• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
54
گزارشی اجمالی از پنجمین روز ریزش ساختمان متروپل در آبادان

متروپل؛ داغی که گسترده می­‌شود

  • کد خبر : 885
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۱
متروپل؛ داغی که گسترده می­‌شود
در پنجمین روز حادثه فروریختن یکی از برج‌های ساختمان ۱۰ طبقه متروپل، احسان عباسپور، فرماندار آبادان به خبرنگاران گفت که تا کنون مرگ ۲۴ نفر در این حادثه تایید شده است

گروه سیاسی: در پنجمین روز حادثه فروریختن یکی از برج‌های ساختمان ۱۰ طبقه متروپل، احسان عباسپور، فرماندار آبادان به خبرنگاران گفت که تا کنون مرگ ۲۴ نفر در این حادثه تایید شده است.

به گزارش ایسنا، عباسپورگفت: تعداد مصدومان حادثه ۳۷ نفر است که از این تعداد ۳۴ نفر به آغوش خانواده بازگشته‌اند.

همچنین فرماندار آبادان سازه باقی مانده از متروپل را ناپایدار دانسته و از مردم خواسته است که در محل حادثه تجمع نکنند.

او تاکید کرده که  برای خدمات‌رسانی عمومی در آواربرداری نیازی به نیروهای مردمی نیست و از مردم خواست که در خانه‌هایشان بمانند و به شایعات در فضای مجازی توجه نکنند.

این در حالی است که از روز اول وقوع این حادثه تصاویری در رسانه­­ها و شبکه­های اجتماعی منتشر شده است که تعدادی از مردم که برخی در پی یافتن یا امداد رساندن به اعضای خانواده یا آشنایان خود هستند یا به صورت داوطلبانه تلاش می­کنند که در پیدا کردن اجساد یا کسانی که  احتمالا هنوز زنده زیر آوار باشند کمک کنند، در محل حادثه حضور مستمر داشته­اند.

در همین حال دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان تهدید کرد که “انتشار هر گونه اخبار کذب در این خصوص جرم است و با افرادی که با انتشار شایعات به دنبال بهره‌برداری در جهت مطامع خود هستند، با جدیت برخورد قانونی می‌شود. ”

صادق جعفری چگنی، ضمن اشاره به  انتشار اخبار و اطلاعات کذب و شایعات متعدد درباره ساختمان متروپل در شبکه های اجتماعی طی روزهای گذشته، اظهار کرده است: مراجع رسمی وظیفه اطلاع‌رسانی صحیح را به عهده دارند و این اقدام طی روزهای گذشته در حال انجام است.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری ایرنا محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور، در پنجمین روز حادثه ریزش بخشی از ساختمان متروپل در آبادان با حضور در محل حادثه، روند عملیات آواربرداری و امدادرسانی را مورد بررسی قرار داد.

معاون اول رییس جمهور در این بازدید در دیدار با خانواده جانباختگان این حادثه با آنها ابراز همدردی کرد.

مخبر در این دیدار بر رسیدگی به خانواده جانباختگان حادثه متروپل آبادان تاکید کرد.

وی با ابراز تاسف از وقوع این حادثه بر برخورد قاطع با متخلفان ریزش ساختمان متروپل تاکید کرد و نیز خواستار تسریع در روند عملیات جست وجوی پیکر نفرات زیرآوار مانده ساختمان متروپل شد. مخبر تاکید کرد تمامی گروه‌های امدادرسانی با تلاش زیاد در حال امداد و آواربرداری هستند و این اقدام با حساسیت ویژه دنبال می‌شود اما احتمال ریزش باقی مانده سازه، دغدغه اصلی گروه‌های امدادی است و به این دلیل عملیات جست و جو با احتیاط انجام می‌شود.

معاون اول ابراهیم رئیسی از وجود امکانات آواربرداری در این حادثه ابراز رضایت کرد و از افزایش امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای آواربرداری متروپل خبر داد.

در ادامه، احمد وحیدی وزیر کشور نیز دربازدیداز این حادثه، آخرین وضعیت عملیات امداد و نجات را برای معاون اول رییس‌جمهور تشریح کرد.

محمد مخبر در گفت وگویی با اشاره به بازدید روز گذشته (جمعه ۶ خردادماه) خود از محل حادثه متروپل در آبادان، اظهارکرد: بعد از این اتفاق تلخ، رئیس‌جمهور دستورات مکرر و مؤکدی برای رسیدگی به ابعاد حادثه و مقصران آن صادر کرد و هم‌اکنون هم همه امکانات دولت برای رسیدگی به حادثه‌دیدگان بسیج شده است.

وی افزود: من نیز امروز از همه مناطق محل حادثه بازدید کردم؛ وزیر کشور، استاندار خوزستان و همه مسؤولان استانی و کشوری هم به صورت فعال در صحنه حضور دارند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه این حادثه تاکنون ۳۷ مصدوم و ۲۴ فوتی داشته است، ‌ گفت: احتمال وجود افراد دیگری در زیر آوار که فوت شده یا زنده باشند، همچنان وجود دارد و در حال تلاش هستیم و امیدواریم که ظرف یکی دو روز آینده تکلیف کار معلوم شود.

مخبر در عین حال تأکید کرد:‌ کار امدادرسانی بسیار پیچیده است و این حادثه هم قابل قیاس با حادثه پلاسکو نیست، چرا که محل حادثه در بافت مسکونی قرار دارد و کار سخت است.

وی با بیان اینکه در این رابطه فساد گسترده‌ای بین سازنده بنا، پیمانکار، ناظر و دستگاه‌های ارائه‌دهنده مجوز اتفاق افتاده، تصریح کرد:‌ باید طوری به این مسأله رسیدگی شود که دیگر تکرار نشود، چرا که مردم را جریحه‌دار کرده است.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ ساختمان‌های مشابهی در این منطقه و در سطح کشور وجود دارد که باید به وضعیت آنها رسیدگی شود و این کار هم انجام خواهد شد و تیمی با دستور رئیس‌جمهور مشغول بررسی این مسأله شده‌اند.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز که صبح دیروز از محل حادثه بازدید کرده بود، دیروز پس از جلسه‌ای درباره این حادثه گفته بود که “در متروپل یک جنایت اتفاق افتاده” و افزوده بود: «کسانی که برای کسب درآمد بیشتر به راحتی با جان مردم بازی کردند، به هیچ وجه قابل گذشت نیستند.»

مردم خواستار برخورد جدی با خاطیان هستند

حضور مسئولان دولت پس از گذشت چند روز از حادثه فروریختن ساختمان متروپل در حالی صورت می­گیرد که از ساعات ابتدایی این حادثه، بسیاری از مردم شهر آبادان که به نظر می­رسید از رخ دادن این حادثه  دچار خشم و عزا شده­اند، بر پیش­بینی پذیر بودن این حادثه تاکید می­کردند و ریشه این وضعیت را پیمانکاران و شرکت­های سرمایه‌گذار با نفوذی می‌دانسته‌اند که توانسته‌اند با اقدامات غیرقانونی و روابط نزدیک با مسئولان محلی، برای کسب سود بیشتر از مقررات سرپیچی کرده و این فاجعه را رقم بزنند. چنانچه پیش از این نیز مجموعه ساختمانی دیگری در همین شهر و توسط همین پیمانکار مجتمع متروپل، فروریخته بوده که البته خوشبختانه خسارات جانی به همراه نداشته است. اما در فقره اخیر این فساد و تخلف­ها منجر به چنین فاجعه­­ای شده و مردم آبادان را به این عزای بزرگ نشانده است.

در چنین شرایطی و با وجود این فضای ذهنی مردم آبادان و خواست آنان مبنی بر برخورد جدی و محاکمه مسببین این فاجعه، خبر فوت یکی از عاملان اصلی آن، ناباوری و خشم مردم را دو چندان کرد تا جایی که در شبکه­‌های مجازی و رسانه­های محلی، درباره صحت این خبر تردیدهای جدی مطرح شد.

از سوی دیگر عزاداری و تشییع جنازهای جانباختگان این حادثه مهیب از روز اول همراه با اعتراضاتی به مسئولان در بی‌توجهی به وضعیت شهرهمراه بود. آنان محاکمه مقصران این حادثه از جمله شهردار و اعضای شورای شهر بودند. اما با خبر فوت پیمانکار ساختمان که روابط نزدیکی با مسئولان شهر و استان داشته است منجر به گسترش اعتراضات شد.

این درحالی است که  چند شهر دیگر از جمله خرمشهر و شاهین شهر اصفهان، برخی از مردم برای همدردی با مردم آبادان به خیابان آمده­اند.

پس از آنکه پنجشنبه شب  رهبر جمهوری اسلامی در پیامی به مردم آبادان ابراز همدری کردند، امامان جمعه نیز در خطبه‌های نماز جمعه برخی از شهرهای کشور به ابعاد مختلف این حادثه پرداختند.

به گزارش ایسنا،  امام جمعه اهواز با انتقاد از برخی تناقض‌گویی‌ها درباره حادثه متروپل آبادان، بر وجود یک سخنگوی واحد در این موضوع تأکید کرد و لزوم همکاری مردم در تسریع آوار برداری را مورد توجه قرار داد. در ایلام نیز امام جمعه، بر این خطر تاکید کرد در این شهر نیز متروپل وجود دارد و اکنون پس از گذشت ۶ روز از ریزش بخش‌هایی از برج دوقلوی در دست ساخت متروپل آبادان، در ظهر دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱، شهری داغدار در کشور وجود دارد که بی­صبرانه خواستار برخورد با خاطیان و فساد در شهر است و مرگ یکی از مهم‌ترین مسببان را باور نمی­کند و مسئولانی که سعی می­کنند، روایت خود را از این حادثه به مردم بباورانند. اینکه موفق خواهند بود یا نه، باید منتظر ماند؛ اگرچه مقایسه با حوادث تاریخی مشابه، پاسخ چندان امید بخشی به همراه نخواهد داشت.

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=885

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات