• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2
گزارش "روزان" درباره رد صلاحیت حسن روحانی؛

دایره خودی ها تنگ‌تر می‌شود

  • کد خبر : 5039
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰
دایره خودی ها تنگ‌تر می‌شود
حسن  روحانی در بخش دیگری از بیانیه اعتراضی خودش افزود: «شورای نگهبان قانون اساسی به جای آن که با مصوبه اخیر خلاف قانون اساسی مجلس، که حق انتخاب مردم در انتخابات را محدود می‌کرد، مخالفت کند، با تأیید آن مصوبه و صحه گذاشتن بر اقدامات غیرقانونی هیئت‌های اجرایی و نظارت، عملاً جریان مأیوس‌سازی مردم از انتخابات را تقویت کرد و نه فقط در گفته صریح سخنگوی این شورا، که در عمل هم، خود را نسبت به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، بی‌مسئولیت نشان داد».

سرانجام ۴۵ روز پس از ثبت‌نام حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان، همانطوریکه پیش‌بینی می‌شد صلاحیت او برای نامزدی در انتخابات خبرگان توسط شورای نگهبان تأیید نشد و روحانی هم به لیست رؤسای جمهوری که پس از پایان کار از منظر شورای نگهبان صلاحیت بازگشت به عرصه سیاسی را ندارند اضافه شود.

روحانی که در روز ثبت‌نام خود تاکید کرده بود تحت هیچ شرایطی نباید عرصه را برای پیروزی تندروها خالی کرد و تنها راه برای اعتراض شرکت در انتخابات است پس از اعلام رسمی ردصلاحیتش به اتفاق ۵ رأی از ۶ رأی فقهای شورای نگهبان با انتشار بیانیه‌ای از شورای نگهبان خواست دلایل رد صلاحیت او برای مجلس خبرگان را علنی کند.

حسن روحانی پس از ثبت نام برای شرکت در رقابت انتخابات مجلس خبرگان گفته بود «از خداوند برای رهبری عمر طولانی توأم با توفیق بیشتر طلب می‌کنیم. ولی هرچه زمان بگذرد احتمال آن روز مبادا بیشتر می‌شود که خبرگان بخواهد وارد بحث انتخاب ولی‌فقیه شود. در ذهن خودم خیلی بالا پایین کردم که بروم ثبت‌نام کنم یا نه. گفتم اگر به عنوان یک نفر در خبرگان احتمال بدهم که تأثیرگذار هستم ولی برای آینده و امروز اقدامی نکنم، مسئولم.»

نکته‌ای که برای بسیاری از اصولگرایان گران آمد و واکنش‌های بسیار تندی را به دنبال داشت. به عنوان مثال روزنامه جوان نزدیک به سپاه در واکنش به همین بند از سخنان روحانی نوشت: «اصلاً از کجا معلوم روحانی تا آن روز مبادا زنده باشد؟ نکته‌ای که برخی تحلیلگران بلافاصله به پلاکارد معروف یکی از طلاب در تجمع طلاب معترض به سیاست‌های دولت دوازدهم در قم و در جمعی که قرار بود رحیم‌پور ازغدی سخنرانی کند اشاره کردند که در دست یکی از روحانیون پلاکاردی بود که روی آن نوشته بود «ای آنکه مذاکره شعارت استخر فرح در انتظارت» اشاره‌ای به مرگ مشکوک آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی.

روزنامه کیهان هم که از همان ابتدای ثبت‌نام روحانی مخالف تأییدصلاحیتش بود نوشت: «اگر دستگاه قضا روحانی را محاکمه می‌کرد، امروز زباش دراز نمیشد.»

رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم در بیانیه اعتراضی خود، که چهارشنبه‌شب در سایتش منتشر شد، آورد: « آنان که با انگیزه‌های سیاسی دست به ردصلاحیت اینجانب زده و هزاران نفر از داوطلبان مجلس شورای اسلامی را نیز به دلایل عمدتاً سیاسی ردصلاحیت کرده و حق مشارکت مردم را از آنان سلب نموده‌اند، نه مالک انقلاب و کشورند و نه صلاحیت تعیین مصالح کشور و سلب صلاحیت از خدمتگزاران صدیق و دلسوز کشور را دارند.»

این در حالی است که یک روز پیش از اعلام رد صلاحیت روحانی، نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس و نماینده نزدیک به طیف جبهه پایداری، گفته بود که «در دولت قبل همه همت روحانی و دولتش بر این بود که بتواند از طریق ارتباط با آمریکا مسائل و مشکلات کشور را حل کنند» و حسن روحانی را تهدید به «رسانه‌ای کردن پرونده سیاه او» کرد که نباید صلاحیت او برای نامزدی در انتخابات خبرگان تأیید شود.

حسن  روحانی در بخش دیگری از بیانیه اعتراضی خودش افزود: «شورای نگهبان قانون اساسی به جای آن که با مصوبه اخیر خلاف قانون اساسی مجلس، که حق انتخاب مردم در انتخابات را محدود می‌کرد، مخالفت کند، با تأیید آن مصوبه و صحه گذاشتن بر اقدامات غیرقانونی هیئت‌های اجرایی و نظارت، عملاً جریان مأیوس‌سازی مردم از انتخابات را تقویت کرد و نه فقط در گفته صریح سخنگوی این شورا، که در عمل هم، خود را نسبت به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، بی‌مسئولیت نشان داد».

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه بیانیه شدیداللحنش نوشت: «دیگر تردیدی نمی‌ماند که اقلیت حاکم، رسماً و علناً کاهش حضور مردم در انتخابات را می‌خواهند. آن‌ها می‌خواهند انتخابات و صندوق را از تعیین‌کنندگی در سرنوشت مردم بیندازند تا خود بتوانند با تصمیمات محفلی، سرنوشت مردم را تعیین کنند.»

شاید اشاره‌ای به جریان سوپرانقلابی یا همان جبهه پایداری یا طیف مصباح یزدی که طی چهارسال گذشته و مشخصاً در دو سال گذشته و پس از یکدست شدن حاکمیت، سیاست خالص‌سازی را به سرعت در پیش گرفته‌اند و صراحتاً از تشکیل حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی نام برده‌اند. مسئله مهم خالص‌سازی نه تنها در نهادهای انتصابی، بلکه در نهادهای انتخابی و دانشگاه و سایر ارکان نظام هم در حال اجرا شدن است و به نظر می‌رسد هیچ قدرتی هم توانایی برخورد با آنها را ندارد. گفتمان معروف به مصباحیون یا انجمن حجتیه که با وجود اینکه در وقوع انقلابی نقشی نداشتند اما با پیروزی انقلاب ۵۷ رفته رفته وارد عرصه سیاسی کشور شدند و هم اکنون و در انتخابات مجلس دوازدهم تلاش دارند که با اکثریب قاطع در یک انتخابات کم رونق، خانه ملت را تصاحب کنند. اتفاقی که صادق خلخالی، نخستین حاکم شرع پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم وقتی که صلاحیتش برای مجلس خبرگان دوم و مجلس چهارم تأیید نشد در یک نطق تند و تیز در مجلس به آن اشاره کرد و گفت:  «…چه کسی صلاحیت ندارد، آن هم تازه اجتهاد مطلق را امتحان کردند نه اینکه اجتهاد متجزی را همه اهل علم می‌دانند. الان فرق بین متجزی و مطلق را می‌دانند و شما آمدید در اینجا یک عده‌ای را به این بهانه‌های واهی رد کردید و من در اینجا این حجتم را تمام می‌کنم. این مجلس خون‌بهای مسلمین است نباید در آینده کار به جایی برسد که انجمن حجتیه حلبی‌ها که صبح‌به‌صبح به دیدن آنها می‌روند که نمی‌خواهم در اینجا پرده‌داری بکنم آنها بیایند در اینجا حاکم مجلس بشوند…».

اشاره خلخالی به محمود تولایی معروف به شیخ محمود حلبی بنیانگذار انجمن حجتیه در ایران بود که در سال ۱۳۷۶ درگذشت. اما با روی کارآمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ زمزمه فعال‌شدن حجتیه‌ای‌های جدید به مدیریت رحیم‌مشایی دوباره به نقل محافل سیاسی کشور تبدیل شد. نخستین‌بار، وحید جلیلی در نشریه «سوره» به این موضوع اشاره کرد و بخشی از اصولگرایان و برخی اصلاح‌طلبان هم به بحث در این زمینه پرداختند.

اما فعالیت این گروه پس از یک وقفه ۸ساله با روی کارآمدن ابراهیم رئیسی دوباره شدت گرفت. تا جایی که برخی از فعالان سیاسی بارها طی دو سال گذشته نسبت به آن هشدار دادند. بهروز نعمتی نماینده مجلس دهم شهریورماه گذشته درباره همین نکته با طرح این سئوال که «آن روزها که ما در جبهه بودیم خالص سازها کجا بودند؟ ویزا و پاستورت کجا را داشتند؟» به سایت خبرآنلاین گفت: «انجمن حجتیه خیلی در کشور نفوذ و قدرت دارد و به جایی می رسد که یک رئیس مجلس مستقری را رد صلاحیت می‌کنند. این قدرت خیلی پیچیده است. طرف در شورای نگهبان می نشیند و می‌گوید یا من یا این. خیلی مهم است.» اشاره او به حضور حیدر مصلحی در شورای نگهبان و تلاش او برای ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ است که بعدتر اعلام کردند حضور ایشان در انتخابات به مصلجت نظام نیست.

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس دهم و رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هم در آذرماه سال گذشته در اظهاراتی گفته بود که کشور از جریان خزنده حجتیه‌ای در حال آسیب دیدن است.

یکی دیگر از اسنادی که در تاریخ انقلاب به ثبت رسیده این است که گفته شده وقتی انقلاب ۵۷پیروز شد، محمود حلبی، پدر معنوی انجمن حجتیه به امام خمینی پیغام داد که من امروز ۱۵، ۱۶ هزار دکتر، مهندس و متخصص در رشته‌های مختلف در انجمن دارم که اینها می‌توانند مملکت را اداره کنند؛ حالا که مملکت پیروز شده و در دست شما افتاده، شما می‌توانید از این نیروها استفاده کنید. اما جوابی که امام خمینی به شیخ محمود حلبی داد، این بود که: «همان مردمی که انقلاب کردند می‌توانند حکومت کنند و کشور نیازی به متخصصین شما ندارند.»

حسن روحانی طی چندماه گذشته بارها اعلام کرد که: «اقلیت حاکم می‌خواهد انتخابات خلوت باشد کسی نرود پای صندوق.» او به غیر از ۸ سال ریاست جمهوری، ۱۶ سال دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این شورا بوده و ۲۰ سال هم در مجلس شورای اسلامی حضور داشت و حالا شورای نگهبان می‌گوید او همچون هاشمی‌رفسنجانی صلاحیت بازگشت ندارد.

جریان خالص‌ساز نام دیگر جبهه پایداری و جبهه پایداری نزدیک‌ترین تفکر به انجمن حجتیه، حلبی‌هاست. اینکه در آینده این انجمن چقدر می‌تواند قدرت حاکم را در دست بگیرد مشخص نیست اما این بخش از سخنان سال ۹۴ مرحوم سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور درباره این انجمن، امروز می‌تواند بیش از پیش حائز اهمیت باشد که گفته بود: «انجمن حجتیه یک جریان کاملاً وابسته به ساواک بود که ریشه‌های این انجمن به خارج و انگلیس وابسته بود و اینها همین امروز در نظام جمهوری اسلامی ریشه دوانده‌اند.» هشداری که اگر جدی گرفته می‌شد شاید وضعیت کشور امروز به این شکل نبود.

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=5039

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات