• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
54
گزارش تحلیلی «روزان» از اظهارات مالک شریعتی درباره کارنامه رئیسی

موافق اما مشروط

  • کد خبر : 1050
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
موافق اما مشروط
از مواضع این فعال سیاسی اصولگرا می­توان چنین ارزیابی کرد که جریان نزدیک به زاکانی و حدادعادل در مجلس، چندان همراه دولت رئیسی محسوب نمی­شود و حاضر به حمایت بی قید و شرط از او و کابینه­اش نیست

سرویس سیاسی: با گذشت یک سال از عمر دولت ابراهیم رئیسی، دوستان، حامیان، منتقدان و رقبای او هر یک از زاویه دید خود کارنامه ریاست جمهوری او را بررسی کرده­اند. آنچه اهمیت دارد فقط نقدهای وارد شده بر دفاع­های صورت گرفته از عملکرد رئیس جمهور نیست بلکه این نکته نیز حائز اهمیت است که کدام گروه یا فردی به این امر می­پردازد. این گزاره عمدتا درباره اصولگرایان مصداق بیشتری دارد. چرا که رئیسی کاندیدایی بود که اصولگرایان با وجود اختلاف­های گاه جدی، همه تخم­مرغ­هایشان را در سبد او گذاشتند. در صحنه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، از سعید جلیلی که نماینده جبهه پایداری محسوب می­شد تا زاکانی از موسسین «جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی» همه کنار کشیدند تا راه پاستور را برای ابراهیم رئیسی بازکنند. بنابراین ارزیابی عملکرد رئیسی پس از یک سال، از زاویه دید طیف­های مختلف اصولگرا دست­کم برای پیش­بینی تحولات آینده لازم به نظر می­آید. به ویژه آنکه قدرت رسمی در کشور به تمامی در اختیار این جناح است و لاجرم تمرکز تحلیل­گران، از اصلاح­طلبان، میانه‌روها و سایر مدعیان سیاست در ایران، به سوی شکاف­های داخلی اصولگرایان سوق می­یابد.

در این چارچوب به اظهارات اخیر مالک شریعتی می­پردازیم تا از این رهگذر بتوان به تحلیلی روشن­تر از مناسبات درونی اصولگرایان دست‌یافت. مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران در مجلس یازدهم، رئیس و از موسسین فراکسیون شهید دیالمه، سخنگوی ستاد تبلیغاتی علیرضا زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، پس از زاکانی است. همچنین او و فراکسیون متبوعش که در سومین دوره انتخابات هیئت رئیسه مجلس، از ریاست مجدد قالیباف حمایت کرد، کارنامه رئیسی را واجد نکات مثبت و منفی می­بیند که در ادامه به آن اشاره می­شود.

  1. تکیه بر داخل کشور

شریعتی اولین مورد مثبت در دولت رئیسی را تغییر رویکرد از خارج کشور به داخل می­داند و می­گوید: «شاهد تفاوت رویکرد دولت سیزدهم نسبت به دوره قبل بودیم که همان تکیه به داخل است (به جای اینکه همه تلاش‌هایمان را معطوف به خارج از کشور کنیم)؛ فعالیت‌های ما باید درون‌زا و برون‌نگر باشد. همچنان که با سایر کشورها اعم از همسایگان و… در ارتباطیم، حتما اتکای اساسی ما خصوصا در موضوع اقتصاد باید به ظرفیت‌های داخلی باشد… . روابط ما با برخی کشورها که به دلیل سیاست­های اشتباه دولت‌های قبل خدشه‌دار شده بود از جمله با کشور ترکمنستان، دوباره احیا شد. قرارداد سوآپ گازی که بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان اجرایی شد آغازگر این احیا است که بخشی از بدهی‌مان نسبت به ترکمنستان را پرداخت کردیم.»

او در دفاع از این رویکرد دولت یادآور می­شود: «در عمر یک ساله دولت تقریبا به خنثی‌سازی مین‌های گذشته که خارجی‌ها و داخلی‌ها آنها را سر راه ملت قرار داده بودند، پرداخته شد. اهداف بین‌المللی از جمله پالرمو و… ما را در تنگنا قرار داد.»

  1. شفافیت

شریعتی در اشاره­ای کوتاه، عملکرد مثبت دیگر دولت رئیسی را شفافیت می­داند و می­گوید: «اعلام اسامی بدهکاران بانکی و شفافیت نیز جزو دیگر اقدامات دولت سیزدهم است.»

  1. سفرهای استانی

وی سومین مورد مثبت درعملکرد دولت را سفرهای استانی رئیس‌جمهور می­داند و در این باره می­گوید: «نامه‌ای که با بیشترین امضا برای تشکر از رئیس جمهور در صحن مجلس امضا شد، موضع نمایندگان مجلس در قبال سفرهای استانی رئیس جمهور را مشخص کرد؛ از طرفی عموم مردم از این سفرها راضی هستند.»

چنانچه از لحن کلام این نماینده جوان و اصولگرای مجلس برمی­آید، او موافقت با سفرهای رئیسی را نه از موضع خود که از موضع دیگر نمایندگان و مردم اعلام می­کند؛ اما به هر حال قابل دفاع بودن آن را بیان می­کند.

با وجود آنکه مالک شریعتی، مواردی را در دفاع از عملکرد دولت سیزدهم مورد توجه دارد اما به نظر، نقدهای کلیدی نیز به دولت وارد می­داند:

  1. انتصاب بانیان وضع موجود

مالک شریعتی مانند بسیاری از منتقدان اصولگرای دولت، نقد را متوجه همکاران و منتصبان دولت می­کند و اشکال کار رئیسی را درانتصاباتش می­داند. او در این مورد تصریح می­کند: « برخی انتقادات هم به عملکرد دولت وارد است. نحوه انتصابات در دولت به معنای اینکه مدیرانی که نگرششان با نگاه دولت متفاوت است و بانیان وضع موجود همچنان در دولت حضور دارند و باعث برخی کندی‌ها در کارها هستند.»

وی یادآور می­شود که این موضع او دخالت درکار دولت نیست و می­گوید: «نمایندگان نباید در انتصابات دخالت کنند ولی اگر فرد ضعیفی را ببینیم، به دولت اعلام می‌کنیم تا تعیین تکلیف صورت گیرد.»

در واقع به نظر می­رسد دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، اولین مسئله را به کار نگرفتن نیروهای انقلابی در بخش‌های مختلف دولت می­داند.

  1. عدم اجرای طرح کالابرگ

نقد دیگری که شریعتی به رئیسی وارد می­داند، یکی از محورهای اختلاف مجلس با دولت است و بسیاری از نمایندگان با مواضع سیاسی مختلف بر آن تاکید دارند و آن موضوع تخصیص کالابرگ در چارچوب هدفمند کردن یارانه­هاست. او در این مورد نیز مختصر اشاره می­کند: «مجلس تکلیف کرده بود در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها از کالابرگ استفاده شود و همان قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ باشد که این اتفاق رخ نداد. طبق قانون دولت باید تا پایان مرداد گزارش عملکردش را طبق وعده‌های داده شده در برنامه وزرا به مجلس ارائه می‌کرد که این اتفاق به طور کامل رخ نداده است؛ البته نماینده‌ها به برخی از وزرا نامه نوشته‌اند و گزارش عملکرد گرفته‌اند که باید کامل شود.»

  1. مذاکرات احیای برجام

شریعتی در مورد مذاکرات ایران و غرب که این روزها با اخبار مثبتی در جریان است، مخالفت جدی و مشخصی نکرده است و شاید نتوان آن را در نکته منفی عملکرد رئیسی از دیدگاه او ارزیابی کرد اما به هرحال به نحوی ضمنی، تردیدهای خود را بیان می­کند. او معتقد است، نخست؛ مذاکرات تحمیل شده از دولت قبل است و دوم؛ موافقت خود را در این مورد اعلام نکرده و آن را به نوعی منوط به گزارش به مجلس و انطباق آن را با مصوبه « اقدام راهبردی رفع تحریم­ها» می­کند.

وی درباره مورد اول می­گوید: «مذاکرات از دولت قبل شروع شده و عملا به این دولت تحمیل شده است؛ شاید اگر مذاکرات درجریان نبود، این دولت مسیر دیگری را طی می‌کرد.»

شریعتی در دومین مورد با تاکید بر نقش مجلس یازدهم یادآوری می­کند: «مجلس یازدهم از حالت انفعال بیرون آمد و در رأس امور قرار گرفت؛ قانون اقدام راهبردی خشاب خالی شده دولت را کاملا پر کرد و مسیر یک‌طرفه امتیازگیری از ایران را برگرداند و خاکریزی محکم در دفاع از منافع اقتصادی مردم ایجاد کرد. در مذاکرات برای ما نتیجه مهم است؛ کاری به صحبت‌های دولت و متن توافق نداریم، در حال بررسی هستیم تا ببینیم به قانون اقدام راهبردی عمل می‌شود یا خیر. از دولت هم می‌خواهیم اگر توافقی امضا شد به گونه‌ای باشد که بتواند پاسخگوی مردم، نمایندگان مجلس و رهبری باشد. لغو تحریم­ها همراه با راستی‌آزمایی است که می‌تواند برای کشور سودآور باشد.» او ادامه می­دهد: «طبق قانون اقدام راهبردی منتظر شنیدن گزارش دولت در حوزه رفع تحریم­ها هستیم. اگر این گزارش، مجلس را قانع کرد دولت اجازه پیدا می­کند تعهدات هسته­ای را طبق موادی که قبلا اجازه پیدا کرده بود کاهش دهد؛ اگر مجلس قانع نشد، دولت مجوزی در این خصوص نخواهد داشت. ممکن است شرایطی ایجاد شود که اجازه موقتی برای اجرا داده شود.»

بنابراین به نظر می­رسد رئیس فراکسیون دیالمه مجلس که خود از جوانان انقلابی محسوب می­شود، به نتیجه حاصل شده در مذاکرات مشکوک است و حتی خوشبین نیست. با این حال از مخالفت با آن نیز امتناع کرده و بر جایگاه مجلس در این مورد تاکید می­کند.

در مجموع از مواضع این فعال سیاسی اصولگرا می­توان چنین ارزیابی کرد که جریان نزدیک به زاکانی و حدادعادل در مجلس، چندان همراه دولت رئیسی محسوب نمی­شود و حاضر به حمایت بی قید و شرط از او و کابینه­اش نیست. همچنین با وجود آنکه برخی اصولگرایان تندرو و حامی دولت رئیسی، علیرغم مخالفت­های پیشین خود با برجام، امروز با نتایج مذاکرات در احیای برجام موافقت کرده و به خاطر این دستاورد به دولت تبریک می­گویند. مالک شریعتی، درباره  این مذاکرات و دستاوردها مشروط و مردد سخن می­گوید؛ به نحوی که می­توان فاصله این طیف از اصولگرایان با دولت رئیسی را نتیجه گرفت.

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=1050

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات