• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
گزارش "روزان" درباره آرایش انتخاباتی اصولگرایان؛

تشکیل ائتلاف های چندگانه بدون توجه به سلایق جامعه

  • کد خبر : 4389
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
تشکیل ائتلاف های چندگانه بدون توجه به سلایق جامعه
 وضعیت در جبهه اصولگرایی در غیاب رقیب دیرینه خود یعنی اصلاح‌طلبان و ردصلاحیت‌های جریان اعتدالی و برخی نمایندگان منتقد عملکرد دولت ابرهیم رئیسی به گونه‌ای شده که به نظر نمی‌رسد آنگونه که باهنر خوش‌بین است به یک نقطه اشتراک برای لیست اسفندماه برسند.

گروه سیاسی- «اکثر مردم تهران نمایندگان خود در مجلس را نمی‌شناسند؛ حتی نمی‌توانند نام ۵ نفر از نمایندگان پایتخت را بگویند.» این جمله را منوچهر متکی، وزیرخارجه دولت احمدی‌نژاد،هفته گذشته در نشست هیئت عالی شورای وحدت بیان کرد. تشکلی که در انتخابات سال ۹۸ از همین نمایندگانی حمایت کرد که حالا می‌گوید مردم تهران حتی ۵ نفر از ۳۰ نماینده خود در مجلس را نمی‌توانند نام ببرند.

روزنامه دولت هم مردادماه گذشته همین مطلب را به گونه‌ای دیگر و در آغاز یک جنگ علنی با مجلس انقلابی؛ شعبه محمدباقر قالیباف به جز جبهه پایداری، منتشر کرد. ایران نوشت: «بیش از ۵۳ درصد مردم گفته‌اند که اسم رئیس مجلس را نمی‌دانند و بیش از ۶۸ درصد مردم گفته‌اند اصلاً از مجلس رضایت ندارند.»

حالا حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی هم می‌گوید: «انتخابات ۱۱ اسفند، رقابت میان ابراهیم رئیسی و باقر قالیباف است. رئیسی قطعاً به دنبال پیروزی در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری است و تصمیم دارد همین حالا آقای قالیباف را کنار بزند و زمین‌گیر کند.»

این تحلیل به دور از واقعیت هم نیست. رئیس مجلس انقلابی پس از درگیری‌هایی که در یکسال اخیر با دولت و اطرافیان رئیسی پیدا کرده، به نظر می‌رسد برای انتخابات ۱۴۰۴ نقشه دارد. همین چند روز پیش بود که او ضمن گلایه از وضعیت اقتصادی کشور مدعی شد که مردم با دو شیفت کارکردن هم از پس زندگی خود بر نمی‌آیند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که با توجه به اظهارات چند ماه اخیر قالیباف، او هم برای مجلس آینده برنامه دارد هم دولت آینده. هر چند تحقق این مفروضات بستگی به شرایطی دارد که وضع خواهد شد!

قالیباف در نشست مبنا، نامی که تازه برای تشکل خودش دست و پا کرده با کنایه نسبت به وضعیت اصولگرایان در انتخابات مجلس دوازدهم گفت: «باید سهم‌خواهی در انتخابات را حرام بدانیم.» سخنانی که مشخصاً مخاطب آن جبهه پایداری بود که گفته می‌شود مدعی تصاحب دو سوم لیست مشترک اصولگرایان در انتخابات پیش‌روست. دو سوم از ۳۰ نفر که می‌تواند موقعیت قالیباف را به شکل جدی با چالش مواجه کند و او را از بالای صحن به زیر بکشد و همه نقشه‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم را نقش برآب کند.

جنگ بین دولت و جبهه پایداری با نواصولگرایان رسماً از همین دورهمی مبنا آغاز شد. حامیان دولت، قالیباف را به تبلیغ و ریخت وپاش انتخاباتی متهم کرد و روزنامه صبح نو، ارگان مطبوعاتی قالیباف، منتقدان را «طرشدگان سیاسی» توصیف کرد. رسایی از اتوبوس‌هایی که از شهرستان برای شرکت در جلسه قالیباف آدم آوردند گفت و جریان قالیباف هم از دورهمی بی‌رونق جریان شریان و جبهه پایداری که به اسم حمایت از مردم غزه، اما به نام نشست انتخاباتی در میدان فلسطین برپا، اما عملاً با شکست مواجه شد.

اما همایش «مبنا» را می‌توان به نوعی وزن‌کشی سیاسی در میان نمایندگان مجلس دانست؛ بنا به آماری که روزنامه صبح‌نو نزدیک به قالیباف منتشر کرد، حدود ۱۲۰ نماینده فعلی مجلس در این همایش شرکت کرده بودند. به عبارت دیگر، حدود ۱۷۰ نماینده مجلس در این گردهمایی غایب بودند؛ آن‌هم در مجلسی که اکثریت آن به ریاست قالیباف بر مجلس طی ۴ سال گذشته رأی داده‌اند. با این حساب در سال آخر دولت می‌توان به صراحت به این نکته اشاره کرده که حضور ۱۲۰ نماینده از ۲۹۰ نماینده در این همایش نه تنها تأیید کامل قالیباف از طرف تمام مجلس نیست، بلکه باید گفت اکثریت نمایندگان به نظر می‌رسد در حال انداختن طرحی نو برای خود در مجلس آینده هستند.

محمدرضا باهنر، نماینده ادوار مجلس هم که قرار بود کارگردان انتخابات مجلس دوازدهم باشد، با ثبت‌نام در این انتخابات نشان داد می‌خواهد یکسر این لیست را بگیرد. او همین چند روز پیش مدعی شد: ۳۰۰-۴۰۰ اصولگرا در تهران مدعی ورود به لیست هستند. او تصریح کرد که: «در جریان اصولگرایی پنج، شش خرده‌گفتمان وجود دارد. جریان قالیباف، شورای ائتلاف به ریاست حدادعادل، شورای وحدت که آقای متکی، پورمحمدی هستند، جریان رادیکال اصولگرا مثل پایداری، شریان و نمایندگان فعلی تهران از جمله این گفتمان ها هستند که دغدغه حضور در لیست اصولگرایان را دارند.

باهنر می‌گوید: دوهزار نفر در تهران ثبت‌نام‌ کرده‌اند. تعدادی از اینها یعنی حدود ۱۳۰۰ نفرشان اصلاً لازم نیست رویشان بحث و تحلیل شود، چون رأی کمی دارند؛ نهایت هزار تا دوهزار رأی در تهران دارند. با این حساب حدود ۳۰۰، ۴۰۰ نفر ادعای جدی دارند که باید در لیست اصولگرایان وارد شوند. اما با همه این اختلاف نظرها و تعد نامزدهای مدعی حضور در لیست، تحلیل من این است که این افراد یکی دو هفته مانده به تبلیغات می‌نشینند با هم ائتلاف می‌کنند. ائتلاف‌شان هم این نیست که بهترین‌ها را بگذارند. می‌گویند آقای قالیباف شما ۱۵ نفر از بهترین‌ها را معرفی کن، آقای حداد شما ۱۲ نفر از بهترین‌ها را معرفی کن، آقای پایداری ۴ نفر از بهترین‌ها را معرفی کن و… .»

اما به باور بسیاری از تحلیلگران ماجرا به همین سادگی که باهنر تحلیل کرده نخواهد بود و ماجرا با انتخابات مجلس یازدهم که اصولگرایان به لطف شورای نگهبان توانستند در یک مشارکت حداقلی راهی خانه ملت شوند به کلی فرق می‌کند. آنهم در انتخاباتی که ادعا شده، اعضا جبهه پایداری در قالب هیئت اجرایی برگزاری انتخابات، در وزارت کشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند و به گفته نوری‌قزلجه، نماینده ردصلاحیت شده مجلس، به دنبال مهندسی انتخابات پیش‌رو هستند.

سمیه محمودی، دیگر نماینده رد صلاحیت شده مجلس هم مدعی شده: «دولتِ رئیسی می‌خواهد انتخابات را مدیریت کند. ما از زبان خودشان در جاهای مختلف و توسط واسطه‌ها شنیده‌ایم که دولت نیاز دارد ۷۰ درصد کرسی مجلس را داشته باشد.»

غلامعلی حداد عادل، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی هفته گذشته در جلسه این شورا در استان قزوین که عصر روز سه‌شنبه۲۳ آبان در حسینیه آیت‌الله شالی قزوین برگزار شد، هدف از تشکیل این مجموعه را برقراری اصل وحدت دانست اما با هشداری بی‌سابقه که دور از ذهن بود تأکید کرد که «اگر کسی بخواهد با تندروی کار سیاسی کند با او میانه‌ای نداریم، زیرا دشمن با این قبیل کارها به دنبال ناامیدی جوانان است».

این نخستین بار است که حدادعادل، پس از اختلاف جبهه پایداری با این تشکل بر سر لیست انتخابات مجلس یازدهم است که درنهایت با فشار جبهه پایداری و مرتضی آقاتهرانی، نام شورای ائتلاف اصولگرایان به شورای ائتلاف تغییر کرد و پایداری‌چی‌ها با لیست مشترک اصولگرایان وارد مجلس شدند، لب به گلایه و هشدار گشوده است.

حالا اما به نظر می‌رسد حدادعادل که در گردهمایی قالیباف هم حضور داشت، ترک عادت کرده صراحتی به جبهه پایداری هشدار داده که اگر «کسانی بخواهند با تندروی کار سیاسی کنند» جایی در شورای ائتلاف ندارند.

وضعیت در جبهه اصولگرایی در غیاب رقیب دیرینه خود یعنی اصلاح‌طلبان و ردصلاحیت‌های جریان اعتدالی و برخی نمایندگان منتقد عملکرد دولت ابرهیم رئیسی به گونه‌ای شده که به نظر نمی‌رسد آنگونه که باهنر خوش‌بین است به یک نقطه اشتراک برای لیست اسفندماه برسند.

آنهم در شرایطی که حتی کوچکترین دغدغه‌ای از سوی مردم برای مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم در جامعه ملاحظه نمی‌شود و به قول صادق زیباکلام استاد پیشین دانشگاه تهران: «مطمئنم انتخابات مجلس امسال برای پرستوها هم کم رونق است و دیگر مشتری چندانی ندارند چه برسد مردم!»

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=4389
  • منبع : روزنامه روزان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات