• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
47
گزارش «روزان» از افزایش چشمگیر قیمت‌های سفر و لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌ها؛

هنر «ارزان سفر کردن» را بیاموزیم

  • کد خبر : 826
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
هنر «ارزان سفر کردن» را بیاموزیم
چند روزی به آغاز تعطیلات عید نوروز باقی نمانده، تعطیلاتی که فرصت مناسبی است تا بسیاری از مردم ایران بار سفر ببندند و راهی مناطق مختلف کشور شوند به ویژه آنکه پس از دو سال کاهش نسبی مسافرت‌ها به علت شیوع کرونا، کشور در وضعیت نسبتا آرامی قرار گرفته است

گروه جامعه: چند روزی به آغاز تعطیلات عید نوروز باقی نمانده، تعطیلاتی که فرصت مناسبی است تا بسیاری از مردم ایران بار سفر ببندند و راهی مناطق مختلف کشور شوند به ویژه آنکه پس از دو سال کاهش نسبی مسافرت‌ها به علت شیوع کرونا، کشور در وضعیت نسبتا آرامی قرار گرفته است. با این حال بازهم محدودیت‌هایی برای عده زیادی از آنان که به سفر کردن علاقمند هستند، وجود دارد. افزایش چند برابری هزینه‌ها باعث شده تا مسافرت برای خیلی‌ها گران تمام شود و در خانه ماندن را ترجیح بدهند.

به گزارش «روزان»، در پی نابسامانی‌های اقتصادی که ماه‌هاست کشور را در برگرفته، هزینه کالاها و خدمات به طرز چشمگیری افزایش یافته است. هزینه‌هایی که خارج از توان بسیاری از خانواده‌های با درآمد متوسط و کم است. هزینه‌های سفر نیز از این افزایش‌های هنگفت بی‌نصیب نمانده و بسیاری را وادار به خانه‌نشینی در تعطیلات نوروز کرده است.

سال‌هاست سفر نمی روم

خیلی از مردم وقتی با پرسش «برای تعطیلات پیش رو برنامه سفر دارید؟» می‌گویند «ای بابا با این هزینه‌های سرسام‌آور چه کسی می‌تواند مسافرت کند؟» مینا یکی از همین‌هاست که در پاسخ به این سوال «روزان» می‌گوید: «سال‌هاست دیگر به سفر رفتن فکر نمی‌کنم. هزینه‌های زندگی آنقدر بالا است که پولی به تفریح کردن نمی‌رسد. قدیم‌ترها سفر رفتن جزو برنامه زندگی من و خانواده‌ام بود ولی حالا دیگر نمی‌توانیم مبلغی به آن اختصاص دهیم.»

حقوق و عیدی‌ام به سفر رفتن نمی‌رسد

کوروش شهروند دیگری است که عاشق سفر رفتن است. او به «روزان» می‌گوید: «من از آن آدم‌های عشق سفر هستم و از هر فرصتی برای مسافرت رفتن استفاده می‌کنم ولی امسال که پس از دو سال سفر نرفتن به علت کرونا، قیمت بلیت‌های قطار و هواپیما و اماکن اقامتی را چک کردم، سرم سوت کشید و منصرف شدم. با حقوق کارمندی و مبلغ جزئی عیدی، فعلا امکان سفر رفتن برای من و خانواده‌ام وجود ندارد.»

صرفه‌جویی می‌کنم تا همچنان سفر کنم

با این حال و به عقیده بسیاری از سفربروهای حرفه‌ای راهکارهایی برای ارزان‌تر سفر کردن وجود دارد. رضا یک شهروند کارمند است اما به گفته خودش بالاخره راهی برای کاهش هزینه‌های سفر پیدا می‌کند. او به خبرنگار «روزان» می‌گوید: «من سال‌هاست سفر می‌کنم اما در یکی دو سال اخیر و با بالا رفتن عجیب قیمت‌ها، سعی کردم تا جای ممکن و در موارد مختلف هزینه‌ها را با راهکارهای مختلف کم کنم. حتی من در هزینه‌های روزمره زندگی صرفه‌جویی می‌کنم تا سفر رفتن هم در آن جا داشته باشد. هر کس باید با توجه به علایق و اولویت‌های خودش برنامه‌ریزی و از تعطیلاتش به بهترین شکل استفاده کند.»

انتخاب بومگردی‌ها به جای هتل

علی صنعتی جزو کسانی است که از حدود ۱۵ سال پیش هر ساله چندین سفر را برای خود و خانواده‌اش برنامه‌ریزی می‌کند. او سال‌ها مدیر داخلی یک باشگاه کوهنوردی نیز بوده و سفرهای زیادی را برای اعضای باشگاه تدارک دیده است. وی در گفتگو با «روزان» می‌گوید: «با گران شدن کالاها و خدمات، هزینه‌های سفر افزایش ملموسی داشته و آن را برای خیلی از اقشار جامعه سخت کرده است اما راهکارهایی وجود دارد تا بتوان این هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش داد. عمده هزینه‌های سفر حمل و نقل، اسکان و خود و خوراک است. به جای رزرو هتل و اماکن گران قیمت می‌توان از بومگردی‌ها که مبلغ اجاره آنها بسیار کمتر است، استفاده کرد. این کار کمک خوبی به اقتصاد محلی‌های منطقه نیز هست.»

صنعتی می‌افزاید: «حتی برای اسکان می‌توان کمپ کرد و به مناطقی رفت که امکان کمپینگ در آن‌ها مهیا شده است. برای حمل و نقل هم می‌شود به جای هواپیما که در یکی دو سال اخیر بسیار گران شده است از دیگر وسایط حمل و نقل عمومی که ارزان‌تر هستند، مثل قطار و اتوبوس استفاده کرد. کاهش هزینه‌های خوراک نیز با آشپزی کردن امکان‌پذیر است. اینکه به جای رستوران رفتن، خودمان غذا بپزیم هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.»

به مناطق نزدیک‌تر سفر کنیم

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه لازم نیست حتما به مناطق دور سفر کنیم، عنوان می‌کند: «با کمی جستجو متوجه می‌شویم در نزدیکی محل زندگی‌مان، مناطقی وجود دارد که جاذبه تاریخی یا طبیعی دارند و ما تا حالا آن‌ها را ندیده‌ایم. انتخاب مقاصد نزدیک‌تر به جای مقاصد لوکس‌تر مثل کیش و شهرهای بزرگ، هزینه‌ها را بسیار کم می‌کند.»

صنعتی کمک گرفتن از افراد محلی را که راهنمای رسمی میراث فرهنگی استان‌ها هستند و کارهای مربوط به گردشگری را انجام می‌دهند عامل دیگری برای کاهش هزینه‌های سفر می‌داند و می‌گوید: «ارتباط برقرار کردن با این افراد به این خاطر که آشنایی بیشتری با امکانات و زیرساخت‌های گردشگری منطقه دارند، هزینه‌های حمل و نقل، اسکان و خورد و خوراک را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.»

او ادامه می‌دهد: «سفرهای گروهی به جای سفرهای دو سه نفره نیز تا حد زیادی از هزینه‌های سفر می‌کاهد. می‌توان مبالغی که به حمل و نقل، اسکان و بازدید از اماکن تاریخی و طبیعی مربوط می‌شود را برای تعداد نفرات بیشتر تخفیف گرفت و هزینه‌ها را سرشکن کرد.»

اگر اهل سفر باشیم و در عین حال بتوانیم از یک سری خواسته‌های خود نیز بگذریم، می‌توانیم سفر ارزان‌تر و با هزینه‌های کمتری برای خود برنامه‌ریزی کنیم. تعطیلات طولانی مدت نوروز فرصت مناسبی است تا با توجه به علایق و درآمد خودمان سفری کم خرج اما خاطره‌انگیز برویم و سال جدید را در کنار خانواده و دوستان، به زیبایی آغاز کنیم.

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=826

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات