• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2
گزارش "روزان" درباره وضعیت انتخابات در اسفند؛

رقابت اصولگرایان با پنج لیست مجزا

  • کد خبر : 4582
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
رقابت اصولگرایان با پنج لیست مجزا
جناح حاکم بر کشور همواره طی سال‌های اخیر دلیل مشارکت پایین مردم در انتخابات سال ۹۸ و ۱۴۰۰ را عملکرد دولت روحانی معرفی کرده‌اند. حال با توجه به اینکه با یک حاکمیت یکدست مواجه‌ایم باید منتظر ماند و دید که آیا مشارکت بالا خواهد بود و یا اینکه با یک انتخابات کم‌رونق دیگر سال را به پایان خواهیم رساند.

گروه سیاسی- انتخابات مجلس دوازدهم سه ماه دیگر در حالی برگزار خواهد شد که طبق آخرین نظرسنجی‌ها بیش از نیمی از جمعیت واجد شرایط برای شرکت در انتخابات و انتخاب نماینده خود، اساساً برنامه‌ای برای حاضر شدن پای صندوق رأی ندارند. از سوی دیگر خبرهای رسیده حاکی از این است که برخلاف آنچه که از سوی جبهه اصولگرایان سنتی مطرح می‌شود، به نظر نمی‌آید تغییر جدی در نظر شورای نگهبان درباره ردصلاحیت نامزدها توسط هیئت‌ اجرایی وزارت کشور رخ دهد و احتمالاً انتخابات ۱۱ اسفند با همان ترکیب دلخواه دولت، برگزار خواهد شد. در تأیید این تحلیل می‌توان به تازه‌ترین واکنش نماینده تبریز در مجلس، در خصوص وضعیت رد صلاحیت‌ها اشاره کرد که می‌گوید: افرادی که ما را رد صلاحیت کرده‌اند، خودشان رد صلاحیت هستند.

او اضافه کرده: بند «عدم التزام عملی به نظام» را برای ما در نظر گرفته‌اند. یک شاخص بگذارند، اگر این آدم‌ها یک صدم ما برای نظام کار کرده باشند، حاضرم من را اعدام کنند. ببینید ما برای نظام بیشتر زحمت کشیدیم یا اینها؛ هم از نظر علمی، هم از نظر کارشناسی، هم از لحاظ حضور در جبهه و هم بقیه موارد.

هدایت‌الله خادمی، نماینده پیشین مجلس هم هفته گذشته با اشاره به همین مطلب به ایلنا گفت: افرادی رد صلاحیتم کردند که تفاوت میدان نفتی با میدان‌تره بار را نمی‌دانند.

وی تأکید کرد: در شرایط هیئت اجرایی و این دولت می‌نوشتند ما نماینده کر و لال می‌خواهیم لااقل ما شرکت نمی‌کردیم.

طی چند هفته اخیر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بارها به این نکته اشاره کردند که بر اساس شواهد موجود، دولت همه توان خودش را به کار گرفته تا مجلس آینده به صورت یکدست، دست دولت و جریان جبهه پایداری بیافتد. در تأیید همین موضوع می‌توان به گفت وگوی متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری با خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان اشاره کرد که گفته بود: “هیچ کدام از نامزدهای ما در سراسر کشور ردصلاحیت نشده‌اند.”

این نشان دهنده این نکته است که معیار و میزان برای صلاحیت یک نامزد، گفتمان جبهه پایداری بر پایه تفکر آیت‌الله مصباح است.

حسن روحانی، رئیس‌‌جمهور سابق و نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اظهاراتی با اشاره به رویکرد دولت در خصوص انتخابات گفت که بعد از اعتراضات آبان ۱۳۹۸ «آب از سر» حکومت گذشت و اکنون دیگر برای مقام‌های جمهوری اسلامی مهم نیست که مشارکت در انتخابات کم باشد.

روحانی یکم آذر در جمع افراد کابینه‌اش و در جلسه هفتگی با آنان مدعی شد: “من به عنوان کسی که از پشت‌پرده‌ها خبر دارم، می‌دانم با خیابان مشکل ما حل نمی‌شود. قهر و خانه‌نشینی هم مسئله را حل نمی‌کند. تنها راه این است که به صحنه بیاییم و مشارکت کنیم؛ گرچه این راه بسیار ناهموار و سخت و پیچیده است ولی با سختی راه، وظیفه ما ساقط نمی‌شود.

این سخنان روحانی در حالی مطرح می‌شود که پس از ثبت‌نام او در انتخابات مجلس خبرگان بسیاری از رسانه‌های اصولگرا خواهان ردصلاحیت او شده‌اند.

به هر ترتیب با وجود اینکه از همین حالا هم می‌توان ترکیب مجلس دوازدهم را حدس زد اما اختلاف در جبهه اصولگرایی طی هفته‌های اخیر قوت گرفته است.

محمدباقر قالیباف که با کمک غلامعلی حدادعادل آبان ماه گذشته نشست مبنا را با حضور چهارهزارنفر از سراسر کشور برگزار کرد و واکنش اعضای جبهه پایداری و برخی افراد کابینه سیزدهم را هم به جان خرید، هفته پیش نشست تبیین عملکرد مجلس یازدهم را برای ۴۰۰ جوان انقلابی از ۱۵ استان کشور را برگزار و مدعی شد مجلسی که او رئیسش بوده به ۸۰% وعده‌هایش عمل کرده و موفق بود. ادعایی که تعجب بسیاری از تحلیلگران را به دنبال داشت.

جنگ بین اصولگرایان با توجه به شرایط موجود که هیچ رقیبی را برای خودشان نمی‌بینند درحالی ادامه دارد که طبق شنیده‌ها به نظر می‌رسد اصولگرایان با ۵ لیست جدا از هم وارد گود بهارستان خواهند شد.

جناح حاکم بر کشور همواره طی سال‌های اخیر دلیل مشارکت پایین مردم در انتخابات سال ۹۸ و ۱۴۰۰ را عملکرد دولت روحانی معرفی کرده‌اند. حال با توجه به اینکه با یک حاکمیت یکدست مواجه‌ایم باید منتظر ماند و دید که آیا مشارکت بالا خواهد بود و یا اینکه با یک انتخابات کم‌رونق دیگر سال را به پایان خواهیم رساند.

اشاره به این نکته حائز اهمیت که در این بین به نظر می‌رسد اساساً مردم در هیچ جای این بازی، نقشی ندارند و در مراسم جشن و دعوت‌گیری ۱۱ اسفند، فقط خانواده جریان انقلابی حضور خواهند داشت و خبری از منتقدان وضع موجود نخواهد بود.

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=4582
  • منبع : روزنامه روزان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات