان حرف­های تاجزاده را تخلف از قانون نمی­داند و برای بازداشت او احتمال وجود مسائل دیگری می­دهد. وی در این زمینه می­گوید: «آقای تاجزاده قبلا حرف‌هایی زده، مقالاتی نوشته، به زندان محکوم شده، خودش از داخل زندان مطالبش را پخش می‌کند و همسرش نیز از بیرون زندان این کار را انجام می‌دهد. دوباره آزاد شده و همان کارها را کرده و این خلاف قانون بوده و دوباره او را گرفته‌اند. همسرش نیز نظام را تهدید می‌کند این آدم حداقل باید زندان برود. با توجه به این موضوع، دستگیری آقای تاجزاده به خاطر حرف‌هایی که زد نبود چون قبلا باید او را می‌گرفتند؛ او از حد قانون فرا رفته است. پسر آقای میرسلیم هم خلاف می‌کند و دستگیر می‌شود، زندان می‌رود و پدرش هیاهویی نمی‌کند. بنابراین این رفتار برخلاف صحبت رهبری نیست که همه باید حرف‌های خود را بزنند. آقای تاجزاده حرف‌های خود را زده و همسرش هم بعد از دستگیری، حرف‌های شوهرش را تکرار کرده آیا او را گرفته‌اند؟ خیر. چرا نمی‌گیرند؟ چون مردم متوجه می‌شوند که این دو دروغ و خلاف می‌گویند و دنبال اینها را نمی‌گیرند.»

در واقع دبیرکل مؤتلفه باز هم توضیح نمی­دهد که دلیل بازداشت چه بوده است فقط تاکید می­کند که از «حد قانون فراتر رفته است.»

بی­‌حجابی تحت نفوذ شبکه غرب

بادامچیان درباره موضوع حجاب و برخوردهای صورت گرفته در این حوزه، حجاب را هم به قانون نسبت می­دهد و با نگاه و لحنی برآمده از خاستگاه سیاسی و اجتماعی خود معتقد است زنی که ممکن است «خودش را ۷۰ قلم آرایش کرده»  اگر مورد تعرض قرار بگیرد حتما تقابل می­کنند و «چشم او را درمی­آورند» به این معنا که برخورد با بد حجابی برای تقابل با تعرض به زنان و امن‌تر شدن فضا برای آنان است. در واقع او دو استدالال برای برخورد با بدحجابی دارد: از یک سو برخورد با خاطیان از قانون و از سوی دیگر حفاظت از زنان. او می­گوید: « با چه کسانی برخورد می‌شود؟ آیا بعد از پیروزی انقلاب چادر را اجباری کردیم؟ خیر. بدحجابی و بی‌حجابی از همان سال ۵۷ به بعد وجود داشته است. در سال ۵۸ که خانم‌های بی‌حجاب مقابل دادگستری آمدند و علیه حجاب تظاهرات کردند و کسی با آنها برخورد نکرده امروز چه کار می‌کنند؟ آیا با خانمی که روسری نمی‌گذارد و خلاف قانون رفتار می‌کند با او برخورد شده است؟‌خیر. امروز اعتراض همه طرفداران حجاب و متدینین این است که چرا با بدحجابان برخورد نمی‌شود. اکثر زنانی که امروز به آنها بدحجاب گفته می‌شود، افرادی نیستند که اگر مردی بخواهد به آنها دست بزند با آن مرد مقابله نکنند. برعکس اگر کسی نگاه سوء به آنها داشته باشد، چشم او را درمی‌آورند. شاید خودش ۷۰ قلم آرایش کرده و بیرون آمده و می‌خواهد چیزی به او نگوییم.»

اما همه مسئله، حفاظت از قانون و زنان نیست. دبیرکل حزب مؤتلفه زنانی را که حجابشان را رعایت می­کنند به سه گروه تقسیم می­کند: «موضوع… سه بخش است: یک بخش آنهایی هستند که در جامعه حرمت‌شکنی کرده و گاهی لخت و آلوده حاضر می‌شوند که این خلاف قانون است و قانون می‌خواهد با او برخورد کند. ابتدا گشت ارشاد به او تذکر می‌دهد و او گوش نمی‌دهد. بخش دوم آنهایی هستند که عامدانه این رفتار را انجام می‌دهند. بخش سوم هم تحت نفوذ شبکه غرب است که می‌خواهند داستان‌های آندلس و اسپانیا را در ایران انجام دهند تا فساد و فحشایی را که در زمان فرح انجام شده بود،تکرار کنند. سیاست غرب گسترش فساد و فحشا در ایران است. در کنار این افراد، افراد لجبازی هستند که به او می‌گویند این تیپ و قیافه را درست نکن اما او می‌گوید هرکاری دلم بخواهد انجام می‌دهم یعنی اصلا دوست ندارد به او بی‌حرمتی انجام شود؛ با این افراد لجباز باید به شکلی که خودشان متوجه می‌شوند مدارا کرد.»

بادامچیان تصریح می‌کند: «شبکه‌ای که هیاهو می‌کند تا خانمی عریان شود و هیچ کس چیزی نگوید تا بتواند برنامه غرب را اجرا کند، مطلوب ملت ما است؟ خیر؛ حتی مطلوب زنان معتقد به زنان غیرحجاب ایرانی هم نیست بلکه مطلوب استکبار است. وقتی کسی این کار را می‌کند باید چه کار کرد؟ به گشت ارشاد گفتم موردی است که شما به او تذکری می‌دهید و او رعایت می‌کند. مورد دوم بی‌حجابانی هستند که شما به آنها تذکر می‌دهید، آنها توجه نکرده و شما آنها را بازداشت می‌کنید. مورد سوم افرادی هستند که شما با طرح استکباری مواجه هستید که برخی رسانه‌ها به آن می‌پردازند که من از رسانه‌ها می‌خواهم این کار را انجام ندهند.»

وی افزود: «زنان جامعه ما از دو هزار سال قبل پوشیده‌ هستند و در تمام کتیبه‌ها و نقش‌نگاره‌هایی که وجود دارد شما یک زن برهنه نمی‌بینید. فرهنگ و روح ایرانی با برهنگی مخالف است و کسی که می‌خواهد در ایران زندگی کند باید فرهنگ ایرانی عفاف و حجاب را داشته باشد.»

بدین ترتیب به نظر می‌­رسد که حتی میانه‌روترین بخش­های جناح اصولگرا، اساسا مسئله برخورد با نیروهای سیاسی و زنان را در چارچوب حفاظت از نظام در برابر دشمنان ارزیابی می کنند ، امری که در نگاه افکارعمومی، بیش از رعایت قانون پذیرفته شده است.

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=988

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات