• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
در پی دو حادثه در کرمان و گرمسار "روزان" گزارش می دهد:

عدم انسجام رسانه ای در پوشش اخبار و حوادث

  • کد خبر : 5024
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
عدم انسجام رسانه ای در پوشش اخبار و حوادث
برخی از رسانه ها مدعی شدند که این چهارمین حادثه در یک هفته اخیر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان است. در این حوادث تا کنون چهار نفر جان باخته‌اند. ابتدا گمان می رفت منبع این صدا از شهرک صنعتی گرمسار بوده است با این حال، مسئولان با بررسی موضوع، اعلام کردند انفجار و دودی از فضای این محدوده صنعتی مشاهده نشده است.

روزان: بروز دو حادثه مهم پشت سر هم، آنهم در کمتر از ۲۴ ساعت از هم باعث شد تا رسانه ها ضمن دنبال کردن لحظه به لحظه آن، نقل قول های متفاوتی را در مورد آنها منعکس کنند.

اولین حادثه ساعت ۱۶:۳۵روز یکشنبه، زمانی رخ دادکه یک سرباز ارتش با شلیک گلوله پنج همرزم خود را به قتل رساند. سربازی که در کمتر از چند ساعت بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفت.

روز یکشنبه فرمانده انتظامی کرمان با اشاره به دستگیری سربازی که اقدام به تیراندازی و کشتن پنج سرباز در آمادگاه ارتش کرده بود گفت: ۱۸۰ تیر جنگی و ۲ قبضه سلاح کلاشینکف، ۶ تیغه خشاب حامل ۱۸۰ تیر جنگی از وی کشف شد.

در آن حادثه رسانه‌های ایران دلیل این سرباز برای کشتن و گروگان‌گیری هم‌خدمتی‌هایش را «اجازه ندادن برای رفتن به مرخصی» عنوان کردند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش گفت: تیراندازی توسط یک سرباز به همرزمان خود در یک آمادگاه ارتش کرمان منجر به کشته شدن پنج نفر از همرزمان این سرباز شد.

سرتیپ امیر غلامعلیان افزود: فرد ضارب که ساعت ۱۶:۳۵ روزیکشنبه از پست نگهبانی بر می گشت، به عللی که هنوز در دست بررسی قرار دارد، شماری از همرزمان خود را به رگبار گلوله بسته و بلافاصله متواری شد.

وی با اشاره به بازداشت وی در نزدیکی زرند طی بامداد روز دوشنبه گفت: وی با یک قبضه سلاح و چند تیغه خشاب متواری شده بود که با اقدامات امنیتی و اطلاعاتی، بازداشت شد.

وی اظهار داشت: متاسفانه در اثر این تیراندازی تعداد پنج نفر از همرزمان این سرباز جان خود را از دست می‌دهند.

واکنش های مختلف

این حادثه اما همانطور که پیش بینی می شد با واکنش های فراوانی همراه بود. روابط عمومی قرارگاه جنوب شرق نزاجا اعلام کرد: جوانب پنهان و انگیزه‌های ضارب حادثه پادگان باغین کرمان پس از بررسی دقیق و بازجویی توسط دستگاه قضا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: پس از متواری شدن ضارب با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های امنیتی و انتظامی منطقه، وی در کوتاه‌ترین زمان ممکن دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: فرمانده نیروی زمینی ارتش دستور تشکیل یک کارگروه تخصصی برای بررسی ابعاد همه جانبه حادثه را به صورت ویژه صادر کرد.

در همین راستا، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار پیگیری حادثه کشته شدن ۵ سرباز در استان کرمان شد.

شهباز حسن‌پور در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس مجلس بیان کرد: تقاضا دارم به کمیسیون امنیت ملی مأموریت دهید تا حادثه‌ای که عصر روز یکشنبه در کرمان رخ داد و منجر به کشته شدن پنج سرباز شده است را پیگیری کنند. مردم کرمان در دو هفته گذشته آسیب‌های روحی و روانی زیادی را متحمل شده‌اند. انتظار داریم این موضوع به صورت جدی دنبال شود.

البته این اولین بار نبود که یک سرباز به روی همرزمان خود آتش می گشود. پیش از این هم گزارش‌هایی مبنی بر تیراندازی سربازان در دوران خدمت سربازی به هم‌خدمتی‌ها یا مقام‌های نظامی در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

در نمونه‌ای دیگر یک سرباز در یکم فروردین سال گذشته در پادگانی در شهر دیلم استان بوشهر، پس از گروگان‌گیری، چهار سرباز دیگر را کشت.

رئیس مجلس: حادثه تروریستی نبوده

این اظهارات اما رئیس مجلس را نیز به واکنش واداشت بطوریکه قالیباف در این خصوص بیان کرد: در رابطه با نکته‌ای که آقای حسن‌پور پیرامون پیگیری حادثه فوت پنج سرباز در استان کرمان اشاره کردند باید بگویم که پیگیری لازم انجام شده و فرد مورد نظر دستگیر شده است؛ این حادثه هیچ ارتباطی با مسائل تروریستی و بحث‌هایی که قبلاً در کرمان اتفاق افتاده ندارد.

روایت دوم

حادثه دوم اما به پخش شدن صدای انفجار مهیبی در گرمسار بر می گشت. حوالی ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه صبح دوشنبه صدای انفجار مهیب در شهرک صنعتی گرمسار شنیده شد. این شهرک صنعتی در غرب استان سمنان و هم مرز با استان تهران قرار دارد.​

رسانه ها در اولین واکنش به این حادثه نوشتند: هنوز منبع این انفجار مشخص نیست اما مسئولان محلی از اعزام نیروهای امدادی به این شهرک صنعتی خبر داده است.​

برخی از رسانه ها نیز مدعی شدند که این چهارمین حادثه در یک هفته اخیر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان است. در این حوادث تا کنون چهار نفر جان باخته‌اند.

ابتدا گمان می رفت منبع این صدا از شهرک صنعتی گرمسار بوده است با این حال، مسئولان با بررسی موضوع، اعلام کردند انفجار و دودی از فضای این محدوده صنعتی مشاهده نشده است.

با این حال آخرین اظهار نظر در این مورد را معاون استاندار سمنان اعلام کرد که گفت: شکستن دیوار صوتی توسط یک فروند هواپیمای جنگنده ایرانی در مأموریت آموزشی، علت صدای مهیب در شهرستان گرمسار است.

احمد ریواده در جمع خبرنگاران به میزبانی استانداری سمنان بیان کرد: شکسته شدن دیوار صوتی توسط یک فروند هواپیما در جریان مأموریت آموزشی پروازی علت صدای مهیب صبح روز گذشته در گرمسار بود.

وی با بیان اینکه حوالی ساعت ۹ صبح گزارشی از یک صدای مهیب در حوالی گرمسار اعلام شد، افزود: شایعاتی در خصوص وقوع انفجار در مراکز صنعتی این شهرستان مطرح شد که صحیح نیستند.

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=5024
  • منبع : روزنامه روزان

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات