• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
1
گزارش «روزان» درباره تقدیم لایحه بودجه به مجلس؛

رشد بودجه‌های غیرکارآمد

  • کد خبر : 5848
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۴
رشد بودجه‌های غیرکارآمد

گروه سیاسی- همه ساله پس از تقدیم لایحه بودجه به مجلس، جداول ارگان و نهادهایی که نقش چندانی در زندگی مردم ندارند، اما مبالغ هنگفتی از بیت‌المال دریافت می‌کنند و به کسی هم پاسخگو نیستند برای رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی قابل توجه می‌شود. به طور مثال اخیراً فهرستی از بودجه‌های پیشنهادی دولت برای نهادهای […]

گروه سیاسی- همه ساله پس از تقدیم لایحه بودجه به مجلس، جداول ارگان و نهادهایی که نقش چندانی در زندگی مردم ندارند، اما مبالغ هنگفتی از بیت‌المال دریافت می‌کنند و به کسی هم پاسخگو نیستند برای رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی قابل توجه می‌شود. به طور مثال اخیراً فهرستی از بودجه‌های پیشنهادی دولت برای نهادهای فرهنگی و مذهبی برای سال ۱۴۰۳ در رسانه‌ها نشر پیدا کرد که با اعتراض‌ مردم در فضای مجازی مواجه شد.
طبق آنچه در فهرست مورد اشاره منتشرشده آمده جمع مبلغ پیشنهادی برای نهادهای فرهنگی و مذهبی ۶۷۰ هزار میلیارد ریال است. روزنامه جمهوری اسلامی بر همین پایه ضمن انتقاد از اختصاص دادن این مبلغ برای حوزه‌های علمیه که اساساً نباید وابسته به حاکمیت باشند می‌نویسد: «در شرایط دشوار اقتصادی کشور چرا به این نهادها بودجه تعلق می‌گیرد و یا چرا چنین مبالغ زیادی برای آنها پیشنهاد شده آنهم درحالیکه این نهادها تأثیر ملموسی بر زندگی مردم ندارند و به همین دلیل تخصیص چنین بودجه‌هائی به آنها منطقی نیست.»
این روزنامه همچنین درباره ماهیت این نهادهای مذهبی و فرهنگی اضافه می‌کند: « بعضی از نهادهایی که نامشان در فهرست آمده اصولاً وجودشان ضرورتی ندارد، بعضی دیگر از آنها خاصیتی ندارند، تعدادی نیز به میزان بودجه‌ای که برای آنها پیشنهاد شده اثربخشی ندارند و در مورد حرم امام خمینی نیز همانطور که در سال‌های گذشته بارها تذکر دادیم اصولاً اینهمه توسعه و خرج‌تراشی خلاف مشی خود امام است. باقی می‌ماند بودجه‌ای که برای حوزه‌های علمیه پیشنهاد شده که اشکال اساسی آن مربوط به استقلال روحانیت است.»
یکی از همین نهادهایی که از بودجه ملت ارتزاق می‌کند موسسه امام خمینی(ره) وابسته به تشکل جبهه پایداری و مصباح‌یزدی است که در سال ۷۴ تاسیس شد.
بر اساس جداول منتشرشده بودجه پیشنهادی دولتِ رئیسی برای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیش از ۴۳۷ میلیارد تومان است. این رقم در لایحه بودجه سال گذشته، ۱۴۱ میلیارد تومان بوده که افزایش بیش از ۳ برابری را تجربه کرده است. البته در همان سال نیز مجلس از رقم پیشنهادی دولت فراتر رفت و بودجه ۲۶۸ میلیارد تومانی برای این مو سسه تصویب کرد.
سایت انتخاب در همین رابطه می‌نویسد: «نگاهی به جدول بودجه سال ۱۴۰۰ که آخرین لایحه بودجه پیشنهادی دولت روحانی است، نشان می دهد دولت بودجه ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی برای موسسه مصباح در نظر گرفته بود اما مجلس آن را به ۲۸ میلیارد تومان افزایش داد. رقم پیشنهادی دولت رئیسی برای این موسسه در سال جاری ۴۳۷ میلیارد تومان است که مقایسه رقم مصوب سال ۱۴۰۰ با رقم پیشنهادی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان می دهد، دولت رئیسی در سومین سال خود، بودجه این موسسه را نسبت به آخرین بودجه دولت روحانی، ۱۵.۵ برابر کرده است.»
این اتفاق دقیقاً پس از روی کارآمدن دولت احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ برای این موسسه تکرار شده بود به طوریکه بودجه موسسه مصباح در آخرین سال ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی ٣۵٠ میلیون تومان (سال ٨۴) بود که به دنبال رئیس دولت شدن احمدی‌نژاد این رقم در سال ۸۵ به ۳.۵ میلیارد تومان رسید؛ یعنی افزایش ١٠برابری.
آیت‌الله مصباح یکی از سرسخت‌ترین حامیان محمود احمدی‌نژاد بود. او در یکی از سخنرانی‌هایش: احمدی‌نژاد را ذخیره خداوند برای امروز ملت توصیف کرده بود و در جایی دیگر هم مدعی شده بود که وجود مقدس‌ ولی‌ عصر (عج‌) برای‌ احمدی‌نژاد دعا می‌کنند. اما بعدتر نظرش درباره او چرخید. هرچند عمر مصباح‌یزدی برای زیستن در دولت ابراهیم رئیسی کفاف نداد اما او در تیرماه سال ۹۶ پس از شکست ابراهیم رئیسی در انتخابات، ضمن حمایت قاطع از او دقیقاً همان عباراتی که برای احمدی‌نژاد را بکار برده بود و بکار برد و گفت: «خدا را باید شکر کرد که فردی را مثل شما را (رئیسی) برای امروز ما ذخیره کرد تا امیدی برای محرومان باشد. بابت این تقدیر باید خوشحال بود.»
او در همان جلسه ابراز امیدواری کرد که انشاء‌الله شرایطی پیش بیاید تا مردم از این ذخایرالهی (رئیسی) و توفیقات استفاده کنند.
به هرترتیب هر چند مصباح درگذشت، اما ابراهیم رئیسی با افزایش بودجه موسسه او، نشان داد که ارادت ویژه‌ای به تفکر جریان پایداری و شخص مصباح‌یزدی دارد.
روند افزایش بودجه‌ای این موسسه پس از روی کارآمدن احمدی‌نژاد به این شکل است که این مبلغ در نظر گرفته برای مؤسسه از ۳.۵ میلیارد در سال ٨۵ به ۷ میلیارد در سال ٨٧، ١. ۵ میلیارد در سال ٨٩، ۸.۳ میلیارد در سال ٩٠، ١٠ میلیارد در سال ٩٢، ۱۰.۳ در سال ٩٣، ۵. ١١ در سال ٩۴، ١۴، در سال ٩۵، ۵. ٢١، در سال ٩۶، ٢٣ میلیارد و در سال ٩٧ به ٢٨ میلیارد رسید. این رقم در سال ۹۸ و بحران اقتصادی که دامنگیر دولت روحای شده بود به ۱۴ میلیارد در سال ۹۸ کاهش پیدا کرد و در سال ۹۹ این مبلغ مجدداً با وجود مجلس انقلابی یازدهم به ۲۶.۶ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و در سال ۱۴۰۰ و آخرین سال دولت حسن روحانی بودجه این موسسه ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید.
اما سئوالی که همواره طی این سال‌ها از سوی مردم مطرح شده این است که اساساً این موسسه و نهادهای مشابه آن چرا باید از جیب مردم، بودجه و هزینه دریافت کنند و خروجی آنها چیست؟
جانشین مصباح‌یزدی در این موسسه حجت‌الاسلام محمود رجبی است. او از شاگردان و نزدیکان مصباح، یکی از منتقدان دولت روحانی و از حامیان سرسخت دولت رئیسی به شمار می‌رود.
او شهریورماه سال گذشته در پاسخ به منتقدان دولت سیزدهم و وضعیت اقتصادی مردم مدعی شده بود: «رسانه‌ها در خصوص خدمات و موفقیت های دولت آقای رئیسی سیاه نمایی می کنند. دولت اصلاح طلب فکر می کرد با مشکلاتی که برای دولت سیزدهم به ارث گذاشته، هر کسی بر سر کار آید دچار مشکل شده و در همان روزهای ابتدایی از کار می افتد؛ اما حالا که می بینند این دولت علی رغم وجود آن همه مشکلات، موفق ظاهر شده و توانسته در عرصه های مختلف بخصوص عرصه بین المللی که دولت قبلی تمام عمر دو دولت خود را برای یک امر سیاسی گذاشت و در نهایت شکست خورد موفق عمل کند، طبیعی است که ناراحت شوند و به سیاه نمایی بپردازند.»
او و این موسسه مدعی‌اند که دغدغه دین و نظام اسلامی را دارند و برای همین هم باید لحاظ فکری و نظری بتواند در مقابل افکار انحرافی و ضد دینی بایستند و از آرمان‌های اسلام و انقلاب دفاع کنند. اما سئوال اصلی دقیقاً همین جاست که چرا مردم در این شرایط سخت اقتصادی که یک سوم آنها در فقر مطلق زندگی می‌کنند باید هزینه دغدغه این موسسه و تفکر پایداری ها را بدهند؟
سوتیتر: یکی از نهادهایی که از بودجه ملت ارتزاق می‌کند موسسه امام خمینی(ره) وابسته به تشکل جبهه پایداری و مصباح‌یزدی است که در سال ۷۴ تاسیس شد.
بر اساس جداول منتشرشده بودجه پیشنهادی دولتِ رئیسی برای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیش از ۴۳۷ میلیارد تومان است.

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=5848

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات