• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

«روزان» در گفت‌وگو با معاون وزیر بهداشت ناایمنی بیمارستانها را بررس کرد؛ بیمارستان گاندی فاقد مجوز بوده است

  • کد خبر : 5264
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
«روزان» در گفت‌وگو با معاون وزیر بهداشت ناایمنی بیمارستانها را بررس کرد؛ بیمارستان گاندی فاقد مجوز بوده است
وی در پاسخ به سئوال روزان در مورد مجوزهای بیمارستان گاندی گفت: اعتباربخشی روی تعرفه بیمارستان تاثیر دارد، این بیمارستان اعتباربخشی شده است ولی گواهی آن صادر نشده است. به بیانی بیمارستان گاندی در زمان حریق نه پروانه فعال داشته و نه مجوز اعتباربخشی!

در حالیکه حاشیه های آتش سوزی بیمارستان گاندی همچنان ادامه دارد، معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که پیش از این مجوزهای این بیمارستان باطل شده است!

در آخرین اظهار نظر در این خصوص روزنامه کیهان به درخواست رئیس بیمارستان گاندی از مسئولان برای جبران خسارت آتش سوزی اش واکنش نشان داد و نوشت: در جواب صحبت‌های بغض‌آلود مدیرعامل هتل بیمارستان گاندی که به واسطه خسارت وارده در آتش‌سوزی از معاون اول رئیس‌جمهور درخواست کمک کرده بود،باید گفت اولا هر چند وقوع این حادثه ناراحت‌کننده بود اما این اتفاق به دلیل قصور شما و عدم توجه به چندین مرحله تذکر مبادی قانونی حادث شده که اتفاقا باید با مقصرین برخورد قانونی بشود. ثانیا؛ طی این سالها که میلیاردها تومان از متمولان جامعه به جیب گردانندگان بیمارستان سرازیر شده آیا ریالی از این درآمدها را به بیت‌المال داده‌اید که الان درخواست کمک و هزینه از اعتبار بیت‌المال دارید؟

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی گفته است: اما بیمارستانی مانند بیمارستان گاندی که یکی از گران‌ترین و ثروتمندترین بیمارستان‌های کشور است، با توجه به اخطارهایی که به این بیمارستان داده شده بود به راحتی می‌توانست مرکز خود را طبق استانداردهایی که از سوی آتش‌نشانی یا وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است، به روز کند، چراکه درآمد این بیمارستان به شدت بالاست.

همایون سامه‌یح خاطرنشان کرد: قطعا اهمالی از سوی مسئولان این بیمارستان صورت گرفته است و باید پاسخگوی این مسئله هم باشند. بیمارستان به این گرانی وقتی مبالغ بالایی از مردم دریافت می‌کند اغلب کسانی که به این بیمارستان مراجعه می‌کنند از متمولان کشور هستند و توانایی پرداخت مبالغ بالا را دارند و من نمی‌دانم یک اتاق یا در واقع یک سوئیت این هتل بیمارستان چه قیمتی است اما آن چیزی که برداشت می‌شود، این است که بیمارستان توانایی رفع مشکلات ایمنی بیمارستان را داشته است اما انجام نداده است.

ابعاد جدید یک حادثه

حالا معاون درمان وزیر بهداشت ابعاد جدیدتری از ماجرا را مطرح کرده است. وی با ذکر اینکه حدود ۳۰۰ بیمارستان به دلیل نداشتن استاندارد آتش نشانی و قرارداد با بیمه ها امکان صدور پروانه نداشت که به آنها مهلت شش ماهه دادیم و ۲۰۰ بیمارستان مشکلات خود را برطرف کردند اما پروانه بیمارستان گاندی تمدید نشده بود.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در حادثه بیمارستان گاندی باید از کادر درمان، آتش نشانی و اورژانس تشکر کرد چرا که۹۳ بیمار سریع به سایر مراکز درمانی منتقل شدند و بیماری آسیب ندید.

کریمی افزود: همه نهادها وظیفه رفع خطر دارد و اخطار بخشی از وظایف ما است و وزارت بهداشت وظیفه رفع خطا را دارد، ۳۵۰ بیمارستان داریم که عمر بالای ۲۵ سال دارند، بالای ۲۵ سال به این معناست که این بیمارستان ها، نیاز به اورهال دارند.

وی گفت: حدود ۳۰۰ بیمارستان به دلیل نداشتن استاندارد آتش نشانی و قرارداد با بیمه ها امکان صدور پروانه نداشت که به آنها مهلت شش ماهه دادیم و ۲۰۰ بیمارستان مشکلات خود را برطرف کردند اما پروانه بیمارستان گاندی تمدید نشده بود.

کریمی افزود: بیمارستان ها درجه اعتبار بخشی میگیرند و درجه کیفی دریافت می‌کنند همچنین باید باید پروانه دریافت کنند، برای همه مراکز اعتباربخشی انجام می‌شود و صدور گواهی اعتباربخشی منوط به دریافت پروانه است.

وی در پاسخ به سوال روزان در مورد مجوزهای بیمارستان گاندی گفت: اعتباربخشی روی تعرفه بیمارستان تاثیر دارد، این بیمارستان اعتباربخشی شده است ولی گواهی آن صادر نشده است. به بیانی بیمارستان گاندی در زمان حریق نه پروانه فعال داشته و نه مجوز اعتباربخشی!

وی در جواب سوال دیگر خبرنگار روزان مبنی براینکه پس چرا این بیمارستان همچنان به فعالیت خود ادامه می داده است گفت: تنها کاری که از دست ما بر می آمد این بود که گواهی اعتبار بخشی آن که در تعرفه ها و نرخ های دریافتی اثرگذار است را ابلاغ نکنیم تا شاید آقایان به فکر ایمن سازی آن بیافتاند. اما آنها در مهلت ۶ ماهه اولی که مشخص کردیم هیچ اقدامی نکردند. با این وجود ما یک بازه ۶ ماهه دیگر هم به آنها و سایر بیمارستان هایی که اقدام به ایمن سازی نکرده بودند، فرصت دادیم.

کریمی در عین حال گفت: شاید بد نباشد که بدانید مجوز صد بیمارستان تمدید نشده است که طبق قانون باید پلمب شود که این موضوع نشدنی است و باید مسوولان آنها به مراجع قضایی معرفی شوند، این کار در حال انجام است. البته باید حرف آنها را هم شنید، چون بسیاری از آنها به خاطر ابعاد بزرگ مسایل مالی اورهال بیمارستان ها نمی توانند چنین کاری کنند و برای این کار  به بودجه زیادی نیاز دارند.

به گفته وی، این موضوع صرفا مربوط به بیمارستان‌ها نیست و پاساژها و برخی دیگر مراکز نیز استاندارد نیستند، برخی از بیمارستان‌های فرسوده از رده خارج شدند و بیمارستان دیگری جایگزین شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: درحال ساختن جایگزین بیمارستان برای بیمارستان فرسوده هستیم به طور مثال بیمارستان جدید شهدای تجریش جایگزین بیمارستان طرفه خواهد شد.

کریمی گفت: باید مسوولان بیمارستان ها موظف شوند تا خطرات را برطرف کنند و در این راستا با آتش نشانی تفاهم نامه امضا شده است. باید بودجه لازم برای این کار در نظر گرفته شود.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: مهلت شش ماهه صد بیمارستان که باید مشکلات خود را برطرف کنند تمام شده است.

در تایید این اظهارات سامه‌یح نیز با بیان اینکه با توجه به قدیمی بودن برخی از این بیمارستان‌ها نقشه بیمارستان به صورتی است که با استانداردهای آتش‌نشانی همخوانی ندارد، گفت: یعنی نقشه برای ۴۰ تا ۵۰ سال پیش است و در آن زمان مجوز ساخت داده می‌شد، البته خوشبختانه در حال حاضر اگر کسی بخواهد بیمارستانی بسازد چه دولتی باشد وچه غیردولتی آتش‌نشانی ورود کرده و مواردی را گوشزد می‌کند که باید حتما این موارد رعایت شود تا پایان کار و پروانه برای آن مرکز درمانی صادر شود، اما بیمارستان‌های قدیمی این شرایط را ندارند، اما باز هم تکرار می‌کنم اگر بخواهیم این بیمارستان‌ها را به دلیل نداشتن شرایط ایمنی تعطیل کنیم مشکل ایجاد می‌شود به ویژه در مناطق محروم کشور اما باز هم می‌توان نه به صورت یکجا و بلکه به صورت سالانه چند بیمارستان توسط وزارت بهداشت با بودجه‌ای که برای آن در نظر می‌گیرد، ایمن سازی شود و مشکل در سراسر کشور رفع شود.

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=5264

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات