• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
7

تهدید رسمی دانایان علم زلزله 

  • کد خبر : 4378
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷
تهدید رسمی دانایان علم زلزله 

نمی دانم آیا در برابر فرمایشات هر فردی که یک حکم از فرد دیگری دارد باید کرنش کرد و در مقابل دستور پیامبر اسلام صلوات الله علیه مبنی بر اشاعه دانش در قالب زکات علم را ابتر گذاشت یا نه ؟ چندی است که فرمایشات رئیس سازمان مدیریت بحران تهران تمامی افرادی را که سالها […]

نمی دانم آیا در برابر فرمایشات هر فردی که یک حکم از فرد دیگری دارد باید کرنش کرد و در مقابل دستور پیامبر اسلام صلوات الله علیه مبنی بر اشاعه دانش در قالب زکات علم را ابتر گذاشت یا نه ؟

چندی است که فرمایشات رئیس سازمان مدیریت بحران تهران تمامی افرادی را که سالها شاید بیش از ۵٠ سال در زمینه علم زلزله و مهندسی آن و مدیریت درست آن تحصیل و تعلیم و پژوهش کرده اند را دچار تزلزل فکری کرده است. ایشان جملات زیر را بکار برده اند، برای حفظ امانت عیناً مستخرج از مصاحبه این فرد:

… وی ادامه داد… اینکه بیایند و آمارهای عددی و … بدهند درست نیست و اگر ادامه پیدا کند، از ظرفیت‌های قضایی هم برای افرادی که تشویش اذهان عمومی و عددسازی کنند استفاده خواهیم کرد.”

اول، اگر درکی ابتدایی از آمار تخریب زلزله داشتند می بایستی می دانستند که این اطلاعات بر اساس سناریو های مختلف محاسبه می شوند (senario base) پس بر اساس سناریوی انتخابی، هر آماری در محدوده فرضی درست است لذا این تهدید یعنی چه !؟

چرا تشویش اذهان عمومی ! آیا اگر این دانشمندان پیر یا جوان که عمر خود را برای مقابله با زلزله کشور که هر روز دعوت از کشورها و دانشگاهای مهم چون برکلی و … دیگر دارند و عمر خود را صرف ایران و جلوگیری از تبعات فاجعه بار زلزله در کشور کرده اند مثلاً حکمی بر تشویش اذهان عمومی، گیرم هم اگر بگیرند، کاستی ها و ضعف های نهادهای مرتبط در کشور و بخصوص شهرداری تهران رفع خواهد شد ! و زلزله رخ نخواهد داد و تهران نابود نخواهد شد و … می ترسم بعد از زلزله و حکم قضایی اساتید بنام کشور، باز دستورات شما این باشد :

مستخرج از مصاحبه ؟!
– خودتان برای زمان زلزله چادر بخرید
– سه روز اول زلزله به گردن خودتان
– آمار مرگ و میر داریم ولی بشما نمی گوییم، حتماً منظورشان این بوده، دلتان بسوزد
– زلزله را سیاسی نکنیم ؟؟؟؟
– تهدید به شکایت از دانشمندان زلزله ، حالا مردم و خلاصه زخمی ها و کشته شدگان و … که چرا در این ساختمان ها زندگی می کردید !؟!؟

بدین سان هیچ فرهیخته دانشگاهی دیگر نمی بایستی در خصوص مدیرت آب، ناکارآمدی های صنعت خودرو، روش های نوین کشاورزی و … چیزی بیان نمایند چون بلاخره به مدیری بخصوص مدیری غیر توانمندی بر خواهد خورد و اگر قرار باشد قوه قضائیه وارد عمل شود فاتحه کشور را باید از همین امروز خواند ! این چه تهدید نابخردانه ای است آیا یک لحظه به تبعات آن در کلیه ابعاد کشوری و لشکری فکر شده است !؟

نا گفته نماند این نگاه دقیقاً عکس فرمایشات رهبری می باشد که ایشان تأکید بر عالم و دانشمند در تخصص و حتی به ازای اعتبارشان ورود به مسائل مهم دیگر کشور را نیز تأکید دارند ! حال این فرمایشات سخیف یعنی چه !؟

مهم نیست افراد چه می گویند ؟ هر کس در عقاید خود آزاد است ولی مسئولی که چنین تفکری داشته باشد آنهم در یک امر حیاتی برای کشور خیلی خطرناک است. یا بگوید اگر غیر از من هر کس حرفی درباره زلزله بگوید از ظرفیت های قانونی استفاده خواهیم کرد! نه اینکه بعد از خواندن این جملات بچگانه مثل زلزله، ما زلزله شناسان و مهندسین زلزله و بحران بر خود لرزیدیم ! کمی تدبیر هم چیز خوبی است ! الله اکبر .

شاعر چه زیبا می فرماید:

ما برای آنکه ایران
خانه خوبان شود
رنج دوران برده ایم

ما برای خواندن
این قصه عشق به خاک
خون دلها خورده ایم

خوشبختانه کشور هنوز به این درجه از خفت تنزل نیافته است که فردی خود را اعلم و عکس دستورات رهبری سخن بگوید ! من جای مقامات عالی رتبه کشور بودم این دانشمندان فدایی این مرز و بوم را تجلیل می کردم و از این جوان جویای نام در جای مناسبتری بهره می بردم. فرنگی ها مثلی دارند خوب است والله، می گویند: Grow up
والسلام

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=4378
  • نویسنده : فریبرز ناطقی الهی-استاد دانشگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات