• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0
گزارش «روزان» درباره پیامدهای انتخابات؛

حضور و عدم حضور مردم برای تغییر شرایط موجود

  • کد خبر : 5410
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
حضور و عدم حضور مردم برای تغییر شرایط موجود
جریان اصولگرایی با توجه به اینکه رقیب جدی در انتخابات مقابل خودش نمی‌دید به یک لیست مشترک نرسیدند و هر کدام در این کنسرت سیاسی، ساز خودشان را کوک کردند. تا جایی که محمدباقر قالیباف برخلاف تصور، با جبهه مخالف خودش یعنی اعضای جبهه پایداری به توافق رسید تا کرسی مجلس را از دست ندهد.

گروه سیاسی- «خانه‌نشینی خانه‌خرابمان خواهد کرد.» این جمله را حسام‌الدین آشنا گفت؛ یکروز مانده به برگزاری انتخابات. حسن روحانی هم با انتشار بیانیه‌ای روز چهارشنبه ۹ اسفند همین‌ها را گفت؛ « می‌دانم اکثریت مردم ناراضی هستند از شرایطی که نسبت به این انتخابات بوده است. راه آن اینست که در این شرایط مردم به هر کسی که معتقدند او از شرایط فعلی راضی نیست و به شرایط فعلی حاکم معترض است و دنبال تغییر و تحول در جامعه امروز است، رأی دهند و به هر کس که تردید دارند در اینکه معترض است یا معترض نیست، رأی ندهند.»

داوطلب ردصلاحیت شده انتخابات مجلس خبرگان پیشنهاد کرد: «رأی دادن باید یک رأی اعتراضی باشد به کسانی که امروز به شرایط موجود معترض هستند و خواهان یک تحول برای توسعه و امنیت بیشتر کشور و رفاه بیشتر، تحول برای معیشت مردم و تحولی برای آزادی بیشتر در جامعه هستند. لطفاً به هر کسی که مطمئن هستیم به شرایط موجود اعتراض دارد و با صدای بلند این اعتراض خود را اعلام کرده، رأی دهیم.»

روحانی در پایان پیام ویدئویی خود نسبت به سلامت انتخابات هم مدعی شد: « امیدوارم به دو اصل دیگر یعنی مسئله امنیت و سلامت انتخابات توجه کافی شود.»

رئیس جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم با این توصیه‌ها ظهر روز جمعه برخلاف برخی اصلاح‌طلبان شاخص که در جماران حاضر شدند، با حضور در یک مدرسه در منطقه یک تهران رأی خود را به صندوق انداخت. بدون اینکه حرف تازه‌ای درباره روند برگزاری انتخابات داشته باشد.

اما برخلاف روحانی، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس دهم با حضور در حسینیه جماران رأی خود را به صندوق انداخت و گفت: «شرکت در انتخابات حق طبیعی و ملی ما است. با قهر کردن و کنار کشیدن از انتخابات مسئله‌ای حل نمی‌شود بلکه تشدید هم می‌شود. مردم اگر در انتخابات شرکت نکنند، آن اتفاقی رخ می‌دهد که آن‌ها نمی‌خواهند، پس رأی بدهند.»

او همچنین اضافه کرد: «باید نخبگان سیاسی ریشه‌یابی کرده که چرا سرمایه اجتماعی جذب شده در سال‌های ۹۲ و ۹۴ به خصوص در بین جریان اصلاحات از دست رفت؛ این مسئله جدی است که بخشی از آن به درون جبهه برمی‌گردد و باید در وهله اول جبهه اصلاحات عملکرد خود را ارزیابی کند مبنی بر اینکه چه اتفاقی افتاد این سرمایه اجتماعی بی نظیر در انتخابات مجلس دهم در تهران به طور کامل به لیست امید رأی دادند و بعد در انتخابات ۹۸ اتفاق دیگری رخ داد.»

اظهاراتی شبیه آنچه که ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بیانیه روزنه‌گشایی خود به آن اشاره کرده بودند که با انتقادهای بسیار زیادی مواجه شد.

اما پاسخ این نقدی که عارف متوجه جبهه اصلاحات دانسته شاید در عملکرد شخص خودش و مدیریتش در مجلس دهم نهفته باشد. او در حالی از جبهه اصلاحات انتقاد کرده که عملکرد چهار ساله خودش در مجلس دهم و همچنین چهار سال اخیر در عرصه سیاسی کشور مورد نقد بسیاری از تحلیلگران سیاسی کشور است.

نکته دیگر اینکه جریان خالص‌سازی با کمک نیروهای حاکم بر کشور در انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم با ردصلاحیت‌های گسترده این پیام را به مردم منتقل کردند که دیگر مجلس و دولتی شبیه آنچه در سال ۹۲ و ۹۴ و  ۹۶ رخ داده هرگز نباید تکرار شود.

برنامه‌ای که طی چهار سال گذشته بارها توسط رسانه‌ها و خبرگزاری‌های نزدیک به جناح قدرتمند کشور تکرار شد و در نتیجه ابراهیم رئیسی در یک انتخابات بی‌دردسر به پاستور رسید و نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم در یک مشارکت ۴۲ درصدی روانه خانه ملت شدند.

در هرصورت انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان ششم در حالی از صبح روز جمعه، ۱۱ اسفند در سراسر کشور برگزار شد که حرف و حدیث‌های بسیاری به دنبال داشت. از خرید و فروش التزام عملی به اسلام برای گرفتن صلاحیت از شورای نگهبان با سکه و دلار گرفته تا قیمت قرار گرفتن در لیست‌های انتخاباتی که به گفته یکی از روزنامه‌های اصولگرا کف قیمت آن از ۱۰۰ میلیون تومان آغاز می شد. همچنین تعدد لیست‌هایی که از سوی اصولگرایان منتشر می شد حاکی از این بود که برخلاف دوره‌های قبلی، جریان اصولگرایی با توجه به اینکه رقیب جدی در انتخابات مقابل خودش نمی‌دید به یک لیست مشترک نرسیدند و هر کدام در این کنسرت سیاسی، ساز خودشان را کوک کردند. تا جایی که محمدباقر قالیباف برخلاف تصور، با جبهه مخالف خودش یعنی اعضای جبهه پایداری به توافق رسید تا کرسی مجلس را از دست ندهد.

این فعل و انفعال‌ها تا جایی پیش رفت که حدادعادل لیست اصولگرایان به سرلیستی قالیباف را به درخت چنار تشبیه کرد و بقیه نامزدها را «پاجوش» توصیف کرد. او این را هم اضافه کرد که: «همیشه در هر انتخاباتی یک سری اسامی ۲۴ ساعته خلق می شود و ۴۸ ساعت بعد از انتخابات هم فراموش می شود و الان هم همینطور است.»

او مدعی شد که « خط قرمز ما برای انتخاب کاندیداها، مخالف دولتِ رئیسی نبودن است.» یعنی همان وکیل‌الدوله بودن که به مجلس دهم می‌چساندند و به عنوان یک صفت زشت از آن یاد می‌کردند.»

به هر ترتیب طبق اعلام برخی نظرسنجی ‌ها، لیست علی مطهری تحت عنوان «صدای ملت» که متشکل از برخی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان بود که می توانست برای تصاحب برخی از صندلی‌های مجلس دوازدهم امیدوار باشد. اما نکته حائز اهمیت در این بین اینجاست که شخصیت‌های تاثیرگذار مانند سیدمحمد خاتمی، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و حتی ناطق‌نوری و احمدی‌نژاد هم توصیه‌ای خطاب به مردم درباره شرکت در انتخابات نداشتند.

انتخاباتی که بر اساس آمار ستاد انتخابات کشور، در مجموع ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط رأی دادن هستند که از این تعداد ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار و ۱۹۱ نفر آنها در تهران حضور دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=5410

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات