• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
گزارش روزان درباره خطر گسترش جنگ در خاورمیانه؛

آیا پای ایران به مهلکه باز می‌شود؟

  • کد خبر : 5036
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲
آیا پای ایران به مهلکه باز می‌شود؟

گروه سیاسی- در یکصدو هفتمین روز از آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه مردم غزه و در حالیکه بیش از ۲۵ هزار نفر مردم غیرنظامی در این حملات جان خود را از دست داده‌اند و دو روز پس از اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از احتمال جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران حرف زده بود، ساعت ۱۰.۵ […]

گروه سیاسی- در یکصدو هفتمین روز از آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه مردم غزه و در حالیکه بیش از ۲۵ هزار نفر مردم غیرنظامی در این حملات جان خود را از دست داده‌اند و دو روز پس از اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از احتمال جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران حرف زده بود، ساعت ۱۰.۵ صبح شنبه، ۳۰ دی، به وقت محلی، جنگنده‌های اسرائیل یک ساختمان چندطبقه در شهرک غیرنظامی در منطقه المزه از توابع دمشق در سوریه را مورد هدف قرار داده و در این حملات ۴ عضو سپاه پاسداران از جمله سردار صادق امیدزاده (حجت‌الله امیدوار) مسئول اطلاعات سپاه قدس و جانشین وی (سردار محرم) از مستشاران بلندپایه سپاه قدس به شهادت رسید. صابرین‌نیوز رسانه‌ای که اخبار جبهه مقاومت را پوشش می‌دهد در همین رابطه گزارش داده است که سردار امیدزاده طراح و مجری بیرون راندن، آمریکا از سوریه بود. پیشتر نشریه واشنگتن پست هم نام سردار صادق امیدزاده را به عنوان مغز متفکر طراحی علیه نیروهای آمریکایی مطرح کرده بود.

خبرگزاری المیادین هم با انتشار تصاویر ساختمان محلی اصابت موشک‌های اسرائیلی نوشت: این تجاوز اسرائیل منجر به تخریب کامل ساختمان مسکونی در محله المزه شده است.

همچنین برخی خبرگزاری‌های عربی مدعی شدند که ساختمان مورد هدف در دمشق دارای ۳ طبقه و مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده. منابع خبری سوریه ای از جمله خبرگزاری سانا هم تعداد شهدای این حمله تروریستی را ۴ نفر عنوان کرد که همگی عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند.

سپاه پاسداران هم با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد در حمله هوایی رژیم اسرائیل به دمشق، ۴ تن از «مستشاران نظامی» ایران و تعدادی از نیروهای سوری به شهادت رسیده‌اند.

آن طور که در بیانیه رسمی سپاه ذکر شده، حجت‌الله امیدوار (حاج صادق امیدوار)، علی آقازاده، حسین محمدی و سعید کریمی نام چهار عضو سپاه است که در این حمله به شهادت رسیدند.

با این حال، دیدبان حقوق بشر سوریه ادعا کرد که تعداد جان‌باختگان حمله اسرائیل به محله المزه دمشق به ۱۰ نفر از جمله ۳ فرمانده سپاه پاسداران افزایش یافته است.

خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» هم از صدای انفجار شدیدی از این ساختمان واقع در منطقه «المزه – ویلاهای غربی» در نتیجه حمله هوایی اسرائیل خبر داد که ساختمان مورد اشاره به کلی تخریب شده است.

با این وجود اگرچه مقامات جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستند، اما موج ترورها توسط رژیم اسرائیل طی سال‌های اخیر به نظر می‌رسد احتمال وقوع درگیری مستقیم در منطقه، بین دو کشور را به شدت افزایش داده است.

پیش از این نیز و در چهارم دی‌ماه گذشته رژیم اسرائیل با حمله به منطقه زینبیه در حومه دمشق، سیدرضی موسوی معروف به سردار سیدرضی از مستشاران باسابقه سپاه پاسداران در سوریه را به شهادت رسانده بود. سیدرضی از جمله قدیمی‌ترین مستشاران سپاه در سوریه و از همراهان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود.

 

رسانه‌های غربی درباره حملات روزگذشته نوشتند که عملیات اسرائیل در خاک سوریه در ساعات روشنایی روز یک امر نادر است و به نظر می‌رسد حامل پیام ویژه‌ای برای ایران باشد.

شبکه سعودی الحدث در این رابطه گزارش داده که جنگنده‌های اسرائیلی دو موشک به سوی منطقه المزه شلیک کردند که منجر به جان باختن پنج تن شده که ۴ نفر آنها از نیروهای سپاه قدس ایران هستند. همزمان شبکه اسکای‌نیوز عربی از جان باختن  اکرم العجوری، از مهره‌های ارشد سازمان جهاد اسلامی فلسطین، در حمله یادشده خبر داده بودند که خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از اسماعیل السنداوی، نماینده جهاد اسلامی فلسطین در سوریه نوشت: «هیچ یک از نیروهای این سازمان در حمله امروز اسرائیل به دمشق کشته نشده است.»

شبکه العربیه هم در این رابطه نوشت که جهاد اسلامی فلسطین تنها جان باختن زیاد نخاله، دبیرکل این سازمان را «تکذیب کرده » و به نظر می‌رسد خبر جان‌باختن السنداوی، دور از ذهن نباشد.

به نوشته این خبرگزاری، اکرم العجوری، رئیس بخش نظامی جهاد اسلامی فلسطین و مسئول تأمین تسلیحات برای سرایا القدس، شاخه نظامی این سازمان هم «احتمالا» در حمله اسرائیل به این ساختمان در حومه دمشق جان باخته است.

این در حالی است که رسانه‌های اسرائیل خبر حمله به دمشق را به نقل از رویترز و منابع منطقه‌ای بازتاب داده‌اند تا لحظه تنظیم این گزارش کسی از مقامات این کشور به مسئولیت احتمالی در این حمله اشاره نکرده‌ است.

گادی آیزنکوت، یکی از اعضای کلیدی کابینه جنگ اسرائیل هم روز گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را متهم کرد که در مورد اهداف نظامی در غزه حقیقت را نمی‌گوید. او خواستار برگزاری انتخابات جدید شد و گفت که «هیچ اعتمادی» به رهبری فعلی اسرائیل وجود ندارد.

تنش‌ها در کابینه دولت اسرائیل، با گزارش‌هایی مبنی بر اینکه نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع به ندرت با یکدیگر صحبت می‌کنند، در حالی رخ می‌دهد که شکاف بین اسرائیل و متحدان غربی‌اش بیشتر شده. پس از مخالفت نتانیاهو با تشکیل کشور فلسطینی، جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت ایالات متحده و اسرائیل «به وضوح همه چیز را متفاوت می‌بینند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت «هیچ راهی برای حل چالش‌های امنیتی اسرائیل بدون تشکیل کشور فلسطینی وجود ندارد.»

با این حال به نظر می‌رسد، نخست وزیر اسرائیل برای رها شدن از فشار افکار عمومی مردم کشورش و آنچه که در ۷اکتبر رخ داد، به دنبال شعله‌ور کردن و گسترش جنگ به نقاط دیگر منطقه از جمله ایران است.

احمد زیدآبادی، تحلیلکر مساول بین‌الملل در همین رابطه و پس از حمله روزگذشته اسرائیل به حومه دمشق نوشت: «ترور یکی دیگر از فرماندهان سپاه پاسداران در سوریه، نشانهٔ این است که جنگ مثل پیچکی رونده در حال نفوذ در تار و پود خاورمیانه است. یا باید راهی برای حل تمام منازعات منطقه در قالب یک طرح فراگیر پیدا شود، یا اینکه جنگ مثل خوره‌ای خزنده، همه امکانات خاورمیانه را در خود خواهد خورد.»

سپاه پاسداران هفته گذشته اعلام کرده بود که با «۲۴ فروند انواع موشک بالستیک» مقر جاسوسی موساد در اربیل کردستان عراق را مورد هدف قرار داده و در پی این حملات «پیشرو دیزایی»، تاجر کُرد عراقی که سپاه ادعا کرد که با اسرائیلی‌ها در تاس است، کُشه شد. پس این حملات رسانه‌های نزدیک به سپاه با انتشار تصاویری به زبان عبری خطاب به رژیم اسرائیل نوشتند که «تابوت‌هایتان را آماده کنید!»

هرچند برخی نظامی‌ها و رسانه‌ها نزدیک به حاکمیت احتمال درگیری مستقیم با اسرائیل را رد کرده‌اند اما با توجه به شرایط ویژه منطقه به نظر می‌رسد جنگ نیابتی دو طرف به جاهای خطرناکی رسیده است.

گفتنی است حملات روز گذشته اسرائیل به مقر نیروهای سپاه قدس چهارمین حمله در سال جاری است که منجر به شهادت ۹ عضو سپاه قدس در سوریه شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=5036

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات