• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

بهمن آرمان در گفت و گو با “روزان” تشریح کرد:سیر صعودی تورم از دولت جنگ تا دولتِ سیزدهم

  • کد خبر : 4478
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
بهمن آرمان در گفت و گو با “روزان” تشریح کرد:سیر صعودی تورم از دولت جنگ تا دولتِ سیزدهم
اگر نظام حکمرانی به شکل بسیار جدی به فکر تجدیدنظر در سیاست های ملی نباشد، می توان گفت در آینده ای نزدیک دیگر طبقه ای به نام طبقه متوسط نداشته باشیم و اکثر مردم در دسته طبقه پایین و ضعیف جای بگیرند.  

تورم و در نتیجه گرانی طاقت مردم را طاق کرده است. با این توضیح که تورم فعلی با شرایطی که در دولت های گذشته ثبت شده بود، قابل قیاس نیست.

بهمن آرمان ، تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره در گفت و گو با « روزان » اظهار داشت: مردم ایران چه در دوره جنگ تحمیلی و چه در دوران پسا جنگ همیشه گرانی را تجربه کرده اند. اما اینکه کالاهای مصرفی در دولت سیزدهم به یکباره رشد بالای ۱۰۰ و بعضاً ۲۰۰ درصدی داشتند، پدیده ای است که با هیچ متر و معیاری توجیه نمی شود. یعنی گرانی به شکلی است که نه تنها خرید خانه یا رهن خانه دشوارتر از هر دشواری شده است، بلکه سفره طبقه متوسط و متوسط به پایین هم نسبت به ۲ سال گذشته بسیار کوچک شده است. شرح این شرایط نشان می دهد، باید نظام تصمیم گیری با تجیدنظر در سیاست های کلی شرایط را برای بهبود وضعیت اقتصادی فراهم کند.

تحلیلگر مسائل اقتصادی  در ادامه گفت: حتی در دوره ای که درگیر جنگ تحمیلی بودیم، مردم تا به این حد تحت فشار معیشتی قرار نگرفته بودند. البته آن دوره شاهد تورمِ ۳۰ درصدی هم بودیم که ریشه در شرایط جنگی داشت. با این وجود دولت با طرح کوپن کمی از محدودیت ها را کاهش داد. با این حال از اقتصاد ایران در این دوره، تثبیت نرخ ارز رسمی (۷ تومان)  را شاهد بود اقلام اساسی و ضروری با نرخ ارز دولتی به دست مردم می رسید.

او درباره شرایط معیشتی در دولت سازندگی (پس از جنگ) یادآور شد: آزادسازی ترجیحی نرخ ارز، از ۷ تومان به ۱۷۵ تومان مشخصه سال های ۶۸ تا ۷۶ است که البته این سیر صعودی ریشه در این داشت که دولت قرار را بر «سازندگی» گذاشته بود تا خرابی های دوران دفاع را آباد کند و به همین دلیل حتی در این دوره تورم ۴۹٫۳ درصدی هم ثبت شد که باطبع مردم را تحت فشار قرار داد. اما در دولت اصلاحات به دلیل رویکرد تعاملی  در سیاست خارجی، شاهد نوعی شکوفایی اقتصادی بودیم و تورم در آن ۸ سال از ۱۴ درصد تا ۲۰ درصد بالا و پایین شد تا بتوان اینطور گفت که دولت اصلاحات بهترین عملکرد را در قبال معیشت مردم از خود به جا گذاشت.

آرمان توضیح می دهد: با روی کارآمدن دولت محمود احمدی نژاد رویکرد تعاملی در عرصه دیپلماسی جای خود را به تنازع جدی با نظام بین الملل داد تا با ثبت تورم ۶/۲۸ درصدی و البته متحمل شدن تحریم های شورای امنیت، به یکباره مردم شاهد گرانی های بی سابقه ای باشند. اما این روند بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۹۲ بازهم ترمیم شد و قصدِ دولت برای جدی گرفتن مذاکره برجامی شرایط را تا حد قابل قبولی اصلاح کرد. اما این بار دونالد ترامپ در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد تا اقتصاد در ایران به یکباره به هم بریزد و دلار از ۳ هزار تومان به دو رقمی شدن برسد تا مردم در تورم بالای ۳۰ درصدی به فکر امرار و معاش خود باشند.

وی درباره تورم دولت رئیسی تصریح کرد: با اینکه ابراهیم رئیسی با شعار کنترل تورم وارد فضای انتخاباتی شد، اما از همان روزی که ترکیب تیم اقتصادی دولت معرفی شد، قابل حدس بود که مردم قرار است، فشارهای زیادی را تحمل کنند. شرایط به قدری در این ۲ سال به هم ریخت که حتی رکورد دولت سازندگی را شکست  تا رها شدن طبقه فرودست مقابل تورم باشیم که این حالت به قاعده بسیار هزینه ساز است. در واقع با وضعیتی روبرو هستیم که اقتصاددانان حتی خبر از رسیدن قریب الوقوع تورم به ۷۰ درصد می دهند.

آرمان در پایان گفت: اگر نظام حکمرانی به شکل بسیار جدی به فکر تجدیدنظر در سیاست های ملی نباشد، می توان گفت در آینده ای نزدیک دیگر طبقه ای به نام طبقه متوسط نداشته باشیم و اکثر مردم در دسته طبقه پایین و ضعیف جای بگیرند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=4478

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات