• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
گزارش «روزان» از آخرین تحولات منطقه؛

واکنش جامعه و بازار به حملات آمریکا

  • کد خبر : 5222
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴
واکنش جامعه و بازار به حملات آمریکا
مجموع این تحولات طی چند روز گذشته و متعاقب آن پس از تحولات 15 مهر در نوار غزه موجب شده تنش و هراس از گسترش درگیری‌های نظامی در خاورمیانه به اوج خودش برسد.

گروه سیاسی- تنها ۲۴ ساعت پس از آنکه خبرگزاری رویترز مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران نیروهای مستشاری خودش را در سوریه کاهش داده، خبرگزاری دانشجو نوشت: در حمله بامداد روز جمعه ۱۳ بهمن جنگنده‌های اسرائیل به حاشیه جنوبی شهر دمشق یکی از مستشاران سپاه پاسداران به نام سعید علیدادی به شهادت رسیده است. ساعتی پس از انتشار این خبر، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که وزارت اطلاعات تعداد قابل توجهی از جاسوس‌های موساد را در ۲۸ کشور جهان ‌شناسایی کرده. این خبر از این جهت حائز اهمیت بود که کمتر از دو هفته پیش در جریان حمله اسرائیل به شهر المزه در حومه شهر دمشق، ۴ نفر از مستشاران سپاه در سوریه از جمله سردار حجت‌الله امیدوار، مسئول اطلاعات سپاه قدس و جانشین او به شهادت رسیدند. آنهم کمتر از یک ماه پس از ترور سردار سیدرضی موسوی که از او به عنوان فرمانده لجستیکی سپاه قدس یاد می‌شد.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات تاکید شده است که «تعدادی جاسوس در تهران و چند استان کشور شناسایی و مورد برخورد قانونی واقع شده یا تحت مراقبت‌های امنیتی قرار گرفتند

سردار اسماعیل کوثری، نماینده مجلس و از فرمانده‎هان سپاه چند روز پس از ترور مستشاران سپاه قدس در ۳۰ دی، مدعی شد که مسیر رفت وآمدهای این فرمانده‌هان در دمشق توسط نفوذی‌ها شناسایی شده بود. هرچند او توضیح بیشتری درباره این نفوذی‌ها نداد اما به نظر می‌رسد مجموع اظهارات مقام‌های نظامی بیانگر این نکته می‌تواند باشد که موضوع ردپای نفوذ در جریان حملات اسرائیل و ترور نیروهای سپاه در سوریه و نقش احتمالی افراد سوری و روسی در این ترورها را به صورت جدی دنبال می‌کنند.»

روزنامه اصولگرای خراسان یک روز پس از ترور سردار امیدوار نوشت: «اگر فکری برای باز طراحی چارچوب‌های امنیتی خود در دمشق و ایجاد یک پروتکل جدید امنیتی نکنیم با توجه به نفوذ ۷۵ ساله اسرائیل در ساختار امنیتی و نظامی سوریه، ممکن است تلخ‌تر از این اتفاقات هم بیفتد و دشمنی که شکست خورده و نابود شده چه بسا پا را از این هم فراتر بگذارد و اقداماتی کند که برای شیطان هم مسدود است.»

روزنامه جمهوری اسلامی هم در تحلیل ترور مستشاران ایرانی در سوریه خواستار بستن راه نفوذ دشمن شد.

این روزنامه نوشت: «باید عوامل نفوذی دشمن را در میان غیرایرانی‌ها جستجو کرد که شامل افراد محلی و روس‌ها می‌شود. آیا از روس‌های فعال در سوریه باید خاطرمان آسوده باشد؟ ما از دولت‌هایی که به آنها اعتماد کرده‌ایم ضربه‌های زیادی خورده‌ایم. در همین سوریه، آیا می‌توان سهم‌خواهی روس‌ها بعد از فروکش کردن غائله داعش را فراموش کرد؟! تا چه وقت قرار است خوشبینی‌های افراطی را بر واقع‌بینی ترجیح بدهیم؟ آیا زیر سئوال بردن تمامیت ارضی ما آنهم دو بار ظرف چند ماه نباید این هشدار را به ما بدهد که جانب احتیاط را در تعامل با چنین دولت‌هایی رعایت کنیم؟»

حالا ۱۴ روز پس از این تحلیل‌ها و ادعای نفوذ اسرائیل در بین نیروهای سوری، و همزمان با ادعای خبرگزاری رویترز، یک مستشار دیگر سپاه هم به شهادت رسیده. هر چند پس از انتشار خبر رویترز، خبرگزاری المیادین، ادعای رویترز در مورد کاهش حضور مستشاران ایران در سوریه را تکذیب کرد و نوشت: «به گفته منابع این رسانه عربی نزدیک به سپاه، «فقط از مستشاران ایرانی خواسته شده بدون همراه داشتن خانواده خود در سوریه حضور داشته باشند.»

منابع رویترز به این خبرگزاری گفته بودند که «برنامه سپاه مدیریت حضور در سوریه «از راه دور» است و قرار است حزب‌الله لبنان،‌ از دیگر نیروهای تحت‌ حمایت جمهوری اسلامی، نیز در این کار به سپاه کمک کند..»

پس از حمله هفت اکتبر حماس به اسرائیل و به دنبال آن حملات فاجعه‌بار ارتش اسرائیل به غزه که تاکنون بیش از ۲۷ هزارنفر از اهالی این باریکه ۴۰ کیلومتری جان خود را از دست داده‌اند و بیش از یک سوم آنها را کودکان تشکیل می‌دهند، شعله جنگ در منطقه به شدت در حال گسترش است.

یکشنبه ۸ بهمن فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه (سنتکام) مدعی شد که پهپادهای نیروهای مقاومت در عراق به پایگاه برج ۲۲ نیروی هوایی آمریکا در مرز اردن با سوریه حمله کرده و ۳ سرباز آمریکا در این حملات کشته وبیش از ۳۰ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

این پایگاه نظامی دارای یک موقعیت استراتژیک مهم است به این جهت که به دو کشور عراق و سوریه نزدیک است و اشراف اطلاعاتی دارد. هرچند اطلاعات کمی در مورد این پایگاه وجود دارد اما براساس گزارش‌های منتشر شده، ۳۵۰ نیروی ارتش و نیروی هوایی آمریکا در این پایگاه حضور دارند.

برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه پس از این حمله پهپادی رسماً از دولت جو بایدن درخواست کردند که مناطقی از ایران را مورد هجوم موشکی قرار دهد زیرا ایران از نیروهای محور مقاومت در منطقه حمایت می‌کند اما سخنگوی وزارت خارجه و همچنین حسین امیرعبداللهیان تاکید کردند که این نیروهای شبه نظامی از جمهوری اسلامی دستور نمی‌گیرند.

اما با این حال روزپنج‌شنبه ۱۲ بهمن، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا طی اظهاراتی مدعی شد اگرچه پنتاگون از گسترش منازعه با ایران پرهیز می‌کند اما دفاع از نظامیان و منافع آمریکا ضروری است. همزمان جو بایدن هم اعلام کرد که آمریکا تصمیم خودش درباره انتقام از حمله پهپادی به پایگاه برج ۲۲ را گرفته و به زودی آنرا اجرا خواهد کرد.

این در حالی است که چند ساعت پس از حمله به پایگاه برج۲۲ در خاک اردن، گروه مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که به درخواست دولت عراق تمامی عملیات‌های خود علیه نیروها و پایگاه‌های آمریکایی را تعلیق می‌کند. ابوحسین الحمیداوی، دبیرکل کتائب حزب‌الله در همین رابطه نوشت: «ما ضمن اعلام تعلیق عملیات نظامی و امنیتی علیه نیروهای اشغالگر  به منظور جلوگیری از سرافکندگی دولت عراق  به دفاع از مردم خود در غزه به سایر روش‌ها ادامه می‌دهیم.»

به هرحال چند مقام‌ آمریکایی در گفت وگو با شبکه سی‌بی‌اس این کشور گفتند که ارتش آمریکا می‌تواند در هوای بد حمله انتقامی خودش را اجرا کند، اما ترجیح می‌دهد دید بهتری داشته باشد تا به طور ناخواسته غیرنظامیان را مورد هدف قرار ندهد.

هرچند مشخص نیست برنامه آمریکا برای پاسخ به حمله ۸ بهمن در کدام کشور و به چه شکل صورت خواهد گرفت اما ۱۲ بهمن، سردار سلامی، فرمانده سپاه پاسداران هم صراحتاً اعلام کرد که: «جمهوری اسلامی به دنبال جنگ نیست ولی از جنگ هم نمی‌ترسد‌.»

مجموع این تحولات طی چند روز گذشته و متعاقب آن پس از تحولات ۱۵ مهر در نوار غزه موجب شده تنش و هراس از گسترش درگیری‌های نظامی در خاورمیانه به اوج خودش برسد. رویدادی که بیش از هر فردی به سود نتانیاهو و دولتش خواهد بود که در صورت آتش‌بس بین حماس و اسرائیل و آرام شدن تنش در خاورمیانه، به فروپاشی نزدیک خواهد شد.

اما در ایران، تنها در یک مورد افزایش ۹ هزارتومانی دلار در چند روز، یکی از واکنش‌های بازار به این رویدادهاست که دود آن به چشم مردمی می‌رود که این روزها سفره‌هایشان بیش از پیش خالی شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=5222

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات