• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی عنوان کرد:

پیگیری برنامه‌های مبارزه با معاملات مشکوک در سال آینده

  • کد خبر : 5521
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۲
پیگیری برنامه‌های مبارزه با معاملات مشکوک در سال آینده

رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی به ارائه گزارش عملکرد و تبیین برنامه‌های سال ۱۴۰۳ این مرکز پرداخت. به گزارش ایسنا، هادی خانی – رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی – در جمع خبرنگاران در نشست سالانه مبارزه با پولشویی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی متولی مبارزه با پولشویی و مشاغل مشمول […]

رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی به ارائه گزارش عملکرد و تبیین برنامه‌های سال ۱۴۰۳ این مرکز پرداخت.

به گزارش ایسنا، هادی خانی – رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی – در جمع خبرنگاران در نشست سالانه مبارزه با پولشویی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی متولی مبارزه با پولشویی و مشاغل مشمول که با هدف تبیین برنامه‌های مبارزه با پولشویی کشور در سال آینده در راستای تقویت جبهه مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم برگزار شد، گفت: در این نشست همه نکات لازم تشریح و تبیین شد و در چند محور برنامه‌ها و مباحث مورد اشاره تعریف شد که لازم است تمامی دستگاه‌ها و بخش‌ها مرتبط با قانون نظارت و مبارزه با پولشویی در این برنامه‌ها حضور داشته باشند.

تشریح برنامه‌های سال آینده

خانی با اشاره به برنامه‌های مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی برای سال آینده و اهداف این مرکز برای تحقق قوانین مبارزه با پولشویی تصریح کرد: در گام اول و قبل از هر چیز، بحث آموزش و فرهنگ سازی مطرح است که لازم است در سال آینده اقدامات گسترده‌تری در خصوص آموزش قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی برای بخش‌های خاص و همچنین آموزش مصادیق پولشویی و جرایم منشا پولشویی برای بخش‌های عمومی در مرکز مطالعات مالی در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: مقرر است در چارچوب استانداردها و توصیه‌های ابلاغی مرکز مطالعات مالی این آموزش‌ها انجام و در سطوح مختلف ارائه شود. البته در سال جاری بالغ بر یک میلیون نفر توسط مرکز اطلاعات ملی و مبارزه با پولشویی در راستای برنامه‌های سال آینده، آموزش داده شده است که باید در سال آینده این آموزش چندین برابر شود؛ چراکه ضعف‌های زیادی در حوزه آموزش مبارزه با پولشویی در کشور وجود دارد.

گام دوم

رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی در ادامه با تشریح اقدامات بعدی این مرکز برای سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: محور بعدی، اجرای کامل سند ملی ارزیابی یا ریسک کشور است که در بهمن ماه امسال با حضور وزیر اقتصاد و دارایی این سند رونمایی شد و در آن آسیب‌های فرایندی، ساختاری، داده‌ای و زیرساختی دستگاه‌های مختلف در حوزه پولی، مالی، بانکی، بیمه و مشاغل مختلف مالی و غیر مالی احصاء شد.

خانی با اشاره به برنامه های ابلاغی از سوی این مرکز گفت: این برنامه‌ها در سال آینده به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ می‌شود و مرکز اطلاعات مالی بر اجرای این برنامه برابر با قوانین و مقررات نظارت می‌کند و مطابق آیین‌نامه اجرایی مبارزه با پولشویی گزارش اقدامات این دستگاه‌ها، سالانه در اختیار دفتر مقام معظم رهبری و سران سه قوه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تا امروز نزدیک به ۴۰۰ نفر از مدیران در حوزه مبارزه با پولشویی احراز صلاحیت شده و مقرر است احکام این اشخاص صادر شود. همچنین در سال آینده فرایند شناسایی افراد بیشتر دارای صلاحیت ادامه دارد و افراد و مدیران که از سوی دستگاه‌ها پیشنهاد می‌شوند را برای احراز صلاحیت، مورد بررسی قرار می‌دهیم و در تلاش هستیم تا حوزه منابع انسانی و زیرساخت‌های انسانی در حوزه مبارزه با پولشویی کامل‌تر و جامع‌تر شود.

اجرای ابلاغیه‌ها در گام سوم

رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی با بیان اینکه برنامه‌های ابلاغی در راستای مبارزه با معاملات مشکوک در سال آینده به صورت دقیق تر و جدی‌تر پیگیری می‌شود گفت: محور بعدی در این نشست، موضوع اجرای ابلاغیه‌های مربوط به معاملات مشکوک بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تا امروز برای حوزه‌های بانکی، بیمه، گمرک، مالیات، ثبت اسناد و بورس، شاخص‌های معیار معاملات مشکوک با کمک این دستگاه‌ها تدوین و ابلاغ شده و امروز نحوه اجرای این شاخص‌ها و معیارها مورد بررسی قرار گرفت، تا در سال آینده گزارش‌های دقیق‌تری در رابطه با معاملات مشکوک به پولشویی وجود داشته باشد و دستگاه‌های مربوطه مطابق قانون مکلف به شناسایی و معرفی معاملات مشکوک به پولشویی به مرکز مطالعات مالی و مبارزه با پولشویی هستند.

عضویت ایران در مرکز مبارزه با پولشویی بریکس

خانی با اشاره به حضور ایران در مرکز مبارزه با پولشویی بریکس خاطرنشان کرد: نزدیک به ۳ ماه است که شورای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بریکس تشکیل شده و روسای مبارزه با پولشویی و واحدهای اطلاعات مالی کشورهای عضو بریکس عضو آن هستند که ایران هم عضو این شورا است و این شورا تا امروز سه جلسه تشکیل داده است و در رابطه با نحوه استقرار دبیرخانه این شورا و تعامل و همکاری اعضا بحث شده و جلسه آتی آن در اردیبهشت ماه در روسیه برگزار می‌شود.

فعالیت پولشویی برخی از ایرانیان خارج از کشور

وی در ادامه به فعالیت برخی از ایرانیان خارج از کشور در حوزه‌های پولشویی و شرط‌بندی اشاره کرد و گفت: مرکز مطالعات مالی برای همه حوزه‌ها و فعالیت‌ها، شاخص‌ها و معیارهای معاملات مشکوک را تدوین و ابلاغ می‌کند و بر اساس این شاخص‌ها، گزارش‌ها را دریافت می‌کند. اگر گزارشی از فعالیت‌های مشکوک هر شخص حقیقی و حقوقی داده شود که منطبق با دستورالعمل‌های مرکز مطالعات مالی باشد، این مرکز وظیفه ورود دارد و برای ما فرقی نمی‌کند که این گزارش‌ها در رابطه با چه اشخاص و در چه موقعیتی است.

رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی با اشاره به پرونده‌های پولشویی و فرار مالیاتی در این مرکز اظهار کرد: مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی نزدیک به ۷۰ هزار گزارش را تا امروز در رابطه با پولشویی دریافت کرده که برخی از آنها با بررسی‌های این مرکز، ظن به پولشویی آنها احراز نمی‌شود. همچنین برخی از این پرونده‌ها پولشویی نیست و فرار مالیاتی محسوب می‌شود که حدود ۱۱ هزار مورد به سازمان امور مالیاتی اعلام شده است.

خانی در پایان افزود: طی چند سال گذشته، بالغ بر ۱۰۰۰ مورد گزارش را به عنوان پرونده به مراجع قضایی تحویل دادیم که آخرین پرونده چند روز پیش با جرم پولشویی به مبلغ نزدیک بر ۹۰۰ میلیارد تومان از یک شبکه پولشویی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=5521

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات