• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

رویت «هما» باعث سعادت و کامرانی می شود

  • کد خبر : 5491
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸
رویت «هما» باعث سعادت و کامرانی می شود

مهدی مظاهری شاعر و پژوهشگر درباره تصویر پرنده هما یا پرنده کرکس ریش دار که در چند وقت اخیر بحث برانگیز شد صحبت کرد. مهدی مظاهری شاعر و پژوهشگر درباره تصویر پرنده هما یا پرنده کرکس ریش دار که در چند وقت اخیر بحث برانگیز شد و ارتباط ان با همای سعادت بیان کرد: مقولات […]

مهدی مظاهری شاعر و پژوهشگر درباره تصویر پرنده هما یا پرنده کرکس ریش دار که در چند وقت اخیر بحث برانگیز شد صحبت کرد.

مهدی مظاهری شاعر و پژوهشگر درباره تصویر پرنده هما یا پرنده کرکس ریش دار که در چند وقت اخیر بحث برانگیز شد و ارتباط ان با همای سعادت بیان کرد: مقولات افسانه ای و اسطوره ای را باید با همان نگاه و در همان فضا تحلیل کرد. مثل اینکه می گوییم فلان حیوان یک صورت فلکی هم دارد که این صورت فلکی می تواند کاملا هم با ان حیوان تطابق نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مردم پرنده هما را به فال نیک گرفته و به ان باور دارند عنوان کرد: همای در میان مواردی که در اساطیر ما وجود دارد جایگاه ویژه ای در فرهنگ ما دارد از حافظ و سعدی تا شهریار درباره هما شعر سروده اند و همه ماجرای این پرنده اسطوره ای از انجاست که در فضای اساطیری پرندگانی داریم که رابطه زمین و اسمان را برقرار می کنند و غیر از اینکه شناخته شده هستند هر یک عملکردهای خاص خود را دارند.

مظاهری یاداور شد: یکی از این پرندگان، هما است که دو بار در سال یعنی نیمه اول شهریور و نیمه اسفند بر زمین می نشیند و جذابیت این اتفاق اخیر همین بود که در نیمه اول اسفند دیده شد و رویت ان در طالقان یعنی نقطه ای اسطوره هم بود.

این پژوهشگر حوزه ادبیات با اشاره به رویت کرکس استخوان خوار عنوان کرد: این اتفاق به فال نیک گرفته شد که می تواند موجب دستگیری باشد. انچنان که ذر اساطیر داریم اگر سایه این پرنده بر فردی بیفتد سعادتمند و کامران است و اگر بر مردمانی بیفتد اینده خوبی در انتظارشان است.

وی در پایان گفت: نتیجه این اتفاق در اساطیر ما این است که مردم با تحولی ناگهانی و جهانی و اتفاقی بزرگ مواجه خواهند شد.

هما، مرغ استخوان‌خوار یا کرکس ریش‌دار، گونه‌ای پرندهٔ شکاری بزرگ‌جثه از تیرهٔ بازان و راستهٔ بازسانان است که در کوه‌های مرتفع آفریقا، جنوب اروپا و آسیا از جمله مناطقی از ایران همچون منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ گنو زندگی می‌کند. هُما در تمام طول سال یک جا می‌ماند و هر فصل فقط یک یا دو تخم می‌گذارد.

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=5491
  • نویسنده : مهدی مظاهری - شاعر و پژوهشگر

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات