• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
69
*گزارش «روزان» از حواشی بازداشت مشاور وزیر راه و شهرسازی

فساد در قرارگاه وزارت راه و شهرسازی

  • کد خبر : 1362
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
فساد در قرارگاه وزارت راه و شهرسازی
پیکان اتهام فساد، این بار جوان 38 ساله­ای را هدف گرفته است که بر اساس آنچه اردشیر مطهری نماینده مجلس اظهار کرده ماموران وزارت اطلاعات، او را «دقیقا سر قراری که برای دریافت رشوه به صورت یورو ترتیب داده بود، دستگیر کرده‌­اند

سرویس سیاسی: پیکان اتهام فساد، این بار جوان ۳۸ ساله­ای را هدف گرفته است که بر اساس آنچه اردشیر مطهری نماینده مجلس اظهار کرده ماموران وزارت اطلاعات، او را «دقیقا سر قراری که برای دریافت رشوه به صورت یورو ترتیب داده بود، دستگیر کرده‌­اند.»

این جوان ۳۸ ساله محمدقاسم مکارم شیرازی نام دارد و در زمان بازداشت، بازرس و مشاور ویژه وزارت راه و شهرسازی بوده است. خبر بازداشت قاسم مکارم‌شیرازی، پس از آنکه توسط مطهری در توییتی افشا شد، سید محمد حسینی معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی، نیز آن را تایید کرد.

مشاور متهم به فساد، کیست؟

نام قاسم مکارم شیرازی با همین فقره اخیر درباره فساد برای همه شناخته شد. تا پیش از این حتی کسی نمی­دانست وی، بازرس و مشاور رستم قاسمی( وزیر راه) است.

شنبه گذشته پس از افشا شدن خبر بازداشت او، فیلم تبلیغات انتخاباتی در انتخابات مجلس اخیر در رسانه­ها منتشر و خبرساز شد. مکارم شیرازی در این فیلم به عنوان نامزد انتخابات با انتقاد از نسل پیشین که بر مسند امور نشسته­اند تاکید می­کند که چه زمانی نوبت به دهه شصتی­ها که راه حل مشکلات کشور در دست آنهاست، می­رسد. او همچنین بر لزوم گذشتن از جریان­های سیاسی و ملاک قرار دادن میزان انقلابی­گری افراد برای تصدی پست و مقام، تاکید می­کند. این فیلم علاوه بر آنکه در محتوا با رفتار این فرد متهم به فساد تضاد دارد، بلکه نشان می­دهد سودای رسیدن مناصب دولتی را از نزدیک به سال قبل و در انتخابات مجلس یازدهم، در سر داشته است.

در یک حساب توییتر منسوب به او، مکارم شیرازی خود را فوق لیسانس علوم سیاسی، دانشجو دکترای روابط بین‌الملل، مشاور بین‌الملل شرکت بازرگانی پردیس بانک رفاه ایران و مشاور بین‌الملل شرکت مهندسی ایران معرفی کرده است.

همچنین روز گذشته با انتشار سندی دیگر از همان انتخابات، توجه افکار عمومی و ناظران سیاسی به او و اتهام فسادی که به او وارد است، جلب شد. این سند، تعهدنامه مکارم بود که در چارچوب انتخابات مجلس یازدهم  به سازمان دیدبان شفافیت برای رعایت ضوابط پاکدستی و فاصله گرفتن از رانت‌ها و امتیازات خاص سیاسی، داده شده است. در این تعهدنامه او به مواردی متهعد شده است که به ظاهر دقیقا در ماجرای اخیر که منجر به بازداشتش شده، برخی از آنها را نقض کرده است: تعهد برای عدم دریافت هدیه، عدم پذیرش مسئولیت در هیات مدیره شرکت­ها، عدم دریافت پاداش و حق مشاوره و حق جلسه، اعلام عمومی اموال و حقوق و مزایای دریافتی از بیت‌المال، عدم دخالت در توزیع فرصت­های شغلی دولتی، رعایت تضاد منافع در تصمیمات مجلس و لغو امتیازات خاص برای نمایندگان.

 انتشار این تعهدنامه از دو جهت برای افکار عمومی قابل اعتنا بوده است؛ اول آنکه چنین فردی با وجود اعلام برائت از رفتارهای فساد آلود و آگاهی از اقسام و اشکال مختلف آن، با قرار گرفتن در موقعیتی که امکان سوءاستفاده برایش فراهم شده، بدان مبادرت کرده است. در واقع از این مورد، می­توان شدت فراگیری و ابتلا به فساد در ساختار و سازمان اداری و بروکراتیک کشور را برداشت کرد.

دوم آنکه، مبارزه با فساد در شرایطی که در بخش­های مختلف ریشه دوانده است، نیاز به برخورد قاطع، برابر و فراجناحی دارد و در نهادها و سازمان­هایی که اقدامات و برنامه­های آنها ضمانت اجرایی ویژه­ای ندارد، نه تنها اثربخش نخواهد بود که حتی ممکن است در شرایطی، به پوشش و فضایی برای در سایه ماندن فساد تبدیل شود.

رستم قاسمی و قاسم مکارم

دراین فقره از اتهام فساد و دریافت رشوه، فقط قاسم مکارم شیرازی نیست که مورد توجه رسانه­ها و فعالان سیاسی قرار گرفته است، بلکه نام­های دیگری پایشان وسط کشیده شده است؛ اول و مهم­تر از همه، رستم قاسمی، وزیر نفت محمود احمدی‌نژاد و وزیر راه و شهرسازی است.

قاسم جوان، مشاور و بازرس رستم قاسمی در وزارت راه شهرسازی بوده است و از همین جایگاه، اتهام ارتکاب به دریافت رشوه به صورت یورو به او خورده است. به علاوه زمانی که رستم قاسمی، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود، مکارم از حامیان او بوده است. بنابراین پرواضح است که با پیش آمدن نام او، پای رستم قاسمی نیز به میان کشیده شده و در معرض این سوال قرار گیرد که نسبت فرد متهم با وزیر چیست؟ در چه زمینه­ها و فرآیندهایی این فساد رخ داده است؟ چه اختیاراتی داشته است؟ و با چه ضوابط و استانداردهایی گزینش او صورت گرفته است؟

وزیر راه و شهرسازی در نهایت روز شنبه بعد از غیبتی طولانی، تلفنی با صدا و سیما گفت و گو کرد، اما به بازداشت مشاورش هیچ اشاره‌ای نکرد.

 روز یکشنبه، اردشیر مطهری، نماینده مردم گرمسار و آرادان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به همین دلیل و در واکنش به بازداشت مشاور و بازرس رستم قاسمی، در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: « رستم قاسمی از زمان بازداشت مشاور و بازرس ویژه­اش، به جای اینکه پاسخگوی ابهامات باشد، روی تخت افتاده است. این درست نیست. باید بلند شود و پاسخگوی سوالات و ابهامات مردم و نمایندگان باشد.»

او همچنین می‌گوید: «پرسش‌هایم درباره قاسم مکارم شیرازی از سوی ‎رستم قاسمی بی­پاسخ مانده. حتما درباره صرافی عمان، رستوران زنجیره‌ای در عمان و تعامل با پسر وزیر هم ابهاماتی دارم که منتظرم کمر آقای وزیر بهتر شود.»

مطهری پس از آنکه جوابی از جانب قاسمی دریافت نکرد، در توییت دیگری با اشاره به موارد و  جزئیات بیشتری نوشته است: «شنیدید میگن مشاور عالی و بازرس ویژه ‎رستم قاسمی بازداشت شد؟! ماموران وزارت اطلاعات، قاسم مکارم شیرازی را دقیقا سر قراری که برای دریافت رشوه به صورت یورو ترتیب داده بود، دستگیر کرده­اند. از آن روز هم رستم قاسمی کمردرد گرفته، بستری شده. حالا کجا بستری شده، نمی‌دونم. میگن دیگه، ما نمی‌گیم. رستم خان، شفاف‌سازی کن لطفا!  از آقازاده چه خبر؟  از جعفری و درویش­زاده چه خبر؟  از تربتی و یوسف پورآذر در خصوص زمین‌های پردیس بومهن چه خبر؟»

با ادامه فشار افکار عمومی سرانجام، رستم قاسمی در این باره اطلاعیه‌ای را صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «اخیراً خبر منتشره پیرامون یکی از مشاوران اینجانب و تحقیق درباره اتهامات فرد مزبور بوسیله دستگاه نظارتی درون دولت موجب سوءاستفاده دشمنان نظام و تخریب کارکنان خدوم وزارت راه و شهرسازی خصوصاً جوانان انقلابی و پرکار وزارتخانه شده است که در این زمینه خاطرنشان می‌شود این پرونده در مراحل ابتدایی بوده و تا نهایی نشدن تحقیقات توسط نهادهای نظارتی و قوه قضائیه به جهت حفظ حریم خصوصی افراد هیچ گونه اطلاعاتی از پرونده منتشر نشده و کلیه مطالب ذکر شده صرفاً گمانه‌زنی است که صحت و سقم آن مشخص و مورد تأیید نیست.»

در قسمت دیگری از این اطلاعیه آمده است: «اینجانب به عنوان وزیر راه و شهرسازی، ضمن تأکید بر اعتماد کامل به نهادهای نظارتی دولت، رسیدگی دقیق و بدون ملاحظه درباره اتهام هر فرد در هر جایگاهی را لازم و واجب دانسته و آمادگی این وزارتخانه را برای همکاری در تکمیل تحقیقات و روشن شدن حقایق اعلام می‌کنم. لیکن لازم است رسانه‌ها از گمانه‌زنی‌های بی‌پایه تا قبل از اثبات اتهام در مرجع صالح قضائی و خدشه به آبروی افراد، دوری کنند.

البته در طول یک سال گذشته اقدامات مهمی برای بستن گلوگاه‌های فساد در حیطه وزارت راه و شهرسازی انجام شده است که بعضاً با تبلیغات سنگین تخریبی برای کند شدن این روند، مواجه شده است که از جمله این اقدامات می‌توان به شفافیت فراگیر سازمانی، حذف امضاهای طلایی، عدالت در فرصت‌های اقتصادی، بازپس‌گیری اموال و املاک ملی در اختیار سوءاستفاده‌گران اشاره کرد که ان­شاءالله گزارش کامل آن به اطلاع مردم شریف خواهد رسید.»

در این میان فقط رستم قاسمی نبود که نامش به واسطه اتهام تخلف مشاور و بازرس‌اش به میان آمده است. بلکه آیت­الله مکارم شیرازی به واسطه همنامی‌ای که وجود دارد، مطرح شد و این سوال پیش آمد که چه نسبتی میان متهم و مرجع تقلید است. به همین دلیل روزگذشته، دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی در این باره اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: «شخص نامبرده از فرزندان یا نوادگان مرجعیّت معظم نیست بلکه از منسوبین برادر مکرّم ایشان می‌باشد.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه تاکید شده است: «وی (محمدقاسم مکارم‌شیرازی) هیچگونه ارتباط کاری با این بیت و دفتر نداشته و ندارد و هیچگاه از جانب این مجموعه مورد حمایت یا سفارشی قرار نگرفته است.»

 و در نهایت به توییت عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اشاره می­کنیم که در حساب کاربری خود نوشت: «گرچه نهایتا نهادهای مربوط مجبور می‌شوند در باره قاسم مکارم شیرازی توضیح دهند، پس بهتره پیش از شکل‌گیری افکار عمومی، اطلاع‌رسانی دقیق کنند. این درست نیست که خانمی را به اتهام عادی، آشکار به تلویزیون آورد، ولی در باره این شخص سکوت کرد. پیشنهاد می‌شود کلیپ انتخاباتی او هم منتشر شود.» اشاره او به اعترافات اجباری تلویزیونی سپیده رشنو است.

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=1362

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات