• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
68
«روزان» ابعاد و واکنش‌ها به نخست‌وزیری لیز تراس را بررسی‌کرد

سومین زن مقیم ساختمان شماره ۱۰

  • کد خبر : 1365
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
سومین زن مقیم ساختمان شماره ۱۰
لیز تراس، دیروز (دوشنبه)  به عنوان سومین نخست‌وزیر زن پس از مارگارت تاچر و ترزا می از سوی حزب محافظه‌کار برگزیده شد. در سال ۲۰۱۹ نیز در پی استعفای «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین انگلیس، بوریس جانسون با رأی مثبت ۹۲ هزار نفر از محافظه‌کاران به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد

گروه دیپلماسی: لیز تراس، دیروز (دوشنبه)  به عنوان سومین نخست‌وزیر زن پس از مارگارت تاچر و ترزا می از سوی حزب محافظه‌کار برگزیده شد. در سال ۲۰۱۹ نیز در پی استعفای «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین انگلیس، بوریس جانسون با رأی مثبت ۹۲ هزار نفر از محافظه‌کاران به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد.

پس از به راه افتادن موج استعفای وزرا و مقامات ارشد دولت انگلیس، بوریس جانسون بعد از مقاومت فراوان و عبور از بحران‌ها و رسوایی‌های متعدد، نهایتاً کناره‌گیری از مقامش را اعلام کرد. انتخابات برای تعیین نخست وزیر جدید پس از کناره‌گیری بوریس جانسون از قدرت در تاریخ ۱۶ تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شد. ۲۱ تیرماه هشت چهره کلیدی حزب محافظه‌کار با حمایت دستکم ۲۰ تن از اعضای حزب، به فهرست نامزدهای انتخاباتی راه پیدا کردند.

به دنبال رقابت فشرده چندهفته‌ای و پرتنش، در نهایت لیز تراس به عنوان نخست‌وزیر جدید انگلیس جانشین بوریس جانسون، ساکن ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ شد. در رای گیری از اعضای حزب محافظه کار انگلیس برای تعیین نخست‌وزیر جدید بریتانیا، لیز تراس ۸۱۳۲۶ رای و ریشی سوناک ۶۰۳۹۹ رای را کسب کردند و به این ترتیب لیز تراس جانشین بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر انگلستان، ولز، ایرلند شمالی و اسکاتلند به عنوان بریتانیا خواهد بود.

با این اوصاف، قرار است بوریس جانسون، نخست‌وزیر در حال کناره‌گیری انگلیس امروز (سه‌شنبه) در سخنرانی وداع خود خواستار حمایت حزب محافظه‌کارش از تراس شود. همچنین، این پیروز رقابت حزبی محافظه‌کاران انگلیس به اسکاتلند و نزد الیزابت دوم می‌رود و او از تراس می‌خواهد تا دولت تشکیل دهد. شایان ذکر است لیز تراس چهارمین نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس از زمان انتخابات ۲۰۱۵ می‌شود.

لیز تراس در آیینه تاریخ

لیز تراس ۴۷ ساله متولد آکسفورد است. او گفته پدر و مادرش (که استاد ریاضی و پرستار بودند) از حزب کارگر هم چپ‌گراتر بودند. او که در مدارس دولتی درس خوانده، در نوجوانی عضو حزب لیبرال‌ دموکرات بود و در کنفرانس سالانه این حزب در سال ۱۹۹۴ در حمایت از حذف سلطنت سخنرانی کرد. تراس از دانشگاه آکسفورد لیسانس «فلسفه، سیاست و اقتصاد» گرفت. پس از فارغ‌التحصیلی برای چند شرکت، از جمله شل، به عنوان حسابدار کارکرد و مدتی هم قائم‌مقام یک اندیشکده راستگرا بود.

لیز تراس در دانشگاه از نظر سیاسی فعال بود و در همان دوران به حزب محافظه‌کار پیوست. در انتخابات پارلمانی سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ نامزد شد، ولی شکست خورد. تا آنکه در سال ۲۰۱۰ با حمایت دیوید کامرون به عنوان نامزد این حزب در حوزه انتخابیه‌ای بسیار محافظه‌کار برگزیده شد و توانست وارد مجلس شود.

دو سال بعد به عنوان معاون وزیر آموزش، اولین سمت دولتی‌اش را گرفت و سال ۲۰۱۴ به عنوان وزیر کشاورزی و محیط زیست به عضویت کابینه درآمد. در این هشت سال او وزیر دادگستری، قائم‌مقام وزیر دارایی و وزیر تجارت بین‌المللی هم بود و سال ۲۰۲۱ به مقام وزیر خارجه ارتقا پیدا کرد.

تراس در دوران پیش از همه‌پرسی ۲۰۱۶ طرفدار ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود و می‌گفت بریگزیت باعث کاهش تجارت، سرمایه‌گذاری و فرصت‌های شغلی می‌شود. اما پس از پیروزی طرفداران خروج در رفراندوم، او نظرش را تغییر داد و کم‌کم به یکی از سرسخت‌ترین هواداران خروج از این اتحادیه تبدیل شد.

وعده‌های لیز تراس برای کنترل تورم

لیز تراس، نخست‌وزیر جدید انگلیس وارث اقتصادی خواهد بود که تورم آن به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته رسیده است. تراس که در دولت جانسون به عنوان وزیر خارجه خدمت کرد، قول داده که در عرض یک هفته پس از تصدی مسئولیت، کمک‌های بیشتری را برای حفاظت از مصرف‌کنندگان در برابر تورم اعلام کند. لیز تراس یکی از وفادارترین سیاستمداران نزدیک به جانسون است و انتظار می‌رود سیاست‌های او را ادامه دهد.

دولت بریتانیا اخیرا سقف تعرفه‌های انرژی را حدود ۵۴ درصد افزایش داد؛ با افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی هزینه متوسط قبض برق و گاز خانوارهای بریتانیایی به ۲۵۹۰ دلار در سال رسیده است. تحلیلگران بازار انرژی گفته‌اند انتظار می‌رود به‌زودی قیمت‌های جدید اعلام شوند و نرخ‌ها مجددا افزایش یابند که با این احتساب هزینه انرژی خانوارهای بریتانیایی به بیش از سه‌هزار و۴٠٠ دلار خواهد رسید. نهاد متولی تنظیم قیمت انرژی در بازار انگلستان، ولز و اسکاتلند هر شش‌ماه یک‌بار با بررسی نرخ‌ها، سقف قیمت‌هایی را معرفی می‌کند که هدف از این کار حفاظت مشتریان در برابر نوسانات قیمتی در بازار انرژی است. با اینکه در سه دهه گذشته افزایش نرخ برق و گاز شتاب گرفته بود، اما سرعت افزایش اخیر قیمت‌ها بی‌سابقه بوده است.

در چنین شرایطی، بخش‌های صنعتی انگلیس به طور فزاینده‌ای خوش‌بین هستند که نخست‌وزیر جدید از طرح‌هایی حمایت کند که جلوی افزایش حداکثر قیمت گاز و برق را که هر سه ماه یک بار تعیین می‌شود، بگیرد. تراس قصد دارد تا پیشنهادکاهش مالیات تا سقف ۳۰ میلیارد پوند را از طریق بودجه اضطراری در اواخر این ماه ارائه دهد.

ناامیدی مسکو از تغییر سیاست‌های لندن با تغییر نخست‌وزیر

لیز تراس، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، به اتخاذ مواضع تند علیه روسیه، چین و ایران معروف است. او به‌طور علنی و برخلاف بسیاری از همتایان غربی خود اعلام کرده که روسیه باید درجنگ اوکراین شکست بخورد. او که از حامیان لغو پروتکل ایرلند شمالی به‌عنوان یکی از بند‌های توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست اعلام کرده تنها نامزد انتخاباتی است که تجربه اتخاذ «تصمیمات سخت» را داشته است. تراس اعلام کرده یک محافظه‌کار است و مانند یک محافظه‌کار دولت را اداره خواهد کرد؛ در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره علت عدم همراهی با استعفای بیش از ۵۰ مقام ارشد دولت جانسون گفته بود که «من فردی وفادار هستم. من به بوریس جانسون وفادار هستم.»

همین مواضع موجب شده که  دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین بگوید: انتظار نداریم تغییری در آینده قابل پیش‌بینی رخ دهد. نمی‌خواهم بگویم که این تغییرات می‌تواند بدتر اتفاق بیفتد چون تصور بدترین وضعیت، دشوار است. اما در عین حال، متاسفانه با توجه به اینکه مدعیان نخست وزیری انگلیس آشکارا در لفاظی‌های ضد روسی، به برداشتن گام‌های بعدی علیه کشورمان تهدید کرده و با یکدیگر رقابت می‌کنند، نمی‌توان این موضوع را رد کرد.

سخنگوی کرمیلن در ادامه صحبت‌هایش گفت: تحریم‌ها تنها عامل تعلیق ارسال گاز از طریق خط لوله نورد استریم است و هیچ مشکل دیگری وجود ندارد. وی افزود: می‌دانید که مشکلات مربوط به پمپاژ گاز از طریق نورد استریم در نتیجه وضع تحریم‌ها علیه روسیه و علیه تعدادی از کمپانی‌ها توسط کشورهای غربی از جمله آلمان و انگلیس به وجود آمده است.

پسکوف ادامه داد: مسکو انفجار در نزدیکی سفارت روسیه در کابل را یک حمله تروریستی می‌داند که قطعا غیرقابل قبول است و در حال حاضر منتظر جزئیات هستیم. ما به شدت چنین اقدام تروریستی را محکوم می‌کنیم.

ناامیدی رئیس دولت اسکاتلند از تراس

علاوه بر پسکوف، نیکلا استورجن وزیر اول و رهبر حزب ملی اسکاتلند گفت: اگر تراس همانطور که پویش انتخاباتی خود را اداره می‌کند بخواهد انگلیس را اداره کند، فاجعه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، نیکلا استورجن رئیس دولت اسکاتلند در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز گفت: اگر همانطور که لیز تراس در طول تابستان مبارزات انتخاباتی خود را حکومت کرد در صورت انتخاب وی به عنوان نخست وزیر، یک فاجعه نه تنها برای اسکاتلند، بلکه برای کل انگلیس خواهد بود.

استورجن با توجه به نزدیک شدن برای انتخاب بعدی نخست وزیر انگلیس گفت: بیایید امیدوار باشیم که اینطور (انتخاب لیز تراس به عنوان نخست وزیر) نباشد، زیرا این زمان بسیار جدی برای انگلیس است و به رهبری بسیار جدی و هدفمند نیاز دارد.

استورجن که سابقه همکاری با سه نخست‌وزیر انگلیس را داشته است، گفت که تلاش می‌کند تا با هرکسی که روز سه‌شنبه پست بوریس جانسون را برعهده می‌گیرد، روابط کاری سازنده داشته باشد.

لیز تراس، دیروز (دوشنبه) به عنوان سومین نخست‌وزیر زن پس از مارگارت تاچر و ترزا می از سوی حزب محافظه‌کار برگزیده شد.

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=1365

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات