• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
63
«روزان» گزارش کمیسیون عمران مجلس پیرامون حادثه متروپل را بررسی کرد:

سه محور فنی، طراحی و ایرادات اجرا

  • کد خبر : 925
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
سه محور فنی، طراحی و ایرادات اجرا
موضوع مهم بحث­های روز گذشته بهارستان، به آبادان برمی‌­گشت. به خیابان امیری و دوم خرداد 1401 که یکباره، مرکز خرید متروپل در مقابل چشمان ناباور و وحشت زده مردم، فرو ریخت و مردم آبادان را به عزای عزیزان‌شان و مردم ایران را به عزای آبادان نشاند

 

 

گروه سیاسی: موضوع مهم بحث­های روز گذشته بهارستان، به آبادان برمی­گشت. به خیابان امیری و دوم خرداد ۱۴۰۱ که یکباره، مرکز خرید متروپل در مقابل چشمان ناباور و وحشت زده مردم، فرو ریخت و مردم آبادان را به عزای عزیزان‌شان و مردم ایران را به عزای آبادان نشاند.

در همان ساعات اولیه مشخص شد برای آنان که در جریان فرآیند ساخت وساز این مرکز خرید و کارنامه و مناسبات و زدوبندهای سرمایه­گذار و مالک آن یعنی حسین عبدالمالکی بودند، این حادثه دلخراش و مرگبار دور از انتظار نبوده است تا جایی که هشدارهایی در این مورد از سوی رسانه­ها و متخصصین داده شده بود اما مسئولان در نهایت توجهی به این هشدارها درباره ساختمان­هایی که این «خبر امنیت‌ساز» در آبادان سبز کرده بوده، نکردند و همین، یکی از مهم­ترین مسائلی بود که پیرامون این ساختمان، مالک و فاجعه­ای که رخ داده بود، به گستردگی در جامعه مطرح شد و نهادهای مربوطه به آن ورود کردند. مجلس یازدهم و کمیسیون عمران مجلس از مهم­ترین این نهادها بود.

روز گذشته در جلسه علنی، نمایندگان مجلس به استماع و بررسی گزارش کمیسیون عمران در خصوص فروریزش ساختمان متروپل نشستند. عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون، این گزارش را قرائت کرد.

در این گزارش ضمن تاکید بر محرز بودن تخلفات اداری و نظامی برخی افراد در این حادثه برای اعضای کمیسیون متبوع خود خواسته شده تا با قید فوریت برای متخلفات پرونده تشکیل شود.

بر اساس گزارش کمیسیون عمران مجلس پیرامون فروریختن ساختمان متروپل، دلایل این حادثه در سه دسته بررسی و ارائه شده است: علل فنی، مشکلات طراحی و ایرادات اجرا؛ که ذیل هریک از این محورها، موارد بسیار زیادی از نقض قوانین اعلام شد. در نهایت این گزارش بر  لزوم اتخاذ تدابیر خاص در قوه قضاییه برای رسیدگی و اقدامات فوری پیشگیرانه در مورد تخلفات در عرصه ساخت و ساز تاکید داشت.

در بهارستان، در صحن علنی و در زمان بررسی گزارش کمیسیون عمران، احمد وحیدی وزیر کشور نیز حضور داشت. وزیر کشور در اظهارات با بیان اینکه افراد خاطی و مجرم در حادثه متروپل باید به طور جدی مورد پیگرد قانونی قرار گیرند، از ایجاد سامانه‌ای توسط این وزارتخانه برای شناسایی سازه‌های ناپایدار در کشور خبر داد.

دکتر احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، احمد وحیدی در جلسه علنی دیروز (سه شنبه ۲۵ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مورد گزارش کمیسیون عمران پیرامون فروریزش ساختمان متروپل آبادان ضمن قدردانی از مجلس برای پرداختن به این موضوع مهم افزود: حادثه متروپل از چند جهت قابل بررسی و ارزیابی است؛ اولین مسئله خود حادثه بوده که بسیار تلخ بود و جزء موضوعاتی است که باید به طور جدی تحت پیگرد قرار گرفته و به تخلف افراد خاطی و مجرم رسیدگی شود تا بعد ازاین مانع از بروز حوادث مشابه شویم.

وزیر کشور ادامه داد: ما بلافاصله پس از وقوع این حادثه یک دستورالعمل خاصی را صادر کردیم که الان نیز از جمله کارهای جاری در این وزارتخانه شناسایی سازه های ناپایدار برای ایجاد چارچوب قانونی است چرا که وظیفه شهرداری‌ها است که بعد از دریافت گزارش از این سازه‌ها تذکر دهند و اگر در مهلت تعیین شده اصلاح نشد موارد را به قوه قضائیه گزارش دهند تا با آنها برخورد شود. همچنین سامانه‌ای را تشکیل دادیم که بتواند پاسخگوی رفع این دغدغه بسیار بزرگ باشد.

وی یادآور شد: این حادثه آثار سوء بسیاری داشت، ضمن اینکه مردم آبادان به دلیل محدودیت‌هایی که این شهرستان با آن مواجه است به دنبال این بودند که با ساخت این ساختمان‌های بلندمرتبه فضای شهر را تغییر داده و سازندگی در آن توسعه یابد اما متأسفانه این حادثه تلخ، آثار بد روحی و روانی برای آنها به همراه داشت و این نگرانی را نیز برای مردم این شهر ایجاد کرد که این حادثه مانع از سرمایه‌گذاری‌های مجدد شود که امیدواریم بتوانیم در جهت رفع آن به آنها کمک کنیم کما اینکه یکی از اهدافی که با حضور در بین مردم این شهر دنبال می‌کردیم ایجاد اطمینان خاطر در این رابطه بود.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: مسئله دوم اقدامی بود که از طرف دولت، مجموعه مسئولین و نهادهای مردمی انجام شد، انصافا عملکرد بسیار درخشان و بارزی را در صحنه چه از سوی مسئولان محلی، چه استانی و چه ملی شاهد بودیم کما اینکه با فاصله کمتر از نیم ساعت در سطح شهرستان ستاد بحران تشکیل شد، در فاصله یک ساعت و نیم تا دو ساعت با حضور استاندارد به یک مسئله استانی تبدیل شده و در فاصله ۸ ساعت با حضور مسئولان در سطح ملی مورد توجه واقع شد.

وحیدی با اشاره به اتفاقاتی که بلافاصله بعد از این حادثه افتاد، یادآور شد: اولین اتفاق وحدت فرماندهی در صحنه و دوم ورود گروه‌های هفت‌گانه برای رسیدگی به امورات در همان ساعات اولیه بود که مربوط به حوزه انتظامی، کارگروه امداد و نجات، رسانه، مسائل اجتماعی، مسائل بهداشتی و پزشکی و کنترل مسائل مهندسی می‌شد و کار به سرعت بین آنها تقسیم شد تا جایی که توانستند کاری علمی و مهندسی انجام دهند.

وزیر کشور تأکید کرد: در همان ساعات اولیه چندین دوربین برای بررسی حرکات سازه نصب شد، ضمن اینکه در چند نوبت ضرورت داشت منطقه به طور کامل تخلیه شود و به رغم سازه‌های کاملا ناپایدار و نامطمئن که ممکن بود هر لحظه ریزش کند، به دلیل این کار علمی که انجام شد هیچ‌گونه تلفات دیگری در این منطقه نداشتیم.

وی افزود: کار آواربرداری با حضور مسئولان و دستگاه‌های مختلف از جمله آتش‌نشانی تهران، هلال احمر تهران و استان، شهرداری‌ها به ویژه شهرداری اهواز، پالایشگاه آبادان و منطقه آزاد که از همان لحظات اول تمامی امورات پشتیبانی را انجام داد، انجام شد. همچنین گروه‌های مختلف از سایر شهرها چه به صورت زنده‌یاب، چه با انتقال ماشین‌آلات بسیج شدند و با وجود محدودیت فضا و مکان بهترین تجهیزات از جمله جرثقیل سبک، سنگین و نیمه سنگین در منطقه فراهم شد کما اینکه حتی جرثقیل ۳۰۰ تنی نیز به این منطقه آورده شد اما به دلیل نگرانی‌هایی که برای خیابان‌های اطراف وجود داشت، در استفاده از آن احتیاط صورت گرفت. از سوی دیگر بیل‌آلات و ماشین آلات انتقال داده شد بنابراین هیچ کمبودی وجود نداشت و هر کمبودی هم بود بلافاصله با هماهنگی از طریق بندر فراهم می‌شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم یادآور شد: وحدت فرماندهی، تقسیمات خوب کار، بررسی‌های علمی مرتب و تأمین تجهیزات لازم از جمله امتیازات این پروژه محسوب می‌شد، البته در آنجا با محدودیت‌هایی نیز مواجه بودیم چرا که به دلیل ریزش ۱۱ طبقه و وجود بتن‌های بسیار سنگین و حضور مردم داغدیده و متحد در محل بنابر تمایل آنها کار آواربرداری با احتیاط صورت گرفت ضمن اینکه در آنجا شاهد التهاب اجتماعی، سازه‌های ناپایدار و حضور بسیج مردمی بودیم که کار را پیچیده می‌کرد ولی به رغم این موارد کار به خوبی مدیریت شد تا جایی که بیش از ۳۸ نفر سالم از زیر آوار خارج شدند و توانستیم تا آخرین پیکر را نیز بیرون آوریم.

وحیدی تأکید کرد: مرحله سوم کار جمع‌آوری بود که در قالب یک پروژه در اختیار منطقه آزاد قرار گرفت که در این رابطه با یک موسسه قرارداد بست که تحت نظر دادستانی انجام شود.

محمودزاده در صحن علنی: بارها دستور توقف پروژه متروپل صادر شده بود اما توجهی به آن نشد

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: بارها دستور توقف پروژه متروپل به طور خاص در سال ۹۶ و ۹۸ صادر شده بود اما توجهی به آن نشد.

به گزارش ایلنا، محمود محمودزاده در جلسه علنی دیروز (سه شنبه ۲۵ مردادماه) مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به حادثه متروپل و علل وقوع آن گفت: بر اساس قانون نظام مهندسی تکلیفی که برای شهرداری‌ها و مراجع صدور نظام ساختمانی تعیین شده که نقشه‌هایی را فقط بپذیرد که توسط افراد و اشخاص ذیصلاح و دارای پروانه حقیقی و حقوقی از وزارتخانه باشد و در این صورت می‌توانند پروانه ساختمانی را بپذیرند. همچنین در ماده (۴) این قانون نیز وظیفه تعیین صلاحیت برای افراد حقیقی و حقوقی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: با توجه به اینکه در ساختمان موسوم به متروپل رعایت این مقررات نشده و پروانه صادره توسط مهندسین مشاوری که فاقد صلاحیت هستند ارائه شده و نظارت آن نیز به همین صورت انجام شده بود در سال ۹۶ و تنها چند ماه پس از صدور پروانه ساختمانی، وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از اداره کل استان مکاتبه‌ای را با شهرداری آبادان و سازمان نظام مهندسی انجام داد و به استناد قانون نظام مهندسی تقاضای توقف پروژه را داشت تا اشکالات رفع شود اما این درخواست مورد توجه قرار نگرفت.

وی تصریح کرد: به دنبال این اقدامات در سال ۹۸ شهرداری و مالک نیز مکلف می‌شوند از مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی استفاده کنند که تخلفاتی در این راستا صورت گرفت که در گزارشات وجود داشت و در سال ۹۸ یک بار دیگر توسط اداره کل راه و شهرسازی استان دستور توقف عملیات عمرانی پروژه به ناظر و هم به شهرداری ابلاغ می‌شود که مستندات آن نیز موجود است.

محمودزاده خاطر نشان کرد: پرونده قضایی این پروژه با پیگیری و رونوشت‌هایی که از دادستان شهرستان روی آن وجود دارد از سال ۹۵ موجود است و بعد از حادثه گروه کارشناسی به دستور قاضی تشکیل می‌شود و کارگروه ۷ نفره‌ای مسئولیت وقوع حادثه تا ۷۵ درصد متوجه سازنده تشخیص داده شده است. مسئولین شهرداری ۱۴ درصد مقصر حادثه هستند، مهندسین مشاور ۳ درصد، مهندسین فنی مقاوم‌سازی ۴.۵ درصد، مسئول نمایندگی نظام مهندسی ۲.۵ درصد و ناظر سازه نیم درصد تقسیم سهم می‌کند و در این پرونده قضایی مقصرین مشخص شدند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پایان اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی آمادگی کامل برای پیگیری و همراهی با این موضوع را دارد تا این موضوعات علاوه بر اینکه دیگر تکرار نشود متخلفین این پروژه که به هر نحوی از وظایف خود کوتاهی کردند نیز مواخذه شوند.

آصفری پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران: تکرار حادثه متروپل در هیچ جای دیگر پذیرفتنی نیست

نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه مردم منتظر معرفی متخلفان حادثه متروپل هستند، گفت: تکرار حادثه متروپل در هیچ جای دیگر پذیرفتنی نیست.

به گزارش ایلنا،  محمدحسن آصفری در نشست علنی دیروز (سه شنبه ۲۵ مردادماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه فروریزش متروپل گفت: ابتدا از وزیر کشور و دیگر همکاران وی که در ساعات اولیه اتفاق ناگوار فروریزش ساختمان متروپل در منطقه حضور یافتند، تشکر می کنم. این حادثه اتفاق بسیار تلخی است که همه ملت ایران را به دلیل ناکارآمدی و اقدامات خارج از قانون و اصول شهرسازی بسیار آزار داد.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه در گزارش کمیسیون عمران مشخص نشد متهمان اصلی این پرونده تخلف چه کسانی هستند و باید با چه افرادی برخورد شود! در حالی که مردم منتظر هستند متخلفان معرفی شوند. همچنین باید ارتباط غیرقانونی میان مسئولان شهری با سازنده و کارفرمای این پروژه مشخص شود که چرا چک سفید امضا داده و در مجوز ارائه شده هیچ اشاره ای به نوع سازه ها نشده است.

وی افزود: چرا در یک معبر کم عرض اجازه ساخت ۱۳ طبقه داده می‌شود در حالی که مجوز اولیه صرفاً برای احداث ۶ طبقه بوده است. همچنین با چه توجیحی در نقشه نظارت و مهندسی اجازه دادند از ۱۰۰ ستونی که باید تعبیه می‌شد، ۲۵ تا ۳۰ ستون حذف شود، بنابراین ایجاد ساختمان ۱۳ طبقه در معبر کم عرض مصداق بارز تخلف است.

آصفری تاکید کرد: امروز اگر خانواده‌ای در گوشه ای از کشور بخواهد در کوچه ای ۸ متری خانه ای ۴ طبقه بسازد، به آنها اجازه داده نمی‌شود، اما سوال این است که چطور در یک معبر کم عرض اجازه ساخت ۱۳ طبقه داده شد؟ لذا استاندار، شهردار و تمام کسانی که ناظر بودند، باید موآخذه شوند تا مشخص شود با چه مجوزی اجازه ساخت این ساختمان را داده‌اند و باید بدانیم چه دست‌هایی در کار بوده که ۱۳ طبقه ساختمان بدون استاندارد کافی ساخته شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: عدم رعایت مقررات و نقشه تفصیلی شهر که مصوب شورای عالی شهرسازی بوده، مسئله دیگری است که باید به آن توجه کرد، چرا که این شورا چنین اجازه‌ای نداده است. ضمن آنکه ساخت بنای عظیم در یک معبر کم عرض سبب می‌شود به محض وقوع حادثه کار امدادرسانی با مشکل روبه رو شود.

وی با طرح این سوال که چه کسی اجازه داده در پروانه ساختمانی متروپل هیچ اشاره‌ای به تعداد طبقات نشود؟ گفت: در حالی این اتفاق افتاده که اکنون در دهیاری‌ها هم چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود، بنابراین چنین خطایی قابل توجیه نیست و این مسئله را باید به عنوان تجربه تخلف قلمداد کرد تا شهرداری‌ها و استانداری‌ها دقت بیشتری کنند، چرا که تکرار این اتفاق پذیرفتنی نیست.

محمدیاری پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران: آیا سازوکاری برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه متروپل اندیشیده شده است؟

نماینده مردم طوالش در مجلس یازدهم گفت: آیا سازوکاری از سوی وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه متروپل اندیشیده شده است؟

به گزارش ایلنا، حسن محمدیاری در نشست علنی دیروز (سه شنبه ۲۵ مردادماه) مجلس شورای پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه فروریزش متروپل در تذکری اظهارکرد: مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که مجلس محل مذاکرات حکیمانه باشد و من با اشاره به این تذکر عرض می کنم که هیات رئیسه باید نگهبان شأن و جایگاه مجلس باشد.

نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال در مجلس یازدهم افزود: متاسفانه در دولت و بدنه قوه مجریه، همکاری و هم افزایی لازم را نمی بینیم و برخی دوستان مسائل مطرح شده داخل مجلس را برنمی تابند. به عنوان مثال همین بحث مطرح شده درخصوص متروپل و ساخت و سازها چقدر خروجی برای پروژه های اجرایی و عمرانی دارد و انتظار می رود ریاست محترم مجلس موضوع را دنبال کرده و گزارش آن را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه مشکل امروز شهرداری ها حتی شهرهای کوچک ، درآمد پایدار است، گفت: نتوانستیم این مسئله را حل کنیم و به همین دلیل مجبور به شهرفروشی و فروش اماکن شده اند و همین مسئله موجب بروز برخی انحرافات شده تا بتوانند کاستی های خود را جبران کنند، به نحوی که بخش عمده ای از شهرداری ها در حل مسائل روزمره و پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل مواجهند و بسیاری از شهرداری ها و دهیاری ها در حوزه انتخابیه بنده همین معضلات را دارند. همچنین افزایش تعرفه نظام مهندسی و ساخت و سازها نیز باعث برخی مسائل شده است.

محمدیاری با بیان اینکه متروپل نمونه کوچکی از مشکلات امروز حوزه شهرسازی است، گفت: به وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور تذکر می دهم که آقای سازوکاری برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث اندیشیده‌اید؟

بابایی کارنامی پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران: باید با بانیان حادثه ریزش متروپل برخورد شود

نماینده مردم ساری در مجلس با بیان اینکه باید بانیان حادثه به طور دقیق مشخص شوند، گفت: یکبار برای همیشه از مجلس و دولت می‌خواهیم سریعاً با مسببین این حادثه برخورد کند تا درس عبرتی برای دیگران شود.

به گزارش ایلنا، علی بابایی کارنامی در نشست علنی دیروز (سه شنبه ۲۵ مردادماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه فروریزش متروپل ضمن تسلیت به بازماندگان و حادثه دیدگان این حادثه و تشکر از اقدامات وحیدی وزیر کشور گفت: باید بانیان حادثه به طور دقیق مشخص شوند و یکبار برای همیشه از مجلس و دولت می خواهیم سریعاً با مسببین این حادثه برخورد کند تا درس عبرتی برای دیگران شود.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس یازدهم با بیان اینکه حق و حقوق کارگران حادثه دیده باید در نظر گرفته شود، افزود: نباید کارگران ساختمانی را فراموش کنیم. در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی بیمه نیستند، در این حادثه نیز حدود ۲۰ نفر از کارگران که فوت شدند، فاقد بیمه بودند. خانواده هایشان از ما و دولت توقع دارند.

وی با بیان اینکه مافیای ماده ۱۰۰ تمام شهرداری‌های کشور منبع درآمد شهرداری‌ها شده اند که به این موضوع در این مسیر اشاره نشده، افزود: باید برخورد با خاطیان در دستور کار قرار گیرد. این حادثه اولین و آخرین حادثه نبوده و باید آن را به عنوان تجربه‌ای برای جلوگیری از اتفاقات بعدی در نظر گرفت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مدیریت ساخت مسکن باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: براساس تبصره ۱ ماده ۱۷ قانون مدیریت بحران کشور باید ۳۰ درصد اعتبارات این تبصره در ابتدای هر سال در اختیار سازمان حوادث غیرمترقبه قرار گیرد، این در حالی است که با وجود گذشت ۴ ماه حتی یک ریال تخصیص نیافته است.

بابایی کارنامی ضمن تشکر از نقش نظارتی کمیسیون عمران و مجلس تصریح کرد: از مردم غیور آبادان علاوه بر عذرخواهی، تشکر می‌کنیم که با سوءاستفاده بدخواهان همراهی نکردند.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس یازدهم گفت: رفع ممنوعیت واردات برنج موجب تضییع حقوق کشاورزان شمالی و مازندرانی شده است. آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور، کشاورزان مازندرانی همکار شما هستند، شما رئیس آنها نیستید! اقدامات لازم برای حمایت از آنها صورت گیرد.

وی همچنین خطاب به سعید محمد افزود: اقدامات لازم برای منطقه آزاد تجاری مازندران انجام شود.

بابایی کارنامی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای وزیر؛ جدی‌تر باشید و به موضوعات رسیدگی کنید.

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=925

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات